A több rostot tartalmazó étrenden élő emberek, kisebb kockázattal halnak meg szív- és fertőző, illetve légzőszervi betegségekben - közölték hétfőn megjelent tanulmányukban amerikai kutatók.
A rákbetegségek kockázatának csökkenését a kutatók csak a férfiaknál állapították meg, nőknél nem találtak kapcsolatot a több rostfogyasztás és a rák miatti halálozás között.
Egy átlagos amerikai felnőtt napi 15 gramm rostot eszik, holott a jelenlegi egészségügyi ajánlások szerint a nőknek 25, a férfiaknak pedig 38 grammot kellene fogyasztaniuk. Ezer kalóriának megfelelő ételbe-italba 14 gramm rostot érdemes beilleszteni.
|
| Kevés só, alkohol és cukor, annál több zöldség és gyümölcs. A gyorsétkezdéket pedig felejtsük el! Maradjon annyira vékony, amennyire lehet, de ne vigye túlzásba: a testtömegindex 21 és 23 között ideális. A túlsúly "előszobája" lehet bizonyos daganatos betegségeknek. A rákellenes táplálkozás alapszabályai>> |
Az Archives of Internal Medicine című szakfolyóiratban ismertetett, nagyszabású tanulmányban 388 ezernél több, 50-71 év közötti amerikait követtek nyomon kilenc éven át.
Kiderült, hogy azoknak a férfiaknak és nőknek, akik a legtöbb rostot iktatták étrendjükbe, 22 százalékkal kisebb volt a halálozási kockázatuk.
A vizsgálatba bevont emberek 1995-ben és 1996-ban töltöttek ki kérdőíveket étkezési szokásaikról. Ebben 124 élelmiszerről kellett megbecsülniük, hogy milyen gyakorisággal szerepel étlapjukon. Kilenc év elteltével a résztvevők közül 31 ezer ember nem élt már. A halálokokat az országos regiszterekből, egészségügyi feljegyzésekből állapították meg a kutatók.
Cikkünk a hirdetés után folytatódik
Az adatok értékelésénél más kockázati tényezőket is figyelembe vettek, így a testsúlyt, iskolázottsági szintet, dohányzást és az általános egészségi állapotot, és még így is alacsonyabb kockázata adódott a halálozásnak azoknál, akik több rostot ettek.
A nagy rosttartalmú ételek csökkentik a diabétesz és a szívbetegségek kockázatát, mert hatásukra javul a vércukor- és koleszterinszint, a vérnyomás, sőt a gyulladásos folyamatok is.
A daganatos betegségek esetében, csak a férfiaknál csökkentette a halálozási kockázatot a több rost fogyasztása, vélhetően azért, mert náluk gyakoribbak az étkezéssel összefüggésbe hozható ráktípusok.
Rostokat tartalmaznak a gyümölcsök és zöldségek is, ám a legjobb hatást a gabonákból származó rostanyagoknál tapasztalták a tanulmányban. A teljes kiőrlésű gabonák, ugyanis a rostokon kívül sok vitamint és ásványi anyagot is tartalmaznak.
A tanulmány szerzői azt javasolják, hogy első, könnyű lépésként a fehér kenyeret váltsák fel teljes kiőrlésű gabonából készült kenyérre azok, akik túl kevés rostot fogyasztanak.
(MTI)
Egészség? Betegség?
Nézze meg a WEBBetegen!
Robottechnika Svédországból, a legprecízebb fogpótlásért: Procera szkenner. (x)
Az orvosi mezoterápia helyreállítja bőrünk feszességét és segít a sejtmegújító anyagokat...
Dr. Csuth Ágnes
Orvos tanácsadó
Regisztráljon és kérdezzen!
Regisztráció Kérdés feltevés Válaszaim megtekintése Összes orvos válaszol kérdésGyakori kérdések Fogyókúra, egészséges táplálkozás témában:
Hirtelen hízás - Kihez forduljak? Hasi elhízás Milyen fogyókúrás gyógyszert használjak?