• Koleszterin és dohányzás

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító, Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        A legtöbben a dohányzást a tüdőrákkal és légzési problémákkal hozzák összefüggésbe, de vajon tudta-e, hogy a dohányzás jelentős szerepet játszik a szív és érrendszeri megbetegedésekben is. A dohányzással kapcsolatos halálesetek több mint fele szív és érrendszeri megbetegedésből, szívrohamból vagy stroke-ból ered.

        Ráadásul minél többet és minél hosszabb ideig dohányzik valaki, annál nagyobb a szívinfarktus kockázata. A fogamzásgátlót szedő, dohányzó nőknél ez a kockázat még magasabb. A cigarettafüst nem csak a dohányosokat érinti, hanem a környezetet is. A passzív dohányzás is okozhat krónikus légúti megbetegedéseket, rákot, szívbetegséget, s különösen a gyerekekre veszélyes.

        Hogyan növeli a dohányzás a szívbetegség kockázatát?

        A cigarettában található nikotin felgyorsítja a szívműködést, ugyanakkor szűkíti az artériákat, így a szív nehezebben jut a számára elegendő mennyiségű vérhez. Ha Önnek magas a koleszterinszintje és dohányzik, jelentősen nő a szívbetegségek kialakulásának kockázata. Mivel a dohányzás szűkíti az ereket, csökkenti a véráramlást, ez különösen veszélyes, ha az érfalak már amúgy is szűkebbek a lerakódott zsíros plakkok miatt. Magasabb a vérrögképződés, így a stroke vagy infarktus kockázata.

        Hirdetés

        Hogyan szokjon le a dohányzásról?

        Ahhoz, hogy a leszokás sikeres legyen, érzelmileg és mentálisan is felkészültnek kell lennie a változásra.

        • Tűzzön ki egy dátumot, mikorra le akar szokni, és ragaszkodjon ahhoz!
        • Írja össze azokat az okokat, melyek miatt le akar szokni, és olvassa végig a listát minden nap!
        • Írjon egy listát arról, mi mindent csinálhat abban az időben, amit eddig dohányzásra fordított!
        • Használjon nikotintapaszt, nikotinos rágógumit!
        • Segít, ha egyszerre többen szoknak le, és támogatják egymást!
        • Ne hordjon magánál gyufát vagy öngyújtót és cigarettát!
        • Ha rátör Önre a dohányzási kényszer, lélegezzen mélyeket mindaddig, míg a vágy nem csitul.
        • Tartsa a kezeit elfoglaltan!
        • Változtasson a dohányzáshoz kapcsolódó tevékenységeken! Sétáljon vagy olvasson egyet a cigi szünet helyett!
        • Kerülje azokat a helyeket, ahol a dohányzás engedélyezett! Menjen moziba, múzeumba, könyvtárba, ahol tilos a dohányzás!
        • Igyon sokat, de kerülje a koffein-és alkoholtartalmú italokat, melyek erősítik a dohányzás utáni vágyat!
        • Az elvonási tünetek csak átmenetiek! Az első 48 óra a legnehezebb, majd 10-12 nap múlva el is múlnak! Ne feledje, hogy a megvonási tüneteket könnyebb kezelni, mint a dohányzás okozta betegségeket!
        • Ha elbukik, ne adja fel! A legtöbb dohányzónak csak a harmadik nekifutásra sikerül végleg leszoknia! Tervezze el előre, legközelebb mit fog másképp csinálni!

         A legfontosabb kérdések a dohányzásról

        Nikotinfüggőségi teszt - Ön azt állítja, nem dohányzik? Csak alkalomadtán, netán szórakozó helyen gyújt rá? Töltse ki tesztünket, és megtudhatja, hogy csak áltatja magát, és komoly nikotinfüggőségben szenved, vagy tényleg le tudja tenni a cigarettát. 
        Töltse ki Nikotinfüggőségi tesztünket! 

        Dohányzás: nemcsak a tüdőnek és szívnek méreg: A dohány méreg - nemcsak a tüdő és a szív, hanem fogaink számára is. A dohányosok körében ötször nagyobb a fogíny és az fogágy gyulladásának esélye, így a fogaikat is nagyobb eséllyel veszítik el. Legyen az cigaretta, pipa vagy akár szivar, a füst a fogakat is támadja - nem közvetlenül. A rákkeltő füst bejárja a szájüreget, káros anyagai megtapadnak a fogakon, a nyelven és a szájnyálkahártyán. A nikotin a tüdő és a nyálkahártya véráramába kerülve az erek összehúzódását eredményezi.
        Dohányzás: nemcsak a tüdőnek és szívnek méreg

        Mit tartalmaz egy cigaretta? A cigarettásdobozokon feltüntetett vegyi anyagok csak töredékét jelentik annak, ami valójában a dohányosok szervezetébe jut. Körülbelül 4000 különböző kémiai vegyület található ugyanis egy cigarettában, amelynek csak az egyike a függőség kialakulásáért felelős drog, a nikotin. A cigarettában és más dohánytermékekben található vegyületek jelentős része ártalmas, esetleg rákkeltő hatású is.

        Ilyen például a benzol, ammónia, hidrogén-cianid, aceton, bután, DDT, formaldehid, hidrazit. A kátrány mint égési melléktermék lerakódik a tüdőben, így minden egyes szál elszívásával csökken annak légzési felülete. Nem elhanyagolható az sem, hogy a dohányfüstnek jelentős a mérgező hatású szénmonoxid-tartalma.

        A függőség kialakulásáért azonban a nikotin a felelős. A nikotin tulajdonképpen erős drog, melynek halálos dózisa 20-60 mg. Enyhe mérgezés során fejfájást, szédülést, hányingert, hasmenést, verejtékezést, szapora pulzust okoz. Ezt gyakran tapasztalják az első alkalommal rágyújtók is. A tartós nikotinhatás gyomorfekélyt, érszűkületet (a szívkoszorúerek szűkületét), valamint légúti károsodást okozhat.
        Mit tartalmaz a cigaretta?

        Dohányosok táplálkozása - Sok gyümölcs és zöldség, kevesebb zsír, sok mozgás: néhány tipp, mit érdemes fogyasztaniuk a dohányzóknak. A leszokás utáni hízás csak átmeneti állapot, így nem érdemes a kövérségtől való félelem ragaszkodnia a káros szenvedélyhez. A dohányosoknak több antioxidáns vitaminra van szükségük, mint nemdohányzó társaiknak, a leghatásosabbak az A-, E-, és C-vitaminok, ennélfogva több gyümölcsöt és zöldséget kell fogyasztaniuk, mert a természetes vitaminok hatásosabbak, mint a tablettaformában bevitt készítmények. Dohányosok táplálkozása 

        Módszerek a leszokáshoz - Egyedül nem megy - A dohányosok nagy része annak tudatában is tovább dohányzik, hogy tisztában vannak annak veszélyeivel. Ennek legfőbb oka, hogy a dohányzás az egyik legsúlyosabb - a kemény drogokra jellemző mértékű - függőséget képes létrehozni. Az első lépés persze minden esetben a valóban komoly elhatározás, enélkül eredmény eleve nem érhető el.

        Amennyiben azonban a döntés megszületett, lehetőség van nem csupán az akaraterőre bízni a leszokás sikerességét, hanem különböző terápiákat is segítségül hívni. A legszélesebb körben a nikotinpótláson alapuló módszerek terjedtek el. Ennek lényege, hogy a dohányzás abbahagyásával párhuzamosan valamilyen formában pótolják a szervezetbe jutó nikotint, így csökkentve a megvonásos tüneteket. A terápia általában három hónapon át tart, ezalatt fokozatosan csökkentik a nikotin bevitelét.
        Módszerek a leszokáshoz - Egyedül nem megy


        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Módosítva: 2011.07.30 16:07, Megjelenés: 2011.07.30 16:07
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Önálló fejfájások

        Önálló fejfájások

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        A visszatérő fejfájások túlnyomó többsége az önálló fejfájások közé sorolható.

        Belgyógyászati vizsgálat

        Belgyógyászati vizsgálat

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Mi történik konkrétan a belgyógyászati vizsgálaton férfiak esetében?

        Dohányzás: módszerek a leszokáshoz - Egyedül nem megy

        A dohányosok nagy része annak tudatában is tovább dohányzik, hogy tisztában van annak veszélyeivel. Ennek legfőbb oka, hogy a dohányzás az egyik legsúlyosabb - a kemény drogokra jellemző mértékű - függőséget képes létrehozni.

        10 tipp a dohányzásról való leszokáshoz

        Abbahagyom a dohányzást - bizonyára sokaknak ismerősen hangzik ez a fogadkozás. Cikkünkben olvashat néhány tanácsot, melyek megkönnyítik búcsúját a cigarettától.

        WHO: Az elektromos cigaretta káros az egészségre

        Az elektronikus cigaretta kétségkívül káros az egészségre, és szabályozni kell használatát - olvasható az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által közzétett jelentésében, amely egyben nem tanácsolja az e-cigarettát azoknak, akik le akarnak szokni a dohányzásról.

        Leszokás a dohányzásról - Milyen szerek segíthetnek?

        A cigarettázás bizonyos szempontból szenvedélybetegségnek tekinthető. Vannak helyzetek, amikor a dohányzás, illetve annak hiánya kellemetlen lehet a dohányos számára, és az is lehetséges, hogy a pöfékelő jelent kellemetlenséget a környezete számára.

        E-cigaretta: újabb rákkockázat

        Az e-cigaretták jelentős mennyiségű veszélyes gázokat juttatnak a tüdőbe - állapították meg a Nevada Egyetem Desert Research Intézetének tudósai. Az e-cigaretta-felhasználók légzését közvetlenül a gőzölés előtt és után is vizsgálták, és arra a megállapításra jutottak, hogy a használattal egy bizonyos rákkeltő anyag koncentrációja jelentősen megnőtt.

        Dohányzás - A leszokás módszerei

        A dohányosok - akár hiszik, akár nem - nikotinfüggőségben szenvednek. A cigarettázás során felszabaduló káros anyagok számos betegség okozójaként károsítják az egészséget és megrövidítik az illető életét.

        A dohányzás káros hatásai

        Aki dohányzik, számos káros tényezőnek és következményes negatív hatásnak, betegségnek teszi ki magát. Valójában minden dohányos tisztában van az összes következménnyel? Tekintsük át részletesen.

        Dohányzás és nikotinfüggőség - Így alakul ki a függőség

        Magyarországon a 13-16 éves korosztály 70 százaléka már legalább egyszer szívott cigarettát, és körülbelül a harmaduk dohányzik különböző rendszerességgel. Sajnálatos módon az is előfordul, hogy már 8-9 éves korban megtörténik az első próbálkozás.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.