• Hogyan sportoljunk a hőségben?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        Nagyobb örömet jelent a szabadban sportolni, ha odakint süt a Nap, ilyenkor még az edzőteremben is nagyobb a lelkesedésünk. Azonban ha túlságosan meleg van, számos probléma merülhet fel. Mire kell figyelnünk, ha a nyári hőségben sportolunk?

        A szervezetünknek időre van szüksége, hogy alkalmazkodni tudjon a nyári hőséghez, ehhez akár 10-14 napra is szükség lehet. Akik rendszeresen sportolnak, nem szívesen szüneteltetnék az edzéseket ennyi ideig. Mit tehetünk tehát, hogy a nyári hőség jelentette akadályokat könnyebben áthidalhassuk, miközben megőrizzük sportos aktivitásunkat?

        Hirdetés

        Az erős fizikai megterhelés hatására keletkező verejték elpárolog bőrünkről, szervezetünk így próbál meg védekezni a túlhevüléssel szemben. Minél magasabb a külső hőmérséklet, annál nagyobb mértékben izzadunk. A verejtékezés természetes, létfontosságú folyamat, egészségünk megőrzését szolgálja.

        Ha valaki túl sokat izzad és kisebb megterhelés hatására is verejtékezni kezd, az nem annak a jele, hogy edzetlen, épp ellenkezőleg: a szervezet megtanulja, hogy időben be kell kapcsolnia belső „klímaberendezését”, nem csak akkor, amikor már nagyon melegünk van. Az edzett emberek verejtékével kevesebb elektrolit távozik, ezért tovább bírják a terhelést. Vagyis azt mondhatjuk, hogy hőszabályozásuk sokkal gazdaságosabb, mint a nem sportoló társaiké.

        Ezt olvasta már? A hőség veszélyei a tizenévesekre

        A pulzus

        A hőségben szívünk sokkal többet dolgozik azért, hogy testhőmérsékletünk tartósan 37 oC-os maradjon. Ha a hőségben sportolunk, az izmaink által termelt hőt is le kell adnunk testfelületünkön. A szívtől ilyenkor ez a plusz feladat még több munkát követel, több vért kell pumpálnia az izmokba és a bőrünkhöz, emiatt gyorsabban ver, vagyis hőségben és sport közben fokozódik a pulzusszám.

        Legalább nyáron célszerű sport közben pulzusmérőt viselni, hogy ellenőrizhessük szívverésünket. A dél körüli órákban semmiképp se eddzen, ez a legedzettebbeknek is felesleges és rendkívüli megterhelés jelent. Minél nagyobb a hőség, annál erősebben ingadozik a pulzusszám sport közben. Vagyis ha hőségben ugyanolyan tempóval fut, mint hűvösebb időben, a pulzusa sokkal nagyobb mértékben fog ingadozni, ami ártalmas!

        Tippek edzéshez hőség idején

        • A reggeli vagy az esti órákban (17 óra után, de még sötétedés előtt!) eddzen! Ilyenkor a hőmérséklet és az UV-sugárzás is alacsonyabb, mint napközben.
        • Igyon sok folyadékot! Mivel a hőség miatt többet izzadunk, többet is kell innunk, mint egyébként. Ha a vizelet színtelen vagy világossárga, akkor tudhatja, hogy elegendő folyadékot fogyasztott, ha azonban sötét színű, folyadékhiányra utal. A vizelet színének megváltozása akár súlyos betegség tünete is lehet, ezért tanácsos orvoshoz fordulni, ha hasonlót tapasztal. Normál esetben legfeljebb egy órát szabad sportolni, anélkül, hogy pótolná a folyadékot, hőségben ez az idő sokkal kevesebb! Ha edzeni indul – még akkor is, ha csak néhány percre –, mindig vigyen magával elegendő folyadékot!
        • Figyeljen az öltözködésére! Könnyű, légáteresztő anyagú, lehetőség szerint sportruházatot viseljen, és vegyen fel kalapot vagy sapkát is.
        • Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

          Lehetőleg árnyékban eddzen!
        • Használjon napvédő készítményeket!  A legtöbb termék 20 percen át hat, ezért 20 percenként újra és újra be kell kennie bőrét!
        • Ha szédülést, fejfájást vagy hidegrázást tapasztal, azonnal hagyja abba az edzést, húzódjon árnyékos helyre, üljön le és igyon folyadékot, kérjen segítséget, értesítse a mentőket!

        Fontos! Ha Ön valamilyen szív-érrendszeri betegségben szenved, semmiképpen ne sportoljon hőség idején!

        (WEBBeteg – B. M., Forrás: trainingsworld.com)

        Módosítva: 2015.06.13 18:17, Megjelenés: 2015.06.13 18:17
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Pikkelysömör

        Pikkelysömör

        B. M., szakfordító

        Helyes életmóddal és a megfelelő terápia betartásával javulhat az életminőség.

        Mucositis

        Mucositis

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Hogyan kezelhető a szájnyálkahártya-gyulladás, hogyan enyhíthető a fájdalom?

        Sport: Így érdemes elkezdeni!

        A jó idő sokunkban kelti fel a sportolás iránti vágyat - olyanokban is, akik eddig nem mozogtak rendszeresen vagy már régen abbahagyták azt. A sportolás elkezdése, illetve az újrakezdése a legnehezebb, és ne gondoljuk, hogy a fogadalom megtartása, miszerint holnaptól rendszeresen sportolunk, egyszerű lesz.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Hőség és egészségünk

        A nagy hőség extrém megterhelést jelent az emberi szervezet számára, amelynek ilyenkor folyamatosan arra kell törekednie, hogy testhőmérsékletünket állandó szinten tartsa. A hőség különösen az idős emberekre és a gyerekekre, de bármely egészséges emberre nézve is igen veszélyes lehet.

        Szívbetegségek és hőség: Hogy lehet könnyebben elviselni?

        A nyári magas hőmérséklet sokakat megvisel. Különösen az idősek, a várandós nők és a betegek szervezetét terheli meg a nagy hőség.

        Autóvezetés hőségben - Hogy kerülheti el a bajt?

        Hőségben vezetni nemcsak kellemetlen, de veszélyes is lehet. Adunk néhány tippet a forró napokon való autóvezetéshez.

        Visszértágulat nyáron: milyen veszélyei vannak?

        A dagadt, fáradt vagy elnehezült lábak az első jelei annak, hogy a vénás rendszer nem működik megfelelően. Ha már kialakult a visszértágulat, a panaszok a meleg évszakban tovább súlyosbodnak.

        A nyári hőség az egészséges embert is megviseli

        A hét elején 39 fok körüli maximumok várhatók nappal, de például a Duna-Tisza-köze déli részén 40 fok is lehet. A nyári hőség mindenki számára olyan időjárási környezetet teremt, mintha mediterrán vagy szubtrópusi vidékre utazna.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.