• Hogyan sportoljunk a nyári melegben?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Nagyobb örömet jelent a szabadban sportolni, ha odakint süt a Nap, ilyenkor még az edzőteremben is nagyobb a lelkesedésünk. Azonban ha túlságosan meleg van, számos probléma merülhet fel. Mire kell figyelnünk, ha a nyári melegben sportolunk?

        Hőség idején kifejezetten ártalmas a sportolás, akár edzetlen, akár edzett a szervezete. Nagy melegben is csak kifejezett körültekintéssel és a szabályok betartásával szabad sporttevékenységet folytatni.

        A szervezetünknek időre van szüksége, hogy alkalmazkodni tudjon a nyári meleghez, ehhez akár 10-14 napra is szükség lehet. Akik rendszeresen sportolnak, nem szívesen szüneteltetnék az edzéseket ennyi ideig. Mit tehetünk tehát, hogy a nyári meleg jelentette akadályokat könnyebben áthidalhassuk, miközben megőrizzük sportos aktivitásunkat?

        Hirdetés

        Az erős fizikai megterhelés hatására keletkező verejték elpárolog bőrünkről, szervezetünk így próbál meg védekezni a túlhevüléssel szemben. Minél magasabb a külső hőmérséklet, annál nagyobb mértékben izzadunk. A verejtékezés természetes, létfontosságú folyamat, egészségünk megőrzését szolgálja.

        Ha valaki túl sokat izzad és kisebb megterhelés hatására is verejtékezni kezd, az nem annak a jele, hogy edzetlen, épp ellenkezőleg: a szervezet megtanulja, hogy időben be kell kapcsolnia belső „klímaberendezését”, nem csak akkor, amikor már nagyon melegünk van. Vagyis azt mondhatjuk, hogy hőszabályozásuk sokkal gazdaságosabb, mint a nem sportoló társaiké.

        Ezt olvasta már? A hőség veszélyei a tizenévesekre

        A pulzus

        Melegben szívünk sokkal többet dolgozik azért, hogy testhőmérsékletünk tartósan 37 oC alatt maradjon. Ha a melegben sportolunk, az izmaink által termelt hőt is le kell adnunk testfelületünkön. A szívtől ilyenkor ez a plusz feladat még több munkát követel, több vért kell pumpálnia az izmokba és a bőrünkhöz, emiatt gyorsabban ver, vagyis hőségben és sport közben fokozódik a pulzusszám.

        Legalább nyáron célszerű sport közben pulzusmérőt viselni, hogy ellenőrizhessük szívverésünket. A dél körüli órákban semmiképp se eddzen, ez a legedzettebbeknek is felesleges és rendkívüli megterhelés jelent. Minél nagyobb a meleg, annál jobban emelkedik a pulzusszám sport közben. Vagyis ha melegben ugyanolyan tempóval fut, mint hűvösebb időben, a pulzusa sokkal nagyobb mértékben fog emelkedni, ami ártalmas!

        Tippek edzéshez a nyári meleg idején

        • A reggeli vagy az esti órákban (17 óra után, de még sötétedés előtt!) eddzen! Ilyenkor a hőmérséklet és az UV sugárzás is alacsonyabb, mint napközben.
        • Igyon sok folyadékot! Mivel a meleg miatt többet izzadunk, többet is kell innunk, mint egyébként. Ha a vizelet színtelen vagy világossárga, akkor tudhatja, hogy elegendő folyadékot fogyasztott, ha azonban sötét színű, folyadékhiányra utal. A vizelet színének megváltozása akár súlyos betegség tünete is lehet, ezért tanácsos orvoshoz fordulni, ha hasonlót tapasztal. Normál esetben legfeljebb egy órát szabad sportolni, anélkül, hogy pótolná a folyadékot, melegben ez az idő sokkal kevesebb! Ha edzeni indul – még akkor is, ha csak néhány percre –, mindig vigyen magával elegendő folyadékot!
        • Figyeljen az öltözködésére! Könnyű, légáteresztő anyagú, lehetőség szerint sportruházatot viseljen, és vegyen fel kalapot vagy sapkát is.
        • Lehetőleg árnyékban eddzen!
        • Használjon napvédő készítményeket! A legtöbb termék 20 percen át hat, ezért 20 percenként újra és újra be kell kennie bőrét!
        • Ha szédülést, fejfájást vagy hidegrázást tapasztal, azonnal hagyja abba az edzést, húzódjon árnyékos helyre, üljön le és igyon folyadékot, kérjen segítséget, értesítse a mentőket!

        Fontos! Ha Ön valamilyen szív-érrendszeri betegségben szenved, semmiképpen ne sportoljon nyári melegben, különösen hőségben ne!

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; trainingsworld.com
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Módosítva: 2019.06.26 04:06, Megjelenés: 2015.06.13 18:17
      • Cikkajánló

        Fültisztítás

        Fültisztítás

        Dr. Horváth Tamás

        10 hasznos tanács, melyeket betartva számos problémát el lehet kerülni.

        Mi okozhat viszketést?

        Mi okozhat viszketést?

        Dr. Csuth Ágnes

        Hátterében komoly bőrgyógyászati vagy egyéb betegség is állhat.

        A rendszeres edzés jelentősége huszonéves korban

        A huszonévesek leginkább a kinézetük miatt kezdik el az edzést, és az esztétikát tartják szem előtt, bele sem gondolva abba, hogy a fiatalkori edzéssel megalapozhatják izomzatukat, hiszen nem mindegy, hogy még 50 éves korukban is képesek lesznek-e sétálni egyet fájdalmak nélkül, és erőlködés nélkül haza tudják-e vinni a szatyrokat a bevásárlásból.

        Autóvezetés hőségben - Hogy kerülheti el a bajt?

        Hőségben vezetni nemcsak kellemetlen, de veszélyes is lehet. Adunk néhány tippet a forró napokon való autóvezetéshez.

        Visszértágulat nyáron: milyen veszélyei vannak?

        A dagadt, fáradt vagy elnehezült lábak az első jelei annak, hogy a vénás rendszer nem működik megfelelően. Ha már kialakult a visszértágulat, a panaszok a meleg évszakban tovább súlyosbodnak.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Hőség és egészségünk

        A nagy hőség extrém megterhelést jelent az emberi szervezet számára, amelynek ilyenkor folyamatosan arra kell törekednie, hogy testhőmérsékletünket állandó szinten tartsa. A hőség különösen az idős emberekre és a gyerekekre, de bármely egészséges emberre nézve is igen veszélyes lehet.

        Szívbetegségek és hőség: Hogy lehet könnyebben elviselni?

        A nyári magas hőmérséklet sokakat megvisel. Különösen az idősek, a várandós nők és a betegek szervezetét terheli meg a nagy hőség.

        A nyári hőség az egészséges embert is megviseli

        A hét elején 39 fok körüli maximumok várhatók nappal, de például a Duna-Tisza-köze déli részén 40 fok is lehet. A nyári hőség mindenki számára olyan időjárási környezetet teremt, mintha mediterrán vagy szubtrópusi vidékre utazna.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.