• Sport és hőség - Mit igyunk?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Amikor hőségben sportolunk, kulcsfontosságú a folyadékpótlás. Milyen folyadékot célszerű ilyenkor fogyasztani? Mikor és mennyit igyunk? Érdemes speciális sportitalokat inni?

        Edzés előtt egy-két órával kisebb adagokban fogyasszon el fél liter folyadékot! Sport közben - szintén beosztva - óránként 0,8 l folyadék fogyasztása ajánlott, a legjobb 15-20 percenként másfél-két decilitert inni. A sportolás befejeztével a szervezet víztartalékait ismét fel kell tölteni a verejtékkel veszített vízveszteség függvényében.

        Ha az edzés különösen megerőltető és nagy vízvesztéssel jár, illetve, ha valaki egyébként is az átlagosnál nagyobb mértékben izzad, akkor több folyadékot kell fogyasztania.

        Hirdetés

        Szükség van speciális sportitalokra?

        Fizikai megterhelés hatására nem csak vizet, hanem elektrolitokat is veszítünk. Utóbbiak közé tartozik többek között a nátrium, a kálium, a kalcium, a magnézium és a klorid. A hőség és edzés megnövelik a szervezet elektrolitigényét. A verejtékkel nagy mennyiségben távozó nátrium kivételével a többi elektrolit megfelelő szintje kiegyensúlyozott táplálkozással fenntartható, és sem sportitalokra, sem ásványi anyag tablettákra nincs szükség a pótlásukhoz.

        Ha valaki alkalmanként maximum egy órát sportol, kiválóan alkalmas a folyadékpótlásra a vezetékes víz vagy az ásványvíz. Több órás fizikai terhelés mellett azonban különösen fontos odafigyelni a nátrium pótlására is, ennek érdekében a fogyasztott víz nátrium-klorid tartalma literenként 0,4-1,2 g kell, hogy legyen. Nagyon megfelelő erre a célra, ha három az egyhez arányban vizet kever gyümölcslével, és literenként egy gramm konyhasót ad hozzá. A nátriumban szegény (hipotóniás) italok fogyasztása esetén fennáll a veszélye annak, hogy a vér nátriumszintje túl alacsony lesz, melynek következtében fejfájás, émelygés, izomgyengeség és zavarodottság lép fel, sőt a páciens akár kómába is eshet.

        A sportitalok összetevői közt gyakran szerepel nátrium, kalcium és magnézium. Ezek nem ártalmasak a szervezetre, amennyiben nem fogyasztunk belőlük túl sokat, és káliumtartalmuk nem magasabb 225 mg/l-nél, kalciumtartalmuk 225 mg/l-nél, magnéziumtartalmuk 100 mg/liternél.

        Az energiaitalok és a hígítatlan gyümölcslevek nem alkalmasak a sporttal veszített folyadék pótlására, ugyanis még több vizet vonnak el a szervezettől.

        Izomgörcsök ellen ásványianyag-tabletta?

        A sportolás közben fellépő izomgörcsök leggyakoribb oka a vízvesztés (dehidratáció), illetve az ionvesztés.

        Aki hajlamos az izomgörcsökre, fogyasszon magnéziumban gazdag ásványvizet és élelmiszereket, ilyenek például a diófélék, a teljes kiőrlésű gabonatermékek és a zabpehely. A halak és a tejtermékek ugyan kevesebb magnéziumot tartalmaznak, de a szervezetben jobban hasznosulnak, mivel a bennük lévő magnézium a vékonybélből jobban felszívódik, így szintén fontos magnéziumforrásnak tekinthetők.

        Olvasson tovább! Milyen vitaminokra van szüksége egy sportolónak?

        Olvasson tovább! Hogyan sportoljunk a hőségben?

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; netdoktor.at
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Módosítva: 2020.06.27 13:33, Megjelenés: 2017.07.31 14:25
      • Cikkajánló

        COVID-19

        COVID-19

        Semmelweis Egyetem

        Hazamehetett az első, magyar gyártású remdesivirrel kezelt beteg.

        Helyes orrfújás

        Helyes orrfújás

        Dr. Árki Ildikó

        A kicsik még nem tudják kifújni az orrukat. Tanítsuk meg nekik, hogyan kell!

        A 10 legjobb sport fogyáshoz

        10 olyan zsírégető sportágat gyűjtöttünk össze, amelyekkel könnyebben megy a fogyás. A fogyás mértéke egyénenként változó, és befolyásolja a nem, az életkor, a testsúly, az edzettségi állapot és az edzés intenzitása is.

        A rendszeres edzés jelentősége huszonéves korban

        A huszonévesek leginkább a kinézetük miatt kezdik el az edzést, és az esztétikát tartják szem előtt, bele sem gondolva abba, hogy a fiatalkori edzéssel megalapozhatják izomzatukat, hiszen nem mindegy, hogy még 50 éves korukban is képesek lesznek-e sétálni egyet fájdalmak nélkül, és erőlködés nélkül haza tudják-e vinni a szatyrokat a bevásárlásból.

        10 őszi sporttipp

        Megérkezett az ősz, és vele együtt az esős, ködös idő, ami lehangolóan hathat kedélyállapotunkra. Ha rendszeresen sportolunk, könnyebben legyőzhetjük a rosszkedvet. Mindegy, hogy a kocogást, a gyaloglást vagy a görkorcsolyázást választjuk, a lényeg, hogy örömünket leljük benne! Adunk 10 tippet, hogy ősszel is fitt maradjon.

        Hogyan jógázzunk otthon biztonságosan?

        Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a jóga, hiszen nemcsak testileg, hanem mentálisan is feltölti az embert. A rendszeres gyakorlásnak számos jótékony hatása van, azonban vannak olyan mozzanatok, amikre különösen figyelnünk kell, hogy helyesen végezzük. Melyek ezek?

        Tanácsok aktív szabadidős sportolóknak a kijárási korlátozás idejére

        Most még olyanok is elkezdtek mozogni, akik eddig teljesen inaktív életet éltek, de mi a helyzet azokkal, akiknek korábban is szerves részét képezte az életüknek a sportolás? Mit tehet egy aktív szabadidős sportoló, akinek megszűntek a korábbi sportolási lehetőségei?

        Erősítse immunrendszerét sporttal télen-nyáron!

        A sport nem csak vonalainknak tesz jót, erősíti immunrendszerünket is. A fizikai aktivitás lendületbe hozza a keringési rendszert, a szív mozgás közben több vért pumpál.

        Nyári szünet: Regeneráció vagy kikapcsolódás?

        Az élsportolóknak alig van lehetőségük a regenerációra. Bizonyos sportágak játékosainak a hosszabb-rövidebb nyári szünet alatt lehetőségük nyílik a pihenésre. De elegendő ez ahhoz, hogy a következő szezon kezdetén energiával telve ismét a legjobb formájukat hozhassák? Számukra ajánlott ilyenkor felüdülésképp más sportágakat is kipróbálni.

        Sportolás a nyári melegben

        Annak, aki nagy melegben sem mond vagy mondhat le a sportról, két dolgot mindenképp érdemes megfogadnia: igyon sok vizet és tartson gyakran pihenőt! Hőségben azonban senkinek sem tanácsos sportolnia!

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.