Hirdetés
      • Hat jó tanács a gerinc egészségének megőrzéséért

        Szerző: Fájdalomközpont - Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, sebész, fájdalomspecialista

        A nyak-, hát- és derékfájás sokunk életét megkeseríti, pedig tudatos gerincvédelemmel sokat tehetünk a megelőzésért. Arra kértük Dr. Arnold Dénes Arnoldot, a Fájdalomközpont fájdalomspecialistáját, hogy foglalja össze számunkra ennek alapszabályait.

        1. Figyeljünk a helyes testtartásra!

        Ha munkavégzés és pihenés közben figyeljünk arra, hogy tartásunk helyes legyen,máris tettünk gerincünk védelme érdekében, és elkerülhetjük a nyak, a hát és a derékfájdalmakat. A megfelelő tartás ismérvei:

        • Állás közben a medence középhelyzetben van, nem billen sem előre sem hátra.
        • Oldalnézetből a fejtető, a fül, a váll, a csípő, a térd és a boka egy függőleges vonalban helyezkedik el, a gerinc vonala pedig „S” alakú görbületet mutat.
        • Hátulnézetből testünk jobb és bal feleszimmetrikus, a vállak, a lapockák alsó csúcsai, a medence, a csípő, a farpofák és a térdhajlatok egy vonalba és magasságba esnek.

        2. Legyünk aktívak!

        Túl sok időt töltünk a számítógép előtt görnyedve, vagy a televíziót nézve, pedig a túl sok ülés rendkívül káros hatással van a gerincünkre, izmainkra, ízületeinkre és az egész szervezetünkre. Gerincünk tartásért felelős izmaink ereje és rugalmassága speciális mozgással fejleszthető és fenntartható.

        • Mozogjunk rendszeresen, heti 2-3 alkalommal végezzünk fizikai állapotunknak megfelelő, gerinckímélő mozgásformákat. Ez lehet az úszás, jóga, gerinctorna, kerékpározás.
        • A nyújtó, lazító és gerincmobilizáló gyakorlatok jó hatással vannak túlfeszült izmainkra, keringésünkreés a közérzetünkre egyaránt.
        Hirdetés

        3. Csökkentsük a stresszt!

        A stressz és a mozgásszervrendszer szoros kapcsolatban áll egymással.  Ha a pszichés túlfeszítettség huzamosabb ideig fennáll, az kitűnő táptalaja különböző mozgásszervi problémáknak, a vállfeszülésnek, alig mozgó nyaknak, vagy görcsös hátnak.

        • A stressz okozta fájdalmas izomfeszülést, izomgörcsöt különböző relaxációs technikákkal, illetve masszázzsal oldhatjuk.
        • Szánjunk időt kikapcsolódásra, ellazulásra. Aludjunk eleget, a gerincünknek is szüksége van pihenésre. Figyeljünk a megfelelő matrac kiválasztására.

        4. Táplálkozzunk megfelelően és fogyasszunk elég folyadékot!

        A rendszeres mozgás mellett, tudatos táplálkozással és megfelelő folyadékfogyasztással sokat tehetünk mozgásszerveinkért. Ha súlytöbblettel küzdünk, adjuk le, hiszen a plusz kilók nagy terhet rónak ízületeinkre és gerinccsigolyáinkra.

        • Étkezzünk naponta 5-ször.Este már ne fogyasszunk nagy mennyiségű ételt.
        • Ügyeljünk arra, hogy a bevitt energiamennyiség ne legyen több a felhasználtnál.
        • Táplálkozzunk változatosan.
        • Igyunk napi 2-3 liter folyadékot, ezzel sokat tehetünk porcaink rugalmasságának megőrzéséért.

        5. Ügyeljünk mozdulatainkra!

        A nyak-, hát- és gerincbántalmak megelőzése érdekében fontos, hogy napi tevékenységeink során kerüljük a rossz pozíciókat és kényszertartásokat.

        • Ne üljünk, vagy álljunk több órán keresztül egy helyben. Testhelyzetünket gyakran változtassuk, munka közben néha tartsunk szünetet. Álljunk fel és nyújtózzunk.
        • Kerüljük a nehéz tárgyak emelését. Ha mégis erre kényszerülünk, a terhet egyenletesen osszuk el a két kezünkben, ne cipekedjünk féloldalasan. Súlyosabb tárgyat egyenes háttal, a combizmainkat használva félig guggoló helyzetből emeljünk fel.
        • Mellőzzük az előrehajlást és erőteljes csavarodást és a hirtelen mozdulatokat.

        6. Ha fáj, segít az aktív fájdalomcsillapítás!

        Amennyiben mozgásszervi fájdalmaink a fenti tanácsok betartása mellett is állandósulnak, abban az esetben megoldást az aktív fájdalomcsillapítás jelenthet. Ez egy ízületek körül alkalmazott intraartikuláris (ízületi injekciós) terápia, mely a következőkben lesz a segítségünkre.

        • Rövid időn belül megszűnteti a fájdalmat és a gyulladást.
        • Gyógytornával kombinálva visszaállítja a mozgásfunkciókat.
        • Tartós eredményt hoz.
        • Szteroid-mentes, természetes anyagokból áll, ezért nem terheli a szervezetet.
        • Személyre szabottan segít, mivel a hatóanyag kombinációt és a terápia hosszát a beteg állapotának megfelelően határozzuk meg.

        „Sokat tehetünk mozgásszerveink védelme érdekében, ha már a kezdeti tüneteknél szakorvoshoz fordulunk, mivel az időben kezelt mozgásszervi elváltozások nagyon jól gyógyíthatók” – javasolja Dr. Arnold fájdalomspecialista.

        Olvasson tovább! A hanyagtartás

        (Fájdalomközpont - Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, sebész, fájdalomspecialista)

        Módosítva: 2019.12.23 11:36, Megjelenés: 2017.08.06 23:23
      • Cikkajánló

        Megfordult az arány

        Megfordult az arány

        portfolio.hu

        Többen gyógyulnak meg a COVID-19-ből, mint ahányan megfertőződnek.

        Aktívan inkontinenciával

        Aktívan inkontinenciával

        M. J., újságíró

        Milyen típusú termék a megfelelő azoknak, akik szeretnének aktívak maradni?

        Kijárási korlátozás - Otthoni torna a derékfájás és hátfájás ellen

        A koronavírus miatt már nemcsak a napi nyolc óra munkát töltjük számítógép előtt, hanem a teljes napunkat, hiszen szinte mindent online intézünk: a bevásárlást, a barátokkal történő kapcsolattartást, de még a gyermekünk házi feladatát is a laptopon készítjük el. Az állandó ülés miatt még olyan embereknél is előfordulhat derék-, illetve hátfájdalom, akik korábban nem ismerték ezt az érzést. Milyen gyakorlatok segíthetnek a fájdalom enyhítésében?

        Izombiopszia - Mikor és hogyan történik?

        A biopszia egy olyan orvosi eljárás, amelynek során vizsgálat céljából a testből sejteket vagy szöveteket távolítanak el a betegség meghatározása, diagnózis felállítása érdekében. Mikor van szükség izombiopsziára, és hogyan történik?

        Irodai munka és mozgásszervi problémák

        Egyre nagyobb a mozgásszervi panaszokkal küzdő betegek száma. A háziorvosi rendelők, a reumatológiai és ortopédiai szakrendelések tele vannak az ülő életmód áldozataival. Manapság az emberek többsége városban él, autóval jár, és sokan ülőmunkát végeznek, amely a mozgásszervek egészsége szempontjából nagyon káros.

        Derékfájás (lumbágó)

        A derékfájás nagyon sok embernek okoz problémát, a magyar lakosság több mint fele legalább évente egy alkalommal megtapasztalja a kellemetlen érzést.

        Derékfájás - Pihentessük vagy mozgassuk?

        A téma több szempontból is nagy jelentőségű. Kiemelten fontos azért, mert a derékfájás a felnőtt emberek 80 százalékában életük során legalább egy alkalommal panaszt okoz, így a háziorvosok is gyakran találkoznak vele.

        A derékfájás (lumbágó) - Hogyan előzheti meg és mit tehet ellene?

        A lumbágó, azaz köznapi nevén a derékfájás, a 20-50 éves korosztályban minden harmadik-negyedik embert érintő betegség, ezáltal a leggyakoribb mozgásszervi megbetegedésnek számít.

        A derékfájás lehetséges okai

        Az egyszerű derékfájdalom legtöbbször otthoni kezeléssel is javul, bizonyos esetekben azonban nem szabad halogatni az orvoshoz fordulást, mivel a derékfájás komolyabb betegségek tünete is lehet.

        A derékfájás: hogyan kezelhető?

        A derékfájósok számához képest csak kevés embernek van műtétre szüksége, a legtöbb esetben néhány hetes otthoni kezeléssel, fokozott elővigyázatossággal, esetleg gyógyszeres kezeléssel javulhat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.