• Gyógytornász az irodában

        WEBBeteg - Keczán Judit, gyógytornász
        Szerző: WEBBeteg - Keczán Judit, gyógytornász

        A gyógytornászt gyakran keresik fel különböző gerincfájdalmakkal a kliensei. A tünetek a legtöbb esetben manuális technikával enyhíthetőek.

        Az állapotfelmérések során gyakran derül fény arra, hogy a napi 8-10 órás ülés mellett, egyáltalán nem mozog a páciens, sőt sokszor még a munkából is autóval vagy tömegközlekedéssel megy haza. Otthon leül a tv, illetve a számítógép elé, és újra órákat tölt el ülve, szinte mozdulatlanul.

        Ha a mozgásszegény életmód évekig fennáll, akkor a beteg az alábbi tüneteket tapasztalhatja:

        • izomfájdalom (Fibromialgia),
        • alagútszindróma (Piriformis szindróma),
        • kar-, és kézzsibbadás (Carpal Tunnel szindróma),
        • nyomó, illetve kisugárzó derékfájdalom (isiász).
        Hirdetés

        Előzze meg a panaszokat!

        A helyes testtartásnak fontos szerepe van a gerinc egészségének megőrzésében, de tovább csökkentheti a fájdalom és a betegségek kialakulásának esélyét, ha óránként, kétóránként elvégez egy 5 perces gyakorlatsort (akár a széken ülve vagy állva).

        Hogyan üljön helyesen?

        Milyen betegségeknél hasznos a gyógytorna?

        Az emberek nagy többsége szívesebben jár fizioterápiás kezelésekre, mint gyógytornára. Pedig hosszútávon a gyógytorna a leghatékonyabb kezelési mód a derékfájás, gerincbántalmak, hátfájás, lúdtalp, nyaki fájdalom, csontritkulás és egyéb mozgásszervi panaszok esetében. Milyen betegségeknél hasznos a gyógytorna?

        1.) Üljön az ülőgumóira úgy, hogy két talpa a földön legyen, és a lábszár és a comb derékszöget zárjon be! Az ülőgumó egy kemény csontocska a farizmok mélyén. Ha előre-hátra hintáztatja magát, egy keményebb párna nélküli széken, akkor könnyen megérezheti. Ha túlságosan hátra engedi a derekát, akkor éppúgy legördül róluk, mint amikor túlságosan homorít a derekával. Fontos, hogy az ülőgumóin üljön, hogy stabil alátámasztása legyen gerincének.

        2.) Nyújtózzon a plafon felé, állát enyhén húzza be! Ebben a helyzetben enyhén billegtesse meg a fejét előre-hátra, hogy a nyakizmai ellazulva maradjanak.

        3.) Emeljük ki a mellkast, és nyújtózzunk előre és fölfelé.

        4.) Emelje fel füléhez a vállait, és egy laza hátra körrel engedje le őket hátra.

        5.) A fent leírt helyzet stabil alapot ad karjai szabad mozgásának billentyűzet- vagy egérhasználat közben.

        6.) Ügyeljen arra, hogy a monitor szemmagasságban legyen! Ha laptopot használ, érdemes kiemelni vagy külön monitort kötni a billentyűzetre. A monitorral szemben legyen az arca. Sok probléma eredhet az órákon át tartó ferde fejtartásból.

        7.) Ne legyen a könyök alátámasztva, főleg ne aszimmetrikusan! Ez abban az esetben szokott előfordulni, ha L-alakú az íróasztal.

        8.) A felkar szinte függőleges, a könyök ízület laza, kb. 90 fokot zárjon be.

        Ne csak széken üljön!

        Dinamikus alátámasztású felületeken (pl.: óriáslabda vagy Dynair) is lehet ülni, de ezek használatakor is fontos a fenti szabályok betartása. A levegő áramlása a korongocskában, vagy a nagylabdában több izomrost működésére sarkallja a teste, így fokozódik a vértáramlás a derékban, hátban, belső szervekben és nehezebben alakulnak ki fájdalmak.

        Mivel a belső szerveknek több hely jut helyes üléskor, a vesék, a belek, a kismedencei szervek vérátáramlása sokkal jobb, így az ödémásodás és az emésztési problémák is elkerülhetőek lesznek.

        (WEBBeteg - Keczán Judit, gyógytornász)

        Módosítva: 2014.09.19 14:53, Megjelenés: 2014.09.19 14:53
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Visszérteszt nőknek

        Visszérteszt nőknek

        WEBBeteg

        Töltse ki Ön is tesztünket a visszér kialakulásának kockázatáról!

        Neuropátiára utaló jelek

        Neuropátiára utaló jelek

        Prof. Dr. Barkai László

        Megfelelő odafigyeléssel viszonylag korán felismerhetőek.

        Mozgásszervi állapotfelmérés és villámtesztek otthon

        Saját testtartásunk vagy mozgástartományunk vizsgálata természetesen nem helyettesíti a szakszerű és komplex állapotfelmérést, de segíthet abban, hogy észrevegyük a mozgásszervi problémákra utaló első jeleket és még időben felkeressünk egy szakembert.

        Hogyan alakulnak ki a mozgásszervi problémák?

        Az ember arra teremtődött, hogy az ébrenlét óráiban szinte folyamatos mozgásban legyen és változatos tevékenységeket végezzen. A mozgásszegény életmód, a mindennapos testmozgás hiánya bizony keményen gyilkolja a gerincet, hisz az izmok lassú sorvadozásához vezet.

        Izomerő- és izomtömegvesztés mozgásszervi műtétek után

        Az egészséges felnőttek megfelelő táplálkozás és közepes fizikai aktivitás mellett évekig, sőt évtizedekig is képesek megőrizni az izomtömegüket és izomerejüket. Köszönhető ez annak az egyensúlyi folyamatnak, mely során a szervezet naponta lebontja és vissza is építi az izomszövetének egy részét (kb. 75 g).

        Csontkovácsolás - Súlyos árat fizethetünk a rossz választásért

        Egy viszonylag friss felmérés (1) szerint minden második magyar ember küzd mozgásszervi betegséggel, s bár nem létezik hivatalos statisztika, mozgásterapeutaként személyes tapasztalataim azt mutatják, hogy tízből hét-nyolc páciensem rendszeresen jár csontkovácshoz, mielőtt nálam köt ki.

        A térdfájdalom 5 gyakori forrása

        Az alábbiakban a térdsérülések öt leggyakoribb fajtájáról tájékozódhat. Dr. Páll Zoltán, a Fájdalomközpont sebésze, traumatológus, sportorvos a térdet érintő betegségekről és a hatékony gyógymódokról beszélt.

        Népi gyógymódból modern gerincterápia - A Dorn-technika

        A civilizált társadalmakban - elsősorban a mozgásszegény, ülő életmód következtében - tíz emberből nyolc-kilenc szenved valamilyen mozgásszervi fájdalomtól. Szerencsére számos hagyományos gyógyító eljárást ismerünk, amelyek hatásmechanizmusára ugyan a nyugati orvoslás nem vagy csupán az utóbbi időben talált magyarázatot, mégis kiváló eredménnyel működtek és működnek a mai napig.

        A fertőzéses eredetű ízületi gyulladásról

        Azt a típusú ízületi gyulladást, amelyet az ízületbe kerülő kórokozók okoznak, fertőzéses eredetű ízületi gyulladásnak (infekt arthritis) nevezzük. Több típusú baktérium okozhatja, amelyek az ízületbe a vérárammal vagy direkt módon (pl. ízületi műtét, ízületbe adott injekció vagy ízületközeli sérülés útján) kerülhetnek be.

        Megelőzhető-e a mozgásszervi betegségek kialakulása?

        Az emberi test olyan, mint a gyurma. Remekül formázható. Nem csupán funkcionálisan, de formailag, sőt, szerkezetileg is alkalmazkodik a terheléshez, amely rendszeresen éri. Mindez egyben azt is jelenti, hogy kitartó, aktív munkával, a megfelelő edzéssel átformálhatjuk testünket, izmokat fejleszthetünk, növelhetjük tömegüket, szálkásíthatunk, sőt, a testtartásunkon is javíthatunk.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.