• Irodai munka és mozgásszervi problémák

        Dr. Kónya Judit
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos

        Egyre nagyobb a mozgásszervi panaszokkal küzdő betegek száma. A háziorvosi rendelők, a reumatológiai és ortopédiai szakrendelések tele vannak az ülő életmód áldozataival. Manapság az emberek többsége városban él, autóval jár, és sokan ülőmunkát végeznek, amely a mozgásszervek egészsége szempontjából nagyon káros.

        Tudnunk kell: csak saját magunkon múlik, hogy egészségünk érdekében teszünk-e valamit. Megfelelő óvintézkedésekkel az ülő életmód káros hatásai kiküszöbölhetők, de legalábbis nagyban enyhíthetők.

        A dolgozók munkakörülményeinek megfelelő kialakítása a munkavédelmi kérdéskört is érinti, vagyis részben a munkáltató felelőssége is.

        Hirdetés

        A mozgásszervek károsodása igen hamar, már az iskolapadban megkezdődik. A gyermekek egyre több időt töltenek a falak közt, a testnevelésórák száma jóval a kívánatos alatt van, ugyanakkor a tananyag egyre bővül, amit leginkább íróasztal mellett lehet elsajátítani. Később sokak munkájának jellege is megkívánja a hosszú ideig tartó mozdulatlanságot, esetleg a klaviatúra ütögetését.

        Milyen problémákat okozhat az ülőmunka?

        Az ülő életmód következtében kóros izomtónus eloszlás alakul ki a szervezetben, nagyrészt a nyaki izmok görcsössé válásával, a gerinc stabilitását szabályozó mély hátizmok háttérbe szorulásával és gyengülésével.

        A nem megfelelő helyeken kialakult izomtónus-fokozódások akár a végtagok zsibbadását, fájdalmát is kiválthatják. Rossz testtartás alakul ki: a vállak előreesnek, a gerinc fiziológiás görbületeinek egyensúlya megbomlik. Gyakran röntgenfelvételen a gerinc, úgynevezett nyaki lordosisának kiegyenesedése látszik. A gerincoszlop rendellenes megterhelésének következtében, akár porckorongsérv is kialakulhat. A nyaki gerinc és a nyakizmok eltérései gyakran okoznak fejfájást, súlyos esetben szédülést.

        Mit tehetünk ellene?

        A legfontosabb, hogy a munka mellett szakítsunk időt sportolásra. Mindegy, milyen tevékenységet választunk: az aerob, ciklikus, dinamikus sportágak az állóképesség fejlesztésén túl az izmok erejének összhangját teremtik meg, kiegyenlítve a kóros tónuseloszlásokat.

        Az úszás kiválóan erősíti a törzs tartóizmait, melyek a gerinc stabilitásáért felelősek, az ízületek kímélése mellett, fejleszti az izmokat és javítja az állóképességet. A lazító, nyújtó mozgásformák hatékonyan oldják az izomzat görcsét, mindemellett a stressz következtében fellépő nyaki izommerevséget is csökkentik (a relaxáció mentális tartalmának segítségével).

        Nagyon fontos, hogy rendszeres időközönként szünetet tartsunk. Álljunk fel az asztal mellől, sétáljunk. Végezzünk fej-, nyak-, váll- és derékkörzést. Jó hatású a vállak egyszerre, mélyen lefelé tolása, mikor a nyakizmok nyújtása valósul meg.

        Ne kapkodjunk!

        Nagyon fontos, hogy a mozgásokat ne gyorsan, hanem lassan, komótosan végezzük, a nyújtó gyakorlatok közben ismétlődő utánmozgásoknál is. Ellenkező esetben a bemelegítés hiánya miatt könnyen sérülést szenvedhetünk.

        Alkalmazzunk nyújtó hatású gyakorlatokat: fejünk fölé emelt karunkat a tarkónk mögött hajlítsuk be, majd másik kezünk segítségével, könyökünket közelítsük az ellenkező oldali fülünk felé. Magastartásban tartott karjainkkal váltakozva nyújtózkodjunk magasra, mintha el akarnánk érni a plafont. Mélytartásban nyújtózzunk lefelé, mintha a padlót szeretnénk megérinteni.

        Végezzünk törzshajlítást mindkét oldalra, majd törzsdöntéseket. Hajoljunk előre s próbáljuk megfogni a bokánkat (néhány alkalom után egyre közelebb érünk a célhoz). Bokakörzés után váltakozva spicc - pipa állásokba hajlítgassuk lábfejünket: így csökken a lábdagadás és élénkül a vérkeringés, csökken a trombózis veszélye.

        Ha lehetőségünk van rá, járjunk rendszeresen masszázsra. Az izomfeszültségek oldása, gyakran csak ezzel a módszerrel érhető el. Ma már egyre több multi és kisebb méretű cég is alkalmaz irodai masszőröket, akik munkaidőben nyújtanak masszázst a dolgozóknak. A szünetek közben ne felejtsük el szemünket is pihentetni.

        Nem mindegy, milyen széken ülünk

        Sokat tehetünk a megfelelő berendezés megválasztásával is. Ma már az egészséges anatómiai viszonyoknak megfelelő, és nagyszerű ergonómiai kialakítással rendelkező ülő alkalmatosságok kaphatók, amelyek ára bár lehet, hogy magasabb, de az egészség megőrzésére fordított befektetések megtérülnek.

        Elég arra gondolnunk, hogy egy drágább szék egyszeri megvásárlásával, hány potenciális munkanapot nyerünk, amit ellenkező esetben, esetleg a gyógyászati kezelésekre fordított idő miatt elveszítenénk. Emellett a tágabb munkakörnyezet ergonomikus kialakításával is, nagyban hozzájárulhatunk a mozgásszervek egészségének megőrzéséhez.

        Figyeljünk arra, hogy a székben helyesen üljünk!

        Csípőnket toljuk hátra, hogy derekunkat és hátunkat megtámassza a szék háttámlája. Ne csak nyakunkat nyújtsuk előre, hanem szükség esetén, teljes székünkkel menjünk közelebb az asztalhoz, vagy teljes hátunkkal dőljünk előre. A billentyűzetet és a monitort, lehetőség szerint úgy kell elhelyezni az asztalon, hogy ne kelljen elfordulnunk, kényszertartásba helyezkednünk. A szék magasságát úgy állítsuk be, hogy talpunk leérjen teljesen a padlón, térdünk derékszögben hajoljon be.

        Dr. Kónya JuditForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Kónya Judit, családorvos

        Módosítva: 2019.03.03 09:36, Megjelenés: 2018.03.02 16:04
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Szürkehályog-műtét

        Szürkehályog-műtét

        Szponzorált tartalom

        Fájdalommentesen kezelhető a szürke hályog és visszaállítható a látásélesség. (x)

        Anyaságra készülve

        Anyaságra készülve

        Dr. Farkas Ágnes

        10 dolog, amivel segíthetjük, hogy egészséges terhességünk legyen a jövőben.

        Sportsérülések - És a rehabilitáció hol marad?

        Gyakran mesélik ismerősök - sportolók és átlagemberek -, hogy kificamodott a bokájuk/eltört a karjuk/részlegesen szakadt az Achilles-ín stb., begipszelték, fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő gyógyszert kaptak és most pihentetniük kell a sérült testrészt. Alig várom a folytatást, ez azonban az esetek nagy részében elmarad. Ha rákérdezek, hogy valóban ennyiből áll-e a terápia, a válasz általában az, hogy: Igen. Miért, mi másra lenne még szükség?... Nos, egyetlen aprócska dologra, valódi, teljes értékű rehabilitációra.

        A sok állással járó életmód veszélyei

        A sok állással járó életmódból fakadóan többféle betegség vagy tünet is jelentkezhet. Ez igaz a sok állásra, valamint a sok sétálásra és a sok futásra is.

        Derékfájás - Pihentessük vagy mozgassuk?

        A téma több szempontból is nagy jelentőségű. Kiemelten fontos azért, mert a derékfájás a felnőtt emberek 80 százalékában életük során legalább egy alkalommal panaszt okoz, így a háziorvosok is gyakran találkoznak vele.

        A derékfájás (lumbágó) - Hogyan előzheti meg és mit tehet ellene?

        A lumbágó, azaz köznapi nevén a derékfájás, a 20-50 éves korosztályban minden harmadik-negyedik embert érintő betegség, ezáltal a leggyakoribb mozgásszervi megbetegedésnek számít.

        A derékfájás lehetséges okai

        Az egyszerű derékfájdalom legtöbbször otthoni kezeléssel is javul, bizonyos esetekben azonban nem szabad halogatni az orvoshoz fordulást, mivel a derékfájás komolyabb betegségek tünete is lehet.

        A derékfájás: hogyan kezelhető?

        A derékfájósok számához képest csak kevés embernek van műtétre szüksége, a legtöbb esetben néhány hetes otthoni kezeléssel, fokozott elővigyázatossággal, esetleg gyógyszeres kezeléssel javulhat.

        Tippek a derékfájás megelőzéséhez

        A derékfájdalom jó eséllyel megelőzhető a fizikai állapot karbantartásával, erős gerinc körüli izomzat kialakításával, megfelelő testtartással, illetve mozgás- és emelési technikákkal. Az alábbi módszerekkel tarthatja hátát egészségesen és erősen.

        Derékfájás (lumbágó)

        A derékfájás nagyon sok embernek okoz problémát, a magyar lakosság több mint fele legalább évente egy alkalommal megtapasztalja a kellemetlen érzést.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.