• Hátfájás - Melyik úszásnem a jó választás?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Magyar Sporttudományi Társaság

        Az úszás a legmegfelelőbb sportok egyike azok számára, akik hátfájástól szenvednek. Egyrészt erősíti a törzsizmokat, másrészt nem terheli meg nagyon a gerincoszlopot, így a hátfájás problémájától érintett páciensek fájdalom nélkül edzhetnek, azonban nem minden úszásnem megfelelő a számukra!

        Sport és egészség a WEBBetegen

        A hátfájás egyik leggyakoribb oka a törzsizmok gyengesége. Ha a csigolyákat támasztó hátizmok túl gyengék, hibás tartás, az izmok rendellenes feszülése alakul ki, ami krónikus fájdalomhoz vezet. Annak érdekében, hogy a problémát hosszú távon kordában lehessen tartani, nagyon fontos a hátizomzat erősítése, ami csakis megfelelően megválasztott edzéssel lehetséges. Erre a célra számos sportág alkalmas, ezek egyike az úszás.

        Az úszás erősíti a törzset és a mély törzsizmokat, ennek megfelelően hatékony ellenszere a hátfájásnak, és eszköze a hátfájás megelőzésének. Az úszás további előnye, hogy mivel a testsúly nagy részét a víz tartja, túlsúllyal, ízületi problémákkal és akut fájdalmakkal küzdő betegek számára is alkalmas sportág. Továbbá erősíti a tüdőt és a szív- és érrendszert.

        Ám nem minden úszásnem felel meg a hátfájással küzdő embereknek.

        Hirdetés

        Mellúszás

        Gyógyúszás és gyógytestnevelés

        A gyógyúszás során alkalmazhatók a normál úszásnemek egyes részelemei vagy egésze, meghatározott terheléssel, meghatározott távokon. Használjuk azokat a terápiás jellegű úszó mozdulatokat, amelyekkel az izomtónus-szabályozást, bizonyos izmok nyújtását, mások erősítését lehet elérni.
        Gyógyúszás és gyógytestnevelés

        A legtöbb ember számára a mellúszás a legegyszerűbb úszásnem. Az uszodákban is a legtöbben ezt az úszásnemet választják. A mellúszás előnye, hogy technikai alapjai könnyen elsajátíthatóak, és úszás közben könnyedén beoszthatjuk energiánkat, hosszú távon is úszhatunk így anélkül, hogy nagyon megerőltetnénk magunkat. Ha azonban Önnek fáj a háta, a mellúszás nem a megfelelő választás!

        Mivel sokan nem szeretnék, hogy vizes legyen a hajuk, vagy azért, hogy jól lássanak, mellúszás közben kiemelik a fejüket és a nyakukat a vízből. Ebben a testtartásban a hát nem tud ellazulni, ehelyett görcsös állapotba kerülnek az izmok, és ennek eredményeképp az is előfordulhat, hogy a medencéből kijőve hát- és nyakfájás lép fel. Ha ezt el szeretné kerülni, figyeljen oda arra, hogy úszás közben ne görbüljön meg a teste, és a lábtempót követő haladó fázisban az egész teste teljesen nyújtva legyen, ez tehermentesíti a hátat.

        Gyorsúszás

        Sok kezdő úszó számára a gyorsúszás megerőltető lehet, mivel nagyobb erőbefektetést igényel, mint a mellúszás. Ennek az úszásnemnek a hátfájástól szenvedő páciensek számára megvan az az előnye, hogy végig egyenes marad a törzs. A jó technika feltétele a has- és farizmok folyamatos megfeszítése. A gyorsúszás edzi a törzs valamennyi izmát. Noha a gyorsúszás eleinte nagyon megterhelő, azoknak, akiknek fáj a hátuk, érdemes elsajátítaniuk ezt az úszásnemet. Természetesen nem kell egyszerre 500 m-t leúszni! Csak annyit ússzon, amennyit kényelmesnek érez, a fontos az, hogy úszás közben ne csavarodjon el nagyon a törzse, és ne nézzen túlságosan előre, mert különben az izmok megfeszülhetnek. Figyeljen oda a természetes fejtartásra, vagyis a lélegzetvételek között a medence aljzatát nézze. (Természetesen erre csak uszodában saját pályán van lehetőség, ahol nem kerülhetnek mások vagy bármilyen akadály az útvonalunkba.) Így a nyakizmok ellazulnak, ami azért is fontos, mert például azoknál, akik sok időt töltenek számítógép-használattal, a hátfájás gyakori oka a nyakizmok krónikus feszülése.

        Hátúszás

        A hát szempontjából a hátúszás valamivel jobb, mint a gyorsúszás, mivel közben nem kell forgatnunk a fejünket, és kisebb a veszélye a nyakizmok megfeszülésének. A legtöbb ember számára sokkal kevésbé megterhelő, és a gyorsúszással szemben a levegővételek is könnyebbek, kényelmesebbek. A fejünket sem kell a vízbe meríteni. Ebben az úszásnemben nem kell számolni a test hosszanti tengelye körüli elfordulással sem, ami gyorsúszás közben sokaknak problémát okoz. Mivel hátúszás közben a csípőt kicsit ki kell emelni, elsősorban az alsóbb törzsizmok erősödnek, ezek azok, amelyeket ülés közben különösen nagy terhelés ér. A nagy karmozdulatok ellazítják a vállat. Hátúszásnál arra kell fokozottan ügyelni, hogy a test ne görbüljön meg túlságosan. Arra is vigyázni kell, nehogy túl közel ússzunk a medence falához! Mivel hátúszás közben nehéz tájékozódni a medencében, sokan nem kedvelik ezt az úszásnemet. A hát egészségének megőrzése szempontjából azonban a hátúszás gyakorlása nagyon is ajánlott.

        Delfin vagy pillangóúszás

        Ez az úszásnem nagyon megerőltető és technikailag nagyon igényes. Ezért terápiás célra nem ajánlott. Majdhogynem csak a profik úsznak ezzel a technikával, alig akadnak hobbi-pillangóúszók. Kifejezetten a hátfájás megszüntetésére senkinek sem javasolt a pillangóúszás.

        Az úszás egyszerű lehetőség a törzs izmainak és a test majdnem valamennyi izmának edzésére. Emellett kíméli az ízületeket, valamint edzi a tüdőt és a szívet. Jó úszótudás mellett a sérülések kockázata nagyon csekély. Ezért az úszás a hátfájás kezelésére irányuló számos terápia egyik alapeleme. Ha nem biztos benne, hogy jó úszásnemet választott vagy nem megfelelő az úszótechnikája, járjon úszásoktatásra vagy kérjen tanácsot úszásoktatótól!

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; trainingsworld.com
        Lektorálta: Magyar Sporttudományi Társaság

         
        Módosítva: 2019.06.23 19:03, Megjelenés: 2017.08.09 19:51
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Önálló fejfájások

        Önálló fejfájások

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        A visszatérő fejfájások túlnyomó többsége az önálló fejfájások közé sorolható.

        Belgyógyászati vizsgálat

        Belgyógyászati vizsgálat

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Mi történik konkrétan a belgyógyászati vizsgálaton férfiak esetében?

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Hány kalóriát éget el az úszás?

        Mivel a legtöbb ember különféle úszásnemekben és változó intenzitással úszik, elég nehéz kiszámítani az elégetett kalóriák mennyiségét.

        Tíz ok, hogy elkezdjük az úszást

        Bár jóval több, mint tíz oka van, hogy az úszást válasszuk a legújabb hobbinknak, azért összeszedtük a tíz legfontosabbat.

        Úszóváll (rotator tendinitis)

        A úszóváll a forgatóizomzat (a felkart a vállízületben tartó izmok és inak) szakadása és megduzzadása.

        Debreceni úszó Eb: az egészségügyi igazgató nyilatkozott a WEBBetegnek

        Egy hét az úszásról szólt Debrecenben, befejeződött a 31. Úszó Európa-bajnokság, amelyen a magyar úszók szerezték a legtöbb érmet. A magyar válogatott 9 arany-, 10 ezüst- és 7 bronzéremmel végzett. Irigylésre méltó teljesítményt nyújtottak a fiatalok, akik komolyabb sérülés nélkül „megúszták” a bajnokságot.

        Hogyan hat az úszás a szervezetre? - A sportorvos véleménye

        Hazánkban az úszás gyökerei az 1800-as évekbe nyúlnak vissza. Hajós Alfréd úszó szerezte a magyar történelem első két olimpiai aranymedálját 1896-ban. Szerencsére máig is az egyik legeredményesebb sportág. Akárcsak a futás vagy a kerékpározás, az úszás sem köthető nemhez, életkorhoz, edzettségi állapothoz.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA