• Hasznos tippek a koleszterinszint csökkentéséért

        Dr. Csuth Ágnes
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        A megfelelő táplálkozás és a testmozgás segít a koleszterinszint normalizálásában. Ezek az első lépések nemcsak a megelőzésben, de a kezelés során is. A koleszterinszintet csökkentő gyógyszerek nem helyettesítik az egészséges életmódot és táplálkozást, sem az egészséges életmód és táplálkozás nem helyettesíti az orvos által elrendelt gyógyszeres kezelést.

        A szív- és érrendszeri betegségek vezető halálokokként szerepelnek a fejlett társadalmakban. Ennek nem kellene így lennie, hiszen a szív- és érrendszeri betegségek jelentős része megelőzhető lenne.

        A szív- és érrendszeri betegségeknek több rizikófaktora ismert, ezek között léteznek befolyásolható és nem befolyásolható faktorok. A koleszterinszint a befolyásolható tényezők közé tartozik.

        A megelőzés egyik módja a vér koleszterinszintjének alacsony értéken tartása. A magas koleszterin szívkoszorúér-meszesedéshez, szívinfarktushoz és stroke-koz vezethet.

        Az első és legfontosabb tényező ennek elkerülésében az egészséges életmód, ezzel nemcsak a koleszterinszintünket tarthatjuk egészséges értéken, de vérnyomásunkat, testsúlyunkat, vércukrunkat, vérzsírunkat is.

        Hirdetés

        Az étrend a megelőzés alappillére

        Zsírbevitel. Az étrendben alacsony legyen a zsírbevitel, különösen vonatkozik ez a telített zsírokra. A napi kalória-bevitelt tekintve a zsírfogyasztás ne haladja meg a 30 százalékot.

        A leghasznosabb ételek. Van néhány olyan étel, melyek jótékony hatást gyakorolnak a szív- és érrendszerre, segítenek a magas vérnyomás és a magas koleszterinszint elleni küzdelemben, ezek fogyasztását részesítsük előnyben:

        • brokkoli,
        • hal és halolaj,
        • zöld leveles zöldségek,
        • citrusfélék,
        • sárgarépa,
        • rostdús ételek, gabonaőrlemények.

        Bevásárlókosarunk. A tudatos táplálkozásnak része a tudatos vásárlás. Szánjunk időt arra, hogy elolvassuk a termékek címkéjét még a vásárlás előtt, lehetőleg késztermékeket ritkán vásároljunk, inkább magunk készítsük el az ételt. 

        • Teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér.
        • Gabonaőrlemény a rostok fedezésére.
        • Rizs, lehetőleg barnarizs.
        • Gyümölcs, szárított vagy fagyasztott is lehet, ha nincs friss, de a friss gyümölcsnek a legmagasabb a nyomelem- és vitamintartalma.
        • Zöldség, lehet szárított vagy fagyasztott is, de a legjobb választás a friss zöldség.
        • Ásványvíz, vagy cukor és tartósítószer hozzáadása nélkül készült 100%-os gyümölcslé.
        • Alacsony zsírtartalmú tej.
        • Sovány sajt.
        • Sovány joghurt.
        • Bőr nélküli szárnyas hús.
        • Hal.
        • Jó minőségű margarin.
        • Jó minőségű növényi olaj magas hőfokon való sütéshez, pl. napraforgó, repce.
        • Extra szűz olivaolaj salátákhoz, sütéshez az olivaolaj nem javasolt.

        Gyakori kérdések - Az orvos válaszol

        Kedves Doktornő! Decemberi laboreredményemben a koleszterinértékem magas lett, ami még júniusban jó volt. Nem szeretem a húst, nagyon keveset eszem belőle, és a zsíros ételeket sem. Mitől lehet mégis magas?

        Tisztelt Kérdező! Nemcsak a zsíros húsok, de a különféle nassolnivalók is károsak lehetnek, a hozzáadott cukor és a felhasznált hidrogénezett növényi olaj miatt. Ha a változtatások után továbbra is magas a laborérték, gyógyszer szedése javasolt.

        Miért magas a koleszterinszintem? Az orvos válaszol

        A rendszeres testmozgás csökkenti a rizikót

        A sportolás javítja az állóképességet, a szív- és érrendszeri státust, csökkenti az elhízás, a cukorbetegség és számos anyagcsere-betegség kialakulásának rizikóját.

        Óvatosan szabad azonban elkezdeni a sportolást, mert a hirtelen elkezdett testedzés hatalmas terhelést jelent a szívre, az ízületekre és az izmokra.

        A rendszeres testmozgás ezek ellenére mindenkinek javasolt. A nem megerőltető tempójú gyaloglás alkalmasabb lehet a kezdeti hónapokban.

        A pulzusszámot jelentősen emelő gyakorlatok (például futás, úszás, aerobic) nem javasoltak addig, míg a szervezet nem szokott hozzá a rendszeres sporthoz.

        Az ideális testsúly eléréséhez is sokkal alkalmasabb a napi rendszerességgel végzett kevésbé megerőltető mozgás (pl. közepes tempójú séta), mint heti 2-3 alkalommal végzett edzőtermi edzés.

        Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Módosítva: 2020.05.06 16:03, Megjelenés: 2018.04.26 05:21
      • Cikkajánló

        Helyes orrfújás

        Helyes orrfújás

        Dr. Árki Ildikó

        A kicsik még nem tudják kifújni az orrukat. Tanítsuk meg nekik, hogyan kell!

        Hemokromatózis

        Hemokromatózis

        Dr. Tomonkó Magdolna

        Milyen típusai vannak ennek a betegségnek, és mik lehetnek ezek tünetei?

        Hogyan csökkenthető a koleszterinszint?

        A magas zsír- és koleszterinszinttel rendelkező pácienseknek mihamarabb életmódot kell váltani, alacsony zsírtartalmú ételeket kell fogyasztani, le kell mondani a dohányzásról, és sokat kell mozogni, hogy ezzel is csökkentsék a bejutó zsírok mennyiségét, valamint hogy elégessék a felesleget.

        A magas koleszterinszint csökkentése diétával, életmóddal

        A magas koleszterinszint a szív- és érrendszeri megbetegedések egyik fő rizikótényezője, ezért kezelése, illetve megelőzése létfontosságú a betegek számára. A páciensek állapota jelentős részben javulna, ha sikerülne változtatniuk életmódjukon és étrendjükön.

        Reg-Enor diéta, űrhajós diéta, tojásdiéta és almaecet diéta - Mit kell tudnunk ezekről?

        A 2019-es év nagyon változatos képet mutatott divatos diéták szempontjából. A Google felmérése alapján a Reg-Enor, az űrhajós, a tojás- vagy az almaecet diéta is ott szerepelt a 10-es keresési toplistában. A fogyókúrázni vágyók az áhított cél elérése érdekében hajlandóak mindenféle hangzatos névvel ellátott étrendet követni, még ha azzal esetleg ártanak is szervezetüknek.

        Miért magas a koleszterinszintem?

        A magas koleszterinszint alattomosan károsítja érrendszerünket: panaszokat sokáig nem okoz, ám már fiatal felnőttkorban is visszafordíthatatlan károsodásokat idéz elő az arra hajlamos egyének érfalán. A koleszterin hosszabb távon növeli az érszűkület, a szívkoszorúér-betegség, az infarktus és a stroke kockázatát.

        Hogyan mérsékelhető a koleszterinszint?

        A koleszterin a köztudatban szinte csak rossz tulajdonságai miatt vált ismertté, de a teljességhez az is hozzátartozik, hogy nagyon fontos a szervezet számára, ugyanis például létfontosságú eleme a sejthártyának, bizonyos hormonok, vitaminok, epesavak építőköve. A magas koleszterinszint azonban káros a szervezet számára.

        Táplálkozási tanácsok kijárási korlátozás idejére

        Nagyot fordult velünk a világ a koronavírus mostani megjelenésével. Az eddigi szokásaink, napi rutinunk egyik napról a másikra a múlté lett. Szeretteink, embertársaink és saját magunk védelme érdekében sokat tartózkodunk otthonunkban, a lehetőségeinkhez mérten igyekszünk minél kevesebbet kimozdulni. Az eddigi, akár naponta többszöri vásárlásainkat most vissza kell szorítani - heti, kétheti bevásárlásokra, rendelésre, házhoz szállításra.

        Koleszterin: összkoleszterin, HDL, LDL

        A koleszterin minden emberi és állati sejtben megtalálható vegyület. Kisebb részét táplálékkal vesszük magunkhoz, a másik, nagyobb hányada a májban képződik (szintetizálódik). Részt vesz a sejtmembránok felépítésében, az epesavak egyik alkotója, számtalan hormon előállításának kiindulási anyaga, szerepe nélkülözhetetlen az emberi szervezetben.

        A magas LDL-koleszterin-szint veszélye

        A fő oka annak, hogy az LDL-koleszterint rossz koleszterinnek is nevezik, az a sajátossága, hogy ha túl sok van belőle a vérben, megtapad az érfalakon, az általa szállított anyaggal, a koleszterinnel együtt.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Mi vezethet alvászavarhoz?
        Az alvásra a szervezetnek az evésnél is nagyobb szüksége van.
        COVID-19 kisokos
        Amit tudnia kell és érdemes a járványról. A legfontosabb ismeretek egy helyen.
        Sport és immunrendszer
        Hogyan befolyásolja a testmozgás az immunitást?
      • Orvos válaszol
      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások