• A rostokban gazdag ételek hatása a bélbaktériumokra

Szerző: MTI

Az étkezési rostokról ismert, hogy elősegítik a bélmozgást, amerikai kutatók pedig most igazolták, hogy a rostban gazdag táplálék növeli bizonyos jótékony baktériumok számát is a bélben.

Az étkezési rostok növényi eredetű ballasztanyagok, amelyeket a test enzimatikus úton, a normál emésztési folyamatban nem bont le.

A Journal of Nutrition című szakfolyóiratban ismertetett tanulmányhoz húsz önkéntes férfit toborozott Seema Hooda és kutatócsoportja az Illinois-i Egyetemen. A vizsgálatba bevont emberek vállalták, hogy minden nap elrágcsálnak egy 21 grammos, polidextrózból vagy kukoricapehelyből készült szeletet.

Mindkét rostanyagot gyakran használják péksüteményekben, müzlikben és reggeli szeletekben. A résztvevők székletmintáját elemezték a teszt elején, majd két hét elteltével újra. A DNS-elemzésből kiderült, hogy az elfogyasztott többlet rostanyag hatására két jótékony baktérium populációja lényegesen megemelkedett az önkéntesek bélrendszerében.

Helyben megtermelt jótékony bélbaktériumok

Az ellenőrző vizsgálat idejére jóval több Faecalibacterium keletkezett, egy gyulladásgátló hatású baktérium, amely véd a gyulladásos bélbetegségek ellen. Emelkedett a Lactobacillusok száma is, amelyeket egyébként probiotikumként kapszulákban szedünk vagy joghurtokban fogyasztunk.

A kutatók úgy vélik, azért szaporodott a barátságos baktériumok népessége, mert a nagyobb mennyiségben bevitt étkezési rostokkal megkapták azt, amit leginkább kedvelnek. A táplálkozási ajánlások szerint naponta 30 gramm étkezési rostot kellene fogyasztania egy felnőttnek, ám az Egyesült Államokban a legtöbben ennél jóval kevesebbet, mindössze 15 grammot vesznek magukhoz étrendjükben - idézte a tanulmányt a Scientific American című amerikai ismeretterjesztő portál (www.scientificamerican.com).

Az eredmények arra utalnak, hogy a probiotikumok szedése helyett érdemesebb lenne a jótékony baktériumok számát helyben, az emésztőrendszerben szaporítani, amit elő lehet segíteni a prebiotikumként alkalmazott rostanyagok fogyasztásával.

Immunrendszer, bélflóra, probiotikum, prebiotikum

Immunrendszerünk soha nem szűnő működése életünk fontos biztosítéka. Sejtjei folyamatosan fésülik át szervezetünk minden részét, hogy a kórokozók és idegen anyagok hatásaitól megvédjen minket. Életmódunkkal, táplálkozásunkkal, döntéseinkkel ezeket a folyamatokat segítjük vagy hátráltatjuk. Immunrendszer, bélflóra, probiotikum, prebiotikum - Orvosszemmel a fogalmakról>>

Módosítva: 2012.07.02 17:12, Megjelenés: 2012.07.02 17:12

Koronavírus

WEBBeteg.hu

Egy COVID-19 fertőzött férfi beszámolója az Egyesült Királyságból.

Endometriózis

Szponzorált tartalom

GnRH-analógokkal történő kezeléskor hüvelyszárazság jelentkezhet, de van megoldás.

Stockholm-diéta

Az elmúlt évben a 10 legkeresettebb étrend között a Stockholm-diéta is szerepelt. Cikkünkben részletezzük, hogyan épül fel ez a diéta, valamint hogy mennyire sikeres.

Intermittent fasting

Az elmúlt évben nagyon sok ember volt kíváncsi arra, hogy mely diétákkal lehet gyorsan megszabadulni felesleges kilóiktól. A 10 legkeresettebb étrend között az intermittent fasting diéta is ott szerepel. Az alábbi cikkben részletezzük, hogyan épül fel ez a diéta, valamint hogy mennyire sikeres.

Diszbiózis, a bélflóra egyensúlyának zavara

Diszbiózist (dysbiosis) a jótékony baktériumok alacsony mennyisége, valamint a káros baktériumok, gombák vagy paraziták elszaporodása okoz. Az elmúlt tíz évben a bélrendszeri diszbiózis előfordulási arányának drámai növekedése figyelhető meg, melyben a környezeti- és életmódtényezők egyaránt nagy szerepet játszanak.

A probiotikumok egészségügyi előnyei - Tények és kutatási eredmények

A probiotikumok olyan jótékony mikroorganizmusok, amelyek védőhatást biztosítanak bizonyos kórokozókkal szemben, és amelyek számos élelmiszerben is megtalálhatóak. A probiotikumokról úgy tartják, hogy a bélflóra kiegyensúlyozása által igen fontos szerepet játszanak a megfelelő bélműködés és emésztés fenntartásában.