• Kánikula, nyaralás, utazás - nyáron mire figyeljünk a folyadékpótlásnál?

        Szerző: Európai Hidratációs Intézet

        Nyáron a hőmérséklet emelkedésével nő a kiszáradás veszélye, így fokozott odafigyelést és folyadékbevitelt igényel, hogy szerveztünk vízháztartását egyensúlyban tartsuk.

        A változatosság a folyadékpótlást is megkönnyíti. Az Európai Hidratációs Intézet szakemberei szerint az ásványvízen, üdítőkön kívül egy magas víztartalmú nyári étrend is hatékonyan hozzájárul a hidratációhoz. Utazás közben is fontos, hogy eleget igyunk, hisz a kiszáradás enyhe tünetei is megnövelik a balesetek kockázatát. Nem árt, ha a célállomás időjárási viszonyait előre feltérképezzük és a hétköznapoknál feltehetően több mozgást is belekalkuláljuk a nyaralás alatti folyadékbevitelbe.

        A változatosság megkönnyíti a folyadékbevitelt

        A rendszeres fogyasztásra javasolt vízen, ásványvízen kívül jól hidratálnak a teák, a gyümölcslevek, az üdítőitalok és a levesek is, azonban ezek kalóriatartalmára ügyelnünk kell folyadékbevitelünk összeállitásakor. Az alkoholos italok fogyasztása kerülendő.

        Ezt olvasta már? Iszik Ön eleget? Amit a folyadékfogyasztásról tudni kell!

        Hirdetés

        Ne csak igyunk, együnk is vizet!

        Nem csak a folyékony táplálék, de bizonyos szilárd ételek víztartalma is jelentős! Magas a víztartalma bizonyos gyümölcsöknek és zöldségeknek, többek között a dinnye, uborka, szőlő, barack, alma, körte, paradicsom fogyasztása szintén megkönnyíti, hogy elég folyadék kerüljön a szervezetünkbe. A legtöbb zöldség és gyümölcs 80-95 százalék víztartalmú, vagyis éppen annyira hatékonyak a hidratációban, mint a folyékony levesek.

        Különösen hangzik, de tény, hogy a szénhidrátforrások közül a főtt tészta tartalmazza a legtöbb vizet (akár 85 százalékban), de a főtt rizsé is eléri a 65-70 százalékos arányt. A fehérjében gazdag nyersanyagoknál a tojásból készült ételek mellett a halak és a tenger gyümölcsei 65-80 százalékban tartalmaznak vizet, míg a sütemények, kekszek ezzel szemben viszonylag csekélyebb mennyiségben. A nagy melegben nagyon jól esnek az olyan desszertek, mint a joghurt (75-85 százalék víztartalommal) vagy a fagylaltok, jégkrémek, amelyek szintén legalább 60 százalék víztartalmúak. Utóbbiaknál azonban ne felejtsük el, hogy kalóriatartalmuk is jelentős.

        Ezt olvasta már? Folyadékfogyasztás és hőség

        Aki nem iszik eleget, olyan, mintha ittasan vezetne!

        A nyári nagy melegben különösen oda kell figyelni arra, hogy utazás előtt és közben eleget igyunk, mert duplájára nő a hibázás lehetősége, ha nem viszünk be elég folyadékot a szervezetünkbe. Az Európai Hidratációs Intézet által rendelt, friss kutatás eredményei azt mutatják, hogy már az enyhe kiszáradás is ugyanannyi vezetési hibát okoz, mint az alkoholos vagy drogos befolyásoltság.

        A repülés fokozza a kiszáradást

        A repülőgépek fedélzetén a levegő víztartalma jóval kevesebb (10-20 százalék), mint a szokásos belső környezeté, amelynek általában 30-60 százalék között mozog a páratartalma. Ezért gyakori egy hosszabb repülőút végén a szájszárazság, a szemek égető érzése, vagy a vér besűrűsödése, amelynek következtében megnőhet a trombózis kialakulásának kockázata. A repülés alatt óránként 2,5 deciliterrel több folyadékot kellene meginnunk ahhoz, hogy megfelelő folyadékszintünket biztosítsuk, annak ellenére, hogy egy helyben ülünk és nincs melegünk.

        Bár tudnánk hova, de hova megyünk...

        Nem ártana előre megnézni, hogy az általunk választott nyaralóhelyen milyenek az időjárási viszonyok, a páratartalom és bekalkulálni azt is, hogy a nyaralás alatt általában aktívabb életet élünk, mint a hétköznapokban, hiszen várost nézünk, túrázunk, úszunk, sportolunk. Folyadékpótlásunknak alkalmazkodnia kéne ezekhez a megváltozott feltételekhez, ami általában a bevitt folyadékmennyiség megnövelésével járna.  

        Ha szeretne többet megtudni a folyadékbevitel jelentőségéről, vagy tájékozódna a vízzel, ezzel a létfontosságú tápanyaggal kapcsolatos legújabb tudományos kutatásokról, látogassa meg az Európai Hidratációs Intézet angol nyelvű honlapját ide kattintva

        Az Európai Hidratációs Intézet hazai szakmai partnere a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.

        Olvasson tovább! Amikor káros a sok folyadék

        (Európai Hidratációs Intézet)

        Módosítva: 2019.06.15 04:06, Megjelenés: 2017.07.20 21:41
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az arc zsibbadása

        Az arc zsibbadása

        Dr. Kerekes Éva

        Érdemes neurológushoz fordulni, aki kideríti a zsibbadás okát.

        Helyes lázmérés

        Helyes lázmérés

        Cs. K., fordító

        Cikkünkből többet megtudhat a modern lázmérési módszerekről.

        Ezért fázékonyabbak a nők, mint a férfiak

        A lakásban hosszú melegítőben és pulóverben lévő hölgy mellett kényelmesen megfér a pólós és rövid nadrágos férfi. Ha ismerős a kép, nem meglepő, már tudományos magyarázat is van arra, hogy miért fáznak jobban a nők.

        A kézmosás fontos: Hogyan mossuk helyesen?

        A rendszeres kézmosással csökkenthetjük az olyan fertőző betegségek esélyét, mint amilyen a nátha, az influenza és a hasmenés. Nem elég azonban a rendszeres kézmosás. Nagyon sokan nem használnak szappant, vagy túl rövid ideg mossák a kezüket.

        A folyadék pótlása télen is fontos!

        A folyadékháztartás egyensúlyának fenntartása nem csak nyáron fontos. A hidegebb évszakokban nem tapasztalunk olyan erős szomjúságérzetet, mint amikor árnyékban 30 °C van, éppen ezért, mivel ez a figyelmeztető jel télen nem olyan intenzív, nagyon fontos, hogy ilyenkor is fokozott figyelmet fordítsunk a megfelelő és rendszeres folyadékpótlásra.

        Folyadékpótlás kisgyermekkorban

        A gyerekek folyadékigénye az életkorral és az évszakokkal együtt változik. A kevés folyadékfogyasztás csecsemőknél könnyen vezethet kiszáradáshoz, nagyobb gyerekeknél pedig csökkenti a koncentrációs- és teljesítőképességet, fejfájás alakulhat ki. Mikor, mit és mennyit igyanak a gyermekek?

        Csapvíz kontra ásványvíz - Melyiket válasszuk?

        Nem csupán a nyári hőség által kiváltott egészségártalmak kivédésének leghatékonyabb módja a bőséges - napi 2-3 liternyi - folyadékfogyasztás, hanem az egészségünk megőrzésének egyik kulcsfontosságú tényezője az egész év folyamán. Vajon melyik a jobb alternatíva: a csapvíz vagy a palackozott vizek?

        Hidratációs index - Az egyes italok folyadékpótlásban játszott szerepe

        Normál körülmények között egy átlagos nap során a szervezet folyadékegyensúlya ingadozik ugyan, de a 24 órás cikluson belül rendszerint visszatér ugyanarra a pontra, ahonnan elindult. Ezért általában ritka a jelentős mértékű folyadékhiány.

        Folyadékra és ásványi anyagokra is szükségünk van

        Gyakran halljuk nyáron azokat az intelmeket, amelyek a megfelelő folyadékpótlásról szólnak, de ugyanilyen fontos a só- és ásványi anyagok bevitele is. Hiába iszunk ugyanis elegendő vizet, teát, ha kimossuk szervezetünkből az ásványi anyagokat. Ezek hiánya számos kellemetlenséghez, súlyosabb esetben szervi problémához vezethet.

        Mit igyunk edzéskor?

        Azt tudjuk, hogy, amikor edzünk fontos a hidratáció. De abban nem lehetünk teljesen biztosak, hogy mit is kell pontosan innunk edzés közben. Legjobb ha vizet, természetesen és kézenfekvő ez a választás. De amikor sportitalokkal, energiaitalokkal, ízesített vizekkel vannak tele a polcok, akkor elbizonytalanodhatunk, hogy tényleg a víz-e a legmegfelelőbb folyadékpótlási forma.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA