• Kánikula, nyaralás, utazás - nyáron mire figyeljünk a folyadékpótlásnál?

        Szerző: Európai Hidratációs Intézet

        Nyáron a hőmérséklet emelkedésével nő a kiszáradás veszélye, így fokozott odafigyelést és folyadékbevitelt igényel, hogy szerveztünk vízháztartását egyensúlyban tartsuk.

        Iszik Ön eleget?

        Az egészséges táplálkozás egyre nagyobb hangsúlyt kap mindennapi életünkben. A korszerű, kiegyensúlyozott étkezésen belül a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztásra is érdemes figyelmet fordítani, különösen a meleg, nyári időszakban. Iszik Ön eleget? Amit a folyadékfogyasztásról tudni kell!

        A változatosság a folyadékpótlást is megkönnyíti. Az Európai Hidratációs Intézet szakemberei szerint az ásványvízen, üdítőkön kívül egy magas víztartalmú nyári étrend is hatékonyan hozzájárul a hidratációhoz. Utazás közben is fontos, hogy eleget igyunk, hisz a kiszáradás enyhe tünetei is megnövelik a balesetek kockázatát. Nem árt, ha a célállomás időjárási viszonyait előre feltérképezzük és a hétköznapoknál feltehetően több mozgást is belekalkuláljuk a nyaralás alatti folyadékbevitelbe.

        A változatosság megkönnyíti a folyadékbevitelt

        A rendszeres fogyasztásra javasolt vízen, ásványvízen kívül jól hidratálnak a teák, a gyümölcslevek, az üdítőitalok és a levesek is, azonban ezek kalóriatartalmára ügyelnünk kell folyadékbevitelünk összeállitásakor. Az alkoholos italok fogyasztása kerülendő.

        Hirdetés

        Ne csak igyunk, együnk is vizet!

        Nem csak a folyékony táplálék, de bizonyos szilárd ételek víztartalma is jelentős! Magas a víztartalma bizonyos gyümölcsöknek és zöldségeknek, többek között a dinnye, uborka, szőlő, barack, alma, körte, paradicsom fogyasztása szintén megkönnyíti, hogy elég folyadék kerüljön a szervezetünkbe. A legtöbb zöldség és gyümölcs 80-95 százalék víztartalmú, vagyis éppen annyira hatékonyak a hidratációban, mint a folyékony levesek.

        Folyadékfogyasztás és hőség

        Nyáron a hőmérséklet emelkedésével nő a kiszáradás kockázata, így fokozott odafigyelést igényel, hogy szerveztünk vízháztartását egyensúlyban tartsuk. Az étrendi változatosság a folyadékpótlást is megkönnyíti. Folyadékfogyasztás és hőség
         

        Különösen hangzik, de tény, hogy a szénhidrátforrások közül a főtt tészta tartalmazza a legtöbb vizet (akár 85 százalékban), de a főtt rizsé is eléri a 65-70 százalékos arányt. A fehérjében gazdag nyersanyagoknál a tojásból készült ételek mellett a halak és a tenger gyümölcsei 65-80 százalékban tartalmaznak vizet, míg a sütemények, kekszek ezzel szemben viszonylag csekélyebb mennyiségben. A nagy melegben nagyon jól esnek az olyan desszertek, mint a joghurt (75-85 százalék víztartalommal) vagy a fagylaltok, jégkrémek, amelyek szintén legalább 60 százalék víztartalmúak. Utóbbiaknál azonban ne felejtsük el, hogy kalóriatartalmuk is jelentős.

        Aki nem iszik eleget, olyan, mintha ittasan vezetne!

        A nyári nagy melegben különösen oda kell figyelni arra, hogy utazás előtt és közben eleget igyunk, mert duplájára nő a hibázás lehetősége, ha nem viszünk be elég folyadékot a szervezetünkbe. Az Európai Hidratációs Intézet által rendelt, friss kutatás eredményei azt mutatják, hogy már az enyhe kiszáradás is ugyanannyi vezetési hibát okoz, mint az alkoholos vagy drogos befolyásoltság.

        A repülés fokozza a kiszáradást

        A repülőgépek fedélzetén a levegő víztartalma jóval kevesebb (10-20 százalék), mint a szokásos belső környezeté, amelynek általában 30-60 százalék között mozog a páratartalma. Ezért gyakori egy hosszabb repülőút végén a szájszárazság, a szemek égető érzése, vagy a vér besűrűsödése, amelynek következtében megnőhet a trombózis kialakulásának kockázata. A repülés alatt óránként 2,5 deciliterrel több folyadékot kellene meginnunk ahhoz, hogy megfelelő folyadékszintünket biztosítsuk, annak ellenére, hogy egy helyben ülünk és nincs melegünk.

        Bár tudnánk hova, de hova megyü...

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Nem ártana előre megnézni, hogy az általunk választott nyaralóhelyen milyenek az időjárási viszonyok, a páratartalom és bekalkulálni azt is, hogy a nyaralás alatt általában aktívabb életet élünk, mint a hétköznapokban, hiszen várost nézünk, túrázunk, úszunk, sportolunk. Folyadékpótlásunknak alkalmazkodnia kéne ezekhez a megváltozott feltételekhez, ami általában a bevitt folyadékmennyiség megnövelésével járna.  

        Ha szeretne többet megtudni a folyadékbevitel jelentőségéről, vagy tájékozódna a vízzel, ezzel a létfontosságú tápanyaggal kapcsolatos legújabb tudományos kutatásokról, látogassa meg az Európai Hidratációs Intézet angol nyelvű honlapját ide kattintva

        Az Európai Hidratációs Intézet hazai szakmai partnere a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.

        (Európai Hidratációs Intézet)

        Legutóbb frissült: 2017.07.20 21:41
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Depressziós a párom

        Depressziós a párom

        Dr. Veress Dóra, pszichiáter

        Hogyan lehet rábírni valakit, hogy akarata ellenére elfogadja a segítséget?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Tanácsok az utazási betegség megelőzéséhez

        Az utazási betegség az egyensúly-érzékelés zavarai miatt alakul ki.

        Utazási tippek pajzsmirigybetegeknek

        Akár autóval, repülővel, vonattal vagy hajóval utazik, a pajzsmirigybetegnek pár dolgot előre meg kell terveznie, hogy az utazás alatt is biztonságban tudhassa az egészségét.

        Nyári szépségápolási tanácsok

        A nyári napfény jó hatással van kedvünkre, de igencsak sok gondot okozhat a szemnek, a bőrnek és a hajnak.

        Természetes ásványvizeink

        A folyadékpótlás legegészségesebb formája a természetes ásványvizek fogyasztása, mivel ezek a víz mellett a szervezet számára szükséges makro- és mikroelemeket is tartalmaznak oldott formában.

        Hogyan tároljuk a gyógyszereket a nyári melegben?

        Hőség idején a gyógyszerek tárolásával, szedésével kapcsolatban különösen körültekintőnek kell lennünk.

        Másodfokú hőségriasztás van érvényben

        A közlemény szerint az intézkedést a legfrissebb meteorológiai előrejelzéseket és az Emmi Klímaváltozás és Környezeti Egészséghatás Elemző Osztályának szakmai javaslatát figyelembe véve rendelte el az országos tisztifőorvosi feladatokért felelős helyettes államtitkárság várhatóan augusztus 23-án éjfélig.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.