• Amikor káros a sok folyadék

        Dr. Kónya Judit
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos

        Nap mint nap azt halljuk, hogy fogyasszunk sok folyadékot. A nagy mennyiségű folyadék fogyasztásának akár káros hatásai is lehetnek. Az állandó szomjúság és a fokozott vízfelvétel a szervezet kóros működését jelezheti.

        A túlzott folyadékfelvétel káros lehet a vesék, a keringés, illetve az anyagcsere kórállapotainak fennállásakor. Hiperhidrációnak nevezzük azt az állapotot, amikor a szükségesnél nagyobb mennyiségű víz halmozódik fel a szervezetben. Ez egészséges esetben nem fordul elő.

        Hirdetés

        A vesék szerepe

        A szervezet fehérje- és nátriumtartalma összefügg a víztartalommal. A vesék, mint a fölösleges folyadék és salakanyagok eltávolításáért felelős szervek, károsodásukkor nem képesek a kellő mennyiségű vizelet előállítására, így a szervezetben vízvisszatartás következik be. A vesék feladata, hogy a vizeletet elválasszák a fehérjéktől, vagyis a fölösleges vizet eltávolítsák, ám a fehérjéket visszatartsák. Ugyanakkor a fehérjék fokozott vesztését (vesebetegség, vesekárosodás esetén) nem követi a víz következetes vesztése, így vesebetegségek esetén relatív hiperhidráció alakul ki.

        A nátriummal kapcsolatban más a helyzet: a nátrium fokozott ürítését következményes vízvesztés, visszatartását következményes vízvisszatartás és az így kialakuló hiperhidráció kíséri. A szív betegségének fennállásakor (szívelégtelenség) a szív nem képes a rá háruló terhelést a csökkent pumpafunkció mellett kompenzálni. Az extra megterhelés, amit a szervezetbe kívülről bejuttatott folyadéktöbblet jelent, a szívműködés további romlását eredményezi.

        A szervezet fehérjehiányos állapota nemcsak a vesék rossz működése, hanem a bevitel csökkenése következtében is kialakulhat, például egyoldalú táplálkozás, éhezés, a bélből való csökkent fehérjefelszívódás, illetve a máj funkcióinak fehérjetermelés csökkenését eredményező működészavara (májzsugor) következtében.

        Mikor szükséges sok folyadékot fogyasztani?

        Vannak helyzetek, amikor a megnövekedett folyadékfogyasztás szükségszerű és javallott. Ehhez nem szabad elfelejteni, hogy annak is több folyadékot kell fogyasztania, aki diétázik, ugyanis esetében a kevesebb étellel eleve kevesebb víz kerül a szervezetbe, illetve az anyagcsere takarékos működése miatt kevesebb víz keletkezik a táplálékok lebontása során. Ugyanakkor a só- és fehérjegazdag ételek mellé szintén több vizet célszerű inni, mivel az ásványi anyagok és fehérjék megnövekedett felszívódása miatt a vér besűrűsödik, ozmolaritása megnő, amit csak folyadékutánpótlással lehet a normál tartományban tartani. Lázas betegség fennállásakor kötelező a fokozott folyadékbevitel, mivel a lázas beteg étvágya általában rossz, illetve az emelkedett testhőmérséklet is extra vizet von el a szervezetből. A húgyúti fertőzések során is jótékony az ivás forszírozása, hogy a kórokozókat a megnövekedett mennyiségű vizelet mintegy kimossa a szervezetből. Ugyan a gyakoribb vizeletürítés kezdetben fokozza a fájdalmat, ám összességében mégiscsak jó hatású. Meleg időjárás, száraz éghajlaton való tartózkodás, illetve erőteljes fizikai aktivitás kifejtésekor szintén ajánlott a fokozott folyadékutánpótlás.

        Hiperhidráció

        Hiperhidrációt okozhat a só- és vízháztartás szabályozásának károsodása, például hiperaldoszteronizmus, a szteroidkezelés, a diabetes insipidus. A hiperhidráció egyik tünete a testsúly megnövekedése. A felhalmozódott víz ödéma kialakulásához vezet, ami jelentkezhet a végtagokban, a kisvérkörben (ennek tünete légszomj, nehézlégzés). A hasüregi folyadékfelszaporodás ascitest okoz.

        A hiperhidráció bizonyos formái az agy érintettségének jeleit mutathatják: fejfájás, tompultság, bágyadtság, görcsök alakulhatnak ki. A hiperhidráció kezelése a kiváltó ok terápiáját jelenti. Tünetileg a folyadékmegvonás és a vízhajtókkal történő gyógyszeres kezelés célravezető.

        A vese- és szívbetegségek fennállása esetében diéta, illetve a folyadékfogyasztás korlátozása kötelező. Azt a tényt is figyelembe kell venni, hogy táplálékaink mindegyike több-kevesebb vizet tartalmaz. A szilárd táplálékok fogyasztásából származó vizet is hozzá kell adni a napi javasolt folyadékmennyiséghez.

        Olvasson tovább! A kiszáradás - Vigyázat, csökkenhet a szomjúságérzet!

        Dr. Kónya Judit, családorvosForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Kónya Judit, családorvos

        Módosítva: 2018.08.15 17:25, Megjelenés: 2017.07.17 16:04
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az Ön bőre milyen?

        Az Ön bőre milyen?

        Peterman Krisztina

        Bőrünk típusának megfelelő ápolást igényel. Milyen jelekből határozható meg bőrtípusunk?

        Önálló fejfájások

        Önálló fejfájások

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        A visszatérő fejfájások túlnyomó többsége az önálló fejfájások közé sorolható.

        Az időskori alultápláltságra figyelmet kell fordítani

        A sovány embereknek általában az anyagcsere lebontó folyamata zajlik gyorsabban, felfokozottan. Ez gyakran alkati kérdés, aminek genetikai háttere nyomon követhető. A soványabb testalkatú emberek többsége nem eszik tudatosan kevesebbet, noha sokan ügyelnek az egészséges étrend megválasztására, gyakran érzik azt, hogy többet esznek, mint kellene, mégsem híznak. Az alultápláltak szervezete ezzel szemben fontos tápanyagokból szenved hiányt, aminek következtében számos hiánytünet, hiánybetegség alakulhatnak ki náluk.

        A nyár hűsítő kedvencei - Fagylaltok és jégkrémek

        Perzselő napsütés - szinte vibrál a levegő a hőségben, mégis hosszú sor kígyózik az egyik cukrászda előtt... A nyár egyik legkedveltebb édes hűsítőjére várnak: mindenki fagylaltozással szeretné biztosítani magának a felfrissülést.

        Magas víztartalmú ételekkel a szervezet hidratáltságáért

        Szervezetünknek a tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok mellett folyadékra is szüksége van ahhoz, hogy megfelelően és egészségesen működjön minden létfontosságú szervünk. A folyadékpótlás nemcsak az italok elfogyasztásával valósul meg, hanem azáltal is, hogy a különböző módon elkészített ételeket megesszük.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.