Hirdetés
      • Csapvíz kontra ásványvíz - Melyiket válasszuk?

        Szerző: drportal.hu

        Nem csupán a nyári hőség által kiváltott egészségártalmak kivédésének leghatékonyabb módja a bőséges - napi 2-3 liternyi - folyadékfogyasztás, hanem az egészségünk megőrzésének egyik kulcsfontosságú tényezője az egész év folyamán. Vajon melyik a jobb alternatíva: a csapvíz vagy a palackozott vizek?

        Magyarországon a csapvíz iható

        Az ország legnagyobb részén kiváló a minősége is. Nyugodtan fogyasztható egyenesen a csapból is, de citromkarikával ízesítve, limonádénak vagy teának elkészítve, lehűtve jóízű, garantáltan természetes, adalékanyag-mentes kiváló szomjoltó. Emellett még szódavíznek elkészítve vagy gyümölcsszörppel is fogyasztható.

        Sokan úgy gondolják, hogy a vezetékes víz minősége nem megfelelő, de ez több kutatás és ellenőrzés során sem bizonyosodott be. A belső hálózat állapota ráadásul alapjaiban határozza meg a vezetékes ivóvíz minőségét, élvezeti értékét. Az elöregedett vezetékekből kioldódó anyagok, illetve a kialakuló pangóvíz (állóvíz) esetenként kellemetlen íz- és szaghatást eredményezhetnek. A vezetékrendszer felújításával ez a probléma nagymértékben kiküszöbölhető. Itt egyenes arányosság van: ha rossz a belső hálózat állapota, lehet akármilyen házi szuper víztisztító, nem lesz finom a víz, ha jó állapotú a belső rendszer, jó lehet az ivóvíz is.

        Hirdetés

        Melyik víz ásványvíz?

        Magyarország kiváló ásványvizeiből is nyugodtan fogyaszthatnak azok, akik a palackozott vizeket részesítik előnyben. Az ásványvíz fogyasztása a szervezet ásványianyag-szükségletét kielégíti, így a hőség idején a szokásosnál nagyobb folyadék- s azzal az ásványianyag-veszteség legegyszerűbb pótlására alkalmas.

        Viszont nem minden palackozott víz ásványvíz, még ha annak látszik is, illetve nem ásványi anyagokban különösen gazdag víz. Nem ritka a csekély, vagy igen kis ásványi anyag tartalmú palackozott víz a boltok polcain. A palackozott vizek egy része egyszerű ivóvíz, másik része kis ásványianyag-tartalmú karsztvíz, vagy ásványi anyagokban ugyancsak szegény forrásvíz, mások ásványi anyagok utólagos hozzáadásával dúsított kútvizek.

        A ma érvényes hazai szabályozás szerint legalább 500 mg/l ásványi anyagot kell a palackozott ásványvizeknek tartalmazni, a kalcium és magnézium sók legkisebb mennyiségének kikötése mellett, korábban pedig csak azt a vizet lehetett ásványvízként értékesíteni, amelynek ásványi anyag tartalma meghaladta az 1000 mg/l-t. Azt tanácsoljuk, hogy - akinek egészség állapota miatt orvosa másként nem rendeli - a hőség napjaiban a csapvíz mellett ásványi anyagokban gazdag vizet is fogyasszon. A magyarországi ásványvizek nagy része ilyen.

        Az ásványi anyagok bevitelére a zöldség- és gyümölcslevek is megfelelőek, melyek nem csak pótolják a szervezet ásványianyag-veszteségét, hanem szomjunkat is oltják.

        Természetesen a palackozott ásványvízre is érvényes a palackon feltüntetett minőség-megőrzési idő betartása. A felbontott palackos vizet - különösen a szén-dioxid-mentes (ún. csendes) vagy kis szén-dioxid-tartalmúakat - lehetőleg ne tároljuk hűtés nélkül egy-két napnál hosszabb ideig.

        Ellenérv a PET-palack?

        A palackozott ásványvízzel kapcsolatban nem a tartalom az, ami egészségügyi kérdéseket vet fel, hanem maguk a PET-palackok. Azon felül, hogy ezek a palackok környezetszennyezők, és az újrafeldolgozásuk még nem teljesen megoldott, a pillepalackokból hő hatására mérgező anyagok kerülhetnek a vízbe. A PET-palackok egy antimon nevezetű anyagot tartalmaznak, amely az arzénhoz hasonlóan toxikus, ha meleg helyen tároljuk az ásványvizet, akkor előfordulhat, hogy az antimon a vízbe oldódik. Ehhez még hozzájön, hogy sokan egyszerre nagy mennyiségben vásárolnak ásványvizet, és ha a felhasználásig meleg helyen tárolják a palackokat, akkor jó az esély arra, hogy a méreg a vízbe kerül. Az ásványvizek ráadásul könnyedén fertőződhetnek baktériumokkal is, hiszen a palack felbontása után már „szabad a pálya” a különböző mikroorganizmusoknak, főleg ha több napig is eltart egy palacknyi víz elfogyasztása.

        A szénsavas víz lehet

        • "természetes szénsavat tartalmazó természetes ásványvíz" olyan víz, amelynek szén-dioxid-tartalma az esetleges ülepítés és a palackozás után - a szokásos technikai hibahatáron belül - megegyezik a víznyerő helyen megállapított eredeti szén-dioxid-tartalommal, figyelembe véve az említett műveletek során keletkezett veszteség miatt szükséges, ugyanabból a vízadó rétegből vagy vízlelőhelyről származó szén-dioxid pótlását;
        • "természetes ásványvíz a forrásból származó szén-dioxiddal dúsítva" olyan víz, amelynek az ugyanabból a vízadó rétegből vagy ugyanarról a vízlelőhelyről származó szén-dioxid-tartalma az esetleges ülepítés és a palackozás után nagyobb, mint a víznyerő helyen megállapított érték;
        • "szén-dioxiddal dúsított természetes ásványvíz" olyan víz, amelyet nem a vízadó rétegből vagy vízlelőhelyről származó szén-dioxiddal dúsítanak.

        A vásárló a fogyasztói tájékoztató, a címke alapján tájékozódhat, ám sokan nem olvassák el a jelöléseket. Palackozott természetes ásványvíz vásárlása esetén a címkén szereplő információk közül a víz ásványi anyag tartalmára különösen figyelni kell. Hőség idején fontos, hogy összes oldott ásványi anyag tartalomban gazdag, 1000 mg/l körüli, vagy nagyobb összes oldott ásványi anyag tartalmú természetes ásványvizet is fogyasszunk, elsősorban olyat, amely a szervezet napi kalcium- és magnéziumszükségletét részben fedezi.

        Ezekben a kalcium tartalom több mint 150 mg/l, a magnéziumtartalom több mint 50 mg/l. A nagy folyadékvesztéssel járó időszakban a 20-200 mg/l nátriumtartalmú vizek fogyasztása is előnyös lehet.

        Víztisztító készülékek

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az utóbbi időben egyre elterjedtebb a háztartási ivóvíz utótisztító kisberendezések használata. Az engedélyezett háztartási ivóvíz utótisztító berendezések listája a www.antsz.hu honlapon található. De ezek a berendezések sem a tökéletesség mintapéldányai, ugyanis mindegyik típusnak megvannak a maga hátrányai. Általában a legnagyobb problémát a baktériumok elszaporodása jelenti, főleg amikor nem megfelelő a szűrők karbantartása, cseréje. Ráadásul e készülékek egyik csoportja, az ún. A fordított ozmózis elvén működő víztisztítók pedig a hasznos sókat (kalcium, magnézium) is kiszűrik a vízből, amelyek pedig fontosak lennének a szervezetünknek, cserébe viszont száz százalékosan eltávolítják a klórt és a vasat az ivóvizünkből.

        Az ionmentes vizek nem tekinthetők megfelelő ivóvíznek, ezért a berendezések közül egyeseket felszereltek olyan egységgel is, mely az ásványi anyagokat részben visszapótolja, de ez nem minden készülék esetében történt meg. Fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a magyar étkezési szokások (kevés tej és tejtermék fogyasztása) miatt, és különösen a hőség idején fellépő fokozott folyadék és ásványianyag-vesztés miatt a szinte ásványianyag-mentes víz fogyasztása nem javasolható.

        (DRportal, Forrás: oki.wesper.hu, greenmania.eu)

        Legutóbb frissült: 2017.10.09 16:04
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Éjszakai bepisilés

        Éjszakai bepisilés

        Dr. Sándor György

        Kezelésével megelőzhetők a betegség következményei. Hogyan gyógyítható?

        Küzdje le az aftát!

        Küzdje le az aftát!

        WEBBeteg

        A fájdalmas gyulladással az emberek többsége találkozik életében. Mit tehet? (x)

        Folyadékpótlás kisgyermekkorban

        A gyerekek folyadékigénye az életkorral és az évszakokkal együtt változik. A kevés folyadékfogyasztás csecsemőknél könnyen vezethet kiszáradáshoz, nagyobb gyerekeknél pedig csökkenti a koncentrációs- és teljesítőképességet, fejfájás alakulhat ki. Mikor, mit és mennyit igyanak a gyermekek?

        A folyadék pótlása télen is fontos!

        A folyadékháztartás egyensúlyának fenntartása nem csak nyáron fontos. A hidegebb évszakokban nem tapasztalunk olyan erős szomjúságérzetet, mint amikor árnyékban 30 °C van, éppen ezért, mivel ez a figyelmeztető jel télen nem olyan intenzív, nagyon fontos, hogy ilyenkor is fokozott figyelmet fordítsunk a megfelelő és rendszeres folyadékpótlásra.

        Kánikula, nyaralás, utazás - nyáron mire figyeljünk a folyadékpótlásnál?

        Nyáron a hőmérséklet emelkedésével nő a kiszáradás veszélye, így fokozott odafigyelést és folyadékbevitelt igényel, hogy szerveztünk vízháztartását egyensúlyban tartsuk.

        Hidratációs index - Az egyes italok folyadékpótlásban játszott szerepe

        Normál körülmények között egy átlagos nap során a szervezet folyadékegyensúlya ingadozik ugyan, de a 24 órás cikluson belül rendszerint visszatér ugyanarra a pontra, ahonnan elindult. Ezért általában ritka a jelentős mértékű folyadékhiány.

        Folyadékra és ásványi anyagokra is szükségünk van

        Gyakran halljuk nyáron azokat az intelmeket, amelyek a megfelelő folyadékpótlásról szólnak, de ugyanilyen fontos a só- és ásványi anyagok bevitele is. Hiába iszunk ugyanis elegendő vizet, teát, ha kimossuk szervezetünkből az ásványi anyagokat. Ezek hiánya számos kellemetlenséghez, súlyosabb esetben szervi problémához vezethet.

        Mit igyunk edzéskor?

        Azt tudjuk, hogy, amikor edzünk fontos a hidratáció. De abban nem lehetünk teljesen biztosak, hogy mit is kell pontosan innunk edzés közben. Legjobb ha vizet, természetesen és kézenfekvő ez a választás. De amikor sportitalokkal, energiaitalokkal, ízesített vizekkel vannak tele a polcok, akkor elbizonytalanodhatunk, hogy tényleg a víz-e a legmegfelelőbb folyadékpótlási forma.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.