Rejtett cukrok nyomában

Szerző: drportal.hu

A szárított gyümölcs, kínai étel vagy akár a paradicsomleves hallatán nem feltétlenül az édesség jut eszünkbe, pedig ezek az ételek sokkal több cukrot rejtegetnek, mint azt ránézésre gondolnánk.

A WHO ajánlása szerint a napi kalória bevitel csupán 5 százalékát ajánlatos cukorból fedezni. De mivel 2000 kalóriás étrendre vetítve az 5 százalékos határ kb. 26 gramm cukrot jelent, amit a mindennapi táplálkozás során nagyon könnyű túllépni, a 10 százalékos határérték jóval reálisabb.

Ám hiába igyekszünk betartani a cukorfogyasztásra vonatkozó ajánlást, ha sok olyan ételben is rengeteg a cukor, melyeket ránézésre nem tartunk veszélyes cukorforrásnak. Segítségül ezekből az úgynevezett „rejtett cukrot” tartalmazó ételekből válogattunk néhányat.

Mazsola

1 csészényi kb. 98 gr cukrot tartalmaz - Az aszalás eredményeként a szárított gyümölcs grammonként jóval több cukrot tartalmaz, mint a friss. Természetesen, a mazsolában lévő cukor zöme természetes, tehát nem ártalmas. Ám óvatosnak kell lennünk, mert az aszalás során a gyümölcs fanyarrá válhat, amit a gyártók cukor hozzáadásával próbálnak ellensúlyozni. Mivel az összetevők listáján nem különböztetik meg a hozzáadott és természetes cukrokat, a fogyasztók nem mindig tudják, hogy valójában mennyi cukrot fogyasztanak. A hozzáadott cukorral a gyártók olyannyira felturbózzák a cukortartalmat, hogy egy csészényi mazsolában több a cukor, mint egy adag cukorkával nyakon öntött fagylaltban.

Kínai ételek

1 adag narancsos csirke kb. 88 gr cukor - A narancsos, az édes-savanyú csirke és hasonló kínai ételek a jellegzetes ízüket adó szirupos szószok miatt valójában rengeteg cukrot tartalmaznak. Egy adag narancsos csirke a WHO ajánlás háromszorosát tartalmazza, tehát több cukor van benne, mint egy csokis shake-ben.

Káposztasaláta

1 csészényi káposztasaláta kb. 26gr cukor - A vendégcsalogató káposztasaláta ugyanannyi cukrot tartalmaz, mint egyes pékségek forró meleg fahéjas tekercse (26gr).

Olasz szószok

Fél csésze paradicsomos hagymás fokhagymás szósz kb. 10 gr cukor - Azt gondolhatnánk, hogy a savanykás ízű, alapvetően paradicsomból készült szósz a cukor szempontjából teljesen ártalmatlan, ami igaz is, ha a szószt otthon, hagyományos olasz recept szerint készítjük. A készen vásárolt bolti szószokban azonban rengeteg a cukor. Csupán egy kisebb adagban 4 édes kekszhez hasonló mennyiség van.

Paradicsomleves

Fél csésze kondenzált paradicsomleves kb. 10 gr cukor - Bizonyára sokakban felmerül a kérdés, hogy miért kerül cukor a paradicsomlevesbe. Nos, csupán azért, mert a gyártók hozzáadott cukorral kompenzálják a paradicsom savanyú ízét. No persze, az is kérdés, miért gondolják azt, hogy aki paradicsomlevest vásárol, nem szereti a paradicsom ízét, hanem inkább cukros levet kíván. Akárhogy is van, egy adag konzerv paradicsom levesben kb. ugyanannyi cukor van, mint 3 csésze forró csokiban.

Joghurt

Vaníliás joghurt 10 gr cukor - A joghurtban akad némi természetes cukor a laktózból, de az alacsony zsírtartalmú joghurtok ízét a figyelmes gyártók cukorral igyekeznek teltebbé tenni. (Nesze neked egészséges étkezés!) A reggeli gyümölcsjoghurtban annyi cukor lehet, mint ötharapásnyi csokis-cukros kekszben.

Fagyasztott pizza

Egy szelet fagyasztott sajtos pizza kb. 7 gr cukor - A pizzáknak hála a nyugati világ lakói egészen biztosan hozzájutnak a „napi betevő” cukormennyiséghez. És ne tévesszenek meg bennünket a fellengzősen „organikus” pizzának minősített termékek sem, melyek összetevői közt cukor helyett méz szerepel. A méz ugyanis szintén hozzáadott cukor. A sajtos pizza egy szeletében több cukor rejlik, mint egy graham kekszben.

Ketchup

Egy evőkanálnyi ketchup kb. 4 gr cukor - Természetesen 4 gramm nem hangzik soknak, de gondoljunk arra, hogy ez a 4 gramm csupán egy kis evőkanálnyi mennyiségben van. Mivel a gyártók valamilyen oknál fogva kényszert éreznek, hogy a paradicsom alapú szószokban cukorral fedjék el a paradicsom valódi ízét, a ketchup vagy akár a barbecue szósz igazi cukorbomba lehet. Egy fagylalttölcsérben gyakorlatilag kevesebb cukor van, mint ezekből a szószokból egy evőkanálnyiban.

(DRportal - Forrás: time.com)

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

Körömgomba Körömgomba

Hogyan ismerhető fel és hogyan kezelhető a körömgomba?

Tíz fontos magnéziumvegyület és...

A magnézium több mint 300 olyan metabolikus reakcióban játszik szerepet, amelyek létfontosságúak az egészségünk szempontjából. Magnéziumpótlásra...

Étkezési tanácsok túlsúllyal...

Az anyaméhben fejlődő magzat minden szükséges tápanyagát az édesanya biztosítja számára, de ez nem azt jelenti, hogy kettő helyett kell...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.