• Életmód változtatással és diétával a termékenységért

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító

        Amennyiben problémája van a teherbeeséssel, felejtse el a régi regét az olyan termékenységfokozó ételekről, mint at osztriga, pezsgő, fokhagyma vagy ginzeng. A termékenységet valóban fokozó ételek ugyanisa teljes kiőrlésű gabonák, az egészséges zsírok, a megfelelő mennyiségű protein és időnként egy adag fagyi. Legalábbis ez derül ki abból a 18 000 nő közreműködésével végzett tanulmányból, melyet a Harvard egyetem kutatói végeztek.

        Ezek szerint a peteéréssel vagy a petetermelődéssel kapcsolatos terméketlenségi problémák esetén – mely a meddőségek mintegy negyedéért felelős - sokszor nem kell mást tenni, mint az étrendünkön és az életmódunkon változtatni.

        Hirdetés

        Noha az alábbiakban következő tippek nem garantálják a termékenységet, ám előkészítik az utat ahhoz, és nagy előnyük, hogy nincs mellékhatásuk, valamint egy egészségesebb életmód lehetőségét kínálják a teherbeesés utáni életre is. Az alábbi tanácsok fokozzák az orvosi kezelések sikerét is, így azoknak is ajánlott megfogadni, akiknek a mesterséges megtermékenyítés fogja meghozni a várva várt gyermekáldást.

        1. Kerülje a transzzsírokat! – Ezek az artériákat eltömítő zsírsavak főleg a növényi olajok mesterséges feldolgozásánál keletkeznek, számos gyorséttermi ételben, péksüteményben és tartós süteményben megtalálható. Már napi 4g fogyasztása is hatással lehet a termékenységre.

        2. Használjon telítetlen zsírsavakat! – A telítetlen zsírsavak növelik az inzulinérzékenységet és csökkentik a gyulladásos folyamatokat, ezáltal elősegítik a peteérést és a fogamzást, valamint segítik az embrió egészséges fejlődését. Használjon ételei elkészítéséhez olíva-, mogyoró- és repceolajat, valamint fogyasszon omega-3 zsírsavakat tartalmazó tengeri halakat, mint lazac és szardínia!

        3. Fogyasszon minél több növényi eredetű fehérjét! – Helyettesítsen naponta egy étkezést hüvelyesekkel. Ezek kiváló fehérjeforrások, és emellett sok élelmi rostot és ásványi anyagot tartalmaznak. Naponta egyszer egyszer egyen babot, borsót, szójababot vagy tofut, valamint dióféléket – melyek segítik a termékenység növelését.

        4. Válasszon teljes kiőrlésű gabonát! – Fogyasszon olyan szénhidrátokat, melyek rostban gazdagok, mint a teljes kiőrlésű gabona, zöldségek, hüvelyesek.

        5. Fogyasszon teljes tejet! – A sovány tej úgy tűnik, elősegíti a terméketlenséget. Amennyiben teherbe szeretne esni, fogyasszon teljes zsírtartalmú tejet, joghurtot és fagylaltot.

        6. Szedjen multivitamint! – A multivitamint fogyasztó nőknél kisebb az esélye az ovulációs rendellenességeknek. A legfontosabb alkotóelem a terhesség szempontjából a vas és a folsav, mely utóbbiból napi 400 mikrogramm segít az olyan születési rendellenességek kivédésében, mint például a nyitott gerinc.

        7. Egyen vasban gazdag növényi alapú ételeket! – Az állati eredetű táplálékokban lévő vassal összehasonlítva a zöldségekből, gyümölcsökből származó vas sokkal jobban fokozza a teherbeesés esélyét. A legjobb növényi vasforrások a teljes kiőrlésű gabonák, spenót, hüvelyesek, paradicsom, sütőtök és a cékla.

        8.  Vizet fogyasszon! – A szervezet hidratálására a víz a leghatékonyabb és legegészségesebb ital, ráadásul kalóriamentesen oltja a szomjat. A mértékletes kávé és teafogyasztás megengedett, ám a cukrozott, szénsavas üdítőket kerülje, mivel káros hatással vannak az ovulációra.

        9.  Fontos az egészséges testsúly fenntartása! – A túlsúly, akárcsak a soványság, megzavarják a menstruációs ciklust, felboríthatja vagy le is állíthatja az ovulációs folyamatokat. A teherbeeséshez legideálisabb BMI index 20-24 között van.

        10.  Ne feledkezzen meg a testedzésről! – Amennyiben  nem mozog eleget, és a testsúlya meghaladja a termékenység szempontjából  ideális BMI értéket, a mindennapos testedzés segítheti a megtermékenyítés esélyét. Azonban vigyázzon arra, hogy ne essen túlzásba! A túl kemény testedzés, különösen, ha nincs hozzászokva, befolyásolhatja az ovulációt!

        A fent leírt 10 pont betartása nem garantálja a teherbeesést, ám mindenképpen növeli annak esélyét, ráadásul egy egészségesebb életmódhoz segít hozzá.
         

        (WEBBeteg - Cs.K. fordító, lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekorvos, Forrás: Newsweek)
        Módosítva: 2009.07.30 11:55, Megjelenés: 2009.07.30 11:55
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az Ön bőre milyen?

        Az Ön bőre milyen?

        Peterman Krisztina

        Bőrünk típusának megfelelő ápolást igényel. Milyen jelekből határozható meg bőrtípusunk?

        Önálló fejfájások

        Önálló fejfájások

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        A visszatérő fejfájások túlnyomó többsége az önálló fejfájások közé sorolható.

        Milyen lehetőségek vannak a termékenység fokozására?

        Hétből egy párnak egy évnél tovább kell próbálkoznia a várva várt gyermekáldásig. Sokan nem ismerik azokat az alapvető tényezőket, amik pozitívan befolyásolhatják a sikeres megtermékenyülést, és amelyek kipróbálásával a vártnál hamarabb sikerülhet a családalapítás.

        A terhesség alatt kisebb mértékű vérnyomásváltozás tekinthető normálisnak, mint eddig gondolták

        Nem csupán a jó pap, de a jó orvos is holtig tanul. A nőgyógyászok például ma is olyan könyvekből tanulnak, amelyek körülbelül negyven évvel korábbi adatokon alapulnak. Ezt állítják az Oxfordi Egyetem kutatói, akik finomították mindazt, amit a terhesség alatti vérnyomásváltozás által okozott veszélyekről eddig tudtunk.

        A várandósság alatti stressz

        A várandósság alatti súlyos stressz majdnem 10 százalékkal növeli a gyerek későbbi személyiségzavarának kockázatát - derült ki egy 30 évet felölelő, nagyszabású finn kutatásból.

        Ovuláció, peteérés - A női ciklus működése

        Ha a teherbeesés nehezen megy, az ultrahangos diagnózis sokat segíthet a testi okok feltárásában, mindkét nemnél. A nőknek azonban első lépésként fontos tisztában lenniük a női nemi ciklus felépítésével, az ovuláció és a menstruáció ciklusával.

        Gyakori tévedések a meddőséggel kapcsolatban

        A legtöbb nő úgy gondolja, hogy ha egészséges életmódot folytat, helyesen táplálkozik, rendszeresen mozog, nem dohányzik, egyéb káros szenvedélyei sincsenek, akkor nem lehetnek meddőségi problémái.

        Hatással van-e a fogamzásgátló a termékenységre?

        Mikor fogamzásgátlási módszert választ, sok nő aggódik a mellékhatások miatt. A hormonális fogamzásgátlók megváltoztatják a női reprodukciós rendszer működését, azáltal, hogy megakadályozzák az ovulációt és a beágyazódást. Emiatt gyakran felmerül a kérdés, milyen hatással vannak a fogamzásgátló tabletták a termékenységre?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.