• Életmód változtatással és diétával a termékenységért

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító

        Amennyiben problémája van a teherbeeséssel, felejtse el a régi regét az olyan termékenységfokozó ételekről, mint at osztriga, pezsgő, fokhagyma vagy ginzeng. A termékenységet valóban fokozó ételek ugyanisa teljes kiőrlésű gabonák, az egészséges zsírok, a megfelelő mennyiségű protein és időnként egy adag fagyi. Legalábbis ez derül ki abból a 18 000 nő közreműködésével végzett tanulmányból, melyet a Harvard egyetem kutatói végeztek.

        Ezek szerint a peteéréssel vagy a petetermelődéssel kapcsolatos terméketlenségi problémák esetén – mely a meddőségek mintegy negyedéért felelős - sokszor nem kell mást tenni, mint az étrendünkön és az életmódunkon változtatni.

        Hirdetés

        Noha az alábbiakban következő tippek nem garantálják a termékenységet, ám előkészítik az utat ahhoz, és nagy előnyük, hogy nincs mellékhatásuk, valamint egy egészségesebb életmód lehetőségét kínálják a teherbeesés utáni életre is. Az alábbi tanácsok fokozzák az orvosi kezelések sikerét is, így azoknak is ajánlott megfogadni, akiknek a mesterséges megtermékenyítés fogja meghozni a várva várt gyermekáldást.

        1. Kerülje a transzzsírokat! – Ezek az artériákat eltömítő zsírsavak főleg a növényi olajok mesterséges feldolgozásánál keletkeznek, számos gyorséttermi ételben, péksüteményben és tartós süteményben megtalálható. Már napi 4g fogyasztása is hatással lehet a termékenységre.

        2. Használjon telítetlen zsírsavakat! – A telítetlen zsírsavak növelik az inzulinérzékenységet és csökkentik a gyulladásos folyamatokat, ezáltal elősegítik a peteérést és a fogamzást, valamint segítik az embrió egészséges fejlődését. Használjon ételei elkészítéséhez olíva-, mogyoró- és repceolajat, valamint fogyasszon omega-3 zsírsavakat tartalmazó tengeri halakat, mint lazac és szardínia!

        3. Fogyasszon minél több növényi eredetű fehérjét! – Helyettesítsen naponta egy étkezést hüvelyesekkel. Ezek kiváló fehérjeforrások, és emellett sok élelmi rostot és ásványi anyagot tartalmaznak. Naponta egyszer egyszer egyen babot, borsót, szójababot vagy tofut, valamint dióféléket – melyek segítik a termékenység növelését.

        4. Válasszon teljes kiőrlésű gabonát! – Fogyasszon olyan szénhidrátokat, melyek rostban gazdagok, mint a teljes kiőrlésű gabona, zöldségek, hüvelyesek.

        5. Fogyasszon teljes tejet! – A sovány tej úgy tűnik, elősegíti a terméketlenséget. Amennyiben teherbe szeretne esni, fogyasszon teljes zsírtartalmú tejet, joghurtot és fagylaltot.

        6. Szedjen multivitamint! – A multivitamint fogyasztó nőknél kisebb az esélye az ovulációs rendellenességeknek. A legfontosabb alkotóelem a terhesség szempontjából a vas és a folsav, mely utóbbiból napi 400 mikrogramm segít az olyan születési rendellenességek kivédésében, mint például a nyitott gerinc.

        7. Egyen vasban gazdag növényi alapú ételeket! – Az állati eredetű táplálékokban lévő vassal összehasonlítva a zöldségekből, gyümölcsökből származó vas sokkal jobban fokozza a teherbeesés esélyét. A legjobb növényi vasforrások a teljes kiőrlésű gabonák, spenót, hüvelyesek, paradicsom, sütőtök és a cékla.

        8.  Vizet fogyasszon! – A szervezet hidratálására a víz a leghatékonyabb és legegészségesebb ital, ráadásul kalóriamentesen oltja a szomjat. A mértékletes kávé és teafogyasztás megengedett, ám a cukrozott, szénsavas üdítőket kerülje, mivel káros hatással vannak az ovulációra.

        9.  Fontos az egészséges testsúly fenntartása! – A túlsúly, akárcsak a soványság, megzavarják a menstruációs ciklust, felboríthatja vagy le is állíthatja az ovulációs folyamatokat. A teherbeeséshez legideálisabb BMI index 20-24 között van.

        10.  Ne feledkezzen meg a testedzésről! – Amennyiben  nem mozog eleget, és a testsúlya meghaladja a termékenység szempontjából  ideális BMI értéket, a mindennapos testedzés segítheti a megtermékenyítés esélyét. Azonban vigyázzon arra, hogy ne essen túlzásba! A túl kemény testedzés, különösen, ha nincs hozzászokva, befolyásolhatja az ovulációt!

        A fent leírt 10 pont betartása nem garantálja a teherbeesést, ám mindenképpen növeli annak esélyét, ráadásul egy egészségesebb életmódhoz segít hozzá.
         

        (WEBBeteg - Cs.K. fordító, lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekorvos, Forrás: Newsweek)
        Módosítva: 2009.07.30 11:55, Megjelenés: 2009.07.30 11:55
      • Cikkajánló

        Cukorbetegség

        Cukorbetegség

        Dr. Papp Júlia

        A vakság leggyakoribb oka. Mit tehet a diabétesz szemészeti szövődményei ellen?

        2019-nCoV koronavírus

        2019-nCoV koronavírus

        ÁNTSZ

        A megbetegedések 97 százaléka továbbra is Kínát érinti - Februári összefoglaló.

        Szülés - Fájdalomcsillapítási módszerek

        Minden nő másképp éli meg a szülést és a méhösszehúzódásokkal járó fájdalmakat. A szervezet által termelt fájdalomcsillapító és boldogsághormonok (endorfin), amelyek a szülés alatt szabadulnak fel, a szülő nő segítségére vannak. A szülési fájdalmak enyhítését segíti a helyes légzési technika, amit a kismamák már a szülés előtti felkészülés során elsajátítanak. Mindezek mellett is számos lehetőség áll rendelkezésre a fájdalmak csillapítására a gyógyszerektől kezdve a helyi érzéstelenítésen át a természetgyógyászati módszerekig és különféle technikákig. Van azonban olyan is, amit nem érdemes kipróbálni!

        Terhességi tünetek vetélés után

        Vetélés után elég nagy feladat lehet önmagában a vetélés tényével megbirkózni, de néha ezt a folyamatot megnehezítheti, hogy átmeneti ideig kisebb-nagyobb terhességre utaló jelek, tünetek még jelentkezhetnek. Néha kifejezetten megzavarhatják a pácienst is, ezért jó tudni, hogy a panaszok néhány hét alatt csökkenni szoktak.

        Milyen lehetőségek vannak a termékenység fokozására?

        Hétből egy párnak egy évnél tovább kell próbálkoznia a várva várt gyermekáldásig. Sokan nem ismerik azokat az alapvető tényezőket, amik pozitívan befolyásolhatják a sikeres megtermékenyülést, és amelyek kipróbálásával a vártnál hamarabb sikerülhet a családalapítás.

        Ovuláció, peteérés - A női ciklus működése

        Ha a teherbeesés nehezen megy, az ultrahangos diagnózis sokat segíthet a testi okok feltárásában, mindkét nemnél. A nőknek azonban első lépésként fontos tisztában lenniük a női nemi ciklus felépítésével, az ovuláció és a menstruáció ciklusával.

        Gyakori tévedések a meddőséggel kapcsolatban

        A legtöbb nő úgy gondolja, hogy ha egészséges életmódot folytat, helyesen táplálkozik, rendszeresen mozog, nem dohányzik, egyéb káros szenvedélyei sincsenek, akkor nem lehetnek meddőségi problémái.

        Hatással van-e a fogamzásgátló a termékenységre?

        Mikor fogamzásgátlási módszert választ, sok nő aggódik a mellékhatások miatt. A hormonális fogamzásgátlók megváltoztatják a női reprodukciós rendszer működését, azáltal, hogy megakadályozzák az ovulációt és a beágyazódást. Emiatt gyakran felmerül a kérdés, milyen hatással vannak a fogamzásgátló tabletták a termékenységre?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.