• Hogyan veszélyeztetik a szívet a szájüregi baktériumok?

Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Molnár Dóra, kardiológus

A szájüregben számtalan baktérium hemzseg. Ezek némelyike folyamatosan zsírmolekulákat választ ki, amelyek az ereket és a szívet is veszélyeztethetik.

A magas vérzsírszint veszélyes, mivel a vérben keringő, fölösleges mennyiségű, többféle eredetű és szerkezetű lipid (zsír) molekulák lerakódnak az ütőerek (artériák) falának belső oldalán, ahol gyulladásos reakciót provokálnak, illetve úgynevezett plakkokat képeznek, a korábban rugalmas erek egyre merevebbek és merevebbek lesznek, szűkület is kialakulhat. Ezt nevezzük érelmeszesedésnek, más néven arterioszklerózisnak, ami a szívinfarktus és a stroke első számú rizikófaktora.

Ezt is olvassa el! Amikor minden perc számít - Stroke és szívinfarktus

Az érelmeszesedés kialakulásában a fizikai aktivitás hiánya, a dohányzás, a túlsúly, a genetikai hajlam, valamint az egészségtelen zsírokat tartalmazó étrend játszik szerepet. A tudósok azonban nemrég egy további rizikófaktorra bukkantak, ami szerepet játszhat az érelmeszesedés kialakulásában: olyan zsírokról van szó, amelyeket szájüregi és bélbaktériumok termelnek.

Veszélyes zsírok

Frank Nichols és kollégái a Connecticuti Egyetemről különböző kórházak pácienseinek ereiben lévő plakkokat vizsgáltak. Ezekben a plakkokban speciális szerkezetű szokatlan zsírokra bukkantak, amelyek egészséges emberek és állatok szervezetében nem fordulnak elő. Ezek a zsírok a Bacteriodetes nevű speciális baktériumtörzstől származnak.

„Ezek a baktériumok folyamatosan ki zsírhólyagocskákat választanak ki, amelyek szőlőfürtszerűen néznek ki” – mondja a tanulmányt vezető Frank Nichols. A zsírcseppecskék könnyen bekerülhetnek a véráramba, és szétterjedhetnek a szervezetben.

Végzetes reakciók

Az erek falában lévő immunsejtek a baktériumok által termelt zsírokat idegenként ismerik fel, bakteriális fertőzés jelének tekintik ezeket, és „riadóztatják” az immunrendszer többi elemét. Egy gyulladásos láncreakció indul be, ami hosszú távon károsítja az ereket. Enzimek a baktériumok által termelt zsírokat alkotóelemeikre bontják. Ez azonban tovább rontja a helyzetet, mivel a zsírok lebontásából származó alkotóelemekből olyan molekulák épülnek fel, amelyek továbbra is fenntartják a gyulladásos reakciókat.

Beteg fogíny, beteg erek

Az már régóta ismert tény, hogy azok körében, akik fogínygyulladástól szenvednek, nagyobb az érelmeszesedés kockázata. A baktériumok által termelt, most felfedezett zsírok nyilvánvalóan kulcsszerepet játszanak ebben. A megfelelő szájhigiénia és esetleges fogínygyulladás esetén annak teljes körű kezeltetése nemcsak a fogak, hanem az erek érdekében is fontos, hiszen így az érelmeszesedésnek legalább az egyik rizikófaktora kiküszöbölhető.

Az érelmeszesedés egy alattomos folyamat, már fiatalkorban elkezdődhet, de a következmények jelentkezéséig több évtized is eltelhet. Az orvosok a 80 éves kor feletti páciensek esetében mindig feltételezik az érelmeszesedés fennállását.

Olvasson tovább! Hogyan mossunk fogat? A fogmosás helyes technikája

Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító;
         NetDoktor.de
        Lektorálta: Dr. Molnár Dóra, kardiológus, belgyógyász

Módosítva: 2019.02.22 13:03, Megjelenés: 2018.02.20 18:56

Hematológia

Dr. Soltész Annamária

Esszenciális trombocitémiában a vérlemezkeszám nagyon megnő. Tünetek és kezelés.

Bioritmus

Dr. Kónya Judit

A nem megfelelő bioritmus számos betegség forrása lehet, szívbetegséghez is vezethet.

Fogínygyulladás - Mi okozza és hogyan kezelhető?

Gingivitisznek nevezzük a fogíny akut vagy krónikus gyulladását. Az elnevezés tehát betegségek spektrumára utal, amelyek a fogínyt érintő különböző gyulladásos folyamatokkal járnak együtt.

Télen nehezebb szabályozni a vérnyomást!

Egy amerikai tanulmány szerint, melyet 443 632 magas vérnyomással kezelt veterán adatai alapján végeztek, a magas vérnyomást sokkal nehezebb télen kezelni. A szakértők szerint ennek hátterében a sokkal aktívabb nyári életforma állhat.

A baba fogainak gondozása

A babafogak fontosak, mert lehetővé teszik a csecsemő számára a megfelelő étrend fogyasztását, hozzájárulnak az arcformához és megjelenéshez, valamint a megfelelő állkapocs-növekedéshez, segítik a helyes beszéd kialakulását, és helyet biztosítanak a majdani felnőtt fogaknak.

A keringési zavarok okai, rizikófaktorai és típusai

Keringési zavar alatt az erekben a véráramlás korlátozottságát értjük. Lehet akut vagy krónikus, és a szervezet különböző pontjain léphet fel. Rendkívül gyakran alakul ki az agyban és a szívben, de a karokat és a lábakat is érinthetik keringési zavarok.

Vigyázzunk fogainkra az ünnepek alatt is!

Az ünnepek idején többet megengedünk magunknak, mint a hétköznapokon, bejgli, mézeskalács, szaloncukor és hasonló finomságok vesznek körül, és nem fogjuk vissza magunkat. Épp ezért ilyenkor még fontosabb, hogy odafigyeljünk a megfelelő szájhigiéniára.

A kellemetlen lehelet okai és megszüntetése

A szájszag oka legtöbbször magában a szájban keresendő, ezért az első lépés, amit a probléma megoldása érdekében tehet, hogy felkeres egy fogorvost, aki megpróbálja felderíteni az okokat, és ha esetleg komolyabb betegség áll a háttérben, további vizsgálatokat javasol.