• A helyes testtartás jelentősége: a fájdalom elkerülhető

        WEBBeteg - Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeuta, a Balance Gerincközpont és a Balance Medical Fitness Akadémia vezetője
        Szerző: WEBBeteg - Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeuta, a Balance Gerincközpont és a Balance Medical Fitness Akadémia vezetője

        Bármilyen hihetetlenül is hangzik, a gerinc- és mozgásszervi problémák túlnyomó része a helytelen testtartás következtében, az izomegyensúly megbomlása miatt alakul ki.

        Az egyik leggyakoribb tartáshiba az előrehelyezett fejtartás, amely az állandósult nyakfájdalmak, fejfájások és nyaki merevség egyik általános oka. A deréktáji fájdalmakért ugyanakkor sokszor a hanyagtartás, illetve a fiziológiáshoz képest előredöntött felsőtest felelős. A helyes testtartás elsajátítása tehát mind a megelőzés, mind a kezelés szempontjából alapvető fontosságú.

        Bár mindez első hallásra egyszerűnek tűnhet, sajnos a gyakorlatban mégsem mindig könnyű megvalósítani. Az egyik legfőbb nehézséget általában az okozza, hogy a betegek nagy része nincs tudatában annak, hogy testtartása nem megfelelő. Bár léteznek szembetűnő tartáshibák, jellemzően a kisebb, avatatlan szem előtt rejtve maradó problémák vannak túlsúlyban.

        Hasonlóan gyakori jelenség, hogy a beteg tisztában van ugyan a tartáshibával, ám nem is sejti, hogy panaszaiért csupán rossz beidegződése felelős, így eszébe sem jut változtatni rajta. A megoldás azonban még akkor sem egyszerű, ha a beteg tudatában van tartáshibájának és tenni is kíván ellene. Jellemzően hosszú évek/évtizedek helytelen szokásait kell ugyanis helyrehozni, így az esetek nagy részében nem elegendő egyszerűen megmutatni a betegnek a helyes testtartást.

        Hirdetés

        A helyes testtartás kényelmetlen?

        Szinte mindennapos jelenség, hogy a helyes testtartás beállításakor pácienseim panaszkodnak, mennyire kényelmetlen számukra, így nem is képesek egy-két percnél tovább megtartani. A nehézséget az izomegyensúly felborulása okozza. Bizonyos izmaink a hosszas helytelen használat következtében ugyanis hajlamosak túlnyúlni, mások pedig rövidülni. A - jellemzően az ülőmunka, számítógépezés következtében kialakuló - előrehelyezett fejtartás esetében például a nyak hátsó részének izmai rövidülnek, azaz feszessé válnak, ezzel párhuzamosan az elülső izmok túlnyúlnak, azaz gyengülnek. Ha beállítjuk a fejet a helyes pozícióba, hosszútávon a gyengült elülső izmok nem képesek megtartani azt, a rövidült hátsó izmok pedig visszahúzzák a helytelen állásba. Ugyanez a forgatókönyv a derékfájósokra jellemző előredöntött felsőtest esetén is. 

        Mi lehet a megoldás?

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A személyre szabott korrekciós mozgásprogram tehát általában elkerülhetetlen, és bizony jó néhány hónap munkája szükséges ahhoz, hogy helyreálljon a megbomlott izomegyensúly. A hatékony kezelés a helyes testtartás elsajátításán, illetve az állapotnak megfelelő, szakember által összeállított komplex mozgásterápián alapul. Mindazonáltal magunk is sokat tehetünk a problémák kialakulásának megelőzéséért, illetve a terápia sikeréért.

        • íróasztalnál, széken ülve használjunk ék alakú ülőpárnát, amely automatikusan előrebillenti a medencét.

        • autóban ülve használjunk háttámaszt, amely nem engedi az ágyéki homorulatot kisimulni. Ha pénztárcánk esetleg nem engedi meg az eszköz beszerzését, tegyünk a hát alsó, homorú szakasza mögé egy összecsavart törölközőt.

        • ha háton vagy oldalt fekve alszunk, használjunk anatómiai párnát, és oldalt fekve a két lábunk közé tehetünk még egy sima kispárnát is. Hason fekvéshez érdemes memóriahabos párnát használni, amely automatikusan átveszi a gerinc fiziológiás görbületeit.

        • a helyes testtartás tudatosításához érdemes szakember által felhelyezett kinesio tape-et használni.

        A helyes testtartás

        • mindkét talp a talajon párhuzamosan egymás mellett, nagylábujj előre néz, a talpak közt 5-6 cm távolság

        • a talpak három ponton - sarok, a kis- és a nagylábujj alatti párna - támaszkodnak a talajon, a lábujjakon nincs testsúly

        • a térdkalács kissé felhúzva, a comb enyhe tónusban

        • medence kissé hátrabillen, a has enyhe tónusban

        • lengőbordák behúzva, a mellkas kiemel

        • vállak hátracsavarva és leengedve, lapockák közelítenek egymáshoz

        • fejtetővel nyújtózunk a plafon felé, az áll kissé behúzva

        • ha tükörbe nézünk, oldalról azt kell látnunk, hogy a fül és a váll egy egyenes mentén helyezkedik el

        Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeutaForrás: WEBBeteg
        Szerzőnk: Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeuta
        a Balance Gerincközpont és a Balance Medical Fitness Akadémia vezetője

        Módosítva: 2019.02.01 17:05, Megjelenés: 2018.02.01 14:55
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        C-vitamin

        C-vitamin

        B. M., szakfordító

        Miért fontos és miben fordul elő? A C-vitamin szerepe és forrásai.

        Májbetegségek első tünetei

        Májbetegségek első tünetei

        Dr. Vitális Zsuzsann

        A máj a szervezet nagyon fontos szerve. Mi a feladata? Milyen tünetei lehetnek, ha megbetegszik?

        Nyombélfekély: Tünetek és kezelés

        A nyombélfekély az egyik leggyakoribb fekélyféleség, jelenleg hatszor annyi a nyombélfekélyes betegek száma, mint a gyomorfekélyben szenvedőké. Bármilyen életkorban előfordul, nőkben többnyire a menopauza (klimax) után.

        A krónikus fájdalom

        Az akut fájdalom egy figyelmeztető jel. Krónikus fájdalom esetén ezzel szemben a fájdalom eredeti jelző funkcióját elveszíti, és állandósul. Az idegsejtek újra és újra olyan fájdalmat jeleznek az agynak, amelynek már nincs oka.

        Erythromelalgia: a végtagok fájdalmas kivörösödése

        A betegség (vagy inkább állapot) a végtagok - elsősorban a lábak - intenzív fájdalommal kísért, gyakran visszatérő vagy csaknem folyamatosan fennálló kivörösödésével jellemezhető. Az elváltozás általában szimmetrikusan, mindkét alsó végtagot - vagy ritkábban felső végtagot - érinti. Jelentkezhet enyhe formában, mely az évek alatt egyre erősödik, máskor a tünetek már első megjelenésükkor is súlyosak, és mit sem enyhülve hetekig fennállnak.

        Fájdalmas ízületi kopás: gyakoribb, mint gondolná

        A csontok és az ízületek korral járó elhasználódása miatt a mozgás, a sport sokszor fájdalommal járhat. Ha nem figyelünk oda a fájdalom figyelmeztető jelére, annak akár mozgásképtelenség is lehet a következménye.

        Belső combfájdalom

        A belső combfájdalom oka lehet valami egyszerűbb dolog, mint egy izomhúzódás bemelegítés nélküli testedzés után, de komolyabb állapotra, például vérrögre is utalhat. Olvassa el cikkünket, hogy megtudja, mi okozza a fájdalmat, hogyan lehet azt enyhíteni, és mikor kell aggódnia.

        A reumatológiai betegségek királynője

        A legveszélyesebb betegségek azok, amelyek nem fájnak - számos orvostól hallottam ezt a véleményt. Nos, a rheumatoid arthritis (RA) ugyan fájdalommal jár, ez azonban kezdetben nem mindig olyan erős, hogy a beteg orvoshoz forduljon.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA