Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

Szerző: WEBBeteg - Sándor Judit, erőnléti edző

A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

Az izomdiszbalansz okozta helytelen testtartás nem egyezik meg a deformitással, ugyanis előbbi elsősorban izomeredetű tartási eltéréseket jelent, ami célzott mozgás-, és lágyrész manuálterápiával nagyon jól kezelhető. A két leggyakoribb izomdiszbalansz okozta tartáshiba:

  • felső keresztezett szindróma
  • alsó keresztezett szindróma

Felső keresztezett szindróma

A felső keresztezett szindróma viszonylag egyszerűen felismerhető az előreeső vállak, a megnövekedett háti kifózis (az előrehelyezett fejtartás) miatt. Gyakran SMS-nyaknak is nevezik ezt a képet, ugyanis a gerinc íve a hosszas görnyedéstől, a „lógó” fejjel való pötyögéstől jelentősen megváltozhat. Eleinte csak tartáshibáról beszélünk, hosszú távon azonban statikai elváltozást is okozhat a mobilozás.

A fent említett tartáshiba az alábbi tüneteket okozhatja:

  • rendszeres fej- és/vagy nyakfájdalom,
  • hátiszakasz-fájdalom,
  • szédülés, fejfájás,
  • izomfeszülés,
  • váll mozgástartományának beszűkülése, fájdalma.

Milyen sport ajánlott?

A célzott gyógytorna mellett a gerinctorna, gerincjóga, pilates, trx, úszás, evezés a legjobb választás akkor, ha szeretnénk ellensúlyozni a mobil-/számítógép-használat okozta görnyedt testtartást.

Alsó keresztezett szindróma

Az alsó keresztezett szindróma legalább olyan gyakori, mint a fentiekben említett tartáshiba, ennek azonban két fajtája is megkülönböztethető: az egyiknél fokozott háti kifózis, ágyéki lordózis és előrebillent medence figyelhető meg, míg a másikat az előrehelyezett fejtartás mellett hátrahajló térdek jellemzik.

Az alsó keresztezett szindróma miatt az alábbi tünetek jelentkezhetnek:

  • derékfájdalom,
  • fájdalom a gerinc fokozott hátrahajlása során,
  • mozgástartomány-beszűkülés a csípőnél és az ágyéki gerincszakaszon.

Milyen sport ajánlott?

A testtartásjavító gerinctorna, gerincjóga mellett jótékony hatása lehet a funkcionális tréningnek. A tartásjavító edzések során az elsődleges cél a gyengült izmok erősítése és stabilizálása.

Mit tegyen, ha érintett?

Az SMS-ezésből, számítógép-használatból és ülőmunkából adódó túlterhelést célzott mozgásterápiával kompenzálni tudjuk. A rendszeres mozgás és esetleges lágyrész manuálterápia hatására javulhat a testtartás és megszűnhetnek a kialakult panaszok.

Fontos! Amennyiben felismerte, hogy Önt is érintheti az izomdiszbalansz fennállása, érdemes felkeresnie szakembert, hogy elkerülje a további tartási rendellenességek kialakulását.

Olvasson tovább! Öl az ülés? Figyeljünk oda, hogy az ülőmunka ne károsítsa az egészségünket

Sándor Judit, erőnléti edzőForrás: WEBBeteg
Orvos szerzőnk: Sándor Judit, erőnléti edző

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

Diabétesz Diabétesz

Bizonyos óvintézkedések betartása nélkülözhetetlen.

Bizonyított: sporttal megőrizhető a...

A Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet kutatói a koronavírus 3. hullámának végén egy országos, online felmérést végeztek. Arra keresték...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.