Hirdetés
      • Megelőzhető-e a mozgásszervi betegségek kialakulása?

        WEBBeteg - Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeuta, a Balance Gerincközpont és a Balance Medical Fitness Akadémia vezetője
        Szerző: WEBBeteg - Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeuta, a Balance Gerincközpont és a Balance Medical Fitness Akadémia vezetője

        Az emberi test olyan, mint a gyurma. Remekül formázható. Nem csupán funkcionálisan, de formailag, sőt, szerkezetileg is alkalmazkodik a terheléshez, amely rendszeresen éri. Mindez egyben azt is jelenti, hogy kitartó, aktív munkával, a megfelelő edzéssel átformálhatjuk testünket, izmokat fejleszthetünk, növelhetjük tömegüket, szálkásíthatunk, sőt, a testtartásunkon is javíthatunk.

        A szinte korlátlan plaszticitásnak ugyanakkor negatív következményei is lehetnek. Az inaktív életmód, a mozgás hiánya és/vagy a helytelen terhelések ugyanis szintén nyomot hagynak a testünkön, többek közt mozgásszervi betegségekhez vezető, gyakran látványos izomegyensúly-megbomlások formájában.

        Hirdetés

        De mi is az izomegyensúly-megbomlás és vajon miért vezet degeneratív, azaz kopásos betegségekhez?

        Szervezetünk elképesztően okos. A kevéssé vagy egyáltalán nem használt részek/szövetek működtetésére tett erőfeszítéseit csökkenti, hisz úgy ítéli, hogy feleslegesen vonnak el energiát más folyamatoktól. Az ily módon felszabaduló többletet arra használja, hogy megerősítse a nagyobb fizikai igénybevételnek kitett területeket.

        Űrhajósok és a csontritkulás

        Mindezt remekül illusztrálja az űrhajósok testének átalakulása. Köztudott, hogy az asztronautákat igencsak fenyegeti a csontritkulás réme. A világűrben nincs gravitáció, így a súlytalanság miatt a csontokat nem éri a földön megszokott állandó terhelés. Az űrhajósok szervezete tehát úgy ítéli, hogy nincs szükség erős csontokra, bősz csontlebontásba kezd (jobban mondva az állandóan zajló építő és lebontó folyamatok közül a lebontó folyamatok kerülnek túlsúlyba), és a felszabaduló energiát más, fontosabbnak ítélt területek építésébe fekteti.

        A fentiekhez hasonló folyamat zajlik le az izmoknál is. Ha egy izmot nem használunk, lassan sorvadozni kezd, míg azok az muszklik, amelyeket rendszeresen terhelünk, jócskán meg-, sőt, gyakran túlerősödnek. Van azonban egy aprócska bökkenő: nem véletlenül születtünk olyannak, amilyenek eredendően vagyunk. Az izmok szimmetriája, harmonikus együttműködése jóval több mint esztétikai kérdés. A megfelelő izomegyensúly nemcsak a helyes (és elegáns) testtartás kialakításáért és fenntartásáért felel, hanem a test stabilitását és megfelelő működését is ez biztosítja. Ha az egyensúly megbomlik, nem csupán testünk deformálódik, de komoly mozgásszervi (porckopás, porckorongsérv), sőt, belső szervi problémák is várhatnak ránk. Nézzük meg a folyamatot néhány jellemző példán keresztül!

        A test elülső és hátulsó fele közti izomegyensúly-megbomlás (pl. ülőmunka, autóvezetés, biciklizés stb.)

            

        Hosszas, helytelen ülés (szinte mindegy, hogy az íróasztal vagy a gépjármű kormánya előtt, esetleg kerékpáron) során inaktívvá válnak a nyak elülső részén lévő mélyizmok, így teljes egészében a nyak hátulsó részének izmaira hárul az előretolt fej megtartása. Ezzel párhuzamosan előreesnek a vállak is, így a mellkas izmai (különösen a mellizmok) rövidülnek, a hát felső szakaszának izmai túlnyúlnak és gyengülnek. Mind a nyak, mind a törzs izmai közt megbomlik tehát az egyensúly. Néhány hónappal/évvel később tükörbe nézve hasonló látvány tárul elénk:

        A test két oldala közti izomegyensúly megbomlás (fodrász, fogorvos, tenisz stb.)

                

        Ha az egyik testfelet tartósan jobban terheljük, mint a másikat, a két oldal közti egyensúly bomlik meg. A túlterhelt oldalon rövidülnek, míg az ellentétes oldalon megnyúlnak és gyengülnek az izmok. Íme az eredmény:

                  

        Izomegyensúly-megbomlások azonban nem csak a test elülső és hátulsó része, illetve két oldala közt jöhetnek létre. Gyakori, hogy az egyes „izomrétegek” között szűnik meg a harmónia. Hogy csupán egyetlen példát említsek, az öncélú, kizárólag a látványra – azaz a felszínesebb izmok tömegének növelésére – törekvő, az egészséges testmozgás alapelveit figyelmen kívül hagyó testépítés során diszharmonikusan edzük az izmokat. Az egyoldalú izomépítés hatására a felszíni, látványos izmok tömege (és mérete) jelentősen megnövekszik, ugyanakkor a gerincet stabilizáló, azt tehermentesítő mélyizmok relatíve fejletlenek maradnak, hisz ezek karbantartása egész más edzésmódot igényelne. Ilyenkor nem csak az izomegyensúly bomlik meg (és a gyenge és inaktív mélyizmok helyett a felszíni izmok végzik majd a test stabilizálását – természetesen igencsak tökéletlenül, hisz nem ez lenne a feladatuk), de felgyorsulnak a degeneratív folyamatok is, hisz az egyre növekvő testsúly és a fejletlen mélyizomzat miatt jelentős többletterhelés hárul a gerincre, a csigolyákra és a porckorongokra.

        Izomegyensúly-megbomlás tehát akkor alakul ki, ha

        • egy-egy izmot/izomcsoportot hosszú időn keresztül erősebben terhelünk, mint egy másikat és
        • a helytelen, egyoldalú terhelés mindennapos kompenzációjára nem fordítunk figyelmet.

        A folyamat következtében jelentősen megváltozik testtartásunk (lásd a fenti képeket), felborul a test statikája, és egyenlőtlen lesz a csontokra, ízületekre eső terhelés is.

        Vessünk csak egy pillantást a féloldalas terhelés következtében kialakuló testtartást ábrázoló képre! Nehezen vitatható, hogy a fiatalember testének bal oldalán lévő izmokra, csontokra és ízületekre jóval nagyobb terhelés esik, mint a jobb oldaliakra. Képzeljük el, mi történik a túlterhelt szövetekkel, ha hosszú éveken át fennmarad ez az aránytalanság!

        Ha a terhelési viszonyok az optimálishoz képest megváltoznak (azaz a természetesnél nagyobb terhelés éri az ízületeket) felgyorsul a porckopás (gerinc, csípő, térd stb.), a meszesedés és a többi degeneratív folyamat, s hamarosan komoly fájdalmakkal és még komolyabb betegségekkel kell szembenéznünk. Mindezeken felül a testtartás romlásával mozgásaink is összerendezetlenné, diszharmonikussá válnak, sőt, a belső szervek működése is csorbát szenvedhet.

        Utóbbira csupán egyetlen példa: (helytelen) ülés során a vállak előrebuknak, és mintegy „összeesik” a mellkas. Mindez a légzésfunkciót is jelentősen befolyásolja, hisz egész egyszerűen jóval kevesebb tér marad a levegő befogadására, légzés helyett csak pihegünk, és a szükségesnél kevesebb oxigén jut el szerveinkhez.

        Ezen a ponton értelemszerűen felmerül a kérdés, hogy megelőzhetőek-e (vagy – ha már kialakultak – helyrehozhatóak-e) az izomegyensúly-megbomlások és az ezek következtében jelentkező degeneratív mozgásszervi betegségek. Nos, a trendi, ezrek által lájkolt és megosztott hirdetések – különféle testtartásjavító párnák, hevederek, pirulák –, valamint látványos infografikák – „ha ezt a gyakorlatot naponta egyszer elvégzed, egy csapásra megoldódik a probléma” – által sugallt kép igencsak félrevezető. Sajnos ki kell ábrándítanom a hiú reményeket tápláló olvasókat, még akkor is, ha az őszinteség általában a népszerűség rovására megy: a valóságban a degeneratív mozgásszervi problémák ugyanúgy nem oldódnak meg varázsszóra, ahogy lefogyni sem lehet 2 nap alatt egy rózsaszín vagy kék tablettától, sőt, a hajunk sem nő vissza egyetlen szempillantás alatt a szárított lárvaapróléktól. Hosszú éveken át dolgoztunk azért, hogy az izomegyensúly-megbomlás kialakuljon, így – ha már fennáll a probléma – csodavárás és rengeteg pénz kidobása helyett (vagy legalább mellett!!!) bizony némi erőfeszítésre is szükség lesz. A valódi gyógyuláshoz vagy állapotjavuláshoz ugyanis szisztematikus, több hónapos, szakember (gyógytornász, mozgásterapeuta, rehabilitációs tréner) által irányított munkára, a test "újraformázására" van szükség. Ha pedig olyan szerencsések vagyunk, hogy még időben ébredünk és megelőzhetjük a problémák kialakulását, a legjobb, amit tehetünk, hogy szakember segítségét kérjük. Tanuljuk meg a helyes testtartás, a helyes ülés, az ergonomikus munkavégzés és a helyes testedzés szabályait, illetve sajátítsunk el olyan személyre szabott, otthon és/vagy az edzőteremben végezhető kompenzációs gyakorlatokat, amelyekkel semlegesíthetjük a különféle, bennünket törvényszerűen érő negatív, a testet deformáló hatásokat!

        Olvasson tovább! Erősítő gyakorlatok az egyenes testtartáshoz

        Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeutaForrás: WEBBeteg
        Szerzőnk: Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeuta
        a Balance Gerincközpont és a Balance Medical Fitness Akadémia vezetője

        Módosítva: 2018.10.04 13:01, Megjelenés: 2018.10.03 14:02
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Szaglási hallucináció

        Szaglási hallucináció

        Dr. Csuth Ágnes

        Komoly betegséget is jelezhet a szaglási hallucináció. Mi okozhatja?

        Nem lát élesen?

        Nem lát élesen?

        Dr. Árvay Anita

        Unja már a szemüveget és a kontaktlencsét? Megoldás lehet a lézeres szemműtét! (x)

        Népi gyógymódból modern gerincterápia - A Dorn-technika

        A civilizált társadalmakban - elsősorban a mozgásszegény, ülő életmód következtében - tíz emberből nyolc-kilenc szenved valamilyen mozgásszervi fájdalomtól. Szerencsére számos hagyományos gyógyító eljárást ismerünk, amelyek hatásmechanizmusára ugyan a nyugati orvoslás nem vagy csupán az utóbbi időben talált magyarázatot, mégis kiváló eredménnyel működtek és működnek a mai napig.

        A fertőzéses eredetű ízületi gyulladásról

        Azt a típusú ízületi gyulladást, amelyet az ízületbe kerülő kórokozók okoznak, fertőzéses eredetű ízületi gyulladásnak (infekt arthritis) nevezzük. Több típusú baktérium okozhatja, amelyek az ízületbe a vérárammal vagy direkt módon (pl. ízületi műtét, ízületbe adott injekció vagy ízületközeli sérülés útján) kerülhetnek be.

        Izomerő- és izomtömegvesztés mozgásszervi műtétek után

        Az egészséges felnőttek megfelelő táplálkozás és közepes fizikai aktivitás mellett évekig, sőt évtizedekig is képesek megőrizni az izomtömegüket és izomerejüket. Köszönhető ez annak az egyensúlyi folyamatnak, mely során a szervezet naponta lebontja és vissza is építi az izomszövetének egy részét (kb. 75 g).

        Csontkovácsolás - Súlyos árat fizethetünk a rossz választásért

        Egy viszonylag friss felmérés (1) szerint minden második magyar ember küzd mozgásszervi betegséggel, s bár nem létezik hivatalos statisztika, mozgásterapeutaként személyes tapasztalataim azt mutatják, hogy tízből hét-nyolc páciensem rendszeresen jár csontkovácshoz, mielőtt nálam köt ki.

        Gyógytornász az irodában

        A gyógytornászt gyakran keresik fel különböző gerincfájdalmakkal a kliensei. A tünetek a legtöbb esetben manuális technikával enyhíthetőek.

        A térdfájdalom 5 gyakori forrása

        Az alábbiakban a térdsérülések öt leggyakoribb fajtájáról tájékozódhat. Dr. Páll Zoltán, a Fájdalomközpont sebésze, traumatológus, sportorvos a térdet érintő betegségekről és a hatékony gyógymódokról beszélt.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.