• Mondd meg a foglalkozásod és megmondom, mi bajod - Az ülőmunka

        Feövenyessy Krisztina
        Szerző: WEBBeteg - Feövenyessy Krisztina, alternatív mozgásterapeuta, funkcionális gerinctréner

        Bizonyos foglalkozások erőteljesen hajlamosítanak egyes mozgásszervi problémákra, betegségekre. Sorozatunk első részében az ülőmunkával, és az azzal gyakran együtt járó betegségekkel foglalkozunk részletesebben.

        Mondd meg a foglalkozásod és megmondom, mi bajod - A téma cikkei

        2/1 Az ülőmunka
        2/2 Az állómunka

        A hosszas ülés - akár otthon, akár az irodában vagy egy gépkocsiban - elképesztő terhelést jelent gerincoszlopunk számára. A gerinc eredendően kettős S görbülettel rendelkezik, a nyaki szakasz homorú (lordózis), a háti domború (kifózis), az ágyéki ismét homorú (lordózis), majd a keresztcsont környékén megint domborodik. Ebben a helyzetben szépen egymás alatt sorakoznak a csigolyák és a köztük lévő porckorongok. A terhelés egyenletesen eloszlik a teljes gerincoszlopon, így akár 100 évig is eléldegélhetünk egyenes (és egészséges) gerinccel.

        Amikor azonban leülünk egy székre, testtartásunk jelentősen megváltozik. Fejünk előretolódik, hátunk pedig egyetlen görbületet alkot, azaz megszűnik a fiziológiás kettős görbület. Ez a testtartás a hosszú évek során sokszoros terhelést ró gerincoszlopunkra, és nyílegyenesen vezet bizonyos mozgásszervi betegségekhez.

        Hirdetés

        Az ágyéki gerincszakasz és jellegzetes betegsége

        Ülés közben a fiziológiás homorú helyzet helyett az ágyéki szakaszon domborodik gerincoszlopunk. A csigolyák ebből következően elöl közelednek egymáshoz, ezzel párhuzamosan a köztük lévő porckorongokra hátrafelé irányuló nyomóerő irányul. Az évek során lassan, de szinte bizonyosan kialakul a porckorongsérv, azaz a porckorongok hátrafelé, a gerincvelő irányába történő kiboltosulása.

        A nyaki gerincszakasz és jellegzetes betegségei

        EFT gyorsteszt
        Vajon kialakult-e Önnél előrehelyezett fejtartás?

        Álljon egy tükör elé oldalra fordulva, és nézze meg, hogy anélkül, hogy igazítana testtartásán, egy vonalban van-e a füle és a válla! Amennyiben füle megelőzi vállát, sajnos jó eséllyel rögzült Önnél az ún. előrehelyezett fejtartás.

        A fej előretolódása a nyaki csigolyákat terheli extrém módon. Gyakorlatilag ugyanaz a jelenség játszódik le, mint az ágyéki gerincszakaszon, az előrehelyezett fejtartás (EFT) a nyaki porckorongsérv melegágya. Mindezeken felül az EFT gyakran felelős a krónikus fejfájásért, szédülésért, ingadozó vérnyomásért.

        Hogy miért? Az egymás felett álló csigolyák egy függőleges csatornát képeznek, ebben fut az az artéria, amely agyunkat táplálja friss vérrel. Ha azonban a csigolyák az előrehelyezett fejtartás miatt nem egymás felett sorakoznak, hanem elcsúsznak egymáson, jelentősen beszűkül a csatorna, és nem jut elegendő vér az agyba. Ez önmagában is fejfájáshoz, szédüléshez vezet. Ha szervezetünk érzékeli, hogy az agyba nem jut elegendő tápanyag, megszólal a vészcsengő, és annak érdekében, hogy a vér eljusson az agyba, megemeli a vérnyomást. Máris kialakult tehát a jellegzetes ingadozó vérnyomás.

        Mit tehetünk a problémák elkerülése érdekében?

        Ha a betegség már kialakult, feltétlenül forduljunk mozgásterapeutához! Ez esetben kizárólag a speciális korrekciós mozgásprogram vezethet eredményre, s ha időben észrevesszük a bajt, könnyedén elkerülhetjük a műtétet. Ha azonban még nem alakult ki betegség, a megelőzés válik elsődleges fontosságúvá:

        • Kérjünk meg egy mozgásterapeutát, gyógytornászt, hogy tanítsa meg a helyes testtartást és a helyes ülést! A terapeuta azt is megmutatja, mely izmokat kell erősíteni, melyeket lazítani annak érdekében, hogy a helyes testtartás rögzülni tudjon.

        • Mindig használjunk ékpárnát ülés közben, amely egyenesen tartja a gerincoszlopot, és nem engedi, hogy előregörnyedjünk!

        • Gépkocsiban ülve helyezzünk deréktámaszt az ágyéki szakaszhoz, pontosan az ágyéki homorulatba!

        • Óránként mozgassuk át nyakunkat, vállunkat, derekunkat!  

        • Hetente legalább három alkalommal sportoljunk, mozogjunk 40 percnél hosszabb ideig! Ideális mozgás a természetes talajon való könnyű kocogás, a kirándulás, túrázás, illetve a gerincjóga, különösen a gerincjóga terápiás csoportos órák. Figyelem, az edzőtermi gyúrás a gerincoszlop szempontjából nem számít sportolásnak! Bizonyos gyakorlatok többet ártanak ugyanis, mint amennyit használnak.

        Feövenyessy Krisztina, alternatív mozgásterapeuta, Dorn-gerincterapeuta, funkcionális gerinctréner, kinesiology tape terapeuta és oktatóForrás: WEBBeteg
        Szerzőnk: Feövenyessy Krisztina, alternatív mozgásterapeuta, funkcionális gerinctréner

        Módosítva: 2019.01.02 13:33, Megjelenés: 2017.12.14 11:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Triggerpont masszázs

        Triggerpont masszázs

        Cs. K., fordító

        Miért hasznos férfiaknál? Hol alkalmazható a triggerpont terápia?

        Psoriasis

        Psoriasis

        K. M.

        Pikkelysömöröm van, hogy lesz párom? Hogy merjek így szexelni?

        Sportsérülések - És a rehabilitáció hol marad?

        Gyakran mesélik ismerősök - sportolók és átlagemberek -, hogy kificamodott a bokájuk/eltört a karjuk/részlegesen szakadt az Achilles-ín stb., begipszelték, fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő gyógyszert kaptak és most pihentetniük kell a sérült testrészt. Alig várom a folytatást, ez azonban az esetek nagy részében elmarad. Ha rákérdezek, hogy valóban ennyiből áll-e a terápia, a válasz általában az, hogy: Igen. Miért, mi másra lenne még szükség?... Nos, egyetlen aprócska dologra, valódi, teljes értékű rehabilitációra.

        A sok állással járó életmód veszélyei

        A sok állással járó életmódból fakadóan többféle betegség vagy tünet is jelentkezhet. Ez igaz a sok állásra, valamint a sok sétálásra és a sok futásra is.

        Praktikus tanácsok derékfájás, hátfájás és mozgásszervi panaszok ellen

        Elsősorban nagyon fontos, hogy mindenkiben tudatosuljon az, hogy egészségének megőrzése érdekében saját maga tehet a legtöbbet. Bizony egyre több azoknak a száma, akik mozgásszegény életmódot élnek, ülő- vagy állómunkát végeznek.

        Az ülőmunka megnöveli a tüdőembólia veszélyét

        Az emberek többsége ülőmunkában dolgozik, melynek bizony megvannak a hátulütői is. A mozgáshiány ugyanis számtalan betegség kialakulásának kockázatát megnöveli, például lényegesen gyakrabban fordul elő 2-es típusú diabétesz, elhízás, magas vérnyomás azok körében, akik szinte egész nap az irodában ülnek.

        Edzésterv ülőmunkát végző embereknek - 12. hét

        Edzésterv ülőmunkát végző embereknek - 12. hét

        Edzésterv ülőmunkát végző embereknek - 11. hét

        Edzésterv ülőmunkát végző embereknek - 11. hét

        Edzésterv ülőmunkát végző embereknek - 10. hét

        Edzésterv ülőmunkát végző embereknek - 10. hét

        Edzésterv ülőmunkát végző embereknek - 9. hét

        Edzésterv ülőmunkát végző embereknek - 9. hét

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.