Mondd meg a foglalkozásod és megmondom, mi bajod - Az állómunka

Feövenyessy Krisztina
Szerző: WEBBeteg - Feövenyessy Krisztina mozgásterapeuta, okl. rehabilitációs szakember, a Feövenyessy Medical Fitness Akadémia vezetője

Bizonyos foglalkozások erőteljesen hajlamosítanak egyes mozgásszervi problémákra, betegségekre. Sorozatunk második részében a különféle állómunkákkal járó veszélyekkel foglalkozunk.

A téma cikkei

3/1 Az ülőmunka
3/2 Az állómunka
3/3 A helyes testtartás jelentősége

Gerincoszlopunk felépítése jóval inkább alkalmas állásra, mint ülésre, feltéve, hogy helyes a tartásunk, azaz a terhelés megfelelő módon és mértékben éri a gerincoszlopot. Önmagában tehát az állómunka jóval kevesebb terhet róna gerincünkre, DE (csupa nagybetűvel) az állófoglalkozások sajnos jellemzően valamilyen kényszertartással járnak együtt, így legalább olyan komoly problémákat okozhatnak, mint a hosszas ülés.

Féloldalas terhelés: fogorvosok, illetve asszisztensek, fodrászok, masszőrök

Testünk felépítése szimmetrikus, és ideális esetben a terhelés is egyenletes mindkét test félen. A rendszeres vagy folyamatos féloldalas terhelés - legyen az csupán a nehéz táska egyik vállon történő viselése - a szimmetria, azaz az izomegyensúly megbomlásához vezethet. A túlterhelt oldalon rövidülnek az izmok, az ellentétes oldalon pedig túlnyúlnak, és rögzülnek az adott, normálistól eltérő helyzetben. Az izmok mintegy „magukkal húzzák” a csontokat is, tehát jó eséllyel számíthatunk előbb-utóbb a csontozat egyensúlyi helyzetének megbomlására is.

Mindez hatványozottan igaz az állandó féloldalas túlterheléssel járó munkákra, például a fogorvosokra, fogászati asszisztensekre, fodrászokra, kozmetikusokra, masszőrökre, stb. Az állandósult aszimmetrikus testtartás miatt a szervezet statikája megbomlik, a terhelés nem ott éri a gerincoszlopot, ahol kellene, és ahol leginkább alkalmas ennek elviselésére, s mindez szinte törvényszerűen vezet a lágyrészek (izmok, inak, szalagok, stb.) megnyúlásán vagy rövidülésén keresztül a vázrendszer problémáihoz (pl. gerincferdüléshez, a medence megbillenéséhez). Ez a folyamat állandó és egyre komolyabb fájdalmakat, általában deréktáji és/vagy térdproblémákat okoz. A rendszeres féloldalas terhelés leggyakoribb látványos következménye a vállöv aszimmetriája, a túlterhelt oldalon a váll jellemzően centiméterekkel lejjebb áll.

Mit tehetünk a problémák elkerülése érdekében?

A legfontosabb a megelőzés, azaz az ergonomikus munkavégzés. Miután minden munkafolyamat más és más, minden mozgásminta egyéni, feltétlenül kérjük mozgásterapeuta vagy gyógytornász személyre szabott segítségét, aki megmutatja, hogyan csökkenthetjük a munkánkkal járó káros hatásokat!

Általános tapasztalat, hogy apró módosításokkal, praktikákkal szinte minden esetben jelentősen javíthatunk a munkavégzés módján. Mindezen felül érdemes napi rendszerességgel akár csak 5-10 perces, szintén személyre szabott kompenzáló gyakorlatsort végezni, a túlterhelt oldalt lazítani, a másikat erősíteni, azaz visszaállítani a megbomlott izomegyensúlyt.

Rendszeres hajolgatás és súlyok emelgetése (mesteremberek, kisgyermekes édesanyák és édesapák, kertészkedők stb.)

Semmi sem károsítja oly mértékben a gerincoszlopot, mint a hajolgatással egybekötött emelés és cipelés. Gerincoszlopunk tökéletesen alkalmas a függőleges irányú (fentről lefelé irányuló), akár rendszeres terhelés elviselésére is mindaddig, amíg testtartásunk helyes. Abban a pillanatban azonban, amint súlypontunk a fiziológiáshoz képest elmozdul (tehát akárcsak egy-két centimétert előre, hátra vagy oldalra dőlünk), sokszoros terhelés éri gerincoszlopunkat.

Jellemzően az előrehajlással egybekötött emelés az a tevékenység, amely a legtöbb problémát okozza. Előrehajláskor a csigolyák első része közeledik egymáshoz, így a köztük lévő porckorongokra jelentős hátrafelé toló erő hat. Ha előrehajlásból felemelünk egy nehéz tárgyat (vagy kisgyermeket), ez a tolóerő sokszorosára növekszik. Ha rendszeresen ismétlődik ez a mozdulat, előbb-utóbb szinte bizonyosan számíthatunk mozgásszervi problémák (szegment instabilitás, porckorongsérv stb.) kialakulására.

Gyakorlati tanácsok a tünetek megelőzéséhez

Mint minden esetben, itt is a megelőzés a legfontosabb. Kizárólag egyenes gerinccel emeljünk súlyt, azaz ne hajoljunk, hanem guggoljunk le, s a derekunk helyett a comb izomzatának erejét használjuk az emeléshez! Ha hosszasan végzünk olyan munkát, amelyhez előre kell(ene) hajolnunk (pl. hajmosás, mosogatás, porszívózás, kertészkedés, stb.), váltsuk ki az előrehajlást! Csökkentsük a magasságunkat oly módon, hogy egyik lábunkkal hajlított térddel előrelépünk (kitörés).

Miután ezen munkák jellemzően az izmok jelentős (túl)terhelésével járnak, igen fontos a rendszeres kompenzáció is. Ne sajnáljunk napi 5-10 percet izomlazítással és nyújtással tölteni! Hasznos segítség az otthon is használható ún. masszázshenger (más néven SMR henger), amely hatékonyan lazítja el a túlterhelt izmokat. A legjobb nyújtó gyakorlatokat pedig a gerincjógából leshetjük el, ám feltétlenül tanuljuk meg helyes kivitelezésüket! A helytelenül végzett nyújtás rendkívül veszélyes, komoly sérüléseket okozhat.

Ne feledjük, ha a betegség már kialakult, feltétlenül forduljunk mozgásterapeutához! Ez esetben kizárólag a személyre szabott korrekciós mozgásprogram vezethet eredményre!

Feövenyessy Krisztina, mozgásterapeutaForrás: WEBBeteg
Szerzőnk: Feövenyessy Krisztina mozgásterapeuta, okl. rehabilitációs szakember, a Feövenyessy Medical Fitness Akadémia vezetője

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

Influenza Influenza

Erősebb lehet az idei szezon. Érkeznek a térítésmentes vakcinák.

Terhesség Terhesség

Így tartsd magad formában a várandósság alatt! (x)

Ülni vagy állni? Melyik...

Azzal a kijelentéssel, hogy az ülőmunka káros az egészségre, ma már talán senki sem vitatkozik (csak én! Vagy inkább fogalmazzunk úgy, hogy...

Ízületek egészségének...

Az ízületeink védelmére már fiatal középkortól érdemes gondolni, hogy egészségük minél tovább megmaradjon. Legyen szó akár hobbi-, akár...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.