• A csontritkulás és a változókor

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K., fordító, Lektorálta: Dr. Veress Dóra, általános orvos

        A csontritkulás olyan betegség, mely gyengíti a csontokat, növeli a hirtelen, váratlan törések kockázatát. A betegség szó szerinti jelentése porózus csont, mely arra utal, hogy csökken a csont sűrűsége és ereje. A betegség gyakran tünet- és fájdalommentesen fejlődik ki.

        Sokszor a csontritkulást észre sem veszik egészen addig, míg a gyengült csontok, általában a háti csigolyák vagy a combcsont, el nem törnek. Sajnos, ha az oszteoporózis miatt egyszer már eltört a csontja, nagy a kockázata egy második törésnek is, mely tovább gyengítheti Önt. Szerencsére léteznek olyan óvintézkedések, melyekkel megakadályozható a csontritkulás kialakulása, illetve a már kialakult oszteoporózis előrehaladása lassítható.

        Mi okozza a csontritkulást?

        Noha a csontritkulás kialakulásának pontos oka ismeretlen, tudjuk, hogyan alakul ki a betegség. A csontok élő, növekvő szövetekből állnak. Amikor a csont az oszteoporózis miatt meggyengül, a csont szivacsos szerkezetében a lyukak egyre nagyobbakká válnak.

        30 éves korig általában több csontot építünk, mint veszítünk. Az életkor előrehaladtával, azonban a csontszövet lebomlásának folyamata gyorsabbá válik, mint a csontépítésé, így fokozatosan veszítünk a csonttömegből, csontsűrűségből. Ha a csontvesztés mértéke elér egy bizonyos pontot, csontritkulásról beszélünk.

        Bővebben Csontritkulás (oszteoporózis)

        Hogyan függ össze a csontritkulás és a menopauza?

        Közvetlen kapcsolat áll fenn az ösztrogénszint perimenopauza, és menopauza alatti csökkenése és az oszteoporózis között. A korai menopauza, illetve bármilyen, hosszú ideig tartó, alacsony hormonszinttel járó, szabálytalan, illetve hiányzó menstruációs ciklus csonttömeg veszteséget okozhat.

        Ez a cikk is érdeklheti Önt! A menopauza

        Hirdetés

        A csontritkulás tünetei

        Az oszteoporózist gyakran nevezik „néma kórnak”, mivel a csontállomány ritkulása nem jár figyelmeztető tünetekkel. Sokan nem tudnak arról, hogy csontritkulásuk van egészen addig, míg a csontjaik olyannyira meggyengülnek, hogy hirtelen törés vagy csigolyaösszeroppanás nem következik be. Ez utóbbi kezdetben hátfájás formájában érzékelhető, majd a magasság csökkenése, a gerinc deformitása és a görnyedt testtartás miatt válik láthatóvá.

        Ki veszélyeztetett?

        Az oszteoporózisnak az alábbiak a leggyakoribb kockázati tényezői:

        • Életkor – A maximális csonterő és csontsűrűség elérése után (30 éves kor körül), a csonttömeg az életkor előrehaladtával fokozatosan csökken.
        • Nem – Az 50 év feletti nőknél a legnagyobb a csontritkulás kialakulásának kockázata. Nőknél négyszer gyakoribb a betegség előfordulása, mint férfiaknál, amihez az is hozzájárul, hogy a nők csontozata eleve könnyebb, vékonyabb.
        • Etnikum – Kutatások szerint a kaukázusi és ázsiai nőknél a legvalószínűbb a betegség kialakulása, a combcsonttörés náluk kétszer olyan gyakori, mint az afro-amerikai nőknél. Ugyanakkor a színes bőrűeknél nagyobb a csonttörés következtében a halálozási arány.
        • Csontozat és testsúly – Az alacsony, vékony nőknél nagyobb a csontritkulás kialakulásának kockázata, mivel eleve kevesebb csontjuk van. Hasonlóképpen az alacsony, vékony férfiaknál is nagyobb a veszély.
        • Genetika – Az öröklődés az egyik legnagyobb kockázati tényező a csontritkulás esetében. Amennyiben szüleinek, nagyszüleinek oszteoporózisa volt, Önnél is nagy a valószínűsége a betegség kialakulásának.
        • Korábbi csonttörések.
        • Bizonyos gyógyszerek – A szteroidok hosszú távú alkalmazása növeli a csontritkulás kockázatát.

        Diagnózis

        A fájdalommentes és pontos vizsgálati értéket nyújtó csontsűrűség vizsgálattal, megállapítható a csont szilárdságának mértéke. Ennek elvégzése ajánlott mindazoknak a nőknek, akik:

        • elmúltak 65 évesek,
        • számos kockázati tényezővel rendelkeznek,
        • menopauza utáni csonttörést szenvedtek.

        A csontritkulás kezelése

        A kezelési módszerek a következők lehetnek:

        • hormonterápia,
        • gyógyszeres kezelés,
        • kalcium- és D-vitamin-pótlás,
        • súlyzós edzés,
        • injekció kúra.

        Ez a cikk is érdeklheti Önt! Amit tudni kell a kalciumról

        Kinek ajánlott a hormonkezelés?

        A hormonkezelés hasznos lehet a csontritkulás kialakulásának megelőzésében, vagy a csontvesztés arányának csökkentésében. Általánosan ajánlott azoknak a posztmenopauzális korban lévő nőknek, akik:

        • korai menopauzán estek át,
        • alacsony a csontsűrűségük és/vagy menopauza tüneteitől szenvednek,
        • nagyobb csontritkulási kockázattal rendelkeznek.

        Noha a hormonterápiához kapcsolódó kockázatokról ellentmondóak a kutatási eredmények, úgy tűnik, bizonyos fajtái növelik az emlőrák, epehólyag-betegség, vérrögképződés, stroke és szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

        Beszéljen orvosával a hormonterápia lehetséges előnyeiről és kockázatairól, illetve a lehetséges gyógyszeres kezelésről a betegség megelőzésére, illetve lassítására.

        A hormonterápia lehetséges alternatívái

        Azok számára, akiknek a hormonterápia egészségügyi okok miatt nem ajánlott, vagy személyes okokból idegenkednek tőle, léteznek más alternatívák:

        • Biszfoszfonátok – Ezek a gyógyszerek lassítják a csontvesztés folyamatát, csökkentik a törések kockázatát.
        • Kalcitonin tartalmú gyógyszerek – Ez a természetes hormon részt vesz a kalcium- és csontanyagcsere szabályozásában, így lassítja a csontvesztést.
        • Szelektív ösztrogén receptor modulátor – Ösztrogén-szerű tulajdonságokkal bíró gyógyszer, mely akár 30-50 százalékkal képes csökkenteni a csigolyatörések mértékét. Hátránya, hogy az ösztrogénhez hasonlóan növeli a vérrögképződést.
        • Teriparatide – A mellékpajzsmirigy-hormon származéka, mely segít a csontok újjáépítésében, növeli azok ásványi anyag sűrűségét.
        • Denoszumab – Ez egy monoklonális antitest, mely kikapcsolja a test csontbontási mechanizmusait.

        A csontritkulás megelőzése

        A csontritkulás megelőzésére számos dolgot tehet:

        • Rendszeres testmozgás – A testmozgás erősíti a csontokat és izmokat, segít megelőzni a csontritkulást. A heti 3-4 alkalommal végzett súlyzós edzés a legjobb a csontritkulás megelőzésére. A gyaloglás, kocogás, tenisz és a tánc is kiváló mozgásforma e célra. Ráadásul a rendszeres mozgás javítja az egyensúlyt, így elkerülheti az esések okozta töréseket.
        • Magas kalciumtartalmú étrend – A megfelelő mennyiségű kalciumfogyasztás segít megőrizni a csontok egészségét. Az alacsony csontritkulás-kockázatúak számára napi 1000mg, míg a magas kockázatúaknak akár 1500mg kalcium fogyasztása ajánlott. A tejtermékek, halak, zöld leveles zöldségek és a kalciummal dúsított termékek kiváló forrásai ennek.
        • Étrend-kiegészítő – Amennyiben úgy érzi, étrend-kiegészítőre van szüksége ahhoz, hogy elegendő kalciumhoz jusson, figyeljen oda, hogy napi 2000mg-nál többet ne fogyasszon! A túlzott kalciumbevitel növeli a vesekő kialakulásának kockázatát!
        • D-vitamin – A szervezet D-vitamint használ a kalciumfelszívódáshoz. Ha naponta 20 percet tölt a napon, azzal már elegendő D-vitamint juttat a szervezetébe. Kiváló D-vitamin-forrás a tojás, a zsíros halak, a gabona- és tejtermékek.
        • Csökkentse az alkoholfogyasztást és ne dohányozzon! A dohányzás csökkenti a szervezet ösztrogéntermelését, ami védené a csontokat, az alkohol pedig károsítja a csontokat, növeli az esések és törések kockázatát.

        Hogyan csökkentse a törések kockázatát?

        Amennyiben Ön csontritkulástól szenved, fontos, hogy minimálisra csökkentse az esések kockázatát. Kövesse az alábbi biztonsági óvintézkedéseket:

        • Szereljen kapaszkodókat a falakra a kád, zuhanyzó, WC mellé.
        • Gondoskodjon a megfelelő világításról.
        • Alkalmazzon csúszásgátlókat a szőnyegek alá.
        • Takarítsa el a folyosókról, bejáratok, ajtók közeléből a felesleges holmikat, amiben megbotolhat.

        Olvasson tovább! A csontritkulás kezelési lehetőségei

        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító
        Lektorálta: Dr. Veress Dóra, általános orvos

        Módosítva: 2018.12.02 18:06, Megjelenés: 2017.11.17 17:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Tenziós fejfájás

        Tenziós fejfájás

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        Önálló fejfájás, messze a leggyakoribb fejfájástípus. Mik a jellemzői?

        Mozgásszervi betegségek

        Mozgásszervi betegségek

        Feövenyessy Krisztina

        Megelőzhető-e a mozgásszervi betegségek kialakulása? Mit tehetünk?

        Milyen vizsgálatokkal igazolható a csontritkulás?

        A kivizsgálás a páciens egyéni és családi kórtörténetének alapos kikérdezésével kezdődik. Fontos figyelembe venni a beteg kórelőzményében előforduló traumákat, beleértve az eséseket, és természetesen a családban előforduló csontritkulást, valamint a beteg életkorát.

        A leginkább titkolt változókori tünet: a hüvelyszárazság

        A női szervezet több évtizeden át ciklusosan bekövetkező hormonális változások alatt áll. A petefészkek által termelt hormonok közül az ösztrogén nem csupán a női ciklusra és a termékenységre, de számos szervünk és szervrendszerünk, valamint anyagcsere-folyamataink megfelelő működésére is hatással van.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése

        A csonttömeg fiziológiás csökkenése a 40. életévüket betöltött személyeknél indul meg, ahogy előrehalad a kor, egyre gyakoribbá válik és töréseket okoz.

        Hogyan előzhető meg a csontritkulás kialakulása?

        Az egészséges csontozat megtartásához három dologra van szükség: rendszeres testmozgásra, megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra, amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen.

        Már fiatalkorban tennünk kell a csontritkulás megelőzéséért!

        A csontritkulás megelőzéséért egész életünkben tennünk kell. A kiegyensúlyozott és teljes értékű táplálkozásnak, az egészséges életmódnak, valamint a rendszeres fizikai aktivitásnak már gyermekkortól kezdve nagy szerepe van a csontok egészségének megőrzésében.

        Klimax: a nők alig 1 százaléka kap hormonpótlást

        A menopauza éveiben az ösztrogénszint csökkenése miatt számos kórkép kockázata megemelkedik, és bár az érintettek 10-20 százalékának szüksége lenne hormonpótló kezelésre, mégis kevesebb mint egy százalékuk részesül benne - hívta fel a figyelmet Dr. Várbíró Szabolcs, a Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika egyetemi docense.

        Mennyi a menopauza során az elegendő mennyiségű kalcium?

        Olvastam, hogy nőknél a változó kort követően napi 1500 mg kalcium bevitele ajánlott. Ehhez képest élelemből kb. 600 mg bevitele az átlag. Rendszeresen szedek gyógyszert csontritkulásra. - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.