• A csontritkulás és a változókor

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K., fordító, Lektorálta: Dr. Veress Dóra, általános orvos

        A csontritkulás olyan betegség, mely gyengíti a csontokat, növeli a hirtelen, váratlan törések kockázatát. A betegség szó szerinti jelentése porózus csont, mely arra utal, hogy csökken a csont sűrűsége és ereje. A betegség gyakran tünet- és fájdalommentesen fejlődik ki.

        Sokszor a csontritkulást észre sem veszik egészen addig, míg a gyengült csontok, általában a háti csigolyák vagy a combcsont, el nem törnek. Sajnos, ha az oszteoporózis miatt egyszer már eltört a csontja, nagy a kockázata egy második törésnek is, mely tovább gyengítheti Önt. Szerencsére léteznek olyan óvintézkedések, melyekkel megakadályozható a csontritkulás kialakulása, illetve a már kialakult oszteoporózis előrehaladása lassítható.

        Mi okozza a csontritkulást?

        Noha a csontritkulás kialakulásának pontos oka ismeretlen, tudjuk, hogyan alakul ki a betegség. A csontok élő, növekvő szövetekből állnak. Amikor a csont az oszteoporózis miatt meggyengül, a csont szivacsos szerkezetében a lyukak egyre nagyobbakká válnak.

        30 éves korig általában több csontot építünk, mint veszítünk. Az életkor előrehaladtával, azonban a csontszövet lebomlásának folyamata gyorsabbá válik, mint a csontépítésé, így fokozatosan veszítünk a csonttömegből, csontsűrűségből. Ha a csontvesztés mértéke elér egy bizonyos pontot, csontritkulásról beszélünk.

        Bővebben Csontritkulás (oszteoporózis)

        Hogyan függ össze a csontritkulás és a menopauza?

        Közvetlen kapcsolat áll fenn az ösztrogénszint perimenopauza, és menopauza alatti csökkenése és az oszteoporózis között. A korai menopauza, illetve bármilyen, hosszú ideig tartó, alacsony hormonszinttel járó, szabálytalan, illetve hiányzó menstruációs ciklus csonttömeg veszteséget okozhat.

        Ez a cikk is érdekelheti Önt! A menopauza

        Hirdetés

        A csontritkulás tünetei

        Az oszteoporózist gyakran nevezik „néma kórnak”, mivel a csontállomány ritkulása nem jár figyelmeztető tünetekkel. Sokan nem tudnak arról, hogy csontritkulásuk van egészen addig, míg a csontjaik olyannyira meggyengülnek, hogy hirtelen törés vagy csigolyaösszeroppanás nem következik be. Ez utóbbi kezdetben hátfájás formájában érzékelhető, majd a magasság csökkenése, a gerinc deformitása és a görnyedt testtartás miatt válik láthatóvá.

        Ki veszélyeztetett?

        Az oszteoporózisnak az alábbiak a leggyakoribb kockázati tényezői:

        • Életkor – A maximális csonterő és csontsűrűség elérése után (30 éves kor körül), a csonttömeg az életkor előrehaladtával fokozatosan csökken.
        • Nem – Az 50 év feletti nőknél a legnagyobb a csontritkulás kialakulásának kockázata. Nőknél négyszer gyakoribb a betegség előfordulása, mint férfiaknál, amihez az is hozzájárul, hogy a nők csontozata eleve könnyebb, vékonyabb.
        • Etnikum – Kutatások szerint a kaukázusi és ázsiai nőknél a legvalószínűbb a betegség kialakulása, a combcsonttörés náluk kétszer olyan gyakori, mint az afro-amerikai nőknél. Ugyanakkor a színes bőrűeknél nagyobb a csonttörés következtében a halálozási arány.
        • Csontozat és testsúly – Az alacsony, vékony nőknél nagyobb a csontritkulás kialakulásának kockázata, mivel eleve kevesebb csontjuk van. Hasonlóképpen az alacsony, vékony férfiaknál is nagyobb a veszély.
        • Genetika – Az öröklődés az egyik legnagyobb kockázati tényező a csontritkulás esetében. Amennyiben szüleinek, nagyszüleinek oszteoporózisa volt, Önnél is nagy a valószínűsége a betegség kialakulásának.
        • Korábbi csonttörések.
        • Bizonyos gyógyszerek – A szteroidok hosszú távú alkalmazása növeli a csontritkulás kockázatát.

        Diagnózis

        A fájdalommentes és pontos vizsgálati értéket nyújtó csontsűrűség vizsgálattal, megállapítható a csont szilárdságának mértéke. Ennek elvégzése ajánlott mindazoknak a nőknek, akik:

        • elmúltak 65 évesek,
        • számos kockázati tényezővel rendelkeznek,
        • menopauza utáni csonttörést szenvedtek.

        A csontritkulás kezelése

        A kezelési módszerek a következők lehetnek:

        • hormonterápia,
        • gyógyszeres kezelés,
        • kalcium- és D-vitamin-pótlás,
        • súlyzós edzés,
        • injekció kúra.

        Ez a cikk is érdekelheti Önt! Amit tudni kell a kalciumról

        Kinek ajánlott a hormonkezelés?

        A hormonkezelés hasznos lehet a csontritkulás kialakulásának megelőzésében, vagy a csontvesztés arányának csökkentésében. Általánosan ajánlott azoknak a posztmenopauzális korban lévő nőknek, akik:

        • korai menopauzán estek át,
        • alacsony a csontsűrűségük és/vagy menopauza tüneteitől szenvednek,
        • nagyobb csontritkulási kockázattal rendelkeznek.

        Noha a hormonterápiához kapcsolódó kockázatokról ellentmondóak a kutatási eredmények, úgy tűnik, bizonyos fajtái növelik az emlőrák, epehólyag-betegség, vérrögképződés, stroke és szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

        Beszéljen orvosával a hormonterápia lehetséges előnyeiről és kockázatairól, illetve a lehetséges gyógyszeres kezelésről a betegség megelőzésére, illetve lassítására.

        A hormonterápia lehetséges alternatívái

        Azok számára, akiknek a hormonterápia egészségügyi okok miatt nem ajánlott, vagy személyes okokból idegenkednek tőle, léteznek más alternatívák:

        • Biszfoszfonátok – Ezek a gyógyszerek lassítják a csontvesztés folyamatát, csökkentik a törések kockázatát.
        • Kalcitonin tartalmú gyógyszerek – Ez a természetes hormon részt vesz a kalcium- és csontanyagcsere szabályozásában, így lassítja a csontvesztést.
        • Szelektív ösztrogén receptor modulátor – Ösztrogén-szerű tulajdonságokkal bíró gyógyszer, mely akár 30-50 százalékkal képes csökkenteni a csigolyatörések mértékét. Hátránya, hogy az ösztrogénhez hasonlóan növeli a vérrögképződést.
        • Teriparatide – A mellékpajzsmirigy-hormon származéka, mely segít a csontok újjáépítésében, növeli azok ásványi anyag sűrűségét.
        • Denoszumab – Ez egy monoklonális antitest, mely kikapcsolja a test csontbontási mechanizmusait.

        A csontritkulás megelőzése

        A csontritkulás megelőzésére számos dolgot tehet:

        • Rendszeres testmozgás – A testmozgás erősíti a csontokat és izmokat, segít megelőzni a csontritkulást. A heti 3-4 alkalommal végzett súlyzós edzés a legjobb a csontritkulás megelőzésére. A gyaloglás, kocogás, tenisz és a tánc is kiváló mozgásforma e célra. Ráadásul a rendszeres mozgás javítja az egyensúlyt, így elkerülheti az esések okozta töréseket.
        • Magas kalciumtartalmú étrend – A megfelelő mennyiségű kalciumfogyasztás segít megőrizni a csontok egészségét. Az alacsony csontritkulás-kockázatúak számára napi 1000mg, míg a magas kockázatúaknak akár 1500mg kalcium fogyasztása ajánlott. A tejtermékek, halak, zöld leveles zöldségek és a kalciummal dúsított termékek kiváló forrásai ennek.
        • Étrend-kiegészítő – Amennyiben úgy érzi, étrend-kiegészítőre van szüksége ahhoz, hogy elegendő kalciumhoz jusson, figyeljen oda, hogy napi 2000mg-nál többet ne fogyasszon! A túlzott kalciumbevitel növeli a vesekő kialakulásának kockázatát!
        • D-vitamin – A szervezet D-vitamint használ a kalciumfelszívódáshoz. Ha naponta 20 percet tölt a napon, azzal már elegendő D-vitamint juttat a szervezetébe. Kiváló D-vitamin-forrás a tojás, a zsíros halak, a gabona- és tejtermékek.
        • Csökkentse az alkoholfogyasztást és ne dohányozzon! A dohányzás csökkenti a szervezet ösztrogéntermelését, ami védené a csontokat, az alkohol pedig károsítja a csontokat, növeli az esések és törések kockázatát.

        Hogyan csökkentse a törések kockázatát?

        Amennyiben Ön csontritkulástól szenved, fontos, hogy minimálisra csökkentse az esések kockázatát. Kövesse az alábbi biztonsági óvintézkedéseket:

        • Szereljen kapaszkodókat a falakra a kád, zuhanyzó, WC mellé.
        • Gondoskodjon a megfelelő világításról.
        • Alkalmazzon csúszásgátlókat a szőnyegek alá.
        • Takarítsa el a folyosókról, bejáratok, ajtók közeléből a felesleges holmikat, amiben megbotolhat.

        Olvasson tovább! A csontritkulás kezelési lehetőségei

        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító
        Lektorálta: Dr. Veress Dóra, általános orvos

        Módosítva: 2019.12.07 03:06, Megjelenés: 2017.11.17 17:25
      • Cikkajánló

        Menopauza és elhízás

        Menopauza és elhízás

        Balogh Mária, újságíró

        Sok nő panaszkodik klimax idején súlygyarapodásra. Van kiút az elhízás fogságából.

        Pókhas gyermekeknél

        Pókhas gyermekeknél

        Dr. Polgár Marianne

        Feltűnően elődomborodó has, vékony végtagok. Súlyos betegség okozhatja.

        Már fiatalkorban tennünk kell a csontritkulás megelőzéséért!

        A csontritkulás megelőzéséért egész életünkben tennünk kell. A kiegyensúlyozott és teljes értékű táplálkozásnak, az egészséges életmódnak, valamint a rendszeres fizikai aktivitásnak már gyermekkortól kezdve nagy szerepe van a csontok egészségének megőrzésében.

        Élet csontritkulással - Tanácsok a mindennapokra

        Az oszteoporózis (osteoporosis), más néven csontritkulás a csontrendszer betegsége. A csontok tömege, minősége és szilárdsága csökken, miközben egyre törékenyebbé válnak. Csontritkulás nőknél és férfiaknál egyaránt kialakulhat minden életkorban, de idősebb korban gyakoribb.

        A leginkább titkolt változókori tünet: a hüvelyszárazság

        A női szervezet több évtizeden át ciklusosan bekövetkező hormonális változások alatt áll. A petefészkek által termelt hormonok közül az ösztrogén nem csupán a női ciklusra és a termékenységre, de számos szervünk és szervrendszerünk, valamint anyagcsere-folyamataink megfelelő működésére is hatással van.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése

        A csonttömeg fiziológiás csökkenése a 40. életévüket betöltött személyeknél indul meg, ahogy előrehalad a kor, egyre gyakoribbá válik és töréseket okoz.

        Hogyan előzhető meg a csontritkulás kialakulása?

        Az egészséges csontozat megtartásához három dologra van szükség: rendszeres testmozgásra, megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra, amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen.

        Klimax: a nők alig 1 százaléka kap hormonpótlást

        A menopauza éveiben az ösztrogénszint csökkenése miatt számos kórkép kockázata megemelkedik, és bár az érintettek 10-20 százalékának szüksége lenne hormonpótló kezelésre, mégis kevesebb mint egy százalékuk részesül benne - hívta fel a figyelmet Dr. Várbíró Szabolcs, a Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika egyetemi docense.

        Mennyi a menopauza során az elegendő mennyiségű kalcium?

        Olvastam, hogy nőknél a változó kort követően napi 1500 mg kalcium bevitele ajánlott. Ehhez képest élelemből kb. 600 mg bevitele az átlag. Rendszeresen szedek gyógyszert csontritkulásra. - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.