• Vállsérültek, vállműtöttek gyógytornája - rögzítésben

        WEBBeteg - Keczán Judit, gyógytornász
        Szerző: WEBBeteg - Keczán Judit, gyógytornász

        Elég gyakran sérül a vállízület, akár egy banális esés során is eltörhet a felkarcsont vagy kificamodhat a váll. A helyreállítás jelenthet műtétet vagy egyszerű pihentető rögzítést.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A nyugalom alapvetően fontos, minden esetnél az egyéni körülmények alapján az orvos határozza meg ennek idejét. A mozgás tilalma azonban csak a vállízületre terjed, a rögzítésből kihagyott szabad ízületek, pl. könyök, csukló mozgatása megengedett – sőt, ajánlott.

        A téma cikkei

        2/1 Vállsérültek gyógytornája - rögzítéssel
        2/2 Vállsérültek gyógytornája - rögzítés levétele után

        Amíg rögzítésben kell lennie a karunknak, fontos, hogy naponta többször pihenjünk úgy, hogy kivesszük a kezünket a kartartó hevederből és kinyújtjuk a könyökünket. Háton fekvő helyzetben a rögzítés jellege miatt a sérült karunk nem tud az ágy síkjába kerülni, alátámasztást igényel. Lapockát támasszuk alá oly módon (például egy összehajtott törülközővel, takaróval), hogy a sérült kar is nyugalomba kerüljön.

        Hirdetés

        1. Első gyakorlat a kiinduló fekvő helyzetből történik. Beleszorítjuk a vállat az ágyba, majd lazítjuk.

        2. Fejünket forgassuk jobbra és balra, az ágyon csúszatva. Közelítsük a jobb fülünket a jobb vállhoz majd vissza.

            

        3. Megemeljük az állunkat a plafon felé, majd behúzzuk (tokát képzünk). Szabad könyök esetén nyújtjuk és hajlítsuk a könyökünket.

        4. Könyök hajlítva, felkar megtámaszkodik az ágyon. Forgassuk ki be az alkarunkat az alkar tengelye mentén.

                

            

        5. Mozgassuk a csuklónkat, előre hátra, körözzünk vele. Végezzük ökölbe szorított kézzel és nyújtott ujjakkal.

        6. Háton fekvő helyzetben mozgassuk át a gerincünket. Talpra húzott lábak mellett, leszorítjuk a derekat és lazítunk. Végezzünk derékemelést, úgynevezett hídgyakorlatot.

                

        7. Törzscsavarás jobbra és balra.

        8. Biciklizzünk egyik, majd másik lábbal.

                  

        9. Térdünk nyújtásával lendítsük a jobb, majd a bal lábat a plafon felé.

            

        Az ép oldal mozgatása minden irányba szabad, végezzünk vele bátran nyújtózásokat, körzéseket, akár fekve, ülve vagy állva. Szobakerékpározni, nagyokat sétálni, esetleg kocogni, futópadozni is szabad, ne felejtsük: a lábaink épek!

        (WEBBeteg - Keczán Judit, gyógytornász)

        Módosítva: 2016.02.24 17:25, Megjelenés: 2016.02.24 17:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Bőrfelszíni sérülések

        Bőrfelszíni sérülések

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A legkisebb sérülésből is lehet baj, ha nem látja el megfelelően. (x)

        A férfi inkontinencia

        A férfi inkontinencia

        Cs. K., fordító

        Tévhit, hogy a vizelettartási probléma csupán a nőket érinti.

        Derékfájás, hátfájás - Harcoljon a krónikus gerincfájdalom ellen

        A krónikus gerincpanasz a betegszabadságok leggyakoribb oka az iparilag fejlett országokban. Nemzetközi statisztikák szerint a felnőtt lakosság kb. 90 százaléka életében legalább egyszer szenved nyak-, hát- vagy derékfájástól.

        Vállsérültek, vállműtöttek gyógytornája - rögzítés levétele után

        Válltáji sérülést követően - ha az orvos megengedi a vállízület mozgatását - lassan elkezdhetjük az óvatos bemozgatást. Legszerencsésebb, ha egy gyógytornászt személyesen is fel tudunk keresni, aki személyre szabottan tanítja be a gyakorlatokat. Ha erre nincs mód, akkor az alábbi egyszerű gyakorlatokkal is biztonságosan elkezdhetjük a tornázást.

        Csontritkulásos betegek gyógytornája

        A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

        8 gyakorlat derékfájás ellen a mindennapokra

        A XXI. századra oly jellemző mozgásszegény életmód, az ülőmunka, az állandósult görnyedt testtartás (SMS-ezés, tabletezés) és az izmokat görcsösen összehúzó folytonos stressz hatására mindössze néhány évtized alatt oda jutottunk, hogy 10 emberből 9 szenved gerincproblémáktól. Miután a túlterhelés jellemzően leginkább a nyaki, illetve az ágyéki területet érinti, általában a panaszok is itt kezdődnek.

        Milyen betegségeknél hasznos a gyógytorna?

        Az emberek nagy többsége szívesebben jár fizikoterápiás kezelésekre, mint gyógytornára. Pedig hosszú távon a gyógytorna a leghatékonyabb kezelési mód a derékfájás, gerincbántalmak, hátfájás, lúdtalp, nyaki fájdalom, csontritkulás és egyéb mozgásszervi panaszok esetében.

        Mit kell tudni a Bowen-technikáról?

        A Bowen-technika nevét feltalálójáról, Tom Bowenről kapta, aki a múlt században tevékenykedett Ausztráliában. Egy 1974-es felmérés szerint 13000 embert kezelt meg egy év alatt, mintegy 88 százalékos hatékonysággal, így joggal vált az ausztrál egészségügy részévé.

        Terhestorna - Gyakorlatok kismamáknak

        A várandósság második trimeszterétől kezdve egyéni változékonysággal ugyan, de sok kismamának akadnak mozgásszervi, főként csípő, derék és nyak-vállövi panaszai. Ezek általában gyorsan orvosolhatóak, ha időben megteszik a szükséges lépéseket (pl. gyógytornával, fizikoterápiával, különböző mozgásprogramokkal, masszázzsal).

        Idősek gyógytornája

        Az egészséges élet egyik fontos jellemzője a megfelelő mozgáskészség. Romlását előidézheti sérülés, krónikus betegség, vagy az évek múlása, az öregedés.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA