• Vállsérültek, vállműtöttek gyógytornája - rögzítés levétele után

        Keczán Judit
        Szerző: WEBBeteg - Keczán Judit, gyógytornász

        Válltáji sérülést követően - ha az orvos megengedi a vállízület mozgatását - lassan elkezdhetjük az óvatos bemozgatást. Legszerencsésebb, ha egy gyógytornászt személyesen is fel tudunk keresni, aki személyre szabottan tanítja be a gyakorlatokat. Ha erre nincs mód, akkor az alábbi egyszerű gyakorlatokkal is biztonságosan elkezdhetjük a tornázást.

        A téma cikkei

        2/1 Vállsérültek gyógytornája - rögzítéssel
        2/2 Vállsérültek gyógytornája - rögzítés levétele után

        A vállat ért trauma alapvetően egy nagyon fájdalmas állapotot eredményez, de a sérülésből való felépülés alatt is megmarad a fájdalom. Számolni kell azzal, hogy a gyakorlatok – még a kíméletességet, fokozatosságot szem előtt tartva is – fájdalommal járnak majd. Alapvetően egy-egy gyakorlatot a fájdalomhatárig, illetve enyhébb fájdalomérzetig szoktunk végezni, viszont fontos tudni betegként, hogy a sérülésből csak a rendszeres tornával érhetjük el a sikeres felépülést.

        Hirdetés

        Fájdalomcsillapítás torna közben

        A fájdalom csillapítására tegyünk a torna előtt vagy után behűtött jégzselét – vagy egy zacskó zöldborsót a fagyasztóból – a kezelendő felületre. Ügyeljünk rá, hogy a hűtés és a bőrfelület közé kerüljön egy réteg ruha, és maximum 10 percig tartson a hűtés. Egyéb esetben fájdalomcsillapítót is alkalmazhatunk.

        Kiindulópont

        Kiinduló gyakorlatként támasszuk alá ép karunkkal a sérültet úgy, mintha egy babát fognánk a karjainkban. Ringassuk a karjainkat jobbra és balra, miközben az ép karral segítjük a sérült végtag mozgását.

        1. Hajoljunk előre és engedjük lógni a karjainkat. Ilyekor a gravitáció segít a kar mozgatásában, enyhén megnyújtva az izmokat. A gyakorlatot széken ülve is lehet végezni.

        2. Hajoljunk oldalra majd vissza, karjainkat lógassuk a testünk mellett szabadon.

        3. Tegyük a kezünket egy óriáslabdára és gördítsük a labdát előre és hátra. Eleinte a labda lehet alacsonyan, pl. a földön miközben mi ülünk, majd álljunk fel és tegyük a labdát ágyra, majd asztalra. Ahogy telnek a napok, egyre jobban kiteljesedik a sérült kar mozgása.

        4. Végezzünk a gördítés közben körzéseket a labdával.

        5. Egy gázcsövön, bordásfalon vagy egy falra rögzített kampón keresztül vezessünk át egy guriga fáslit - ehhez kérjünk segítséget. Álljunk háttal a fal mellé, tekerjük a fáslit a kezeinkre, a könyökünk így hajlítva lesz. A következő mozdulatoknál – egy daru mozgásához hasonlóan - az ép kar húzza fel a sérültet. Így a sérült kart tehermentesítjük, mégis enyhe mozgásban tartjuk. Ügyeljünk arra, hogy ne húzzuk fel a lapockánkat, vállunkat!

        6. Ugyanezzel a technikával nyújtsuk a könyököket előre, majd vissza.

        7. Nyújtott könyök mellette húzzuk a fáslit le az ép karral magunk előtt, majd próbáljuk meg visszaengedni.

        8. Oldalsíkban a fallal párhuzamosan is végezzük a karemelést.

        9. Végezzünk mellúszó mozdulatokat.

        10. Üljünk le egy székre, hátunkat támasszuk meg. Összekulcsoljuk a kezeinket és az ép kar segítségével végezzünk előre körző mozgást (rajzoljunk nagy pocakot magunknak). Végezzünk visszafelé is körzéseket. Nyújtsuk az összekulcsolt karjainkat magasra és vissza.

        11. Egy seprűnyél segítségével hatékonyan segíthetjük az ép karunkkal a másikat. Fogjuk meg a seprűnyelet és végezzünk körzéseket előre és hátra.

        12. Emeljük fel a jobb és bal végét, nézzünk utána a szemünkkel.

        13. Nyújtott könyökkel csavarjuk jobbra és balra a karjainkat.

        Ahogy ügyesedik a karunk, bátran kezdjünk törölgetésbe és ablakpucolásba. A sepregetés, porszívózás és gereblyézés is hasznos tornagyakorlatok a sérült váll megerősítéséhez, ne féljünk az aktivitástól!

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerző: Keczán Judit, gyógytornász

        Módosítva: 2019.05.06 04:33, Megjelenés: 2017.08.20 16:07
      • Cikkajánló

        A szem allergiája

        A szem allergiája

        F. Zs., fordító

        A szemünket is érintheti az allergia. Hogyan kezelhető az allergiás kötőhártya-gyulladás?

        COVID-19

        COVID-19

        portfolio.hu

        Új fázisba léphet Magyarországon a koronavírus-járvány.

        8 gyakorlat derékfájás ellen a mindennapokra

        A XXI. századra oly jellemző mozgásszegény életmód, az ülőmunka, az állandósult görnyedt testtartás (SMS-ezés, tabletezés) és az izmokat görcsösen összehúzó folytonos stressz hatására mindössze néhány évtized alatt oda jutottunk, hogy 10 emberből 9 szenved gerincproblémáktól. Miután a túlterhelés jellemzően leginkább a nyaki, illetve az ágyéki területet érinti, általában a panaszok is itt kezdődnek.

        Csontritkulásos betegek gyógytornája

        A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

        Milyen betegségeknél hasznos a gyógytorna?

        Az emberek nagy többsége szívesebben jár fizikoterápiás kezelésekre, mint gyógytornára. Pedig hosszú távon a gyógytorna a leghatékonyabb kezelési mód a derékfájás, gerincbántalmak, hátfájás, lúdtalp, nyaki fájdalom, csontritkulás és egyéb mozgásszervi panaszok esetében.

        Visszatérő gerincbántalmak és kezelésük orvosi gyógymasszázzsal

        Hazánkban rengeteg ember szenved valamilyen kórós eredetű gerincbántalomtól, fájdalomtól. Minden második ember érintett, most már nemcsak az idősebbeket, hanem a fiatalabb korosztályt is érinti a probléma. Az érintettek 95 százaléka tehetetlen helyzetét illetően.

        Nyak, hát, derék, váll gyógytornája

        Rengetegen ülnek naphosszat íróasztaluk mögött, aminek egyenes következménye lehet a különböző testrészeknél jelentkező fájdalmak, valamint a rossz közérzet kialakulása.

        Mit kell tudni a Bowen-technikáról?

        A Bowen-technika nevét feltalálójáról, Tom Bowenről kapta, aki a múlt században tevékenykedett Ausztráliában. Egy 1974-es felmérés szerint 13000 embert kezelt meg egy év alatt, mintegy 88 százalékos hatékonysággal, így joggal vált az ausztrál egészségügy részévé.

        Vállsérültek, vállműtöttek gyógytornája - rögzítésben

        Elég gyakran sérül a vállízület, akár egy banális esés során is eltörhet a felkarcsont vagy kificamodhat a váll. A helyreállítás jelenthet műtétet vagy egyszerű pihentető rögzítést.

        Idősek gyógytornája

        Az egészséges élet egyik fontos jellemzője a megfelelő mozgáskészség. Romlását előidézheti sérülés, krónikus betegség, vagy az évek múlása, az öregedés.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Hüvelygomba és fogamzásgátló
        Sok nő küzd visszatérő hüvelyfertőzéssel, melyek között gyakori a gombás eredetű.
        Online konzultáció
        Milyen az online konzultáció megítélése itthon? Bíznak benne az emberek?
        Allergiás?
        Nem az orrunk az egyetlen testrész, amely allergia esetén érintett lehet.
      • Orvos válaszol
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások