• A nyári hőség az egészséges embert is megviseli

        Szerző: WEBBeteg - T. A., újságíró

        A hét elején 39 fok körüli maximumok várhatók nappal, de például a Duna-Tisza-köze déli részén 40 fok is lehet. A nyári hőség mindenki számára olyan időjárási környezetet teremt, mintha mediterrán vagy szubtrópusi vidékre utazna.

        Nyári életmódunkat a nagy meleghez és a magas UV-B sugárzáshoz kell igazítanunk, hogy csökkentsük a kellemetlen közérzetet, elkerüljük a rosszullétet, valamint az egészségre veszélyes, károsító hatásokat. A magas hőmérséklet fokozott védekezésre készteti a szervezetet, hogy hőegyensúlyunkat megtartsuk: izzadunk, ezáltal folyadékot veszítünk, fokozódik a szomjúságérzetünk, szaporábbá válhat szívverésünk, légzésünk. Vérellátásunk romlik az erek kitágulása miatt, amit szédülés, gyengeségérzés, fáradékonyság jelez. Komolyabb esetben fejfájás, esetleg légszomj vagy remegés, ájulásérzés léphet fel. A legfontosabb, hogy előzzük meg a túlhevülést és a folyadékvesztést - olvasható az Országos Gyermekegészségügyi Intézet tájékoztatójában.

        Hirdetés

        Megdőlhet az országos napi melegrekord, amely 1905 óta 38 fok


        Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint tartós hőséghullám várható hazánkban, ezért július 4. szerda 24.00 óráig III. fokú hőségriadót rendelt el az országos tisztifőorvos az ország egész területére. A legmagasabb fokozatú riadójelzést akkor adja ki az ÁNTSZ, ha a napi középhőmérséklet várhatóan legalább három egymást követő napon eléri, vagy meghaladja a 27 ºC-ot.

        Az Országos Mentőszolgálat a tartósnak ígérkező kánikulában teljes kapacitással, sőt a Balaton partjainál megerősített egységekkel dolgozik. A kánikulai csúcsban a mentők riasztásainak száma akár 30 százalékkal is megemelkedhet - tudtuk meg a Mentőszolgálattól.

        Az idősek viselik a legrosszabbul a kánikulát. Szombaton a nagy melegben több ájulásos eset volt, egy ember bevásárlás közben, egy másik pedig a tömegközlekedési eszközön lett rosszul. Emellett a mentősöknek szokatlanul sok embert kellett a detoxikálóba szállítaniuk. Ennek oka, hogy a kánikula az alkohol hatását felerősíti, a nagy melegben elfogyasztott sör vagy bor akár eszméletvesztést is okozhat.

        Állandóan szomjas vagyok

        Az izzadással távozó folyadékot, ásványi sókat pótolni kell. Mindenképpen cukor- és szénsavmentes italokat fogyasszunk, mert ezek nem csökkentik a szervezet folyadékmegtartó képesség. Fontos, hogy ne alkohollal, hanem ásványvízzel vagy hideg teával enyhítsük szomjunkat. Kiemelt figyelmet kell fordítani a szoptatós anyákra, mivel ők a szoptatással biztosítják a gyermekük folyadékigényét is.

        Onnan tudhatjuk biztosan, hogy elegendő folyadékot fogyasztottunk, hogy bőséges szalmasárga vizeletet ürítünk.

        A Nemzeti Munkaügyi Hivatal azt tanácsolja: a harmadfokú hőségriadó idején a munkahelyeken ösztönözni kell a dolgozókat arra, hogy igyanak 15-20 percenként legalább egy pohár hideg ivóvizet akkor is, ha nem érzik szomjasnak magukat.

        Nincs étvágyam

        Várható minimum és maximum hőmérsékletek:


        július 3. keddtől – péntekig: 19, 25ºC/34, 39ºC

        július 7. szombat: 20, 25ºC/31, 38ºC

        július 8. vasárnap: 19, 25ºC/30, 35ºC

        Nem kell megijedni, ha a gyerekek étvágya csökken a melegben, fontos, hogy bőségesen fogyasszanak folyadékot. Az étkezésben részesítsük előnyben a könnyű életeket, a salátákat és gyümölcsöket, kerüljük a nehéz, zsíros ételeket.

        Figyeljünk arra, hogy könnyebben megromolhatnak a főtt ételek, ne tároljuk azokat több napig, az autós utazáskor pedig inkább száraz élelmiszert vigyünk magunkkal, ne tegyünk a szendvicsbe felvágottat, sajtot, vagy ha mindenképpen ragaszkodunk hozzá, minél hamarabb fogyasszuk el - tanácsolja az általunk megkérdezett háziorvos.

        Nem elégszer hangsúlyozzuk!


        • Lehetőleg ne tartózkodjunk a szabadban 10 és 16 óra között. Ha mégis elkerülhetetlen, akkor keressünk árnyékos, szellős helyet.
        • A kültéren dolgozóknak felváltva, rövid ideig szabad csak a tűző napon tartózkodni, arra kell késztetni őket, hogy könnyű, világos színű ruházatban végezzék feladataikat.
        • A lakásban legalább a pihenésre használt helyiséget sötétítsük el függönnyel, jobb, ha nappal bezárjuk az ablakokat.
        • A klímaberendezésre sokan érzékenyek - különösen vigyázni kell a csecsemőkre. A készülékeket mértékkel használjuk, a külső hőmérsékletnél csak 4-5°C-kal alacsonyabbra beállítva.
        • Hűtsük, frissítsük a testünket, a gyermekek testét naponta többször is nedves törléssel, esetleg lemosással, zuhannyal frissítsük.
        • Nedvesítsük be nyugodtan hajunkat, a gyerekeknél bátran vizezzük be az arcukat és a hajukat is. Így a hűtést 30%-kal növelhetjük.
        • Várandós anyák óvják a magzatot is az erős sugárzástól, napozáskor fedjék le a hasukon a méh területét.

        (WEBBeteg - Tóth András, újságíró)

        Módosítva: 2012.07.03 11:17, Megjelenés: 2012.07.03 11:17
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Pikkelysömör

        Pikkelysömör

        B. M., szakfordító

        Helyes életmóddal és a megfelelő terápia betartásával javulhat az életminőség.

        Mucositis

        Mucositis

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Hogyan kezelhető a szájnyálkahártya-gyulladás, hogyan enyhíthető a fájdalom?

        Váltófürdő: mikor, hogyan, meddig?

        A gyógyászati kezelések egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek hazánkban is. Az egyik kiemelt kezelésnek a váltófürdő használata tekinthető. Milyen előnyei vannak? Miért lehet hasznos? Kiknek ajánlott? Utánajártunk.

        Időmegtakarítás és a hatékonyság növelése a megfelelő kommunikációval

        A folyamatos időhiány sajnos a mindennapos kommunikációt is megváltoztatta. Manapság egyre jobban elszemélytelenedtek a kapcsolatok és a pontos információk közlése is nehézzé vált. Ugyanígy az orvosi rendelőben is nehézségek merülhetnek fel, mivel az orvosok is állandóan idő szűkében vannak.

        Hőség és egészségünk

        A nagy hőség extrém megterhelést jelent az emberi szervezet számára, amelynek ilyenkor folyamatosan arra kell törekednie, hogy testhőmérsékletünket állandó szinten tartsa. A hőség különösen az idős emberekre és a gyerekekre, de bármely egészséges emberre nézve is igen veszélyes lehet.

        Szívbetegségek és hőség: Hogy lehet könnyebben elviselni?

        A nyári magas hőmérséklet sokakat megvisel. Különösen az idősek, a várandós nők és a betegek szervezetét terheli meg a nagy hőség.

        Hasznos tanácsok kismamáknak a nyári hőség idejére

        A várandóság egyes szakaszai ideális körülmények között sem egyszerűek, főként nem, ha hetekig tartó hőséggel társulnak, vagy épp ha a hőséget hirtelen nagy lehűlés váltja fel. Választási lehetőség nincs, muszáj kibírni.

        Autóvezetés hőségben - Hogy kerülheti el a bajt?

        Hőségben vezetni nemcsak kellemetlen, de veszélyes is lehet. Adunk néhány tippet a forró napokon való autóvezetéshez.

        Visszértágulat nyáron: milyen veszélyei vannak?

        A dagadt, fáradt vagy elnehezült lábak az első jelei annak, hogy a vénás rendszer nem működik megfelelően. Ha már kialakult a visszértágulat, a panaszok a meleg évszakban tovább súlyosbodnak.

        Hogyan sportoljunk a hőségben?

        Nagyobb örömet jelent a szabadban sportolni, ha odakint süt a Nap, ilyenkor még az edzőteremben is nagyobb a lelkesedésünk. Azonban ha túlságosan meleg van, számos probléma merülhet fel. Mire kell figyelnünk, ha a nyári hőségben sportolunk?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.