• Veszélyes lehet az óraátállítás - Egyre rosszabbul alszunk

        Szigeti Ildikó
        Szerző: WEBBeteg - Szigeti Ildikó, újságíró

        Az egészséges szervezetet is megviseli az óraátállítás. A nyári időszámításra való áttérés miatt ugyan csak egy órával alszunk kevesebbet, ám ez a veszteség komoly veszélyekkel jár – állítja az alvásszakértő.

        Jóllehet, csupán 60 perccel kell előreállítani az órákat a nyári időszámításra való áttérésnél, ez az alvásveszteség súlyos kockázatokkal járhat – figyelmeztet az alvásterapeuta. Dr. Hermánné Fogarassy Éva beszélt erről a problémáról a WEBBetegnek.

        A szakértő elmondta: hosszú évek tapasztalatai mutatják, hogy a nyári időszámításra való átállást követő napokban feltűnően sok a baleset. Az emberek figyelmetlenebbé, ugyanakkor agresszívabbá válnak, amelynek hátterében az egy órás „alvásadósság” áll.

        Hirdetés

        A biológiai órát nem olyan könnyű átállítani, mint a hálószobában függő faliórát. Az átállás még az egészségesek esetében is átlagosan 7-10 napot vesz igénybe – állítja a pszichológus. Az alvásszakértő azt javasolja, érdemes készülni az átállásra, vagyis napokkal az új időszámítás előtt kicsit hamarabb aludni menni és kicsit hamarabb ébredni. A szervezet folyamatos „szoktatása” jóvoltából elkerülhető, hogy a szervezetet hirtelen megzavarja a biológiai órába való külső beavatkozás.

        Az alvásmegvonás számos betegség kiváltó oka lehet

        Hermánné Fogarassy Éva elmondta azt is: elgondolkodtató, hogy a patikai készítmények csaknem 30 százaléka az alvászavar orvoslására szolgál, mint ahogy az sem véletlen, hogy az állatorvosok nem ismerik ezt a problémakört. Mindez azt jelzi, hogy a lakosság csaknem egyharmadát érintő gond tipikus civilizációs probléma.

        Az alvásterapeuta hangsúlyozta a naplemente kiemelt szerepét. Mint mondja, ez az időszak az emberi szervezetben speciális hormonális változásokat indít be, azaz felkészíti azt az alvásra. Ekkor kezd termelődni az agyban az ideális alváshoz nélkülözhetetlen, melatonin nevű hormon. Az elektromosság feltalálása azonban igencsak „beleszólt” ebbe a folyamatba, így a kulcsinger a legtöbb ember számára lényegében megszűnt.

        A melatonin kizárólag sötétben képes termelődni, ezért alapvető fontosságú, hogy teljesen lesötétített helyiségben hajtsuk álomra a fejünket – mutat rá a szakértő. Az alvásterapeuta hozzátette azt is, hogy az alvásmegvonás számos betegség kiváltó oka lehet. A felhalmozott „alvásadósság” a sokak által ismert pszichés problémák (depresszió) mellett szív- és érrendszeri betegségekhez, emésztőrendszeri problémákhoz és immungyengeséghez vezethet.

        Kiderült, hogy például már 3-4 napos alvásmegvonás drasztikusan csökkentheti a szervezet ellenálló-képességét, szabad utat adva a sejteket károsító folyamatoknak, így a rákos folyamatoknak.

        Szinapszis kutatás

        Egyre kevesebbet és egyre rosszabbul alszunk, ami nemcsak azt jelenti, hogy fáradtabbak, ingerültebbek leszünk, hanem mindez komoly kockázatot jelent az egészségre is. Sőt, a nemzetközi kutatások szerint azok között, akik nem pihenik ki megfelelően magukat, 12 százalékkal magasabb a halálozás, és nemcsak az elalvásos közlekedési balesetek miatt – hangzott el az Alvás márciusi Világnapja alkalmából tartott konferencián.

        A Szinapszis Kft. legfrissebb kutatása szerint a magyaroknak csupán 18 százaléka érzi úgy ébredés után, hogy kipihente magát, a többség gyakran panaszkodik kialvatlanságra, fáradtságra már reggel. A több mint 3 ezer megkérdezett negyede válaszolta azt, hogy különféle tüneteket is észlel, így például fejfájást a pihenés hiánya miatt.

        A felmérés szerint a magyarok 60 százaléka rendszeresen felébred éjszaka, 44 százaléka nem tud idegen helyen elaludni, 10 százalék csak receptköteles gyógyszerrel tud aludni, 5 százalék pedig csak valamilyen gyógyhatású készítmény segítségével.

        A kutatás legmegdöbbentőbb adata, hogy a válaszadók 82 százaléka saját bevallása szerint horkol, ami nemcsak saját, hanem társa alvását is zavarhatja.

        Szigeti Ildikó, krízistanácsadó szakpszichológusForrás: WEBBeteg
        Szerzőnk: Szigeti Ildikó, gyermekpszichológus
        Orvos szakértő:Dr. Hermanné Fogarassy Éva

        Módosítva: 2018.03.23 11:25, Megjelenés: 2018.03.23 11:25
      • Cikkajánló

        Koronavírus-járvány

        Koronavírus-járvány

        koronavirus.gov.hu

        Aki légúti tüneteket tapasztal, az ne menjen közösségbe!

        Hemokromatózis

        Hemokromatózis

        Dr. Tomonkó Magdolna

        Milyen típusai vannak ennek a betegségnek, és mik lehetnek ezek tünetei?

        Mi a testhőmérséklet normál tartománya?

        A normális testhőmérséklet számos tényezőtől függ, ideértve az adott személy korát, nemét és aktivitási szintjét.

        Növelhetik-e a diétás üdítőitalok a stroke kockázatát idősebb nőknél?

        Egy új kutatás arra figyelmeztet, hogy a diétás vagy mesterségesen édesített üdítőitalok és gyümölcslevek túlzott fogyasztása növelheti a stroke kockázatát idősebb nők esetén.

        Egy lopott óra: az óraátállítás hatásai

        A nyári időszámításra való átállás sokaknak gondot okoz. Megoszlanak a vélemények arról, hogy valójában van-e még létjogosultsága ennek a procedúrának, tekintve, hogy sokaknál napokig, hetekig tartó kellemetlenségeket is előidézhetnek. Mindenki a jetlagtől szenved?

        Téli időszámítás: az óraátállítás egészségügyi hatásai

        Minden ember saját belső óráját követi. Ez határozza meg, hogy milyen ritmusban éljük napjainkat. De mi történik, ha a belső és a külső óra összhangja megszűnik?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.