• Téli depresszió - Amikor minden nehezebben megy

        WEBBeteg - Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeuta
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeuta

        Ismét itt van a téli depresszió tüneteinek megjelenési ideje. Vannak, akik pontosan tudják, hogy minden évben a tél közeledtével nehezebb hónapok elé néznek, de a legtöbb ember csak azt hangoztatja, hogy viszolyog a téltől. Valaki messze, meleg tájakra vágyik, néhányan viszont el is kezdik megszervezni az egzotikus utazást.

        A téli depresszió a leggyakoribb szezonális betegség. Tapasztaljuk néha a nyárral vagy tavasszal fellépő hangulati nyomottságot, levertséget is, de sokkal ritkábban.

        A téli depresszió spektrumbetegség, a tünetek intenzitása széles skálán mozoghat. Sokan pontosan előre meg tudják jósolni, hogy mikor fognak megjelenni az első tünetek. Enyhébb formában a mi égövünkön a lakosság 10-15 százalékát, súlyosabban 2-5 százalékát érinti. Az Egyenlítőtől távolodva egyre kifejezettebbek a tünetek.

        Fontos tudni, hogy a téli depresszió csak egyike a lehangoltsággal járó hangulati betegségeknek. A depresszív tünetek és depresszióval járó pszichés betegségek többsége nem évszakhoz kötött. Az ősszel, tél elején jelentkező depresszív tünetek esetén is indokolt a diagnózis körültekintő felállítása.

        Hirdetés

        A téli depresszió legjellemzőbb tünetei

        • borús hangulat, negatív gondolatok, sötét jövőkép
        • megnövekedett alvásigény
        • állandó fáradtságérzet
        • fokozott szénhidrátbevitel
        • érdeklődés beszűkülése, visszahúzódás a társas- és párkapcsolatokból
        • szexuális aktivitás csökkenése
        • csökkenő koncentrációskészség és munkateljesítmény
        • feszültségek, érzelmi zavarok
        • mozgásszervi panaszok, pszichoszomatikus betegségek
        • immunrendszer gyengesége

        A tünetek jellemzően október végén, november elején jelentkeznek minden évben, és következő év tavaszával szűnnek meg. A tünetek súlyossága eltérő lehet. Aktuális életesemények, lelki történések, az átélt stressz mennyisége éppúgy befolyásolhatják, mint az ősszel mért napsütéses órák száma. 

        A téli depresszió jelensége szoros összefüggésben van az elmúlt évszázad viharos társadalmi átalakulásával

        A falusi, paraszti életmód természetes velejárója volt, hogy az aratás, a termények begyűjtése után a tél a pihenés, a regeneráció időszaka lehetett. A természet lecsendesedésével egy időben az emberek is többet aludtak, kevesebbet mozogtak. Szervezetük felkészült a következő év megterheléseire.

        A világítás általánossá válása, a városi életmód elterjedése radikális változáshoz vezetett. A nappalok tetszőleges mértékben meghosszabbíthatóvá váltak, a munka – és a szórakozás is – az éjszakába nyúlhat ma már.  A média, a nyilvános szórakozóhelyek, a számítógép és az internet megjelenése ezt a tendenciát tovább erősítette. Ma már a téli aktivitás alig különbözik a nyáron tapasztalhatótól, mindenki szabadon élhet, - és visszaélhet – szervezete energiatartalékaival. Így elmarad a szervezet regenerációja, amely így kiszolgáltatottabbá válik a külső- és belső - megterheléseknek.

        A téli depresszió mögött megfigyelhető biokémiai elváltozások állnak.

        A rövidebb nappalok, a napsütéses órák számának csökkenése a szerotonin szint csökkenéséhez és a melatonin mennyiségének emelkedéséhez vezet. Ezek a változások együttesen vezetnek a fent leírt tünetekhez.

        Mit tehetünk, ha tapasztaljuk a téli depresszió tüneteinek jelentkezését?

        • Fontos, hogy igyekezzünk minél több időt tölteni a szabad levegőn, különösen napsütéses időben.
        • A mozgást, testedzést is igyekezzünk a szabadban végezni. Sportoláskor a felszabaduló endorfin ellensúlyozza a kedvezőtlen biokémiai változásokat.
        • Törekedjünk az egészséges táplálkozásra. Fontos az vitaminok és ásványi anyagok, a fehérje bevitele, a szénhidrátok és zsír mértékének csökkentése.
        • Igyekezzünk napi ritmusunkat szabályozni, biztosítsunk időt a sport mellett a megnövekedett alvásigény kielégítésére.
        • Törekedjünk a stresszhelyzetek megoldására, illetve elkerülésére, a feszültségek oldására. Ebben segíthet valamely relaxációs technika elsajátítása. Természetes alapú feszültségoldó és antidepresszív hatású szerek (citromfű, orbáncfű, gyömbér stb.) fogyasztása is kedvezően hathat.
        • Fényterápia rendszeres alkalmazása jótékonyan hathat.

        Ha a tünetek kínzóvá válnak, és önerőből nem sikerül változást elérni, szakember segítségét érdemes kérni.

        Bővebben Pszichoterápia: a gyógyító szavak

        A pszichoterápia mellett gyógyszeres kezelés is alkalmazható. Elsősorban szerotonin visszavételt gátló, vagy - az újabban kifejlesztett - melatonin rendszerre ható antidepresszánsok, átmenetileg feszültségoldók adása javasolható.

        Fontos tudni, hogy a szezonális pszichés betegségek, - így a téli depresszió - visszatérésére lehet számítani. Fel is lehet készülni a tünetek megjelenésére, el lehet kerülni, vagy mérsékelni lehet akár a gyógyszeres kezelés időben történő beállításával is.

        Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeutaForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeuta

        Módosítva: 2019.02.14 16:05, Megjelenés: 2018.01.28 11:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Aktívan inkontinenciával

        Aktívan inkontinenciával

        M. J., újságíró

        Milyen típusú termék a megfelelő azoknak, akik szeretnének aktívak maradni?

        Policisztás vesebetegség

        Policisztás vesebetegség

        Dr. Kónya Judit

        Ritka, öröklődő megbetegedés, kezdetben a tünetei nem specifikusak.

        Visszatérő depresszió - Mit tehetünk ellene?

        A hétköznapi nyelvhasználatban, ha depresszióról beszélünk, akkor azon a levertséget, a rossz hangulatot értjük, azonban fontos tudni, hogy orvosi értelemben ennél jóval többről van szó.

        Szezonális depresszió - A téli depresszió

        A depresszió bármelyik évszakban jelentkezhet, de télen különösen gyakori. Az úgynevezett téli depresszió összefügg az évszakkal, ilyenkor a nappalok rövidülnek, az éjszaka hosszúra nyúlik, hamarabb sötétedik.

        Depressziós vagyok, vagy csak rossz a kedvem?

        Nem mindenki depressziós, akiről azt mondják, illetve aki annak érzi magát, és ez fordítva is igaz: sok olyan depressziós beteg van, aki nem is gondolja ezt magáról. Mikor ajánlott orvoshoz fordulni?

        Élet sclerosis multiplexszel

        Hasonlóan a többi krónikus betegséghez, érzelmileg nagyon nehéz lehet elfogadni a sclerosis multiplex tényét. Mint azonban minden más esetben, most sem szabad feladni. Meg kell szabja a határokat, hogy mennyire engedi a betegséget az életébe beleszólni.

        A disztímia és tünetei

        A disztímiát a depressziónak egy hosszasabb lefolyású, ám kevésbé súlyos változataként szokták jellemezni. Kutatások szerint kezelés nélkül az ebben szenvedő betegek tünetei idővel egyre súlyosabbak lehetnek.

        Pszichés krízis – Az „ablakpárkány szélén” áll az ország

        Noha jelentős pénzhiánnyal küzd a lélekgyógyászat, nincs pénz a legolcsóbb, és az egyik leghatékonyabb gyógymódra, a pszichoterápiára. A szakemberek az időigényes beszélgetés helyett egyre gyakrabban választják a gyógyszeres kezelést, ami a betegeknek olykor súlyos károkat okozhat, az E-Alapnak pedig komoly kiadásokat jelent.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.