• Mediterrán diétával a stroke és a szívinfarktus ellen

        WEBBeteg - Dr. Csuth Ágnes, családorvos
        Szerző:
        WEBBeteg

        Az amerikai Harvard Egyetem Közegészségtani Intézete végzett felmérést a mediterrán diéta és a stroke, valamint a szívinfarktus vonatkozásában. Az, hogy a mediterrán diéta csökkenti a stroke és a cardiovasculáris események rizikóját evidenciának számít, de kevés nagy esetszámú vizsgálat született ez idáig ennek objektív igazolása céljából.

        A fenti kijelentést arra alapozzák, hogy a mediterrán népek életmódjának ismeretében a mediterráneum egészségügyi statisztikájának alakulását figyelték meg.

        Hirdetések

        Ez azért kiemelkedő fontosságú felmérés, mert az említett összefüggéseket nagy esetszámú vizsgálattal sikerült igazolni.

        Szinte hihetetlenek a számadatok, de a szívinfarktus rizikója 23%-kal, a stroke rizikója 13%-kal kevesebb a mediterrán diétán élők csoportjában az átlagpopulációhoz viszonyítva. Az összefüggéseket 20 éven keresztül vizsgálták közel 75 ezer résztvevő bevonásával.

        Mik a mediterrán diéta alapvető jellemzői?

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Sok tanulmány készült már, melyek a mediterrán diéta alapvető jellemzőit hangsúlyozták, lássuk, mik azok az alapvető jellemzők, amiért igazán egészséges ez az étrendet:

        • Az ételeket lehetőleg minél kevésbé tegyük ki hőhatásnak, amit lehet, nyersen fogyasszunk.
        • Bőségesen fogyasszunk zöldséget, gyümölcsöt, itt a bőség nemcsak a mennyiséget jelenti, hanem a zöldség- és gyümölcsfogyasztás változatosságára is vonatkozik.
        • Kevés húst fogyasszunk! A napi fehérjebevitel lehetőleg növényekből, például magvakból, babból származzon hús helyett.
        • A mediterrán diéta nem egyenlő a vegetarianizmussal, megengedett a fehér és a vörös húsok fogyasztása egyaránt, de a lényeg a mértékletességben rejlik. Iktassunk be húsmentes napokat az életünkbe, de hetente egy-két alkalommal megengedett kevés vörös hús is. Ne feledkezzünk meg arról, hogy legalább egyszer hetente tengeri halat is fogyasszunk.
        • Érdemes külön kihangsúlyozni a halfogyasztás fontosságát, erős negatív korreláció volt kimutatható a tengeri halak fogyasztása és a stroke, valamint a cardovasculáris betegségek között.
        • A mediterrán diétát igazán egyszerű követni, nincsenek benne extremitások, az ételek elkészítéséhez szükséges hozzávalókat bárhol be lehet szerezni
        • A telített zsírok helyett a telítetlen növényi olajokat részesítsük előnyben.

        (WEBBeteg/ Dr. Csuth Ánes Vital Balance Életmód Központ)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        A szív útja

        Tóth András, újságíró

        A szív útját nyomon követő 11 perces filmjéről Nyárai Gerzsonnal beszélgettünk.

        10 egyszerű tanács a rák megelőzéséhez

        Az alábbiakban közöljük a 10 legfontosabb teendőt, melyet az Amerikai Dietetikusok Szövetsége tett közzé chicagói konferenciáján. Bár a legtöbb tanács közismert, a legtöbben mégsem teszünk meg mindent, hogy csökkentsük a rákos megbetegedés esélyét.

        Nehéz a rohanó életvitelt összeegyeztetni az egészséges táplálkozással, de nem lehetetlen

        A nagyvárosi élet velejárója, hogy sokan nem tudnak otthon ebédelni. Ilyenkor nehéz megoldani az egészséges táplálkozást, pedig ez az egészségmegőrzés alapja. De az ételrendelés ma már nem csak a menzaszintű ételeket jelenti, sőt vannak olyan helyek, ahol a szénhidrátcsökkentett diétától a fehérjedús diétán át cukormentes ételek is választhatók.

        Táplálkozási trendek 2018-ban

        A táplálkozástudomány egy folyamatosan fejlődő tudományág, ahol Hérakleitoszt szavaival élve „az egyetlen állandó a változás maga”. Napi rendszerességgel látnak napvilágot új tanulmányok, és jelennek meg a legújabb kutatások eredményei. Az egészségtudatosság is egyre nagyobb teret hódít, számos felmérés (ELEF2014, Nielsen 2016, GFK 2016) szerint a magyar emberek többsége úgy véli, hogy a genetikai, biológiai adottságokon túl az egészség megőrzésének a kulcsa, ha mi magunk is teszünk érte, vagyis az egészségtudatos életmód.

        A rostok szerepe az étrendben

        Az élelmi (diétás) rostok a táplálékban lévő emészthetetlen, összetett szénhidrátok, más néven poliszacharidok. Létfontosságú szerepet töltenek be az emésztésben.

        Tejcukorérzékeny betegek táplálkozása

        Tejcukor-érzékenységről (laktózintoleranciáról) akkor beszélünk, ha a tejcukor (laktóz) bontó enzim (laktáz) részlegesen vagy teljesen hiányzik a szervezetből. Ezáltal a tejcukor emésztetlenül halad a vastagbélbe, ahol a baktériumok elbontják rövid szénláncú zsírsavakká és gázokká.

        Manapság trendi egészséges ételt enni

        Végre egy divathullám, ami tényleg követni való. Pár éve megfigyelhető, hogy egyre divatosabb a reformétkezés. Az emberek próbálnak odafigyelni arra, hogy mit esznek, és az étteremben is próbálnak az egészséges ételek közül választani. Egyre több embernek az életét nehezíti meg valamilyen ételintolerancia. A haladó szellemű éttermek ma már ezekre is felkészültek és nem jelent problémát számukra, ha valaki gluténmentes, laktózmentes fogásra vágyik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA