• Edzés fejfájás - Hogyan kezelhető a probléma?

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító

        Az úgynevezett edzés fejfájás tartós, megterhelő edzés közben vagy után jelentkezik. A leggyakrabban futás, evezés, tenisz, úszás vagy súlyemelés során tapasztalható.

        Az orvosok az edzés fejfájást két kategóriába osztják. Az elsődleges edzés fejfájás általában ártalmatlan, nem húzódik mögötte semmilyen súlyosabb egészségügyi probléma, és gyógyszeres kezeléssel megelőzhető.  A másodlagos edzés fejfájást az agy egy gyakran súlyos problémája (vérzés vagy tumor), illetve koszorúér betegség okozza, mely gyakran sürgősségi ellátást igényel.

        Hirdetés

        Milyen tünetek utalnak rá?

        Elsődleges edzés fejfájás:

        Ez a fejfájás általában lüktető, kimerítő edzés után fordul elő, és legtöbb esetben a fej mindkét oldalát érinti.

        Másodlagos fejfájás:

         

         Az izomláz - pihentessük vagy dolgozzunk rá?
        A manapság egyre népszerűbb fitnesz terjedésével joggal kérdezhetjük, hogy vajon nem ártunk-e szervezetünknek az izomlázat okozó erőteljes fizikai terheléssel. Mi áll a kellemetlen tünetcsoport hátterében?
        Az izomláz - pihentessük vagy dolgozzunk rá?>>

        Ugyanazok a tünetek jellemzőek rá, mint az elsődleges fejfájásra, emellett okozhat még:

        • Hányást
        • Eszméletvesztést
        • Kettős látást
        • Nyaki merevséget

        Az elsődleges fejfájás időtartama általában öt perc és 48 óra között van, míg a másodlagos fejfájás legalább egy napig tart, és gyakran napokig elhúzódik. 

        Mikor forduljon orvos?

        Amennyiben edzés alatt vagy után fáj a feje, beszéljen orvosával, különösen, ha elhúzódik, vagy ha ez az első ilyen jellegű fejfájás. 

        Okok

        Elsődleges edzés fejfájás:

        A kiváltó okok pontosan nem ismertek. Az egyik elmélet szerint a kimerítő edzés kitágítja az ereket a koponyán belül, s ez okozza a jelenséget.

        Másodlagos fejfájás:

         

         Mire utal a pulzusszám?
        A pulzus vizsgálata az egyik legrégebben alkalmazott orvos-diagnosztikai módszer, mely a szív hallgatózásával, a vérnyomás mérésével együtt végezve a mai napig nélkülözhetetlen része az általános betegvizsgálatnak. Hogyan érdemes mérni? >>

        A másodlagos fejfájást valamely háttéren meghúzódó probléma okozza, mint:

        • Az agy és az agyat borító vékony hártya közötti terület vérzése (subarachnoidalis vérzés)
        • Rendellenességek az agyba vezető erekben
        • Rákos vagy jóindulatú daganat
        • Az agyi- gerincvelői folyadék áramlásának elzáródása
        • csökkent véráramlás az artériákban
        • Sinus-fertőzés

         

        Rizikófaktorok

        Az edzés fejfájás előfordulásának nagyobb kockázatának vannak kitéve azok, akik

        • meleg időben tornáznak
        • magasban tornáznak
        • korábban is szenvedtek migréntől

        Az elsődleges edzés fejfájás leggyakrabban fiatal, húsz év körüli férfiaknál jelentkezik. A másodlagos fejfájás az ennél idősebbeket (általában negyven év körülieket) érinti, és mindkét nemnél előfordulhat. 

        Hogyan készüljön fel az orvosi vizsgálatra?

        Az első lépés a háziorvos felkeresése, aki lehet, hogy neurológiai vizsgálatra küldi Önt. Mivel a másodlagos edzés fejfájást egyéb problémák okozzák, legjobb, ha felkészül a vizsgálatokra. Íme néhány ötlet, mely segíthet:

        •  Téli sport a szabadban - Mikortól veszélyes?
          "Nulla fok körül még nem rossz futni, de mínusz tíz foknál már azt javaslom pácienseimnek, hogy ne a szabadban sportoljanak" - hívta fel a figyelmet Christian Gäbler osztrák szakember.
          Téli sport a szabadban - Mikortól veszélyes?>>
          Kérdezze meg, nincs –e szükség valamiféle korlátozásra például az étrendjével kapcsolatban
        • Írja le az összes tünetet, melyet tapasztal, még azokat is, melyeknek látszólag nincs közük a jelenséghez
        • Írja össze, milyen betegségei, műtétei voltak korábban, milyen örökletes betegségek vannak a családjában, illetve jelenlegi életében milyen jellegű stressz éri
        • Írja össze, milyen gyógyszereket szed, beleértve a vitaminokat és táplálék kiegészítőket is
        • Írja össze a kérdéseket, melyekre választ szeretne kapni. Gyakran nehéz a vizsgálat során az összeset felidézni, a rendelkezésre álló idő is korlátozott, ezért segít, ha kész listával megy az orvoshoz.

         Teszt és diagnózis

        Az orvos valószínűleg képalkotó vizsgálatot ( CT, MRI, MRA) fog javasolni, különösen, ha

        • a fejfájás pár óránál tovább tart
        • a fejfájás hirtelen jelentkezik
        • Ön elmúlt 40 éves
        • egyéb tünetei is vannak, mint például hányinger, hányás, látászavar

        Ritkán lumbális punkció szükséges, különösen, ha a fejfájás hirtelen kezdődik, mostanában jelentkezett először, és a képalkotó eljárás vizsgálata nem talál eltérést. 

        Kezelés

        Amennyiben a fejfájást nem mögöttes strukturális vagy érrendszeri probléma okozza, az orvos minden bizonnyal gyógyszeres kezelést ír elő a fejfájás megelőzésére. Ilyenkor a leggyakrabban gyulladásgátlót és vérnyomás kezelésére szolgáló készítményeket írnak fel.

        Amennyiben a fejfájása előre jósolható, legjobb, ha a testmozgás előtt 1-2 órával szedi be a gyógyszert. Ha az Ön edzés fejfájása gyakori és előre nem megjósolható, szedje rendszeresen, megelőző célzattal a felírt tablettát. 

         

         Mit jelent, ha valakinek "sportszíve" van?


        A rendszeres mozgás növeli az állóképességet, segít fiatalságunk megőrzésében és számos súlyos egészségügyi probléma kialakulását megelőzi. Aki sportol, egészséges, vélhetjük mindezek alapján. Miért van szükség mégis a hobbi- és élsportolók rendszeres szűrésére?
        Mit jelent, ha valakinek "sportszíve" van?>>

        Megelőzés

        Az edzés fejfájás gyakrabban jelentkezik, ha az időjárás meleg, párás, vagy ha magasban edz. Ha Ön hajlamos az edzés fejfájásra, ilyen körülmények között ne eddzen.

        Vannak, akik csak bizonyos testmozgások során tapasztalják az edzés fejfájást, amit megelőzhetnek azzal, hogy kerülik az ilyen típusú mozgásformákat. A bemelegítés nagyon fontos minden edzés előtt, és sokat segíthet az edzés fejfájás megelőzésében.

         

        (WEBBeteg - Cs.K. fordító, Forrás: mayoclinic; lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Legutóbb frissült: 2012.05.23 17:12
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Depressziós a párom

        Depressziós a párom

        Dr. Veress Dóra, pszichiáter

        Hogyan lehet rábírni valakit, hogy akarata ellenére elfogadja a segítséget?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Tanácsok az utazási betegség megelőzéséhez

        Az utazási betegség az egyensúly-érzékelés zavarai miatt alakul ki.

        A testmozgás nem csak a fogyást segíti elő!

        A rendszeres testmozgás, különösen pedig a nagy kitartást igénylő sportok pedig nem csak a fogyást segítik elő, de a hangulatra és az önértékelésre is pozitívan hatnak – így pedig a depressziós tüneteket is csökkentik.

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

        Így éljünk együtt a visszérbetegséggel

        A visszérbetegség, a krónikus vénás elégtelenség következtében kialakult panaszok (nehéz-láb érzés, alsó végtagi duzzanat, ödéma, égő fájdalom, viszketés) lassan, fokozatosan fejlődnek ki. Milyen életmód ajánlott ilyenkor?

        Hogyan befolyásolja a testmozgás az immunitást?

        A testmozgás az immunitás szempontjából vegyes üzenetet hordoz. A rendszeres, mérsékelt intenzitású fizikai aktivitásról kimutatták, hogy véd egyes betegségek ellen, különösen a felső légutakat érintő (pl. megfázás) megbetegedésektől, ugyanakkor a túl sok testmozgás ellenkező hatást válthat ki, és csökkenti az immunitást.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.