Sportolni is csak ésszel szabad

Emineo Magánkórház
megjelent:

Év elején sokan döntenek úgy, hogy a jövőben egészségesebben élnek majd. Leszoknak a dohányzásról, fogyókúrázni, sportolni kezdenek. Vannak azonban, akik megfeledkeznek a fokozatosság elvéről, és egy sérülés, vagy a stagnáló kilók miatt hamar feladják elhatározásukat. A szakember azt tanácsolja, hogy jól átgondoltan keressünk magunknak mozgásformát.

Ha életmódváltásra gondolunk, leggyakrabban a testsúlycsökkentés jut eszünkbe. Számos divatos diéta és mozgásforma közül válogathatunk, a szakember azonban mégis azt javasolja, megfontoltan változtassunk szokásainkon.

- Mozgásszervi sebészként senkinek sem javaslom, hogy az életmódváltás elején azonnal futni kezdjen. Különösen igaz ez azokra, akiknek tíz kilónál több a súlyfeleslegük. Ezt egyébként bárki könnyedén kiszámíthatja egy testsúly kalkulátor (BMI) segítségével. Válasszuk inkább a konditeremben az ellipszistrénert, a kerékpárt vagy rendszeres, fokozott terheléssel a sétát, a nordic walkingot. Ezeket a tevékenységeket lábdőlésünkhöz, talajviszonyokhoz és futásteljesítményhez igazított sportcipőben tudjuk panaszmentesen végezni. Ha azonban nem tartjuk be a fokozatosság elvét és ha nem jól megválasztott terhelés mellett döntünk, árthatunk is: ízületeinket és Achilles inunkat is megbetegíthetjük – nyilatkozta Dr. Knoll Zsolt Ph.D., az Emineo Egészségi és Baleseti Központ ortopéd traumatológusa, sportsebésze.

A szakember figyelmeztet arra is, ha szeretnénk elérni ideális testsúlyunkat, a mozgás mellett nagyon fontos szempont a megfelelő táplálékbevitel is. Tanácsa szerint, ha étrendünkből kiiktatjuk a finomított szénhidrátokat, napi ötször étkezünk - amelyből az utolsó este hat órakor van - és sok folyadékot fogyasztunk, akkor két-három hét alatt öt-hat kilót is veszíthetünk súlyunkból.

Nem mindenki teheti meg azonban, hogy fitnessterembe járjon, otthon nem szívesen tornázik, így a szabadtéri mozgás mellett dönt. A mozgásszervi specialista viszont óvatosságra int.

A leggyakoribb sportsérülések
Izomhúzódás, csonttörés, egyéb sérülések: a sport egészségtelen is lehet, az örömöt gyorsan felválthatja a fájdalom. A sérülésveszély nem egyforma mértékben áll fenn a különböző sportágaknál, ilyen szempontból a csapatsportok a legkockázatosabbak a gyakori testi kontaktusok miatt. A leggyakoribb sportsérülések: Mit kell tudni róluk?

- Télen a szabadtéri sportolás plusz veszélyeket rejt, hiszen a talaj csúszása, a rossz fényviszonyok, az ízületek lehűlése sportsérülések forrása lehet. Természetesen senkit nem szeretnék lebeszélni a szabadban való sportolás szépségeiről! A megfelelő sportcipő és sportruházat kiválasztásával, a bemelegítés, a sportolást követő nyújtás elvégzésével minimalizálhatóak a sérülések.

Ha mégis megtörténik a baj, azonnal forduljunk szakorvoshoz! A késlekedés, a több órás várakozás ugyanis hosszabb rehabilitációt, maradandó károsodást idézhet elő, ami a pácienst visszavetheti a magán- és a szakmai életében.

A magán baleseti ügyeleten, amilyen az Emineo Egészségügyi és Baleseti Központban van, nem kell hosszú órákat várakozni a betegeknek az ellátásra, mert azonnali ellátásban részesül minden hozzájuk érkező beteget a hét minden napján, - hétvégén is - reggel 8 és este 8 között. Az ügyeleten dolgozó szakorvosok és asszisztensek nyugodtan és érthetően elmondják a betegnek a sérüléssel és a rehabilitációval kapcsolatos összes fontos információt és készséggel válaszolnak a betegek kérdéseire is.

téli sport

Téli sportok

Sok utasbiztosítás eleve nem terjed ki a téli sportokra, vagy ha igen, akkor se fedezi minden esetben a síbalesetekre jellemző rendkívül magas ellátási költségeket. Mire figyeljünk? Síbalesetek - biztosítás nélkül ne utazzunk el

A síelésnél rendkívül fontos a megfelelő védőfelszerelés beszerzése. A réteges és a vízhatlan ruházaton kívül a bukósisak és a síszemüveg is mindenképp legyen az alapfelszerelés része! Tegyünk meg mindent a biztonságunkért! – A védőfelszerelés életet menthet

Nagyon sokan nem szakképzett oktatótól tanulnak síelni, ezért hibás technikával, ön- és közveszélyesen síelnek, nincsenek tisztában az alapvető közlekedési szabályokkal, nem veszik komolyan a sípálya jelzéseit, nem tudják, hogyan kell esni, és mit kell tenni baleset esetén. Mindent tud a balesetmegelőzésről?

A síelés klasszikus téli sport, ám annak érdekében, hogy az egészséget szolgálja és ne veszélyeztesse, nem lehet elégszer hangsúlyozni a technikai és fizikai felkészültség valamint a megfelelő védőszerelés fontosságát. Felkészültség, védőfelszerelés és józanság – Tanácsok síelőknek

Szakértők azt tanácsolják a síelőknek és snowboardozóknak, hogy mindig viseljenek védősisakot, és fokozottan figyeljenek a maguk és mások biztonságára. Milyen veszélyeket rejtenek a téli sportok?

(www.emineo.hu)

Cikkajánló

Nyár
Nyár

Óvintézkedések a napon.

Napallergia
Napallergia

Milyen tünetei lehetnek?

WEBBeteg - Feövenyessy Krisztina mozgásterapeuta, okl. rehabilitációs szakember, a Feövenyessy Medical Fitness Akadémia vezetője
WEBBeteg - Cs. K., fordító
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.