• A megfelelő sportág koleszterin- és vércukorproblémák és rövidlátás esetén

        Szerző: WEBBeteg - Vasas Ferenc, fordító

        A testi hátrányok vagy betegségek tehát nem jelentenek felmentést a sportok űzése alól. Éppen ellenkezőleg! Christine Graf sportorvos szerint sok sportág ajánlható a kisebb korlátokkal rendelkező embereknek, így például az emelkedett koleszterin- és vércukorszinttel rendelkezőknek valamint a rövidlátóknak is.

        Sport emelkedett koleszterin- és vércukorszint esetén


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A rendszeres mozgás hat az anyagcserére, pozitívan befolyásolja a testsúlyt, az izomtömeget, a vércukorértéket és minden vérzsírértéket. A megnövekedett energiaszükséglet szabad zsírsavak lebontását eredményezi a vérben, a rossz LDL-koleszterin és a jó HDL-koleszterin aránya javulni fog, a trigliceridek lebomlanak. A hasnyálmirigy egyenletesebb inzulinelválasztásra áll be, egyidejűleg nő az inzulinreceptorok száma és érzékenysége. Ezáltal könnyebben bejut a cukor a vérből a sejtekbe. Tanulmányok igazolják, hogy 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek a rendszeres sport segítségével részben elhagyhatják gyógyszereiket.

        Hirdetés

        A megfelelő sportág...

        Melyik sport jó?

        Egyenletes mozgássorok szabályos pulzussal és légzéssel, tehát például a sétálás, úszás, kerékpározás, túrázás vagy sífutás, de a táncolás is. Ahogyan fokozódik az edzettség, egészítsük ki ezt lazább erősítő tornával vagy kondizással szakszerű felügyelet alatt.

        Milyen gyakran és mennyi ideig?

        Már a nagyon rövid edzési időtartamok is javuláshoz vezetnek. Minden plusz mozgás jót tesz. Ahhoz, hogy tartós eredményt érjünk el, eleinte heti 3 x 30 perc edzéstől kell fokozatosan heti 5-7 alkalom 30-60 perces edzésig eljutnunk.

        Mit kell kerülni?

        Milyen az ideális koleszterinszint?

        A koleszterinszintet a vérben lévő összes koleszterin mennyisége adja. Megkülönböztetünk HDL-koleszterint (High Density Lipoprotein), azaz „jó” koleszterint és LDL-koleszterint (Low Density Lipoprotein), azaz „rossz” koleszterint. Milyen az ideális koleszterinszint?>>

        A cukorbetegeknek az extrém teljesítményt igénylő sportoktól óvakodni kell, mert erős vércukorszint-csökkenéshez vezethetnek.

        Mire kell ügyelni?

        Előzetesen mindenképpen orvoshoz kell menni a terhelési pulzus és edzésintenzitás, cukor- és vérzsírértékek meghatározása végett. Cukorbetegség esetén: sport előtt meg kell mérni a vércukrot, sohasem szabad túl alacsony vagy túl magas cukorszinttel sportolni. Az edzés során a vércukorszintesés jeleire figyelni kell, és mindig legyen nálunk szőlőcukor. Ha aceton van a vizeletben (körömlakk-lemosóra emlékeztető szagú), akkor tiltott a sportolás.

        Véd-e a napszemüveg? Mit tegyünk nyáron szemünk egészségéért?

        Nemcsak bőrünket kell megfelelő módon védenünk a fokozott UV sugárzás káros hatásaitól, hanem a szemünket is! A megfelelően kiválasztott napszemüveg nagyon sok kellemetlenségtől megóvhat bennünket. Véd-e a napszemüveg? Mit tegyünk nyáron szemünk egészségéért?>>

        Sport rövidlátás esetén

        Úgy tartják, hogy az elégtelen fizikai aktivitás és a hiányzó napfény a dopamintermelést csökkenti, és ezáltal a rövidlátásnak mind a kialakulását, mind az előrehaladását is elősegíti. Eddig nem bizonyított, hogy a sport segítségével visszafordítható-e a látásromlás, és ha igen, milyen mértékben.

        Melyik sport jó?

        Főként a szabad ég alatt végezhető sportok: nordic walking, kocogás, túrázás, sétálás, alpesi sízés vagy sífutás, kerékpározás, görkorcsolyázás.

        Milyen gyakran és mennyi ideig?

        Kezdetben hetente 3 x 30 perc javasolt. Fokozatosan emelhető a mennyiség heti 5-7 alkalom 30-60 perces edzésig.

        Mit kell kerülni?

        Ez a látásromlás súlyosságától függ és attól, hogy szemüveget vagy kontaktlencsét kell-e hordani. Minden kerülendő, ahol bizonytalannak érzi magát az ember. Ha már retinakárosodást diagnosztizáltak, a fej erős rázkódásai (pl. fejelés futball közben) jobban kerülendők.

        Mire kell ügyelni?

        Tanácsos felkeresni egy szemész szakorvost és optikust: elvégre fontos a megfelelő szemüveg vagy kontaktlencse, adott esetben speciális sport- vagy úszószemüvegek is. Erős napsugárzás esetén, például vízi sportoknál, gondoskodni kell a megfelelő UV-védelemről is.

        (WEBBeteg - Vasas Ferenc, fordító, Forrás: stern.de)

         
        Módosítva: 2016.01.04 05:11, Megjelenés: 2016.01.04 05:11
      • Cikkajánló

        Svédország vallomása

        Svédország vallomása

        portfolio.hu

        Messze vannak attól a svédek, hogy elérjék a nyájimmunitást, a lakosság nagy része védtelen.

        Inkontinencia

        Inkontinencia

        Cs. K., fordító

        Higiéniai nedvszívó termékekkel a komfortérzetért.

        Sport és hőség - Mit igyunk?

        Amikor hőségben sportolunk, kulcsfontosságú a folyadékpótlás. Milyen folyadékot célszerű ilyenkor fogyasztani? Mikor és mennyit igyunk? Érdemes speciális sportitalokat inni?

        Hogyan jógázzunk otthon biztonságosan?

        Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a jóga, hiszen nemcsak testileg, hanem mentálisan is feltölti az embert. A rendszeres gyakorlásnak számos jótékony hatása van, azonban vannak olyan mozzanatok, amikre különösen figyelnünk kell, hogy helyesen végezzük. Melyek ezek?

        Tanácsok aktív szabadidős sportolóknak a kijárási korlátozás idejére

        Most még olyanok is elkezdtek mozogni, akik eddig teljesen inaktív életet éltek, de mi a helyzet azokkal, akiknek korábban is szerves részét képezte az életüknek a sportolás? Mit tehet egy aktív szabadidős sportoló, akinek megszűntek a korábbi sportolási lehetőségei?

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

        Sport harmincas éveinkben

        Harmincas éveinkben felpörög az életünk és egyre több stressz ér bennünket és egyre kevesebb időt tudunk magunkra fordítani. Pedig ebben az életszakaszban is érdemes szánni heti néhány órát magunkra, a sportolásra.

        Milyen sport ideális a munkámhoz?

        Ma már nem kérdés a sport fontossága, mindenki rögtön tud legalább két-három indokot, amiért jelentős a rendszeres mozgás az életünkben. Legyenek ezek a pozitív tények akár élettani hatások, akár a sportos testalkat.

        A sport gyógyír számos betegségre

        Depresszió, diabétesz, hátfájás? A testmozgás gyakran hatékony gyógymódja lehet ezeknek a betegségeknek az orvosi, esetleg gyógyszeres kezelések kiegészítéseként is. Cikkünkből hét olyan betegségről olvashat, melyek kezelését segítheti a sport.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA