• Mit igyon a cukorbeteg, ha sportol?

        Szerző: diabetes.hu - Szűcs Zsuzsanna, dietetikus

        A rendszeres testmozgás mindenki számára fontos, de cukorbetegség esetén különösen nagy jelentősége van, hiszen amellett, hogy javítja a közérzetet és az életminőséget, pozitív hatás­sal van a testtömegre, kedvező a csontok, ízületek egészsége és a keringés szempontjából; javít­ja a szervezet inzulinérzékenységét is, vagyis nagymértékben hozzájárul az egészséges szénhid­rát-anyagcsere eléréséhez.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A cukorbetegek részéről azonban a sport, a fizikai aktivitás gondos előkészítést igényel. Elengedhetetlen a vércukor-önellenőrzés, s amennyiben szükséges, a szénhidrátbevi­tel a testmozgás előtt. Ugyanakkor a megfe­lelő folyadékellátottság, vagyis az, hogy ele­get igyunk a fizikai igénybevétel előtt, alatt és után, szintén lényeges és hozzájárulhat a jó teljesítményhez.

        Edzés előtt

        Miért? Az edzés előtti folyadékfogyasztás célja a szervezet optimális folyadék- és elektrolit-ellátottságának biztosítása.

        Mikor? A sportolás megkezdése előtt körülbe­lül 2 órával.

        Mennyit? 4–6 dl folyadék elfogyasztása java­solt.

        Mit? Az innivaló ne legyen se túl hideg, se túl meleg (optimális a 15–21 Celsius-fokos ital, fogyasztása élvezetes és nem terheli meg feleslegesen a sportoló szervezetét); a víz, ásványvíz megfelelő választás, de a tapasztalatok szerint az ízesítés (néhány csepp cit­rom- vagy grapefruitlé és energiamentes édesítőszer), valamint a változatos italvá­lasztás segít a megfelelő folyadékmennyi­ség elfogyasztásában.

        Hirdetés

        Edzés alatt

        Mire figyeljen a cukorbeteg sportolás közben? Mik a veszélyei?

        A sportra biztatjuk a cukorbetegeket, hiszen a testmozgás jó hatással van a cukoranyagcsere egyensúlyának beállításában és fenntartásában, a normál testsúly elérésében és megtartásában, és nem utolsósorban a lelki egyensúly kialakításában is szerepet játszik. Mire figyeljen a cukorbeteg sportolás közben? Mik a veszélyei?>>

        Miért? A folyadékpótlás célja az edzés során a testtömeg 2 százalékát meghaladó testtömegveszteség elkerülése, mert az nagymértékben rontja a fizikai teljesítményt és a koncentrációt.

        Mikor? Az edzés, verseny alatt folyamatosan, 15-20 percenként.

        Mennyit? A verejtékezéssel, légzéssel elveszí­tett folyadék mennyisége nagy egyéni kü­lönbségeket mutat, függ például a sportág típusától, a külső környezet hőmérsékleté­től, páratartalmától, a sportoló nemétől, az edzés intenzitásától. Ezért a legjobb az egyénre szabott folyadékpótlás; átlagosan alkalmanként 1,5–3 dl folyadék elfogyasztása javasolt, de extrém igénybevétel esetén akár 2 liter is lehet az óránként elveszí­tett vízmennyiség.

        Mit? 1-1,5 óránál rövidebb, enyhe intenzitású sporttevékenység (például könnyű séta) ese­tén a víz, ásványvíz is elegendő. 1-2 órás, mérsékelten intenzív sport esetén a víz mel­lett gyümölcslé vagy szénsavmentes üdí­tő is választható az izmok szénhidrátellátása és az optimális vércukorszint biztosítása mi­att. 2 óránál hosszabb és/vagy intenzív edzés esetén már a szénhidrátok mellett az elekt­rolitok (nátrium, kálium) pótlására is szükség van, például valamilyen sportital formájá­ban. (A sportital nem azonos az energiaital­lal, bár sokan tévesen összekeverik – a szerk.)

        Edzés után

        Miért? A folyadékbevitel célja edzés után a fo­lyadék- és elektrolit-egyensúly helyreállítása.

        Mikor? Az edzés, verseny befejezése után mi­nél hamarabb, folyamatosan.

        Mennyit? Általános szabály, hogy minden egyes kilogramm elveszített testtömeg után 1,5 liter folyadék elfogyasztása javasolt.

        Mit? A víz, ásványvíz is megfelelő választás, hiszen a hétköznapokban megszokott ét­rend biztosítja a szükséges nátriumot és tápanyagokat, a változatosság azonban bi­zonyítottan megkönnyíti a megfelelő mennyiségű folyadék elfogyasztását. Fontos azonban, hogy a szénhidráttartalmú ita­lok (pl. gyümölcslevek, tejes italok, turmixok) ilyen esetekben is beleszámítanak a napi kalória- és szénhidrátmennyiségbe.

          Diabetes, az Alapítvány a Cukorbetegekért lapja


        Már 26. éve jelenik meg évi hat alkalommal a magazin, amely a cukorbetegeknek nyújt segítséget rengeteg fontos és hasznos információval a betegség kezeléséről és megelőzéséről, életmódi tanácsokkal, oktató írásokkal, receptekkel, rejtvénnyel.

        Egy diabéteszesekből és egészségügyiekből álló csapat alapította, akik szívügyüknek tartották a cukorbetegséget és az érintettek kellő tájékoztatását. A szerkesztőség neves orvosok mellett több diabéteszest is foglalkoztat.

        Ma szerte az országból háziorvosok, diabetológus szakorvosok írnak továbbképző jellegű cikkeket a kiadványba, hivatásos újságírók tudósítanak a különböző rendezvényekről. Segít eligazodni a betegeket érintő jogszabályok, mint pl. adókedvezmény, utazási kedvezmény vagy egyes felírhatósági szabályok között is.

         

        (diabetes.hu - Szűcs Zsuzsanna, MSc, dietetikus, okleveles táplálkozástudományi szakember)

         

         
        Módosítva: 2015.09.21 14:21, Megjelenés: 2015.09.21 14:21
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Önálló fejfájások

        Önálló fejfájások

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        A visszatérő fejfájások túlnyomó többsége az önálló fejfájások közé sorolható.

        Belgyógyászati vizsgálat

        Belgyógyászati vizsgálat

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Mi történik konkrétan a belgyógyászati vizsgálaton férfiak esetében?

        Hívjál mentőt, nem részeg!

        Elsősegélyben jártas barátommal sétáltunk a belvárosban, mikor egy kissé dülöngélő, zavartan viselkedő hölgyre lettünk figyelmesek.

        Milyen változásokat okoz az étrend a belekben és ez hogyan vezet inzulinrezisztenciához?

        Egy új kutatás azokat a mechanizmusokat vizsgálja, amelyek a belekben lévő környezet által hozzájárulnak az inzulinrezisztencia kialakulásához. A kutatók szerint az étrend kulcsfontosságú ebben.

        Az 1-es típusú (gyermekkori) cukorbetegség kezelése

        A legfontosabb, hogy a gyermek elfogadja és - életkorának megfelelő mértékig - megértse a betegségét. Ezek nélkül nem képzelhető el hatékony kezelés!

        Cukorbetegeknél a szívinfarktust nem mindig jelzik tünetek

        A cukorbeteg férfiak körében az egészséges emberekhez képest 2-4-szer nagyobb a szívinfarktus kockázata. A cukorbeteg nőknél pedig hatszorosa, és ez a rizikó a menopauza után még tovább nő. Az állandóan magas vércukorszint ugyanis idővel károsítja az ereket. Azonban a cukorbetegek a szívinfarktusra utaló figyelmeztető jeleket gyakran nem észlelik.

        A diabetes mellitus kezelése: inzulin és tablettás kezelés együttes alkalmazása

        Diabéteszünk súlyosságától függően inzulin- és akár gyógyszeres kezelésre is szükségünk lehet kezelésünk folyamán, ám nem árt alaposan megterveznünk ezek hatékony alkalmazását, máskülönben könnyedén ronthatunk jelenlegi állapotunkon.

        Cukorbetegség - Hogyan lehet vele együtt élni?

        A cukorbetegség gyógyíthatatlan kór, amely kezelés hiányában súlyos következményekhez vezethet. Kezelni lehet, s annak ellenére, hogy mindennapos, szigorú odafigyelést igényel, együtt élni sem lehetetlen vele. Tamási Balázs 20 éve cukorbeteg, három éve pedig inzulinpumpával él, mégis azt mondja, nem kell kétségbeesni, ha az orvos cukorbetegséget diagnosztizál.

        Mire figyeljen a cukorbeteg sportolás közben? Mik a veszélyei?

        A sportra biztatjuk a cukorbetegeket, hiszen a testmozgás jó hatású a cukoranyagcsere egyensúlyának beállításában és fenntartásában, a normál testsúly elérésében és megtartásában, és nem utolsósorban a lelki egyensúly kialakításában is szerepet játszik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.