• Sport, teljesítmény és genetika

        WEBBeteg - Kálmánczhey Emőke, fitness edző
        Szerző: WEBBeteg - Kálmánczhey Emőke, fitness edző

        Rengeteg kiemelkedő, olykor meglepő sporteredménnyel találkozunk, ha figyelemmel követjük a világversenyeket. Minden teljesítmény mögött kemény munka áll, de vajon elég-e, ha csak keményen és elszántan eddzünk nap, mint nap vagy kikerülhetetlenül is közrejátszik a genetika is a kiemelkedő teljesítményben?

        Ma már több oldalról is bizonyított, hogy a genetikának fontos szerepe van az elért eredményekben. Minden ember más és más adottságokkal születik, más kulturális környezetből származik és teljesen más géneket hordoz évszázadok óta magában. Ezeknek a géneknek nagy szerepük van abban, hogy milyen sportágban milyen eredményeket érhetünk el. Afrika például leginkább a futói eredményeiről híres, ami az évszázadok óta tartó életmódjuk, környezeti hatások következtében speciálisan módosult génállományuknak köszönhető, hiszen az életükben a rengeteg mozgás, közlekedésként a futás jellemző.

        Hirdetés

        Felmerül bennünk, hogy genetikailag milyen tényezők lehetnek fontosak, amik ennyire jelentősen befolyásolják a sportteljesítményeket. Ha a legáltalánosabb fizikai adottságokat vesszük figyelembe, az erő, a gyorsaság, a hajlékonyság, a magasság, a csontsűrűség mindenkinél genetikailag adott és bizonyos adottságokat fejleszteni is lehet. A gyorsaság, az erő az izomrost összetételtől függ leginkább. Ezen változtatni nem tudunk, csak fejleszteni az adott izmokat. Az izmaink lassú és gyors rostokból tevődnek össze, melyek aránya személyenként változik és ez alapján sprinterek leszünk vagy maratoni távokat fogunk lefutni.

        Sporttáplálkozási irányelvek: Az energiabevitel


        A 2000-ben kiadott amerikai sporttáplálkozási irányelvek számos kérdést érintenek, amelyek között az energia bevitel, a testtömeg és testösszetétel, a szénhidrát-, fehérje és zsírfogyasztás, a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek, a folyadékpótlás témák szerepelnek. Külön kitérnek az edzés előtti, alatti és edzést követő táplálkozásra is. Sporttáplálkozási irányelvek >>

        A főként lassú izomrostokkal rendelkezőknek a hosszan tartó munka megy könnyebben és eredményesebben. Egy úszó, aki több kilométert úszik le egyszerre, egy hosszútávfutó, egy országúti kerékpáros 50 – 100 kilométereket tesz meg megszakítás, megállás nélkül, bennük genetikailag több a lassú izomrost, ami kitartó mozgást, folyamatos teherbírást tesz lehetővé.

        A gyors izomrostok pedig a rövid, hirtelen, kirobbanó mozdulatokat igénylő sportokban teszik sikeressé az egyént. A sprinterek, a gyorskorcsolyázók, a súlylökők jellemzően ilyen izomzattal rendelkeznek, ami nélkül nem lennének ennyire sikeresek. De a vívóknak, a csapatsportokban pedig a röplabdázóknak, kézilabdásoknak is a hirtelen, gyors mozdulatok a jelentősek és eredményre vezetőek. És ez csak az izomösszetétel alapján felállított különbség.

        De a magasság is ugyanúgy meghatározó bizonyos sportokban, a kosárlabdában kifejezetten a magas, 2 méter feletti sportolók lesznek sikeresek, kisebb erőfeszítéssel is könnyebben tudnak zsákolni. De hízékonyságunk, testalkatunk. csontsűrűségünk is nagyban szelektálhatja a hozzánk illő sportokat.

        Milyen sport ideális a munkámhoz?


        Ma már nem kérdés a sport fontossága, mindenki rögtön tud legalább két – három indokot, amiért jelentős a rendszeres mozgás az életünkben. Legyenek ezek a pozitív tények akár élettani hatások, akár a sportos testalkat. Milyen sport ideális a munkámhoz?>>

        A balett és torna is olyan sportág, ahol a siker szorosan összefügg az előbb említett adottságokkal. Egy hajlékony, könnyű csontszerkezettel rendelkező lány valószínűleg sikeresebb lesz ezen a területen és könnyebben fogja venni az akadályokat, mint zömökebb, nehézkesebb mozgású társa, hiszen itt fontos könnyedség, az ízületek lazasága, a vékony testalkat. De fordítva is igaz, hogy egy nehezebb, zömök testalkatú személy a cselgáncsban sokkal több eredményt érhet el, mert sokkal nagyobb izomtömeggel rendelkezik és a csontozata is sokkal nehezebb.

        A sportágválasztás alapos megfontolást igényel

        A gyerekeknél is fontos szem előtt tartani a genetikai adottságokat és a család sportmúltját, amikor sportágat választunk nekik. A mai tudomány állása szerint már gyerekkorban van lehetőség arra, hogy néhány perces vizsgálattal feltérképezzük gyermekünk genetikai térképét, hogy mennyire magasra fog nőni, mennyire lesz hízékony, mennyire terhelhető és az optimális testtömegét is.

        Ezen adatok fényében lehet olyan sportot választani, amely alkatilag ideális a gyerek számára és vélhetően sikereket is fog elérni ebben a sportágban. Amennyiben a gyermek a megfelelő sportot űzi és ebben sikeres is, az kihat élete más területére is. A tanulás is sokkal jobban fog menni, sokkal kiegyensúlyozottabb lesz lelkileg és valószínűleg a barátokat is hasonló körből fog választani. Mindezeknek több hatása is van felnőttkorát tekintve.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Életformává, a mindennapi élet részévé válik a sport, fejleszt fizikailag és lelkileg is, így egy sokkal egészségesebb, nagyobb állóképességgel és teherbírással rendelkező generáció fog felnőni.

        A siekres eredménynek több összetevője is van

        De vajon elég-e a kiemelkedő teljesítményhez, ha jó genetikával rendelkezünk és ennek alapján választunk sportágat? Nem valószínű. Egy világcsúcsnak sok tényezője van, ezek a genetika, egy jó edző, aki ki tudja hozni a maximumot a versenyzőből, egy elszánt versenyző, aki mindent maximálisan belead a felkészülésbe és a versenyekbe, valamint egy biztonságos, támogató háttér, a család, akik minden körülmények között bíztatják és segítik a versenyzőt. Ezen dolgok összességének köszönhetőek az érmek és a rekordok.

        (WEBBeteg - Kálmánczhey Emőke, fitness edző)

        Legutóbb frissült: 2013.06.01 15:41
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        A tenziós fejfájás

        A tenziós fejfájás

        Dr. Zsuga Judit

        Számos ok lehet felelős a kialakulásáért, azonban két formáját különíthetjük el.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Térdfájdalom: Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt?

        A térdízületek egészséges működése elengedhetetlen feltétele a járásnak, a futásnak, a láb nyújtásának, hajlításának, ám sokszor a térdfájás forrását is itt kell keresnünk, hiszen rendkívüli igénybevételnek kitett ízületről van szó, amelyen kopásos elváltozások jöhetnek létre, és számos módon megsérülhet.

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

        Megtudtuk, miért futnak a nők

        A futás népszerűsége évek óta töretlenül növekszik Magyarországon. Mára sokak számára természetes, hogy a nők szeretnek sportosan és egészségesen élni, számukra a mozgás örömet és pozitív élményeket jelentő hétköznapi tevékenység. A Budapest Sportiroda és a 21 Nő az egészségügyért alapítvány országos kutatása első alkalommal mérte fel azt, hogy miért futnak a nők.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.