• Tények és tévhitek a vízfogyasztásról

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos egészségünk megőrzése szempontjából az, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű tiszta vizet fogyasszunk el a mindennapok során. Az ajánlások különböznek egészséges és beteg emberek esetén, illetve kisgyermekek és idősek számára is más-más mennyiség javasolt. Néhány tévhitet azonban nem árt eloszlatni a helyes vízfogyasztással kapcsolatban.

        A csapvíz nem olyan jó, mint az ásványvíz, mert kellemetlen az illata, és nincs ásványi anyag-tartalma. – Tévhit

        A csapvíz fogyasztása a legjobb, amit választhatunk, ha folyadékfogyasztásról van szó. Általában „kéznél van”, ásványi anyag tartalma kiváló, sok esetben több nyomelem is található benne, mint a palackozott társai esetén (például fluorid). Nem utolsó szempont szerint pedig sokkal olcsóbb. Az illata nem minden városban kellemes (ez függ a vízvezeték-hálózat minőségétől is), ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy fogyasztásra alkalmatlan. Elűzhetjük a kellemetlenséget úgy, hogy egy kancsóba 1-2 liternyit engedünk a csapból, majd egy órára a hűtőszekrénybe tesszük és állni hagyjuk. Ha pár napig nem vagyunk otthon, akkor fogyasztás előtt néhány másodpercig folyassuk ki a vizet, hogy a csővezetékek víztartalma frissüljön.

        Hirdetés

        Csak akkor kell inni, ha szomjasak vagyunk. – Tévhit

        A szervezetünk vízháztartása nagyban befolyásolja az egészségünket. Kiszáradás (dehidráltság) lép fel, ha nem veszünk magunkhoz elegendő mennyiségű folyadékot, ezáltal csökken testünk víztartalma. A kiszáradás kezdeti jele a szomjúság, tehát ha már szomjasnak érezzük magunkat, a szervezetünk vészjeleket küld számunkra, amelyet nem szabad megvárni, ha nem szeretnék betegeskedni. Sokszor éhesnek érezzük magunkat, pedig csak némi italra (természetesen alkoholmentesre) lenne szükségünk. Ilyenkor igyunk egy pohár vizet, teát vagy gyümölcslevet, és megszűnik az éhségünk. Figyeljünk arra, hogy a kávé és az alkohol vízhajtó, tehát ne ezekkel oltsuk szomjunkat, hiszen így fokozhatjuk a kiszáradás veszélyét.

        A legjobb, ha szobahőmérsékletű vizet iszok. – Tény

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Élettani szempontból a legideálisabb, ha az elfogyasztandó folyadék 15-20 fokos. Az ettől hidegebb, jeges víz nehezebben szívódik fel, jobban megterheli a gyomrunkat, nem is beszélve arról, hogy könnyen torokfájáshoz vezethet, ha hideget iszunk.

        Nem iszom szódát, mert túl sok a savam. – Tévhit

        Gyomorégéssel küzdők is fogyaszthatnak szódát, ha nem okoz egyéb panaszt számukra, ugyanis a szódabikarbóna (nátrium-hidrogénkarbonát) lúgos kémhatása révén semlegesíti a gyomorsavat, enyhíti a puffadásos tüneteket. Egy pohár vízben feloldott egy kávéskanálnyi szódabikarbóna elfogyasztása már jótékony hatással bír.

        Ne csak nyáron figyeljünk arra, hogy mennyi folyadékot fogyasztunk, hanem tegyük ezt az év minden napján azért, hogy megőrizzük az egészségünket. Az általánosságban ajánlott 2-3 liter napi folyadékfogyasztást ajánlott betartani. Készítsünk kezünk ügyébe 1-2 dl-es poharat, amelyet nem túl nagy űrtartalma miatt gyorsabban kiürítünk, de ne felejtsük el mindig újratölteni csapvízzel, ezáltal remélhetőleg megelőzzük azt, hogy szomjasnak érezzük magunkat.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Forrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Módosítva: 2017.11.20 20:09, Megjelenés: 2017.11.20 20:09
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Bőrfelszíni sérülések

        Bőrfelszíni sérülések

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A legkisebb sérülésből is lehet baj, ha nem látja el megfelelően. (x)

        A férfi inkontinencia

        A férfi inkontinencia

        Cs. K., fordító

        Tévhit, hogy a vizelettartási probléma csupán a nőket érinti.

        Időjárás-változás, fronthatások, nyári meleg

        A testnek és a léleknek is a tavaszi, majd a nyári napsütés, a napfény, a kellemes hőmérsékleten, szerencsés esetben, a tiszta, szabad levegőn való tartózkodás, a fürdőzés, a kirándulás a legideálisabb feltöltődések egyike. Csakhogy a légköri hatások ingadozásával, a hirtelen változó hőmérséklettel, az időjárási fronthatások állandósulásával, a globális felmelegedés következményeivel nagy tehernek van kitéve minden korosztály szervezete már magzati kortól.

        Szapora légzés - Hiperventilláció, tachypnoe

        Légzésünk anélkül működik, hogy gondolni kellene a lélegzetvételre, nem tudatosan irányítjuk. Egy felnőtt ember 12-15-ször vesz levegőt egy perc alatt, ha ennél többször, akkor azt orvosi szakkifejezéssel élve tachypnoénak nevezzük. A tachypnoét el kell különítenünk a hiperventillációtól, ami szintén egyfajta szapora légvétel.

        Vizek és üdítőitalok - Ezeket rosszul tudta

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás fontosságát. Egészségünk megőrzésében, a betegségek meggyógyításában kiemelt szerepe van szervezetünk kiegyensúlyozott vízháztartásának.

        Húsz pohár folyadék naponta? Ön mennyit iszik?

        Naponta 2-2,5 liter folyadék bevitelét ajánlja Györki Niké dietetikus, utalva az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) ajánlására. Ebből a mennyiségből 1-1,5 liter (5-7 pohár) a konkrétan bevitt folyadék, a legjobb esetben csapvíz és ásványvíz. Ön mennyi folyadékot iszik naponta?

        Figyeljen gyermeke folyadékfogyasztására!

        Az utóbbi években egyre több helyről lehet hallani, hogy naponta legalább 2-3 liter folyadékot kellene fogyasztani, de a magyar lakosság folyadékfogyasztási szokásai még mindig alulmúlják ezt az értéket. Ez nemcsak a felnőttek, de a gyerekek esetében is igaz, hiszen ők szüleik példáját követik. (x)

        Ügyeljen a megfelelő folyadékbevitelre!

        Ha az egészséges életmódról beszélünk, akkor legelőször a táplálkozás és a rendszeres mozgás jut eszünkbe, azonban fontos tudni, hogy a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás is fontos szerepet tölt be az egészség megőrzésében.

        Kisgyerekek: a második leggyakoribb halálok

        Ötnaponta hal meg egy gyerek a hordozható medencékben a nyári időszak alatt – állítja egy tanulmány.

        Folyadékfogyasztási ismeretek, szokások

        Egyik alapvető életszükségletünk az ivás. Gyakran nem is tudatosul bennünk, rutinszerűen nyitjuk meg a vízcsapot, főzzük a teát vagy vesszük ki a hűtőből a különböző üdítőitalokat. Időnként érdemes elgondolkodni azon, miért és mennyire fontos szervezetünknek a víz és a benne található ásványi anyagok és ezt hogyan tudjuk megfelelő minőségben és mennyiségben testünk rendelkezésére bocsátani. Ön elég folyadékot fogyaszt-e? Ha nem, milyen problémákkal kell szembenéznie? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásában is segíthet az alábbi teszt kitöltése.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA