• Tények és tévhitek a vízfogyasztásról

        Irinyi-Barta Tünde
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos egészségünk megőrzése szempontjából az, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű tiszta vizet fogyasszunk el a mindennapok során. Az ajánlások különböznek egészséges és beteg emberek esetén, illetve kisgyermekek és idősek számára is más-más mennyiség javasolt. Néhány tévhitet azonban nem árt eloszlatni a helyes vízfogyasztással kapcsolatban.

        A csapvíz nem olyan jó, mint az ásványvíz, mert kellemetlen az illata, és nincs ásványi anyag-tartalma. – Tévhit

        A csapvíz fogyasztása a legjobb, amit választhatunk, ha folyadékfogyasztásról van szó. Általában „kéznél van”, ásványi anyag tartalma kiváló, sok esetben több nyomelem is található benne, mint a palackozott társai esetén (például fluorid). Nem utolsó szempont szerint pedig sokkal olcsóbb. Az illata nem minden városban kellemes (ez függ a vízvezeték-hálózat minőségétől is), ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy fogyasztásra alkalmatlan. Elűzhetjük a kellemetlenséget úgy, hogy egy kancsóba 1-2 liternyit engedünk a csapból, majd egy órára a hűtőszekrénybe tesszük és állni hagyjuk. Ha pár napig nem vagyunk otthon, akkor fogyasztás előtt néhány másodpercig folyassuk ki a vizet, hogy a csővezetékek víztartalma frissüljön.

        Hirdetés

        Csak akkor kell inni, ha szomjasak vagyunk. – Tévhit

        A szervezetünk vízháztartása nagyban befolyásolja az egészségünket. Kiszáradás (dehidráltság) lép fel, ha nem veszünk magunkhoz elegendő mennyiségű folyadékot, ezáltal csökken testünk víztartalma. A kiszáradás kezdeti jele a szomjúság, tehát ha már szomjasnak érezzük magunkat, a szervezetünk vészjeleket küld számunkra, amelyet nem szabad megvárni, ha nem szeretnék betegeskedni. Sokszor éhesnek érezzük magunkat, pedig csak némi italra (természetesen alkoholmentesre) lenne szükségünk. Ilyenkor igyunk egy pohár vizet, teát vagy gyümölcslevet, és megszűnik az éhségünk. Figyeljünk arra, hogy a kávé és az alkohol vízhajtó, tehát ne ezekkel oltsuk szomjunkat, hiszen így fokozhatjuk a kiszáradás veszélyét.

        A legjobb, ha szobahőmérsékletű vizet iszok. – Tény

        Élettani szempontból a legideálisabb, ha az elfogyasztandó folyadék 15-20 fokos. Az ettől hidegebb, jeges víz nehezebben szívódik fel, jobban megterheli a gyomrunkat, nem is beszélve arról, hogy könnyen torokfájáshoz vezethet, ha hideget iszunk.

        Nem iszom szódát, mert túl sok a savam. – Tévhit

        Gyomorégéssel küzdők is fogyaszthatnak szódát, ha nem okoz egyéb panaszt számukra, ugyanis a szódabikarbóna (nátrium-hidrogénkarbonát) lúgos kémhatása révén semlegesíti a gyomorsavat, enyhíti a puffadásos tüneteket. Egy pohár vízben feloldott egy kávéskanálnyi szódabikarbóna elfogyasztása már jótékony hatással bír.

        Ne csak nyáron figyeljünk arra, hogy mennyi folyadékot fogyasztunk, hanem tegyük ezt az év minden napján azért, hogy megőrizzük az egészségünket. Az általánosságban ajánlott 2-3 liter napi folyadékfogyasztást ajánlott betartani. Készítsünk kezünk ügyébe 1-2 dl-es poharat, amelyet nem túl nagy űrtartalma miatt gyorsabban kiürítünk, de ne felejtsük el mindig újratölteni csapvízzel, ezáltal remélhetőleg megelőzzük azt, hogy szomjasnak érezzük magunkat.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Forrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Módosítva: 2017.11.20 20:09, Megjelenés: 2017.11.20 20:09
      • Cikkajánló

        A hajhullás okai

        A hajhullás okai

        B. M., szakfordító

        Az esetek kb. 95%-ában hormonális és öröklött tényezőkre vezethető vissza.

        Influenza és megfázás

        Influenza és megfázás

        Dr. Mélypatakiné Dr. Áfra Júlia

        Hogyan tudunk különbséget tenni a két betegség között?

        A láz öt különböző típusa és a velük összefüggésbe hozható betegségek

        Valahányszor az ember úgy érzi, hogy a testhőmérséklete emelkedni kezd, elővesz egy lázmérőt, hogy megnézze, mit is érez. Ha az eredmény 37,5 Celsius-fok vagy ennél magasabb érték, akkor az illető lefekszik, jeges borogatást helyez a homlokára és gyógyszert vesz be a láz csillapítására.

        A tartós alváshiány komoly betegségeket okozhat

        Tapasztalták-e már, hogy ha egy-két napig álmatlanul forgolódnak, s csak pár órát alszanak éjjel, akkor a közérzetük, a hangulatuk nappal szinte elviselhetetlen? Nehezíti a kialvatlansággal terhelt napokat, ha gyötrő fejfájással, szédüléssel, koncentrációzavarral, hányingerrel társul a közérzetük. Ilyenkor a pirulák sem segítenek, csakis az alvás, a pihenés, az agysejtek regenerálódása. Figyelemért, egyenesen orvosi tanácsért kiált, ha valaki napokon át vagy annál hosszabb ideig sem képes pihentetően aludni, s ezzel párhuzamosan romlik az egészségi állapota is.

        Kisgyerekek: a második leggyakoribb halálok

        Ötnaponta hal meg egy gyerek a hordozható medencékben a nyári időszak alatt - állítja egy tanulmány.

        Vizek és üdítőitalok - Ezeket rosszul tudta

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás fontosságát. Egészségünk megőrzésében, a betegségek meggyógyításában kiemelt szerepe van szervezetünk kiegyensúlyozott vízháztartásának.

        Húsz pohár folyadék naponta? Ön mennyit iszik?

        Naponta 2-2,5 liter folyadék bevitelét ajánlja Györki Niké dietetikus, utalva az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) ajánlására. Ebből a mennyiségből 1-1,5 liter (5-7 pohár) a konkrétan bevitt folyadék, a legjobb esetben csapvíz és ásványvíz. Ön mennyi folyadékot iszik naponta?

        Ügyeljen a megfelelő folyadékbevitelre!

        Ha az egészséges életmódról beszélünk, akkor legelőször a táplálkozás és a rendszeres mozgás jut eszünkbe, azonban fontos tudni, hogy a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás is fontos szerepet tölt be az egészség megőrzésében.

        117 ember került kórházba a szenteltvíztől

        Több mint 100 orosz ortodox hívő került kórházba a szibériai Irkutszk városában, miután a Vízkereszt napi szertartáson ivott a szentelt vízből.

        A legjobb bőrfiatalító

        A kor előrehaladtával életmódunk egyre inkább nyomot hagy külsőnkön is. Az apróbb ráncok, a szárazabb bőr mind az idő múlásának figyelmeztető jelei.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA