• Milyen sport ideális a munkámhoz?

        Kálmánczhey Emőke
        Szerző: WEBBeteg - Kálmánczhey Emőke, fitness edző

        Ma már nem kérdés a sport fontossága, mindenki rögtön tud legalább két-három indokot, amiért jelentős a rendszeres mozgás az életünkben. Legyenek ezek a pozitív tények akár élettani hatások, akár a sportos testalkat.

        Sport és egészség a WEBBetegen

        Munka mellett azonban ez nem mindig egyszerű, főleg, ha nem találtuk még meg a számunkra ideális mozgásformát. Egy napi nyolc órás diszpécseri ülőmunkához teljesen más sporttevékenység ideális, mint egy gyerekek után rohangáló, egész napos zsivajban dolgozó óvónő számára, és más mozgásformára van szüksége egy állandóan nagy súlyokat cipelő munkásnak is. Akkor döntünk jól, ha a kiválasztott mozgás megfelelően ellensúlyozza a munkánk okozta egyoldalú terhelést és sokkal energikusabbnak érezzük magunkat a mindennapokban is.

        Hirdetés

        Ülő munkát végzőknek

        Azok, akik egész nap ülnek akár egy íróasztal előtt, akár egy autóban, a hát- és derékfájás, valamint a nyakcsigolyák érzékenysége állandó résztvevőjévé válhat életüknek. Ennek oka lehet az egyoldalú mozgástól, illetve a mozgáshiánytól jelentősen meggyengült hátizmok, valamint az állandó rossz tartás negatív hatása a gerincoszlopra.

        Számukra elsősorban olyan mozgásformák az ideálisak, amelyek átmozgatják a felsőtest izmait, valamint erősítik ezeket. A természet kedvelőinek az evezés és a sziklamászás egy izgalmas lehetőség, de az edzőtermek által nyújtott formák között megtalálható küzdősportos órák, mint a tai-bo, kick-boksz is megfelelőek. Azonban bizonyos kor felett és komolyabb mozgási nehézségekkel a rendszeresen végzett gerinctorna is sokat javíthat állapotunkon.

        Kiegészítésként pedig, ha van rá lehetőség, a munkahelyen szék helyett érdemes fit-ballt használni, ami szinte észrevétlenül is kényszerít a helyes testtartásra, valamint a rendszeres rugózó mozdulatok javítja a csigolyák közötti folyadék áramlását.

        Azoknak, akiknek a lába egész napos igénybevételnek van kitéve

        Vannak, akik egész nap állnak, jönnek-mennek, akár egy ruhásboltban, étteremben vagy áruházakban dolgoznak vagy éppen egy fodrászatban. Ők azok, akiknek a nehéz láb és a visszerek nem ismeretlen fogalmak. Amikor estére bedagad a boka és elnehezül a láb, már biztos jelei annak, hogy komolyan kell venni a problémát.

        Az egész napos kemény igénybevétel után az embernek nem igazán van kedve kimozdulni, sportolni, de ha csak heti háromszor erőt vesz magán, már rengeteget segíthet lábai és főleg az erek állapotának megőrzésében. Célszerű olyan sportot választani, ami tehermentesíti a lábakat és ezzel egy időben mégis edzi, erősíti azokat. Erre a legtökéletesebb választás a vízben való mozgás, amelyek közül a legnépszerűbb az úszás, de a lendületesebb változatát is kipróbálhatjuk, mint például a vízi aerobik vagy az aquaspinning. Azonban, ha idegenkedünk a vizes közegtől, a spinning is tökéletes megoldás lehet.

        Viszont már azzal is sokat tehetünk lábainkért, ha lehetőségeinkhez mérten minél többet kerékpározunk, akár mindennap. Valamint napközben érdemes néha megmasszírozni lábainkat, ha csak egy-két perc időnk is van.

        Állandó zajban dolgozóknak

        Akik állandó zajban dolgoznak nap mint nap, azok sok esetben idegrendszeri és immunrendszeri problémákról számolnak be. Az állandó zaj krónikus stresszt okozhat, amely megbetegedéshez vezethet, mint például magas vérnyomás, gyomorpanaszok, valamint az immunrendszer gyengülése, aminek következtében rendszeresek lehetnek a visszatérő megfázások.

        Az ilyen munkakörben dolgozók számára a lazulás, a befelé fordulás, a csendes sporttevékenységek adhatják meg a feltöltődést. A jóga, a thai chi egyszerre adja meg a lehetőséget a csendre, az önmagunkra való figyelésre, valamint az izmaink erősítésére, nyújtására. De bármilyen szabadtéri mozgás megfelelő, amit csak a magunk örömére végzünk, egy erdei séta, egy hétvégi kerékpározás. Ezek a mozgások mind javítják a vérkeringést, a szív- és érrendszert és erősítik az immunrendszert is.

        Amennyiben lehetőségünk van, néha álljunk meg egy kicsit napközben, vegyünk néhány mély lélegzetet, kicsit koncentráljunk önmagunkra. Ezzel az apró trükkel visszaállíthatjuk légzésünket normális ütemre, valamint az állandó stresszes hatás is megszűnik.

        Fizikai munkát végzőknek

        Vannak munkakörök, amikre jellemző az állandó cipekedés, pakolás, nehéz súlyok emelése. Itt jelentős mértékben terhelődik a hát és a gerinc, olykor akár képességünkön felüli erőkifejtésre is szükség van. Az ilyen munkát végző embereknek a mindennapi életük része a derékfájdalom, a derékbecsípődés és a vállak, karok elnehezülése. Érdemes olyan mozgásformát választani, amivel az állandóan igénybevett izmokat erősítjük, karbantartjuk, valamint a gerincünket tehermentesítjük. Két óratípus kombinálása a legtökéletesebb mód erre, ez a szervezett órák keretében kipróbálható hot-iron vagy a fitnesztermekben megtalálható hát- és karerősítő gépek használata, illetve hetente egyszer egy gerinctorna beiktatása. Rendszeres, heti háromszori mozgással nagymértékben korrigálható az izmok merevedése és elnehezülése, és a gerincoszlop rugalmasságának visszaállítása is lehetővé válik. Hosszú távon nagyon megéri erőt venni magunkon és életünk szerves részévé tenni ezt a fajta mozgásformát.

        Kezdjük el minél hamarabb!

        Ha rátalálunk a számunkra elérhető, ideális és élvezetet okozó mozgásformára, célravezető mindennapjainkba beiktatni ezeket, mert szervezetünk biztosan meghálálja. Csak az elején nehéz ezeket a szokásokat kialakítani, de egy-két hónap elteltével már biztosan hiányozni fog a mozgás, és érezhető lesz a pozitív változás a munkabírásban és a hétköznapokban is. Ezért már ma elő kell venni a futócipőt vagy elmenni a legközelebbi fitneszterembe és elkezdeni testünk karbantartását, mert a halogatással csak fizikai és lelki állapotunk romlását érhetjük el.

        Kálmánczhey Emőke, fitness edző
        Forrás: WEBBeteg
        Szerzőnk: Kálmánczhey Emőke, fitness edző

         
        Módosítva: 2019.12.16 17:36, Megjelenés: 2017.10.11 11:25
      • Cikkajánló

        Cukorbetegség

        Cukorbetegség

        Dr. Bene Orsoly

        Milyen hosszú távú következményei lehetnek, ha nem kezelik megfelelően?

        Lézeres szemműtét

        Lézeres szemműtét

        Szponzorált tartalom

        Miért választják egyre többen? Utánajártunk a legfontosabb tudnivalóknak. (x)

        Veszélyes lehet a hirtelen kezdett testedzés

        Azoknak az embereknek, akik csupán egyféle mozgásformához - például a televízió távirányítójának felemeléséhez - szoktak hozzá, kellően elővigyázatosnak kell lenniük, ha aktívan edzeni kezdenek.

        Mit sportoljon a gyerek?

        A rendszeres testmozgás az egészséges életmód elengedhetetlen része. A testi és lelki egészségünkre gyakorolt kedvező hatása mellett nevelési szerepe sem elhanyagolható, továbbá programot teremthet az egész család számára.

        A rendszeres edzés jelentősége huszonéves korban

        A huszonévesek leginkább a kinézetük miatt kezdik el az edzést, és az esztétikát tartják szem előtt, bele sem gondolva abba, hogy a fiatalkori edzéssel megalapozhatják izomzatukat, hiszen nem mindegy, hogy még 50 éves korukban is képesek lesznek-e sétálni egyet fájdalmak nélkül, és erőlködés nélkül haza tudják-e vinni a szatyrokat a bevásárlásból.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        COPD és sport

        A COPD-nek és a sportnak az általános vélekedéssel ellentétben kéz-a kézben kell járniuk. Miért? Mert a testedzés segít visszanyerni az irányítást az élete felett, fokozza az önbizalmat, és javítja az általános egészséget is.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.