• Mennyire egészséges a szója?

        Szerző: WEBBeteg - K. J. fordító, Lektoráta: Dr. Jóna Angelika

        A tofu és társai fogyasztása, évekig a legegészségesebb táplálkozásnak számított, ám az utóbbi időben hirtelen negatív felhangú cikkekben találkozhattunk vele. Mi az igazság a szójababbal kapcsolatban, illetve mit mond a tudomány?

        Kávé kizárólag szójatejjel, bolognai szójakockából, és joghurtok, kakaós készítmények, szintén, a szinte varázserővel felruházott kis babszemből. A szójakészítményeket már régóta azokhoz az élelmiszerekhez soroljuk, amelyek az egészségére valamit is adó nők étlapjáról sem hiányozhatnak.

        Bár az európai szója-fogyasztás még messze elmarad az ázsiai példától, a tendencia egyértelmű növekedést mutat az „öreg” kontinensen is.

        Hirdetés

        Az utóbbi időben számos tanulmány látott napvilágot, amelyek az eddigiekkel szöges ellentétben azt állítják, hogy a szójatej és a tofu ártalmas is lehet egészségünkre.

        A következő összeállításban olyan szakemberek jutnak szóhoz, akik hosszú ideig foglalkoztak e terület kutatásával, és ennek megfelelően a legfontosabb kérdésekre egyértelmű választ adhatnak.

        Miből állnak a szójatermékek?

        Kockázatosak-e a módosított gének?

        A nyugat-európai piacon a fogyasztóvédő szervezetek állítása szerint igen csekély arra az esély, hogy a boltok polcain génmanipulált szóját tartalmazó termékekre bukkanjunk, ugyanakkor a Greenpeace néhány - kifejezetten távol-keleti élelmiszereket forgalmazó - üzletben talált ilyen produktumokat. Ennek ellenére indirekt úton is elképzelhető, hogy a manipulált szója hús, tej vagy tojás formájában mégis tányérunkon landoljon, amennyiben a tenyésztett állatokat ilyen módosított szójával etették.

        A szója nem más, mint maga a szójabab, ami a hüvelyes növények közé tartozik. Nagyon nagy a B-vitamin- és többszörösen telítetlen zsírsav-tartalma, emellett gazdag kalciumban, valamint a sejtjeink védelmére szolgáló olyan mikro-tápanyagokban, mint a folsav és a szelén.

        Különféle ásványi anyagból (magnézium, mangán, vas, cink, egy halom, biológiailag értékes fehérjeféle) is jelentős a tartalma, és nem mellesleg egyetlen gramm koleszterin sem lelhető fel benne.

        A szójabab finomítva, tofu (szójatúró) formájában, tempehként (fermentált, főtt szójamasza), illetve szójatészta, -szósz, -tej, -csíra és -joghurt formájában kerül asztalunkra. A szójaolaj - akár a főzés során felhasználva, akár salátákra öntve - különösen gazdag az egészségünk számára fontos telítetlen zsírsavakban.

        „Számos nemzetközi tanulmány értekezik a szójafogyasztás emésztéssegítő, és vérzsír-csökkentő hatásáról. A vegetáriusok számára a szója az egyik legfontosabb fehérje-forrás” - hangsúlyozza Antje Gahl, a Német Táplálkozástudományi Társaság egyik szakértője.

        A fogyasztóknak mindössze egyetlen dolgot kell szem előtt tartaniuk: a szója másodlagos növényi anyagokat - úgynevezett izoflavonokat - tartalmaz, amelyről állatkísérletekben bebizonyosodott, hogy nemcsak gátolják a daganatos megbetegedés kialakulását, hanem bizonyos körülmények között ezzel éppen ellentétes - tehát rákkeltő - hatást is produkálhatnak.

        A „Food and Drug Administration - FDA” elnevezésű egyesült államok-béli egészségügyi szervezet, 50 egymástól független tanulmány kielemzése után napi 25 grammban határozta meg a naponta kockázatok nélkül fogyasztható szójaprotein mennyiségét. Ez körülbelül 300 gramm tofunak vagy 800 ml szójatejnek felel meg.

        Kisgyermekek esetében ellenjavallt

        „Aki a fehérjebevitelt szójatermékekkel szeretné szervezete számára biztosítani, a hüvelyes növény fogyasztásával jót tesz egészségének” - hangsúlyozza Manfred Metzler, a Karlsruhei Egyetem Élelmiszeripari Intézetének professzora.

        „Ugyanakkor kisgyermekeknek nem ajánlott, az ő esetükben minden szülőt lebeszélnék róla.” Metzler figyelmeztetéséhez a berlini központú Német Nemzeti Kockázatelemző Intézet is csatlakozik: „a csecsemők esetében kizárólag orvosi rendelvényre fogyasztható bármiféle szójatermék, ugyanis számos állatkísérletben derült ki, hogy az egyik, a szójában is megtalálható, hormonhoz hasonló funkciójú anyag fogyasztása, a belső nemi szervek és az immunrendszer elváltozásához vezethet”.

        Mi van a férfiakkal?

        Mint számos jelentés esetében, úgy most is kellően kritikusan kell fogadnunk azt a híresztelést is, miszerint a szója a spermiumok számát is csökkenti. Bár számos értekezés jelenti ezt ki egybehangzóan, a szakértők szerint a kutatás módszere nincs eléggé tudományos módszerekkel körbebástyázva.

        „A spermiumok köztudottan nagyon nagy számban termelődnek az egészséges férfiak szervezetében.

        Még ha a szójafogyasztásnak van is csökkentő hatása, a milliónyi hímivarsejt esetében ez a csökkenés elhanyagolható, s a férfi termékenysége gyakorlatilag változatlan” - mondja Helmut Heseker táplálkozáskutató, a Paderborni Egyetem szójaszakértője, akinek kijelentését figyelembe véve azt is elfelejthetjük, hogy a férfiak szójafogyasztása hatásos fogamzásgátló módszer lenne...

        Szójából nyert gyógykészítmények

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A szójafitohormon-tartalmú gyógykészítmények széles palettájával találkozhatunk a kereskedelmi forgalomban megtalálható kínálatban. Ezek  leginkább a változó korral járó panaszokat, illetve a csontritkulás kockázatát hivatottak orvosolni.

        Bár az e területtel foglalkozó tanulmányok nem vethetők össze közvetlenül, mivel az egyes készítmények összetétele és izoflavon-tartalma eltérnek egymástól, az összes tudományos értekezés megállapításait figyelembe véve, nem túl pozitív a szójából nyert gyógykészítmények megítélése.

        „Elég sok tényező utal arra, hogy a hormonfüggő rákos megbetegedések kialakulásának kockázata, a növényi ösztrogéntartalmú táplálék-kiegészítők hosszú távú fogyasztásával tovább nőhet” - mondja Metlez professzor a termékekről.

        Ennek megfelelően, a legtöbb szakember lebeszéli róla a változókorban lévő, vagy emlőrákban szenvedő női pácienseit a szója alapanyagú gyógykészítmények szedéséről. Azt azonban le kell szögezni, hogy a szója, tofu és társainak fogyasztása semmiféle kockázatot nem jelent, mivel a flavonokból ilyen módon csak csekély mennyiség jut szervezetünkbe.

        Forrás: WEBBeteg
        K. J., fordító
        Lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekgyógyász

        Módosítva: 2017.11.21 16:04, Megjelenés: 2017.11.21 16:04
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az önfeledt nőiességért

        Az önfeledt nőiességért

        WEBBeteg

        Hogyan lehet védeni és helyreállítani a hüvely egészségét? (x)

        Vastagbélrák

        Vastagbélrák

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Maga a vastagbéldaganat és a kezelése is számos panasszal, mellékhatással járhat.

        Az ételallergia kezelése

        Forduljon orvoshoz, ha allergiás tüneteket tapasztal röviddel étkezés után, különösen, ha ez ismétlődik. Ha lehetséges, akkor keresse meg orvosát, amikor az allergiás válasz még tart. Ez segíteni fog a diagnózis és a terápia felállításában.

        Funkcionális élelmiszerek

        Az egészségmegőrzés mára külön tudományággá nőtte ki magát, melynek egyik eleme a korszerű táplálkozás lett. A nemzetközi trendeknek megfelelően megszületett a funkcionális élelmiszer fogalma, melyek fogyasztásával nagyban hozzájárulhatunk egészségünk megóvásához.

        Szója, egy ellentmondásos étel - Együk vagy kerüljük?

        Aligha van még egy olyan sokarcú és ellentmondásos étel, mint a szója. Az egészséggel kapcsolatos hatásaira vonatkozó kutatások egy kisebb könyvtárat töltenének meg. Jó-e a szója vagy rossz? Együk vagy kerüljük? Erre a kérdésre kerestük a választ a szakirodalomban.

        Fitoösztrogének - Milyen táplálékban találhatók és milyen hatásuk van?

        A fitoösztrogének olyan növényi eredetű vegyületek gyűjtőneve, amelyek képesek a női nemi hormonhoz hasonlóan, a szervezet ösztrogén receptoraihoz kötődni és ott hatást kiváltani.

        Melyek a legegészségesebb élelmiszerek?

        Gondolná, hogy a sör rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz? Tudta, hogy a marhahús egészségünk egyik kulcsa lehet? Az egészséges életmód szerves része az egészséges táplálkozás.

        Mennyi szóját fogyasszunk?

        A szív- és érrendszeri betegségek hátterében egyrészt nem befolyásolható, örökletes tényezők állnak, másrészről olyan okok, melyek ellen mi magunk is tehetünk, hogy csökkentsük a rizikót. A befolyásolható tényezők közé tartozik például a táplálkozás.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA