• Az édesítőszerek fogyókúrázók diétájában betöltött szerepe

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Az édes ízeket a kisgyermekektől az idősekig – bár eltérő mértékben - mindenki ösztönösen szereti. Kialakításában a legnagyobb szerepe a cukornak van, amely különböző formáiban található meg a természetben.

        A cukrot tartalmazó élelmiszerek helyett a fogyni vágyó vagy cukorbeteg személyek olyan diétáról álmodoznak, amelyben nem kell tiltó listára helyezni a kellemes, édes ízű ételeket, italokat, ezért megalkották számukra a kalóriamentes (pl. aceszulfám-K, ciklamát, szacharin) és az alacsony kalóriatartalmú (pl. aszpartám, szorbit, xilit, mannit) édesítőszereket. Használatuk egyre inkább elterjedt az élelmiszeriparban és a háztartásokban egyaránt, hiszen az édes íz élvezetét nyújtják nagyobb mértékű energia bevitele nélkül.

          A mesterséges édesítőszerekről


        Az édes íz szeretete velünk született tulajdonság, már az újszülöttek is ösztönösen előnyben részesítik többi ízzel szemben. A különböző eredetű cukrok jelentős kalóriatartalma miatt (illetve cukorbetegek számára készült élelmiszerekben) manapság egyre több termék előállításánál használnak mesterséges édesítőszereket.
        A mesterséges édesítőszerekről>>

        Az áhított testsúly elérése vagy megtartása a rendszeres fizikai aktivitás mellett függ az elfogyasztott táplálék energiatartalmától, összetételétől. A testtömeg karbantartás kulcsa az energiaegyensúly elérése, ennek érdekében az élelmiszerekkel, italokkal elfogyasztott energiamennyiséget csökkenthetjük és/vagy az energia-felhasználást (pl. sport vagy intenzívebb hétköznapi tevékenység révén) növelhetjük.

        Az alacsony energiatartalmú, vagy energiamentes édesítőszerek használata ugyan önmagában nem okoz fogyást, de megkönnyíti a diéta hosszú távú megtartását azáltal, hogy változatossá és ízletessé teszi az alacsonyabb energiatartalmú étrendet. Segítségükkel jelentős mértékben, vagy akár nullára csökkenthető bizonyos ételek és italok kalória tartalma. Az energiamentes édesítőszerek jelenősen, gyakran több százszor édesebbek, mint a cukor, így már nagyon kis mennyiség elegendő belőlük a kívánt íz eléréséhez. Ugyanakkor vigyázni kell arra, hogy későbbi nassolással ne pótoljuk ezt az energiát, hiszen így épp az ellenkezőjét érjük el, többletenergiát veszünk magunkhoz.

        Hirdetés

        Számos kutatás vizsgálta az édesítőszerek éhségre, jóllakottságra és energia-bevitelre gyakorolt hatását. Megfigyelték, hogy ha az élelmiszerekben és az italokban a szacharózt (kristálycukor) édesítőszerekre cserélik, nem fokozódik a táplálékbevitel és az éhség. Emellett igazolták, hogy az édesítőszerek használata elősegítheti a hosszú távú testtömeg karbantartó programokat. Kimutatták azt is, hogy az embereknél nem okoznak súlygyarapodást, valamint akik energiamentes édesítőszereket fogyasztottak, azok hosszú távon sikeresebbek voltak az alacsonyabb testtömeg megtartásában. Az Amerikai Táplálkozástudományi és Dietetikai Akadémia 2012-ben közzétett állásfoglalása szerint az energiamentes édesítőszerek önmagukban nem befolyásolják az étkezés utáni glikémiás választ, azaz a vércukorszint emelkedését.

        Az utóbbi évtizedekben több közlemény is felvetette, hogy az édesítőszerek nem kívánatos egészségügyi hatással járnak és nem biztonságos a használatuk, de a megengedhető napi beviteli értékeken belül fogyasztva nem jelentenek veszélyt az emberi egészségre. A megengedett napi beviteli érték (ADI) az a mennyiség, amely naponta egy teljes életen át fogyasztható anélkül, hogy bármilyen egészségügyi probléma fellépne. Számokban kifejezve pl.: aceszulfám-K-ból 9-15 mg/ttkg, aszpartámból 40-50 mg/ttkg, szacharinból 5 mg/ttkg. Ugyanezen édesítőszerek becsült napi fogyasztása a megengedett napi mennyiség alatt marad, az aszpartám esetében például annak csupán 10%-a.

        Figyelembe kell venni, hogy az optimális testtömeg főként megfelelő, mértéktartó kalória-bevitellel, kiegyensúlyozott étrenddel, személyre szabott mozgásprogrammal, aktív életmóddal, valamint türelemmel érhető el. Minden étel és ital beilleszthető egy egészséges étrendbe, de csakis következetesen. Az alacsony energiatartalmú és energiamentes édesítőszerek fogyasztása nem jelenti azt, hogy engedélyezett a mértéktelen habzsolás.

        (WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember)

        Módosítva: 2014.02.05 02:51, Megjelenés: 2014.02.05 02:51
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Férfi nemi szervek

        Férfi nemi szervek

        Cs. K., fordító

        Ha elváltozást észlel, mielőbb forduljon orvoshoz a diagnózis és kezelés érdekében!

        A neuropátia szűrése

        A neuropátia szűrése

        Prof. Dr. Barkai László

        Fontos a korai felismerés! A szűrés a cukorbeteggondozás elkerülhetetlen eleme.

        Mennyi folyadékra van szüksége naponta egy felnőttnek?

        Mintegy három liter folyadékra van szüksége egy átlagos súlyú felnőttnek naponta; a pontos mennyiséget a testsúly határozza meg.

        Megtévesztőek lehetnek a mentes élelmiszerek

        Egyre többen keresik a megváltoztatott összetételű, mentes élelmiszereket, de ezek megtévesztőek lehetnek - mondta Miháldy Kinga dietetikus az M1 aktuális csatornán pénteken.

        Tények és tévhitek az édesítőszerekről

        A cukorral és az édesítőszerekkel kapcsolatban számtalan tévhitről hallhatunk, olvashatunk, olykor egymásnak ellentmondó információkkal is találkozunk. Ezek közül némelyek valós tényeken alapulnak, némelyek azonban teljesen alaptalanok.

        Az energiamentes édesítőszerek táplálkozás-élettani előnyei

        Az utóbbi évtizedben egyre jobban elterjedt a kalóriamentes és alacsony kalóriatartalmú (ún. nemnutritív) édesítőszerek alkalmazása mind az élelmiszeriparban, mind a háztartásokban.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Különösen az italoknál nőtt meg az édesítőszerek elfogadottsága

        A hazai felnőtt lakosságnak már kétharmada fogyaszt valamilyen édesítőszert - derült ki a Szinapszis friss, reprezentatív kutatásából (1). Az édesítőszerek ismertségének és népszerűségének növekedése elsősorban az italoknak köszönhető, hiszen ezekben használjuk főképp, az ételek ízesítésére egyelőre még kevésbé.

        Édesítésre alkalmas anyagok

        Ételeink édesítésére különböző édesítőszereket használhatunk. Az e célból leggyakrabban alkalmazott répacukor vagy más néven kristálycukrot azonban a cukorbetegek nem fogyaszthatják, ezért kifejlesztették a vércukorszintet mérsékelten növelő (nutritív) vagy energiamentes (nem-nutritív) édesítőszereket.

        Aszpartam: A legújabb kockázatértékelés eredményei

        Az Európai Bizottság az EU-ban 2011 májusában kérte fel az EFSA-t az aszpartam (E951) teljes körű kockázatértékelésére. A rendelkezésre álló információk részletes és módszeres elemzésével az EFSA szakértői arra a következtetésre jutottak, hogy az átlag populációra nézve az aszpartam és bomlástermékeinek jelenlegi expozíciós szintje mellett a toxicitással kapcsolatos aggodalmak alaptalanok.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA