A fogamzásgátló szedése és a libidó kapcsolata

Dr. Csuth Ágnes
Szerző: WEBBeteg - Dr. Csuth Ágnes, családorvos

A libidót a nemi hormonok befolyásolják, de hatással vannak a libidó szintjére a lelki tényezők, esetleg nőgyógyászati problémák is. Legtöbb esetben lelki tényezők állnak a libidócsökkenés hátterében, például párkapcsolati problémák, hangulatzavarral járó kórképek.

Amennyiben libidócsökkenés alakul ki egy tablettaszedő nő esetében, a lehetséges okokat ki kell vizsgálni, ha valóban a fogamzásgátló szerepe merül fel, akkor készítményváltás megoldhatja a problémát.

A libidócsökkenés okai legtöbbször pszichés tényezők

Kell-e szünetet tartani fogamzásgátló szedésében?

Hallottam arról, hogy háromévente ajánlott 2-3 hónapos szünetet tartani a fogamzásgátló szedésében. Ön mit ajánl? Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.
A fogamzásgátló tabletta szedése>>

A fogamzásgátlók szedői között főleg azok esetében fordul elő libidócsökkenés, akik hangulatzavarban is szenvednek. Ezt külső tényezők sok esetben magyarázzák, beleértve a meghiúsult gyermek utáni vágyat, de vannak olyan esetek, amikor a hormonok okozta élettani hatás a felelős, és egyéb módszer mellett a panasz megoldódik. Ez utóbbi esetben az magyarázza a libidócsökkenést, hogy növekszik a nemi hormonokat megkötő fehérje szintje, és csökken a nőkben a férfi nemi hormonok szintje, ugyanis a nőknél az androgének felelősek a nemi vágy kialakításáért.

Az is előfordul, hogy a fogamzásgátlót szedő nőknél a libidó nő, ennek magyarázata lehet az, hogy a nőket nem nyomasztja a nem kívánt terhesség bekövetkezésének lehetősége, csökken a menstruáció előtti feszültség.

Mi a teendő, ha a fogamzásgátlót szedő nő libidója csökken?

A fogamzásgátlásról

Sok nő helytelenül azonnal abbahagyja a fogamzásgátló szedését, ha libidócsökkenést tapasztal, pedig legtöbb esetben nem a fogamzásgátló tabletta a felelős a problémáért, sőt, még ha igazolódik is szerepe, akkor is megoldható a probléma tablettaváltással. Először ki kell vizsgálni, hogy a libidócsökkenés oka pszichés tényező-e, ugyanis sok esetben lelki tényezők magyarázzák a libidócsökkenést, pszichológiai, szexuálpszichológiai vizsgálat feltárhatja a panasz pszichés hátterét, mely lehet hangulatzavar, párkapcsolati konfliktus. Szintén gyakori az, hogy a libidócsökkenés hátterében nőgyógyászati probléma áll, ilyen például a hüvelyszárazság, a hüvelygyulladás, a gátmetszés sebe. Érdemes megpróbálni vízalapú síkosítót is. A tablettaváltás is jelenthet megoldást, ilyenkor alacsonyabb gesztagén vagy ösztrogéndomináns fogamzásgátló készítményre való áttérés segíthet.

(WEBBeteg/Dr. Csuth Ágnes)

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

A fogamzásgátló tabletták...

Napjainkban az alacsony hormontartalmú, korszerű fogamzásgátló tabletták széleskörűen elterjedtek, használatuk egyre korábbi életkortól kezdődik....

Kinek nem ajánlott a tablettaszedés?

Magyarországon a leggyakoribb hormonális fogamzásgátló módszer a kombinált, szájon át szedhető fogamzásgátló tabletta szedése. Így gyakori...

Fogamzásgátló tablettákkal...

Van néhány olyan állítás a fogamzásgátló tablettákkal kapcsolatosan, amik a köztudatban sajnos igen elterjedtek, emiatt számos nő fél a...

Hogyan alkalmazza a spermicideket?

A spermicid olyan fogamzásgátló eszköz, mely vegyi anyagi segítségével megbénítja vagy elpusztítja a spermiumokat. Különböző formában (krém...

Személyre szabott fogamzásgátlás

Napjainkban az első szexuális kapcsolat létrejötte egyre korábbi életkorban következik be, jellemzően a 15. életév környékén. Nagyon fontos...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.