• Mit ehetünk, mit ne együnk? Ki mondja meg?

        Szerző: etelerzekenyseg.hu

        Egyes becslések szerint a lakosság legalább egyötöde küszködik valamilyen ételérzékenységgel vagy más szóval ételintoleranciával, ami azt jelenti, hogy bizonyos ételek fogyasztása kellemetlen tüneteket okoz számukra.

        Fruktóz felszívódási zavar

        A gyümölcsfogyasztásnak minden évszakban megvan a létjogosultsága: a vitaminok pótlásával a betegségek megelőzésében, a magas rosttartalommal pedig az egészséges emésztés fenntartásában támogatják szervezetünket. Azonban akkor, ha fogyasztásukat követően rendszeresen kellemetlen tüneteket tapasztalunk, érdemes utána járni, mi okozza a panaszokat. Fruktóz felszívódási zavar (malabszorpció)>>

        Általában nem egyszerű rájönni, milyen étel okozza a panaszt, hiszen a tünetek akár több órával a fogyasztás után jelentkeznek. Ám ha már kiderült, mi a bajok forrása, akkor újabb kérdéssel találják szembe magukat az ételérzékenységben érintettek: teljesen le kell-e mondaniuk a tüneteket okozó ételekről? Nem vezet ez helytelen táplálkozáshoz, hiánybetegségekhez és újabb táplálkozási problémákhoz? Hogyan tartsák be egyszerre az egészséges táplálkozás elveit, s legyenek tekintettel ételérzékenységünkre?

        Dilemmájukra sok, ám gyakorta kontrollálatlan információt találhatnak az interneten, éppen ezért a legjobb, ha a biztonság és eredményesség érdekében szakemberre bízzák magukat. A dietetikustól ugyanis ételérzékenységük kezeléséhez személyre szabott étkezési tanácsokat kaphatnak.

        Az egyik gyakori ételérzékenység a fruktóz malabszorpció, vagyis a gyümölcscukor emésztési probléma. Hibás azonban azt feltételezni, hogy az érintettség miatt örökre le kell mondani a zöldségről, gyümölcsről!

        Hirdetés
        Új irányelvek a cukorfogyasztásról

        Új irányelvet adott ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a cukorfogyasztásról, a nemzetközi szervezet azt javasolja, hogy a felnőttek és gyermekek csökkentsék napi hozzáadott cukorfogyasztásukat teljes kalóriabevitelük kevesebb mint 10 százalékára. Új irányelveket fogalmazott meg a cukorfogyasztásról az Egészségügyi Világszervezet>>

        Szerencsére, a zöldségek és a gyümölcsök eltérő fruktóztartalommal rendelkeznek, így nem kerül minden tiltólistára, az alacsony tartalmúakat a dietetikus útmutatása szerint lehet fogyasztani. Ezeket a nyersanyagokat jótékony táplálkozás-élettani hatásaik miatt egyébként sem szabad teljes mértékben kiiktatni az étrendből. Különösen nem tanácsos az egyébként jellemzően alacsony energiatartalmú, magas rosttartalmú zöldségek és gyümölcsök helyett olyan más ételeket fogyasztani, amelyek többlet fehérje-, szénhidrát- és zsírbevitelt eredményeznek, ami többlet energiabevitelhez, végső soron elhízáshoz vezethet.

        Európában, beleértve hazánkat is, az egyik leggyakoribb ételintolerancia a laktózérzékenység. A dietetikusok gyakran találkoznak az érintettek közül olyanokkal, akik teljes mértékben mellőzik az étrendjükből a tej és tejtermékek fogyasztását tejcukor-érzékenységük okán. Ez általában nem helyes hozzáállás, hiszen a tej és a tejtermékek elhagyása miatt nem kerül be annyi kalcium a szervezetükbe, amennyi a normálisan működő csontképzéshez, csontállomány fenntartáshoz szükséges. Ez végső soron eredményezheti a fokozott csonttöréseket és rontja a fogak szerkezetét is.

        A laktózérzékenyek közül azt sokan helyesen tudják, hogy a tejcukor az egyes tejtermékekben eltérő mértékben fordul elő, így például a hosszú érlelésű zsíros sajtokban (brie, parmezán, eidami és a többi) kevés van belőle, ezért ezekkel a sajtokkal igyekeznek pótolni a kellő kalciumbevitelt.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Ugyanakkor csak kevesen veszik figyelembe azt, hogy ezek a sajtok túlzott mértékű fogyasztás esetén magas energiatartalmuk révén fölösleges energiához juttatják a szervezetet, ami szintén elhízáshoz vezetnek. A dietetikusok viszont segíthetnek abban, hogy a zsíros sajtok mellett milyen alacsony laktóztartalmú kalciumforrások biztosítják a szervezet számára fontos nyomelem megfelelő mennyiségű bevitelét.

        Mielőtt azonban dietetikushoz fordulnánk, célszerű táplálkozási naplót vezetni pár napig, hogy megfelelő tájékoztatást kapjon étkezési szokásainkról a szakember. A naplóban minden étkezésről részletes feljegyzést tanácsos készíteni arról, mit ettünk, milyen mennyiségben.  

        (etelerzekenyseg.hu)

        Legutóbb frissült: 2015.12.03 18:10
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mellhártyagyulladás

        Mellhártyagyulladás

        Dr. Brugós László

        A betegség tünetei a fájdalmon és nehézlégzésen kívül lehet a láz.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Az iskoláskorú gyermek jelenlegi étkezése kihat a későbbi életmódjára is!

        Elkészült a legújabb országos iskolai menzakörkép. Csökkent a közétkeztetésben kínált ételek só- és cukortartalma, több zöldséget és gyümölcsöt kínálnak a gyerekeknek, számos új étel jelent meg. Vegyes a kép, ahogyan a szülők tapasztalatai is.

        Puffadás, hasfájás: fruktózproblémák is okozhatják

        Ha gyümölcsök fogyasztását követően rendszeresen kellemetlen tüneteket tapasztalunk, fontos utánajárni, mi okozza a panaszokat.

        Gyorséttermi ebéd - Amit a dietetikus is megengedne

        Nem tiltja a dietetikus a gyorséttermi menüt, de hangsúlyozza: csak alkalomadtán, havonta néhány alkalommal ebédeljünk a kedvenc éttermünkben. Választhatunk sült krumplit és szendvicset, azonban a salátáról sem feledkezzünk meg.

        A túlfeldolgozott élelmiszerek fogyasztása rákkockázattal járhat

        Francia tudósok szerint létezhet kapcsolat a túlságosan feldolgozott ételek - sütemények, csirkefalatok, csomagolt kenyérfélék - fogyasztása és a rák kialakulásának kockázata között, de hangsúlyozták, hogy ennek kiderítésére további kutatásokra van szükség.

        Miért nem múlik a fejfájásom? Ételintolerancia állhat a háttérben?

        Egyre ismertebbek a különböző ételintoleranciák. Az általuk okozott szerteágazó tünetektől - gyomor-és bélrendszeri panaszok, bőr- és idegrendszeri tünetek - sokan szenvednek, a felnőttek 15-30 százaléka érzékeny valamilyen ételre. Ilyenkor sokan diétázni kezdenek, rendszerint a leggyakrabban problémákat okozó összetevőket: glutént, tejet és cukrot hagyják el, ám a tüneteik idővel mégsem javulnak.

        Súlyfeleslegem van! Mi lehet az oka?

        Általában fontos és meghatározó számunkra a saját egészségünk, de általában sokkal kevesebben vagyunk elégedettek azzal, amit az egészségünkért valóban megteszünk. Más dolog tudni róla és más cselekedni - véli a sportpszichológus. Az ideális testtömeg sokunk számára elérhetetlennek tűnő cél, pedig kis odafigyeléssel, apró változtatásokkal sokat tehetünk a testünkért, az egészségünkért - biztat bennünket a dietetikus.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Tartson velünk az emeletre
        A Stannah lépcsőliftek alkalmasak mindenféle lépcső akadálymentesítésére. (x)
        A ginzeng és ginkgó hatása
        Javítja a memóriát és az agyi vérkeringést. Gyógyszer nem csak időseknek. (x)
      • Orvos válaszol
      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások