• Egerekben leállították az izomsorvadás egyik formáját

Szerző: MTI

Megakadályozták egerekben egy génhiba aktiválódását, amely az izomsorvadások egy formáját okozza - számoltak be róla amerikai kutatók a Science tudományos folyóirat friss számában.

Az egerekbe vegyületet fecskendeztek be, hogy gátolják a betegséget okozó hibás gén tevékenységét.

"Nem javítottuk ki a háttérben lévő génhibát, hanem udvariasabb viselkedésre késztettük" - mondta Charles Thornton, a New York-i Rochester Egyetem kutatója, a tanulmány szerzője.

A kutatás az úgynevezett antiszensz technológiára épült, amelynél szintetikus molekulákat használnak gének aktivitásának fékezésére. Ma már több cég fejleszt erre a megközelítésre épülő gyógyszereket.

Izomépítés mozgás nélkül?

Máris nagy a vita a gyógyszer körül, mert félő, hogy vissza fognak élni vele a versenyspsortban.
        Valóban létezik ilyen pirula? >>

Thornton elmondta, hogy sok örökletes betegséggel ellentétben az izomsorvadásnak ennél a típusánál a génhiba következtében nem hibás fehérje termelődik - esetleg hiányzik valamely fehérje -, hanem a genetikai utasításokat továbbító ribonukleinsav (RNS) káros formája áll elő, amely mérgezi a sejteket.

A miotikus izomdisztrófia nevű elváltozás azzal jár, hogy az izmok képtelenek az ellazulásra; a betegség az Egyesült Államokban mintegy 40 ezer embert érint.

Az ezzel élő embereknek Thornton szerint mindenük adott egy egészséges testhez, csak éppen néhány fehérje rossz helyre megy.

A kutatócsoport olyan molekulát hozott létre, amely pontosan illeszkedik a hibás RNS szakaszhoz, blokkolja toxikus hatását, ám kódolt fehérje termelődik.

Amikor miotonikus disztrófiás egerek izmaiba fecskendezték a vegyületet, az így "megragadott" fehérje eljutott az izomszöveteikbe, és lehetővé tette, hogy izmaik megfelelően ellazuljanak.

A kutatásvezető szerint eredményeik reményt adnak arra, hogy emberek számára is hatásos gyógyszert fejleszthetnek majd ki  a betegségre.

Legutóbb frissült: 2009.07.17 16:33

Alzheimer-kór kezelése

Dr. Zsuga Judit

A nyugodt és stabil otthoni környezet csökkenti a viselkedési zavarokat.

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

Sportmasszázs: Előnyök és hatások

A sportmasszázs fontos szerepet játszik minden sportoló életében, függetlenül attól, hogy sérült-e vagy sem. A masszázsnak számos fizikai, fiziológiai és pszichológiai előnye van.

Veszélyes hasizomgyakorlatok szülés után

A szülés utáni hat hét elteltével sok anyuka szeretne már tornázni. Az alakformáló tréningeknél azonban legyünk óvatosak, bizonyos hasizom gyakorlatok kárt okozhatnak- még akkor is, ha egyenes hasizmaink rendben vannak (lásd előző cikkünk). Milyen hasizom gyakorlatok veszélyesek szülés után?

Mi a foglalkozásod? Megmondom, hogy mi a bajod - Az állómunka

Bizonyos foglalkozások erőteljesen hajlamosítanak egyes mozgásszervi problémákra, betegségekre. Sorozatunk második részében a különféle állómunkákkal járó veszélyekkel foglalkozunk.

Testzsír-százalék: Mítoszok helyett tények!

Aki azt gondolja, hogy a testsúlya az egyetlen fontos mérőszám, amely megmutatja, milyen formában van, az téved. Hiszen pusztán a kilogrammok számából nem derül ki, milyen arányban zsíros vagy izmos a testünk. Egy nyolcvan kilós férfi lehet elhízott és csupa izom - ennek a pontos kiderítésére szolgál a testzsírszázalék mérése.

Sportmasszázs: Kinek ajánlott?

A sportmasszázs a masszázs egy olyan fajtája, mely egyre népszerűbb. Számos előnye miatt nem csak a hivatalos és amatőr sportolók használják, hanem sokan azok közül is, akik egyáltalán nem sportolnak.

Antioxidánsok - Nagyobb mennyiségben ártalmas is lehet

Az antioxidánsok – mint például a C- és E-vitamin – fogyasztása előnyére válik szervezetünknek. Egészen addig, amíg túlzásba nem visszük a bevitelt, onnan kezdve ugyanis vérünk oxigénszállítását akadályozzák, s az egésznek izmaink isszák meg a levét.