• Kényelmes ágy - Kiegyensúlyozott mindennapok

        Szerző: WEBBeteg - Dr. Borsi-Lieber Katalin

        Az egészséges élet alappillére a kielégítő alvás. Napjainkban egyre inkább hangsúlyos szerepet kap a megfelelő fekvőhely kialakítása. Ha belegondolunk, a napunk 24 órájából optimális esetben 8 órát alvással töltünk, ami az életünk egyharmadát jelenti.

        Ez alatt a 8 óra alatt, milliónyi folyamat zajlik a szervezetben, amelyek a szervek és szervrendszerek regenerációját szolgálják, és nélkülözhetetlenek szervezetünk lelki és testi egyensúlyának kialakításában és fenntartásában.

        Elegendő alvás egészségünk megőrzéséért

        Ha az alvással töltött idő kevesebb a kívántnál vagy az alvás nem pihentető, az egészségünk megromlásához vezethet. Zavart szenved az agy működése, csökken a koncentráló képesség, ingerlékenyebbek leszünk, az immunrendszer működése sem lesz tökéletes, ami különböző eredetű megbetegedések kialakulására hajlamosít: többek között szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség, depresszió kialakulására hajlamosít.

        Ez a cikk is érdekelheti Önt! Az alvás kóros állapotairól bővebben

        Mit tehetünk a jó alvás érdekében?

        A kielégítő alvás egyik legfontosabb eleme a megfelelő hálószoba és a kényelmes ágy kiválasztása. Ma már az ágybetétek rendkívül széles palettájából választhatjuk ki a számunkra legmegfelelőbb fajtát. Nem lehetséges egy sablont alkotni arról, hogy milyen is a jó ágybetét, ugyanis, ezt mindenkinek saját igényeihez igazítva kell kiválasztani. A matrac megvásárlása előtt próbáljuk ki a választott típust; 3-5 perc fekvéssel már megítélhető, hogy kényelmes-e számunkra a kiszemelt ágybetét.

        Hirdetés

        Milyen az ideális matrac?

        A jó ágy, vagyis az ideális matrac legyen a testsúlyunkhoz választva és a testmagasságunkhoz optimális méretű legyen; kényelmesen elnyújtózva is elférjünk rajta.

        A jól megválasztott matrac egyenletes testsúlyeloszlást biztosít, stabil alátámasztást ad a gerincnek, ugyanakkor engedi a csípő és a váll besüppedését, így biztosítva a gerinc fiziológiás görbületeinek megtartását, elősegítve ezzel a porckorongok regenerálódását. A gerinc és a csigolyáink tehermentesítve lesznek, a gerinc melletti izmok ellazulnak (relaxálódnak), mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy megelőzzük a mozgásszervi deformitások és az ízületi bántalmak kialakulását.

        Ne vásároljunk nagyon puha matracot, ugyanis az ilyen típusú ágybetétben, hanyatt fekvő helyzetben a medence túl mélyre süllyed, a háti gerincet terhelve, derékfájáshoz vezethet. Puha matracok inkább a kisebb súlyú, oldalfekvő helyzetben alvó egyéneknek javasolt, vagy azoknak, akik változatos pozíciókban alszanak.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A túl kemény matracok sem megfelelőek, mivel nem veszik fel a test alakját, ezért a gerinc nem tartja meg fiziológiás S alakját, fokozott nyomás nehezedik egyes testrészekre, ami reggeli zsibbadást és végtagfájdalmat okoz. A kifejezetten kemény típusú matracok inkább a nagyobb testsúlyú embereknek ajánlhatóak, akik háton vagy hason szeretnek aludni, így elkerülhető, hogy a süppedésnek köszönhetően aránytalanul nagy terhelés érje a medencét és a gerincet.

        A matrac kiválasztásakor figyelembe kell venni az esetlegesen fennálló allergiás betegségeket is; ilyen esetben antiallergén anyagból készült ágybetét választása javasolt, pl. a kókuszrostokból készült matracok.

        Az alvókörnyezet gondos kialakítása és a megfelelő matrac kiválasztása csodákra nem képes, azonban egy lépéssel közelebb visz minket a testi és lelki harmóniánk kialakításához és ezen keresztül az egészségünk megőrzéséhez.

        Olvasson tovább! Az egészséges, pihentető alvás

        Dr. Borsi-Lieber KatalinForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Borsi-Lieber Katalin

        Legutóbb frissült: 2018.09.06 16:09
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Depressziós a párom

        Depressziós a párom

        Dr. Veress Dóra, pszichiáter

        Hogyan lehet rábírni valakit, hogy akarata ellenére elfogadja a segítséget?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Tartós fáradtság: ne halogassuk az orvosi kezelést!

        A krónikus fáradtságot gyakran mi okozzuk az életmódunkkal, de van, amikor ez az állapot betegséget jelez. Ha az alábbi tanácsokat megfogadva három hónap után sem érezzük magunkat frissebbnek, akkor érdemes utánajárni, mi okozza a tartós energiahiányt a szervezetben.

        Okozhat-e betegségeket a kialvatlanság?

        Az alvás zavara nagyon gyakori probléma. Az európaiak kb. egyharmada elégedetlen az alvásával, az orvosi értelemben vett alvászavarok némelyike pedig a leggyakoribb 10 orvosi panasz közé tartozik. Mindnyájan saját tapasztalatból tudjuk, hogy kialvatlannak lenni nem jó - de vajon a fáradtság, nyűgösség és a kialvatlanság többi nappali tünete pusztán kellemetlen vagy esetleg veszélyes is?

        Így próbáljon elaludni kánikulában

        A napokon át tartó hőségben éjszaka álmatlanul hánykolódva nappal is egyre fáradtabbak, nyűgösebbek lehetünk. A következő tanácsoktól a lakás ugyan nem lesz hűvösebb, de segíthetnek abban, hogy legalább más módon ne nehezítsük meg magunknak az elalvást.

        Gyakran érzi fáradtnak magát? - Mi lehet az oka?

        A fáradtság fogalma orvosilag nehezen definiálható, a fáradtság szubjektív, mindenki másképp éli meg. A fáradtság legtermészetesebb oka az alváshiány, ám hátterében betegségek is állhatnak.

        Az éjszakai műszak a feje tetejére állítja a bioritmusunkat

        Tapasztalták már, hogy egy át nem aludt éjszaka után másnap képtelenek koncentrálni, fejfájással, szédüléssel küszködnek? A rossz komfortérzethez az is elég, ha rosszul és kevesebbet alszanak ahhoz képest, amit megszokott a szervezetük. Elképzelni is nehéz, hogy miként élik meg a nappali ténykedésüket azok, akik rendre éjszakai vagy váltott műszakban dolgoznak.

        Táskás szemek - Mi okozhatja?

        Az életkor előrehaladtával egyre gyakrabban jelennek meg a szem alatti táskák. A szemmozgató izmok az évek során fokozatosan gyengülnek, a normálisan jelenlévő zsírszövet az alsó szemhéj területére vándorol, emellett a szemhéjak területén a folyadék is felgyülemlik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.