• A mozgásszegény életmód kétszer olyan halálos, mint az elhízás

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K., fordító, Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        A mozgásszegény életmód kétszer olyan halálos, mint az elhízás – állítja egy új tanulmány. Ugyanakkor a kutatók szerint már egy minimális – például napi 20 perc séta – mozgás is elég ahhoz, hogy a korai halálozás kockázata 30 százalékkal csökkenjen.

        Az inaktív személyek akár csak kismértékű mozgásra tett erőfeszítése is jelentős egészségügyi előnyökkel járhat, állítja a tanulmány vezető szerzője, Ulf Ekelund, a University of Cambridge kutatója.

        Elmondása szerint a kockázat csökkenése a normál testsúlyú, a túlsúlyos és az elhízott egyéneknél egyaránt tapasztalható volt. A kutatók becslése szerint a fizikai inaktivitás felszámolásával kétszer olyan mértékben csökkenthető a korai halálesetek száma, mint az elhízás megszüntetésével.

        Hirdetés

        A mozgás fontosabb, mint az elhízás

        A kutató szerint közegészségügyi szempontból a fizikai aktivitási szint növelése legalább olyan fontos, ha nem fontosabb, mint az elhízottak arányának csökkentése. A tanulmány az American Journal of Clinical Nutrition című szaklap január 14.-i számában jelent meg.

        A tanulmány üzenete egyszerű és világos: bármilyen testsúlyúak is legyünk, az inaktívról aktív életmódra váltás jelentősen csökkenti a korai elhalálozás kockázatát. A tanulmány arra figyelmeztet, hogy az egészségnek jót tesz, ha fittek és megfelelő testsúlyúak vagyunk. Ezek nem elérhetetlen kihívások, hiszen a fizikai aktivitás fittséghez, és testsúlycsökkenéshez vezet – ily módon pedig az elhízás is elkerülhető.

        Meggyőző adatok

        A tanulmány során Ekelund és kollégái 334 000 férfi és nő adatait gyűjtötte, akik magasságát, testsúlyát, haskörfogatát és saját bevallásuk alapján megítélt fizikai aktivitását átlagosan 12 éven át követték figyelemmel. A kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy a mérsékelt mennyiségű testmozgás az inaktív életmóddal szemben jelentősen csökkenti a korai halál kockázatát.

        A kutatók becslése szerint a 90-110 kalóriát égető testgyakorlatok napi rendszerességgel történő végzése 16-30 százalékkal csökkenti a korai halál esélyét. A mérsékelt testmozgás ilyen jellegű pozitív hatása a normál testsúlyúak körében volt a legmagasabb, ám a túlsúlyos és elhízott személyek esetében is érzékelhető volt.

        A legfrissebb európai halálozási adatok szerint a 9.2 millió halálesetből kb. 337 000 köthető az elhízáshoz, és becslések szerint kétszer ennyi a mozgásszegény életmódhoz!

        Az emberi testet a mozgásra teremtették

        Samantha Heller, a New York University vezető klinikai táplálkozástudományi és fiziológus szakembere szerint, ha jól megnézzük az emberi test csontjainak és izmainak felépítését, egyértelmű, hogy az mozgásra teremtett. A rendszeres testmozgás hatására beinduló gyógyhatások a szervezetben elképesztőek. Az aerob mozgás javítja a szervezet immunrendszerét, javítja a szellemi teljesítőképességet, fokozza az energiaszintet, erősíti az izmokat és csontokat, valamint csökkenti az olyan krónikus betegségek kockázatát, mint a cukorbetegség, szív-és érrendszeri megbetegedések vagy a rák.

        „Ha nem mozgunk rendszeresen, egy idő után képtelenek leszünk rá!” – állítja Heller. „Nem véletlen, hogy még senkitől nem hallottuk azt a mondatot, hogy mennyire sajnálja, hogy aznap mozgott ” – tette hozzá a szakember.

        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó

        Legutóbb frissült: 2017.06.10 14:21
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        A szívelégtelenség típusai

        A szívelégtelenség típusai

        B. M., szakfordító

        Szívelégtelenségben a szív a szervezetet már nem tudja megfelelően ellátni vérrel és oxigénnel.

        A migrén okai

        A migrén okai

        B. M., szakfordító

        Vannak egyéntől függően különböző faktorok, melyek migrént válthatnak ki.

        Iskolai étkeztetés és gyermekkori elhízás

        Hazánkban minden negyedik gyerekkorú lány, és minden ötödik fiú túlsúlyos vagy elhízott, keveset mozog, sportol, és nem fogyaszt kellő mennyiségű zöldséget, gyümölcsöt – derül ki az Egészségügyi Világszervezetnek a testsúlyra és a fizikai erőnlétre vonatkozó egyik felméréséből. A rossz élettani kilátásokat előrevetítő helyzetért a helytelen táplálkozási szokásokat, az életmód kialakításában szerepet játszó rossz beidegződéseket, valamint a megfelelő ismeretek hiányát teszi felelőssé az anyag.

        A túlevést hormon váltja ki

        Az étkezés a végéhez ért, az éhség rég eltűnt (talán nem is volt), ám az emberek többsége nem áll meg, tizenkilencre lapot húz, és akkor is képtelen lemondani a desszertről, amikor maga is érzi, hogy degeszre ette magát. A jelenségért nem mi, hanem egy hormonunk a felelős – mondhatnánk széttárt kezekkel…

        Túlsúly: Nem csak a BMI számít

        Túlsúly, kóros soványság, normál testsúly, elhízás. A testtömeg index alapján határozható meg, hogy ki melyik csoportba tartozik. A testtömeg index (BMI) a testsúly és a magasság ismeretében kiszámolható.

        Hasi zsírréteg - Ezekkel a veszélyekkel kell szembenézni

        A túlságosan vastag hasi zsírréteg akkor is veszélyesnek számít, ha nem társul magas testtömeg-indexszel. A szakemberek minden figyelemfelhívása ellenére az emberek többsége alulbecsüli a hasi elhízás kockázatát.

        A hízás meglepő okai

        Amennyiben több kalóriát visz be a szervezetébe, mint amennyit eléget, nem meglepő, hogy fölös kilókat szed fel. De mi van olyankor, mikor az étkezés és mozgás egyensúlyára odafigyel, ám mégis hízik? Ássunk a hízás mögött álló dolgok mélyére!

        Életmódváltással a túlsúly ellen

        Az egészséges testtömeg eléréséhez általában javítani kell a táplálkozáson, fokozni kell a mozgást és gyakran életvezetési változtatásra is szükség van. Hogyan kezdjen hozzá?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.