A mozgásszegény életmód kétszer olyan halálos, mint az elhízás

szerző: Cs. K., fordító - WEBBeteg
lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos megjelent:

A mozgásszegény életmód kétszer olyan halálos, mint az elhízás – állítja egy új tanulmány. Ugyanakkor a kutatók szerint már egy minimális – például napi 20 perc séta – mozgás is elég ahhoz, hogy a korai halálozás kockázata 30 százalékkal csökkenjen.

Az inaktív személyek akár csak kismértékű mozgásra tett erőfeszítése is jelentős egészségügyi előnyökkel járhat, állítja a tanulmány vezető szerzője, Ulf Ekelund, a University of Cambridge kutatója.

Elmondása szerint a kockázat csökkenése a normál testsúlyú, a túlsúlyos és az elhízott egyéneknél egyaránt tapasztalható volt. A kutatók becslése szerint a fizikai inaktivitás felszámolásával kétszer olyan mértékben csökkenthető a korai halálesetek száma, mint az elhízás megszüntetésével.

A mozgás fontosabb, mint az elhízás

A kutató szerint közegészségügyi szempontból a fizikai aktivitási szint növelése legalább olyan fontos, ha nem fontosabb, mint az elhízottak arányának csökkentése. A tanulmány az American Journal of Clinical Nutrition című szaklap január 14.-i számában jelent meg.

A tanulmány üzenete egyszerű és világos: bármilyen testsúlyúak is legyünk, az inaktívról aktív életmódra váltás jelentősen csökkenti a korai elhalálozás kockázatát. A tanulmány arra figyelmeztet, hogy az egészségnek jót tesz, ha fittek és megfelelő testsúlyúak vagyunk. Ezek nem elérhetetlen kihívások, hiszen a fizikai aktivitás fittséghez, és testsúlycsökkenéshez vezet – ily módon pedig az elhízás is elkerülhető.

Meggyőző adatok

A tanulmány során Ekelund és kollégái 334 000 férfi és nő adatait gyűjtötte, akik magasságát, testsúlyát, haskörfogatát és saját bevallásuk alapján megítélt fizikai aktivitását átlagosan 12 éven át követték figyelemmel. A kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy a mérsékelt mennyiségű testmozgás az inaktív életmóddal szemben jelentősen csökkenti a korai halál kockázatát.

A kutatók becslése szerint a 90-110 kalóriát égető testgyakorlatok napi rendszerességgel történő végzése 16-30 százalékkal csökkenti a korai halál esélyét. A mérsékelt testmozgás ilyen jellegű pozitív hatása a normál testsúlyúak körében volt a legmagasabb, ám a túlsúlyos és elhízott személyek esetében is érzékelhető volt.

A legfrissebb európai halálozási adatok szerint a 9.2 millió halálesetből kb. 337 000 köthető az elhízáshoz, és becslések szerint kétszer ennyi a mozgásszegény életmódhoz!

Az emberi testet a mozgásra teremtették

Samantha Heller, a New York University vezető klinikai táplálkozástudományi és fiziológus szakembere szerint, ha jól megnézzük az emberi test csontjainak és izmainak felépítését, egyértelmű, hogy az mozgásra teremtett. A rendszeres testmozgás hatására beinduló gyógyhatások a szervezetben elképesztőek. Az aerob mozgás javítja a szervezet immunrendszerét, javítja a szellemi teljesítőképességet, fokozza az energiaszintet, erősíti az izmokat és csontokat, valamint csökkenti az olyan krónikus betegségek kockázatát, mint a cukorbetegség, szív-és érrendszeri megbetegedések vagy a rák.

„Ha nem mozgunk rendszeresen, egy idő után képtelenek leszünk rá!” – állítja Heller. „Nem véletlen, hogy még senkitől nem hallottuk azt a mondatot, hogy mennyire sajnálja, hogy aznap mozgott ” – tette hozzá a szakember.

WEBBeteg logó Forrás: WEBBeteg
Cs. K., fordító
Lektorálta: Dr. Árki Ildikó

Cikkajánló

Endometriózis
Endometriózis

A mozgás- és manuálterápia szerepe.

Lázcsillapítási módszerek
Lázcsillapítási módszerek

Mi a teendő láz esetén?

WEBBeteg - Huszár Zsoltné dr., szakgyógyszerész
WEBBeteg - Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus
WEBBeteg - Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus
WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, klinikai farmakológus
WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, neurológus, klinikai farmakológus
WEBBeteg - Dr. Csuth Ágnes, családorvos
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.