• Hogyan sportoljunk a hőségben?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Nagyobb örömet jelent a szabadban sportolni, ha odakint süt a Nap, ilyenkor még az edzőteremben is nagyobb a lelkesedésünk. Azonban ha túlságosan meleg van, számos probléma merülhet fel. Mire kell figyelnünk, ha a nyári hőségben sportolunk?


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A szervezetünknek időre van szüksége, hogy alkalmazkodni tudjon a nyári hőséghez, ehhez akár 10-14 napra is szükség lehet. Akik rendszeresen sportolnak, nem szívesen szüneteltetnék az edzéseket ennyi ideig. Mit tehetünk tehát, hogy a nyári hőség jelentette akadályokat könnyebben áthidalhassuk, miközben megőrizzük sportos aktivitásunkat?

        Hirdetések

        Az erős fizikai megterhelés hatására keletkező verejték elpárolog bőrünkről, szervezetünk így próbál meg védekezni a túlhevüléssel szemben. Minél magasabb a külső hőmérséklet, annál nagyobb mértékben izzadunk. A verejtékezés természetes, létfontosságú folyamat, egészségünk megőrzését szolgálja.

        A hőség veszélyei a tizenévesekre


        A nagy hőségben folytatott sport miatt a tizenéves fiúk gyakran életveszélyes állapotban kerülnek kórházba - az akár halált is okozó hőgutát ritkán veszik észre időben. A hőség veszélyei a tizenévesekre>>

        Ha valaki túl sokat izzad és kisebb megterhelés hatására is verejtékezni kezd, az nem annak a jele, hogy edzetlen, épp ellenkezőleg: a szervezet megtanulja, hogy időben be kell kapcsolnia belső „klímaberendezését”, nem csak akkor, amikor már nagyon melegünk van. Az edzett emberek verejtékével kevesebb elektrolit távozik, ezért tovább bírják a terhelést. Vagyis azt mondhatjuk, hogy hőszabályozásuk sokkal gazdaságosabb, mint a nem sportoló társaiké.

        A pulzus

        A hőségben szívünk sokkal többet dolgozik azért, hogy testhőmérsékletünk tartósan 37 oC-os maradjon. Ha a hőségben sportolunk, az izmaink által termelt hőt is le kell adnunk testfelületünkön. A szívtől ilyenkor ez a plusz feladat még több munkát követel, több vért kell pumpálnia az izmokba és a bőrünkhöz, emiatt gyorsabban ver, vagyis hőségben és sport közben fokozódik a pulzusszám.

        Legalább nyáron célszerű sport közben pulzusmérőt viselni, hogy ellenőrizhessük szívverésünket. A dél körüli órákban semmiképp se eddzen, ez a legedzettebbeknek is felesleges és rendkívüli megterhelés jelent. Minél nagyobb a hőség, annál erősebben ingadozik a pulzusszám sport közben. Vagyis, ha hőségben ugyanolyan tempóval fut, mint hűvösebb időben, a pulzusa sokkal nagyobb mértékben fog ingadozik, ami ártalmas!

        Tippek edzéshez hőség idején

        • A reggeli vagy az esti órákban (17 óra után, de még sötétedés előtt!) eddzen! Ilyenkor a hőmérséklet és az UV-sugárzás is alacsonyabb, mint napközben.
        • Igyon sok folyadékot! Mivel a hőség miatt többet izzadunk, többet is kell innunk, mint egyébként. Ha a vizelet színtelen vagy világossárga, akkor tudhatja, hogy elegendő folyadékot fogyasztott, ha azonban sötét színű, folyadékhiányra utal. A vizelet színének megváltozása akár súlyos betegség tünete is lehet, ezért tanácsos orvoshoz fordulni, ha hasonlót tapasztal. 

          Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

           egfeljebb egy órát szabad sportolni, anélkül, hogy pótolná a folyadékot, hőségben ez az idő sokkal kevesebb! Ha edzeni indul – még akkor is, ha csak néhány percre –, mindig vigyen magával elegendő folyadékot!
        • Figyeljen az öltözködésére! Könnyű, légáteresztő anyagú, lehetőség szerint sportruházatot viseljen, és vegyen fel kalapot vagy sapkát is.
        • Lehetőleg árnyékban eddzen!
        • Használjon napvédő készítményeket!  A legtöbb termék 20 percen át hat, ezért 20 percenként újra és újra be kell kennie bőrét!
        • Ha szédülést, fejfájást vagy hidegrázást tapasztal, azonnal hagyja abba az edzést, húzódjon árnyékos helyre, üljön le és igyon folyadékot, kérjen segítséget, értesítse a mentőket!

        (WEBBeteg – B. M., Forrás: trainingsworld.com)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kiégés szindróma

        Dr. Balogh Katalin

        Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

        Az életmódváltást csoportosan könnyebb elkezdeni

        Az életmódváltás nemcsak lemondásokkal jár, de új szokásokkal is. Egyedül egy kicsit tanácstalan az ember, hiszen új alapanyagokat, új recepteket kell megtanulnia. Az étkezési szokás mellett a bevásárlási szokáson is változtatni kell, vagy éppen a mozgást kell becsempészni a napi rutinba. Ezeket a változásokat szakemberi segítséggel lényegesen könnyebb meglépni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA