• Hőségben fokozottan ügyeljünk a folyadékpótlásra!

        Szerző:
        WEBBeteg

        A nagy melegben fordítsunk kiemelt figyelmet a megfelelő folyadékbevitelre!

        A víz fontos szerepet játszik szervezetünk működésében, így többek között biztosítja a vérkeringést, befolyásolja a vér megfelelő összetételét; szabályozza a vérnyomást; valamint lehetővé teszi a tápanyagok, a salakanyagok és a gázok oldását, szállítását; biztosítja a szervezet állandó, belső hőmérsékletét; elősegíti az ízületek megfelelő működését (ízületi folyadék).

        Akkor kiegyensúlyozott a szervezet zavartalan működése, ha a szervezetbe jutó és termelődő (folyadékfelvétel), valamint az onnan eltávozó víz (folyadékleadás) mennyisége egyensúlyban van a szervezetben.

        Már 2%-os folyadékvesztés esetén is csökken a fizikai és a szellemi teljesítőképesség, jelentkeznek az első tünetek, így fejfájás, koncentrálóképesség-csökkenés, fáradtság, szomjúság. Testünk viszonylag későn jelzi, hogy folyadékra van szüksége, azaz ha szomjasak vagyunk, az azt jelenti, hogy már rég innunk kellett volna.

        A kiszáradás sokszorosára növeli a szívinfarktus és agyvérzés kockázatát is.

        Mennyit igyunk a hőségben?

        Hőség idején ajánlott napi 2-4 liternyi folyadékot fogyasztani. Ennél is többre lehet szükség abban az esetben, ha valamilyen okból kifolyólag a víz a szervezetből fokozottan ürül, például aktív sporttevékenység, nehéz fizikai megterhelés, szaunázás, a táplálékkal a megengedettnél több konyhasó bevitele; a szervezet megváltozott állapota (pl. lázhasmenés, hányás stb.) következtében. A folyadékszükséglet terhesség és szoptatás idején is növekszik.

        A kevés folyadékfogyasztás csecsemőknél könnyen kiszáradáshoz vezethet. A gyermekek és idősek szomjúságérzése később jelentkezik, és gyakran nem veszik észre. Mindezek miatt csecsemők, kisgyermekek és idősek esetében fokozottan figyeljünk oda a megfelelő folyadékpótlásra!

        Nyári nagy melegben gyakran, kis mennyiségekre elosztva javasolt folyadékot fogyasztani, hogy a kiszáradás és annak következményei elkerülhetők legyenek. Egész nap legyen kéznél folyadék, hogy mindenhol (otthon, munkahelyen, iskolában, utazás alkalmával stb.) tudjuk pótolni az elveszített folyadékot.

        A szív- és érrendszeri, a vese-, illetve az anyagcsere-betegségekben szenvedők a napi fogyasztható folyadékmennyiséggel kapcsolatban feltétlenül kérjék ki orvosuk véleményét, nekik ugyanis árthat a túlságosan sok folyadék bevitele!

        Mit igyunk a hőségben és mit ne?

        Magyarországon iható a csapvíz és az ország legnagyobb részén a minősége is jó. Napjainkban egyre elterjedtebb a háztartásiivóvíz-utótisztító kisberendezések használata. Az engedélyezett háztartásiivóvíz-utótisztító berendezések listája az ÁNTSZ honlapján található.

        Az, akinek egészségi állapota miatt orvosa másként nem rendeli, ásványi anyagokban gazdag vizet is fogyasszon. A magyarországi ásványvizek nagy része ilyen.

        A folyadékpótlás változatossá tételére és az ásványi anyagok bevitelére a cukrozatlan zöldség- és gyümölcslevek is megfelelőek, melyek nemcsak pótolják a szervezet ásványianyag-veszteségét, hanem szomjunkat is oltják.

        Fogyaszthatunk gyümölcsteát, zöldteát, és amennyiben ételallergia vagy -intolerancia nem áll fenn, tejet és tejtermékeket is.

        A gyógyteák (pl. hibiszkuszvirág, csipkebogyó, citromfűlevél, zsályalevél, borsmentalevél) is jó szomjoltók és ásványianyag-pótlásra is megfelelnek, ám ezeknél mindig vegyük figyelembe az adott gyógynövénnyel kapcsolatos elkészítési, fogyasztási és fogyasztási mennyiségre vonatkozó ajánlásokat.

        Rendszeres fizikai aktivitás során sportitalok is fogyaszthatók.

        Vízszükségletünk 20-30 százalékát élelmiszerek, ételek fogyasztásával fedezzük. Részesítsük előnyben a nagy víztartalmú élelmiszerek fogyasztását, ilyenek például a zöldségek, gyümölcsök, párolt zöldségek, befőttek, savanyúságok, pürék, mártások, a tej és a tejtermékek, a levesek, a főzelékek, a sodók, a turmixok stb..

        Kerüljük a cukros, koffeintartalmú, alkoholos és szénsavas italok, valamint a nehéz, zsíros ételek fogyasztását!

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Verejtékmirigy-gyulladás

        Cs. K., fordító

        A betegséggel járó stressz kezelhető, és van rá mód, hogy jobban érezze magát!

        Hidradenitis suppurativa

        Cs. K., fordító

        A szőrtüszőkből eredő gyulladásos kórkép ott alakul ki, ahol sok a verejtékmirigy is.

        A fogyókúránál a bőr rugalmasságára is figyelni kell

        Aki valaha fogyókúrázott már, az ismeri a gyors súlyvesztés következményeit. A bőr veszít a feszességéből, sőt nagyobb fogyásnál akár meg is ereszkedhet, vagy rosszabb esetben lóghat is. Fontos, hogy az egyenletes fogyás közben a bőr rugalmasságát az elegendő vízbevitellel rugalmasan tartsuk.

        Vízfogyasztás és anyagcsere

        A víz nemcsak szomjoltó, hanem aktiválja az anyagcserét is.

        A folyadék pótlása télen is fontos!

        A folyadékháztartás egyensúlyának fenntartása nem csak nyáron fontos. A hidegebb évszakokban nem tapasztalunk olyan erős szomjúságérzetet, mint amikor árnyékban 30 °C van, éppen ezért, mivel ez a figyelmeztető jel télen nem olyan intenzív, nagyon fontos, hogy ilyenkor is fokozott figyelmet fordítsunk a megfelelő és rendszeres folyadékpótlásra.

        Csapvíz kontra ásványvíz - Melyiket válasszuk?

        Nem csupán a nyári hőség által kiváltott egészségártalmak kivédésének leghatékonyabb módja a bőséges - napi 2-3 liternyi - folyadékfogyasztás, hanem az egészségünk megőrzésének egyik kulcsfontosságú tényezője az egész év folyamán. Vajon melyik a jobb alternatíva: a csapvíz vagy a palackozott vizek?

        Tippek a napi folyadékmennyiség fedezéséhez

        A megfelelő folyadékfogyasztás alapvető az élethez. Nélkülözhetetlen a szellemi-fizikai teljesítőképességünk fenntartásához, a tanuláshoz, sportoláshoz, és segít csökkenteni számos krónikus megbetegedés kialakulásának kockázatát.

        Természetes ásványvizeink

        A folyadékpótlás legegészségesebb formája a természetes ásványvizek fogyasztása, mivel ezek a víz mellett a szervezet számára szükséges makro- és mikroelemeket is tartalmaznak oldott formában.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.