Dehidratáció téma

Hidratáció: Miért fontos odafigyelni a megfelelő folyadékpótlásra?

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Egy felnőtt ember testtömegének mintegy 60 százaléka víz, legtöbb sejtünk (a zsírsejteket kivéve) legfőbb alkotója. Így érthető, miért létfontosságú, hogy a rendszeres étkezésen túl az állandó folyadékfogyasztásra is elegendő figyelmet fordítsunk.

Dehidratáló ételek - Ezeket kerüljük a hőségben

WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

Szinte mindenki tisztában van azzal, hogy a nyári kánikulában fontos a megnövelt folyadékfogyasztás, hiszen magas külső hőmérséklet esetén a testünk a fokozott izzadással, kilégzéssel nagyobb mennyiségű vizet veszít el. Azt azonban már kevesebben gondolják, hogy az elfogyasztott élelmiszerek és ételek között is van olyan, amely csökkenti szervezetünk folyadékháztartását.

Hidratáció - a család minden tagjának

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

A megfelelő folyadékellátottság fontos eleme az egészség megőrzésének, hiszen minden sejtünk felépítéséhez és minden szervünk normál működéséhez hozzájárul. Szerepe van a vérnyomás szabályozásában, a salakanyagok kiválasztásában és eltávolításában, továbbá kiemelkedő jelentősége van a testhőmérséklet szabályozásában.

Magas víztartalmú ételekkel a szervezet hidratáltságáért

WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

Szervezetünknek a tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok mellett folyadékra is szüksége van ahhoz, hogy megfelelően és egészségesen működjön minden létfontosságú szervünk. A folyadékpótlás nemcsak az italok elfogyasztásával valósul meg, hanem azáltal is, hogy a különböző módon elkészített ételeket megesszük.

A hirtelen kialakuló zavartság okai

WEBBeteg.hu - Dr. Lesznyák Judit

A hirtelen kialakuló zavartság olyan ijesztő tünet, melyet minden esetben érdemes komolyan venni, és a lehető leggyorsabban felderíteni a lehetséges kiváltó okot. Természetesen nem kell mindig a legrosszabbtól tartani, hiszen olykor banális okozói is lehetnek, mégis - mivel a zavartság mindig a központi idegrendszer érintettségét jelenti - azonnali közbeavatkozást igényel.

Elég folyadékot fogyaszt? Tesztelje!

Dehidratáció

Töltse ki tesztünket és megtudhatja, hogy elegendő mennyiségű folyadékot fogyaszt-e, vagy már észlelhetők a kisebb-nagyobb fokú kiszáradás tünetei.

Milyen veszélyeket rejt a dehidratáció?

Dehidratáció,Kiszáradás,Nyár

Az emberi test tömegének nagy része víz, ami az összes anyagcsere-folyamathoz nélkülözhetetlen. Vízben oldott formában különböző sók (ásványi anyagok, elektrolitok) vannak jelen bizonyos koncentrációban. Fontos elektrolit többek között a nátrium, a kálium, a kalcium és a magnézium.

A vízháztartás csak akkor van egyensúlyban, a testi funkciók és folyamatok (pl. az idegrendszer) csak akkor működnek problémamentesen, ha a szervezet elegendő folyadékhoz és megfelelő mennyiségű sóhoz jut. Ellenkező esetben kiszáradás (dehidratáció) lép fel, amelyre kezdetben kisebb panaszok figyelmeztetnek, de akár súlyos problémákat is okozhat.

Büntetés néhány korty víz miatt? Utánajártunk a tömegközlekedési szabály hátterének

WEBBeteg - M. J.

Az utóbbi időben több felháborodást keltő hír is napvilágot látott arról, hogy bizonyos tömegközlekedési vállalatok olyan utazási feltételeket szabtak, mely szerint tilos a járműveken folyadékot fogyasztani, ellenkező esetben jelentős helyszíni pénzbírságra számíthat az egyébként szabályosan utazó utas. Vajon minden esetben betartható ez a feltétel? Dietetikust és jogi szakértőt is megkérdeztünk az ügyről.

Dehidratáció? Túlivás? Mindkettő komoly gondokat okoz! - I. rész

WEBBeteg - B. M., szakfordító

Régóta ismert tény, hogy sokat ártunk szervezetünknek, ha nem fogyasztunk rendszeresen, elegendő mennyiségű folyadékot. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy az is ártalmas lehet, ha egyszerre túl sok folyadékot veszünk magunkhoz. A legújabb kutatások eredményei azt igazolják, hogy az is veszélyes, ha túl kevés és az is, ha túl sok folyadékot iszunk.

A megfelelő hidratáció fontossága

Hidratáció,Folyadékpótlás,Dehidratáció

Az egészséges életmód, a kiegyensúlyozott táplálkozás részét képezi a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztás is.

A folyadékszükségletet a fizikai aktivitás (sportolás, fizikai munka), annak mértéke, intenzitása, hossza, az időjárás, a környezeti tényezők, a kor, a nem és egyéni tulajdonságok (izzadékonyság mértéke) befolyásolja.

Az idősebbeknek, a gyerekeknek, a nehezebb fizikai munkát végzőknek, intenzíven sportolóknak vagy meleg időjárás esetén mindannyiunknak nagyobb a folyadékigénye. Magas lázzal, hasmenéssel, hányással járó állapotok, a hasnyálmirigy gyulladás, a hashártyagyulladás, a nagy kiterjedésű égési sérülések a kiszáradás veszélyével járnak.