• A téli futás alapszabályai

        WEBBeteg - Kálmánczhey Emőke, fitness edző
        Szerző: WEBBeteg - Kálmánczhey Emőke, fitness edző

        A hőmérséklet csökkenésével arányosan csökken a futók száma is a szabadban. A tél beálltával csak a legelszántabbak maradnak a futópályákon. Pedig a téli futásnak is megvannak a szépségei!


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Nem kell rögtön visszavonulót fújni a tél közeledtével és berohanni egy fitnesztermi futópadra. Maradhatunk továbbra is a levegőn, a megszokott útvonalakon. Hiszen ilyenkor is jól esik a szervezetnek a friss levegő, a természetes fény, a mesterséges fénnyel és klimatizált levegővel szemben.

        Hirdetés

        Mit jelent, ha valakinek sportszíve van?


        A rendszeres mozgás növeli az állóképességet, segít fiatalságunk megőrzésében és számos súlyos egészségügyi probléma kialakulását megelőzi. Aki sportol, egészséges, vélhetjük mindezek alapján. Miért van szükség mégis a hobbi- és élsportolók rendszeres szűrésére?
        Mit jelent, ha valakinek "sportszíve" van?>>

        A rendszeresen szabadban futók szervezete folyamatosan alkalmazkodik az egyre hűvösödő időjáráshoz, így az nem jelent különösebb megrázkódtatást vagy hirtelen megterhelést a szervezetnek.

        Tévhit, hogy a hideg levegő megfázást okozhat, hiszen a helyes légzéstechnikának köszönhetően az orron keresztül beáramló levegő már melegebben jut a tüdőbe.

        A téli futás következtében kialakuló megfázások, megbetegedések hátterében rengeteg ok állhat, ami figyelmetlenségből és nem megfelelő felkészültségből adódhat.

        A futóruhát igazítsuk az időjáráshoz

        Mielőtt bárki nekiindulna, érdemes az aktuális időjárásra is kellőképpen figyelni, és ez alapján meghatározni a futóruhát, mivel a megfelelő ruházat is fontos része a téli futásnak. Néhány fokos hőmérséklet csökkenés már teljesen megváltoztathatja a ruhadarabok összetételét és mennyiségét.

          Az izomláz - pihentessük vagy dolgozzunk rá?


        A manapság egyre népszerűbb fitnesz terjedésével joggal kérdezhetjük, hogy vajon nem ártunk-e szervezetünknek az izomlázat okozó erőteljes fizikai terheléssel. Mi áll a kellemetlen tünetcsoport hátterében?
        Az izomláz - pihentessük vagy dolgozzunk rá?>>

        Minél hűvösebb az idő, annál több réteg, vagy egyre vastagabb ruhadarabok kellenek. Egyik fontos tényező, hogy a legalsó ruházat, mely közvetlenül érintkezik a testtel, nedvesség elvezető legyen, hogy az izzadság könnyen elpárologjon. A pamutpóló gyakran kiváltó oka lehet a megfázásnak, rosszabb esetben a kihűlésnek. Mivel magában tartja a nedvességet. A sapka és kesztyű viselése minden esetben kötelező!

        A sapka a jelentős hőleadás tekintetében fontos védelmet nyújt a fejünk és a szervezetünk számára, hiszen itt történik testünk hőleadásának 30-40%-a. Ezen kívül a fülek lefagyását is megakadályozza. Érdemes füleinkre és ujjainkra fokozottabban vigyázni, mert ezek a részek hűlnek ki a leghamarabb.

        Csúszásveszély, vigyázzunk!

        Fagypont alatt vegyük figyelembe, hogy csúszhat az út és ez rengeteg balesetveszélyes helyzetet rejthet magában. A cipő talpa sokat segít a csúszós utak okozta sérülések elkerülésében (pl.: bokaficam, térdszalag szakadás). Ezen kívül a megfelelő cipőtalp nagyban hozzájárul ahhoz, hogy futásnál csak élvezzük az élményt és ne a csúszkálások korrigálására figyeljünk.

         Mire utal a pulzusszám?
        A pulzus vizsgálata az egyik legrégebben alkalmazott orvos-diagnosztikai módszer, mely a szív hallgatózásával, a vérnyomás mérésével együtt végezve a mai napig nélkülözhetetlen része az általános betegvizsgálatnak. Hogyan érdemes mérni a pulzust?>>

        Megfelelő ruházatban sem tanácsos csak úgy elindulni, mindig kell időt szakítani legalább egy általános bemelegítésre is. A nyári, melegben történő futáshoz képest a téli futás mindig alaposabb bemelegítést igényel, hisz nyáron sokkal könnyebben melegednek az izmok, ízületek, mint a sokszor mínuszos időben.

        A bemelegítéssel a szervezeted felkészül a várható fizikai igénybevételre. Magasabb teljesítményre kapcsol a szív, a keringési rendszer és a légzés is, ezáltal a test izmai előmelegednek, a hajszálerek kitágulnak. Bemelegítés hiányában a hideg, még merev izmoknál sokkal nagyobb a sérülésveszély.

        Valamint néhány percnyi futás után hirtelen fáradtságérzés jön elő a váratlanul megnőtt energiafelhasználás következtében.

        Fontos a helyes bemelegítés

        A bemelegítés mindig 2 részből áll: nagyon lassú futással indul, melynek hossza 1-5 km, futótávtól függően. Ez lehet az a táv is, amíg kiérünk a futópályára. Majd következnek az átmozgató, nyújtó tornagyakorlatok, 5-15 percig. A gyakorlatokat erőlködés nélkül, lazán végezzük.

          Jó tanács!


        Akik nem edzettek és nem sportolók, futás helyett választhatják a gyors tempójú sétát, nem kell lemondaniuk a szabad levegőn történő mozgásról.

        Néhány ismétlésszám elég mindkét oldalra.

        A hideg időben ajánlott melegítőkrémek használata, mely tökéletesebb melegítést eredményez a vérkeringés felgyorsítása révén.

        Viszont fontos, hogy a krémek nem helyettesítik a bemelegítést, kizárólag annak részeként használható.

        Hidegben is fontos a folyadékpótlás

        Téli sport a szabadban - Mikortól veszélyes?


        "Nulla fok körül még nem rossz futni, de mínusz tíz foknál már azt javaslom pácienseimnek, hogy ne a szabadban sportoljanak" - hívta fel a figyelmet Christian Gäbler osztrák szakember.
        Téli sport a szabadban - Mikortól veszélyes?>>

        Érdemes odafigyelni a megfelelő folyadék bevitelre is, még télen is. Hidegben nem érezzük a folyadék hiányát, mégis nagyon fontos része az edzésnek. Ilyenkor is izzadunk, és amennyiben a szervezet nem megfelelően hidratált, könnyen előfordulhat izomgörcs.

        Ha valaki most érez kedvet a futás elkezdéséhez, ne mínuszban tegye. Az edzetlen szervezet számára óriási megterhelést jelent a hidegben való mozgás és a hirtelen hőmérsékletcsökkenések.

        Amennyiben mégis nagyon vonzó a téli táj és a hóesés, egy sétával is el lehet kezdeni a szabad levegőn végzett mozgásokkal az ismerkedést.

        Napi fél óra séta, heti pár óra gyaloglás a levegőn máris közelebb visz a futáshoz és a természethez és amint kisüt a nap, bele lehet vágni az igazi futásba is.

        (WEBBeteg - Kálmánczhey Emőke)

         
        Legutóbb frissült: 2015.02.03 09:41
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Éjszakai bepisilés

        Éjszakai bepisilés

        Dr. Sándor György

        Kezelésével megelőzhetők a betegség következményei. Hogyan gyógyítható?

        Küzdje le az aftát!

        Küzdje le az aftát!

        WEBBeteg

        A fájdalmas gyulladással az emberek többsége találkozik életében. Mit tehet? (x)

        Kezdő futók 10 leggyakoribb hibája

        A futás nemcsak az állóképességet javítja és segít az ideális testsúly elérésében, de fiatalon is tart. Kerüljük el a leggyakoribb hibákat a felhőtlen örömért!

        Kilenc tipp ahhoz, hogy miképpen égethet több zsírt futás közben!

        Rendszeresen jár futni, ennek ellenére nem sikerült még lefogynia? A futással való fogyás titka nem a hosszabb táv vagy a gyorsabb tempó, hiszen a ritkább és kevésbé erőteljes futás jelentősebb fogyást eredményezhet! A kulcs az okosabb hozzáállás! Cikkünkben Eric Orton ultramaratonsita zsírégető tippjeit olvashatják.

        Biztonsági tippek a hidegben futáshoz

        A hidegebb időjárás és a rövidebb napos órák nem jelentik azt, hogy be kéne fagyasztania a futást. Sőt, a hideg időben való futás elűzi a téli depressziót, energiával tölt fel, illetve garantálja, hogy jó formában kezdje a fürdőruhaszezont.

        10 érdekes tény a futásról

        Futás közben izomzatunk 70 százalékát megdolgoztatjuk. A futás a legegyszerűbb mozgásformák egyike, melynek segítségével fittek maradhatunk és ezen kívül még számos más pozitív hatása is van. Cikkünkből kiderül, melyek ezek.

        Futás télen - Hasznos tippek, amiket érdemes megfogadni

        A rendszeres mozgás, a sport egészséges. A futás és kocogás különösen jótékony hatású. Ennek ellenére télen sokan lemondanak a rendszeres edzésről, pedig nem kellene, csupán néhány szabályt kell betartani, és a hideg évszakban is megmaradhat a mozgás öröme.

        Edzésterv kezdő futóknak - 12. hét

        Edzésterv kezdő futóknak - 12. hét

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Orvos válaszol
      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások