• Hogyan kezelhető a mindennapi stressz?

        Szerző: WEBBeteg - Dr. Borsi-Lieber Katalin

        A stressz különböző ingerek hatására az emberi szervezetben bekövetkező válaszreakció. A stressz betegséget napjaink népbetegségének tartják, azonban már évezredekkel ezelőtt is ismert volt. Ilyen válaszreakciók alakultak ki őseink mindennapjaiban az élelem megszerzése kapcsán előforduló veszélyhelyzetek esetén.

        A stressz téma cikkei 
        5/1 A stressz
        5/2 A stressz tünetei
        5/3 A stressz következményei
        5/4 Hogyan kezelhető a mindennapi stressz?
        5/5 Ön hogy kezeli a stresszt?

        Mi történik, ha stresszhatás éri a szervezetet?

        Mielőtt a szervezetünk válaszát vizsgálnánk a stressz-faktorokra, tudnunk kell, hogy a stressznek két fajtáját különíthetjük el. Megkülönböztetünk pozitív és negatív stressz-hatásokat.

        A „pozitív stressz” serkentőleg hat, segít a vészhelyzet elhárításában és ezt követően rövid időn belül visszatér a szervezet a normális szintre. (Erre példa egy támadás az utcán. Ekkor a stressz-hormonoknak köszönhetően az izmainkban fokozódik a vérellátás, mely a menekülést szolgálja.)

        Hirdetés

        Stressz teszt

        Tesztelje magát, mennyire stresszes Ön!

        Stressz teszt

        A „negatív stressz” inkább lelki folyamatokon nyugszik, általában egy élethelyzet idézi elő. Ezek a hatások különböző testi és érzelmi tünetek kialakulásához vezetnek, úgymint kézremegés, verejtékezés. (Ilyen reakciót válthat ki egy házastársi veszekedés, vagy sorban állás a már egyébként is fokozott érzelmi állapot talaján.)

        Fenyegető szituációban a szervezetben fokozódik az ún. stressz-hormonok, az adrenalin és noradrenalin termelése. A fokozott stresszhormon szint mozgósítja a szervezetet: a vérnyomás emelkedik, fokozódik a szívverés, a gyomor és a bőr erei összehúzódnak és csökkentik az oda jutó vér mennyiségét, biztosítva a szív megnövekedett munkájához a tápanyagot.

        A stresszhelyzetekben az adrenalin és noradrenalin mellett egy szteroid hormon, a kortizol termelődése is fokozódik, amely hatására cukor és zsír szabadul fel a szervezet raktáraiból, energiát biztosítva az agy és az izomzat fokozott munkájához.

        A stressz folyamata három szakaszra osztható:

        1. A veszély helyzet (riadó), mely a szervezetet fokozott állapotba helyezi.
        2. Az ellenállás a kialakult helyzet megoldására mozgósítja a testet.
        3. Kimerülés stádiumában a nyugalmi egyensúly már nem tud visszatérni, állandósul a fokozott készültség állapota.

        Minden reakció azt a célt szolgálja, hogy felkészüljön a test - a szervek és izmok - a vészhelyzet elhárítására.

        Stresszkezelés 6 pontban

        A testi tünetek kezelésén túl törekedni kell a stressz állapot felismerésére és a stresszor megkeresésére. 

        • Fel kell ismerni a változtatás szükségességét: El tudjuk-e távolítani a stresszort? El lehet kerülni? Tudjuk-e csökkenteni a stresszor behatásának idejét és erősségét? Tudunk-e új célt kitűzni?
        • Csökkenteni kell a stresszre adott emocionális reakció intenzitását: Nem reagálunk-e túlságosan? Próbáljunk meg úgy tekinteni a stresszre, mint egy olyan helyzetre, amelyet meg kell oldani, s nem olyanra, amely le akar győzni! Ne kérdezzük: mi lett volna, ha...?!
        • Meg kell tanulni, gyakorolni kell a stresszre adott fizikai és érzelmi reakció mérséklését! Ilyen a mély lélegzés, izomlazítás, a zene terápia, de gyógyszerekre, feszültségoldókra is szükség lehet.
        • Erősíteni kell a test fizikai állapotát („fit”, edzett állapot)! Fontos a mozgás (kerékpár, úszás, „jogging”, séta, stb.), a dohányzás elhagyása, kávézás csökkentése, továbbá a több, jobb, rendszeres alvás.
        • Törekedni kell az érzelmi állapot stabilitására. Fontos a társasági kapcsolatok kiépítése, fejlesztése, illetve a reális célok kitűzése, önismeret fejlesztése.

        A rohanó mindennapokban a szervezet stressz-válasza sok esetben már olyankor is aktiválódik, amikor nem veszélyhelyzet elhárítása a cél, és a fokozott készültség valójában nem is segíti a helyzet megoldását.

        Ilyenkor a test kilendül a nyugalmi egyensúlyából, fokozottan reagál a külső ingerekre és folyamatosan az egyensúly helyreállítására törekszik, ami a stresszes állapot állandósulásához vezet.

        A stressz hatása a szervezetre

        A stressz tünetei az ingerlékenység, a fáradtság, a gyakori fejfájás és az alvászavar. Ha a szervezet nem képes megbirkózni az adott élethelyzettel, testi és lelki szinten is számolni kell a káros hatások kialakulásával.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A káros stressz-hatások a szív- és érrendszert érintik leginkább. A stressz-helyzetre bekövetkező vérnyomás emelkedés, a szívfrekvencia fokozódása egy magasabb szinten stabilizálja a szív munkáját és magas vérnyomást (hipertónia) okoz.

        A fokozott verejtékezés a só- és vízháztartás egyensúlyát befolyásolja, a tápcsatornától elvont vérmennyiség pedig tartós fennállás esetén vérellátási zavart okozva, fokozza a fekély kialakulási hajlamot, rontja az emésztést.

        Az állandó alkalmazkodási kényszer depresszió kialakulásához, alkoholizmushoz és súlyosabb esetben öngyilkossághoz vezethet.

        A test erőforrásainak kimerülése gyengíti az immunrendszert és esendővé teszi a szervezetet a fertőzésekkel szemben.

        A stressz-helyzeteket elkerülni szinte lehetetlen, az életünk velejárója. A negatív stressz-hatások csökkentése legyen a célunk. Találjuk meg a számunkra leghatékonyabb kikapcsolódási lehetőségeket – relaxáció, hosszú séták a természetben, masszázs - a káros következmények elkerülése érdekében.


        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Borsi-Lieber Katalin

        Módosítva: 2019.12.01 04:33, Megjelenés: 2017.08.28 07:38
      • Cikkajánló

        Autizmus lányoknál

        Autizmus lányoknál

        Cs. K., fordító

        Lányoknál gyakran nehezen ismerik fel. Mit tegyen, ha úgy véli, hogy gyermeke autista?

        Szúnyogcsípés

        Szúnyogcsípés

        B. M., szakfordító

        A szúnyogcsípés veszélyei és megelőzése. Hogyan kerülheti el a szúnyogcsípést?

        Stressz és daganatok

        Napjainkban egymásnak teljesen ellentmondó kutatási eredmények és vélemények születtek arról, hogy a stressz előidézhet-e daganatos megbetegedést. Egyesek úgy vélik, hogy közvetlen kiváltó okként nem említhető a stressz a daganatos megbetegedések kialakulásában. Mások viszont úgy vélik, hogy hosszan tartó stressz előidézhet daganatos megbetegedést.

        Amikor a lélek betegíti meg a férfiak testét

        A férfiak az erősebb nem képviselői, de számos tekintetben sokkal gyengébbek, érzékenyebbek, mint a nők, csakhogy problémáik kifejezésére ritkán találnak jó megoldást. Ha az egészségükről van szó, hamarabb nyúlcipőt húznak, és messze elkerülik az orvosi vizsgálatokat, vagy épp a bolhából is elefántot csinálnak, és olykor vélt, szerintük létező panaszaikkal orvosok sokaságát keresik fel.

        Megfertőződtem, kórházba kerülök, vagy csak rettegek a koronavírustól?

        A koronavírus-világjárvány közel három hónapjában a kormány által meghozott óvintézkedések, jogszabályok, a kijárási korlátozás, a szigorú védelem, egyéb prevenciós szabályozások, a szűrések, a karanténba vonulások menete, a kórházi gyógyítások pontos üteme, a kötelező higiénés szabályok betartása precízen megvoltak s meg is vannak határozva és szervezve hazánkban. Lassan, reményeink szerint, biztonságosan áll vissza a korábbi rend, a megszokott életünk menete, noha a járványnak még nincs vége, vagyis az enyhítések nem jelentik azt, hogy a szabályokat ne kellene betartanunk.

        Az éjszakai felriadás a stressz jele is lehet

        Ha Ön is tapasztalta már, hogy felriad az éjszaka közepén, szíve hevesen ver, pulzusa szapora, és szinte kiugrik az ágyból, akkor nagy valószínűséggel túl sok stressz éri a mindennapokban, és feldolgozatlan problémái vannak. Az ilyen éjszakai felriadások nagyon megkeserítik az érintettek életét.

        A stressz és a kardiológiai problémák

        Az Egészségügyi Világszervezet jelentése alapján a halálozási okokat a szív- és érrendszeri megbetegedések vezetik, melynek egyik kiváltó okaként - sok más tényező mellett - a stresszt emelik ki.

        Ön hogy kezeli a stresszt?

        A mindennapok során mindenkit ér kisebb-nagyobb stressz a munkahelyén vagy családi életében. Nem mindegy azonban, hogy hogyan viszonyulunk hozzá, hagyjuk, hogy legyőzzön, vagy megtanuljuk kezelni és felülemelkedünk rajta.

        A stressztől valóban meg lehet őszülni?

        Sokszor halljuk a mondást, miszerint a bánattól, szomorúságtól és aggodalomtól meg lehet őszülni. De vajon valóban van összefüggés a harag, a stressz és az őszülés között vagy ez csak fölösleges riogatás?

        Ezt idézheti elő napjaink népbetegsége: a stressz

        A stressz nem csak a dolgozó emberek betegsége, nem kíméli a fiatalokat és az időseket sem. Eleinte szervezetünk még képes kompenzálni a túlhajszoltságot, de hosszú távon a stresszes életmódnak súlyos következményei lehetnek.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Allergiás?
        A panaszok ellen védelmet nyújthat az egysejtűek titkos fegyvere.
        Tehet a hüvelygomba ellen
        A bórsav jótékony hatása hüvelygomba kezelésére már régóta ismert.
      • Orvos válaszol
        Dr. Árki Ildikó

        Dr. Árki Ildikó

        Rovatvezető, WEBBeteg vezető orvos szakértő

      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások