• Milyen gondokat okozhat az óraátállítás?

        Szerző: WEBBeteg

        Sokaknak gondot okoz a nyári időszámításra való átállás.

        Az a 60 perc, amelytől megfoszt minket az óraátállítás, jelentősen megterheli szervezetünket, és kizökkent megszokott ritmusunkból.

        Felmérések bizonyítják, hogy a nyári időszámításra való átállás fizikális és pszichés stresszt okoz, ami még hetekkel a téli-nyári átállás után is növeli a szívinfarktus kockázatát.

        Fontos tudni! Mi a teendő szívinfarktus esetén?

        A hirtelen átállás nagyban befolyásolja életritmusunkat, ugyanis ezt főként az határozza meg, hogy mennyi fény jut a szemünkbe.

        Szociális jetlag

        A legtöbb ember általában zárt terekben tartózkodik, ahol gyengébb a fény, mint a szabadban, és minél kevesebb a fény, annál inkább eltolódik a biológiai óra ritmusa.

        Minden embernek saját, genetikailag megharázott életritmusa van. Sokan "szociális jetlag”-ben élnek, azaz nem a belső órájuk szerint. Különböző emberi kronotípusok léteznek. Az egyik típusba tartoznak azok, akiket „baglyoknak” neveznek, ők későn mennek aludni, és későn is kelnének, de mivel ez sok esetben nem valósítható meg, reggel morcosak. Velük szemben a „pacsirták” hajnalban kelnek, ezért már 21 órakor aludni térnek. E két extrém véglet közt számos átmeneti típus is létezik.

        A gond az, hogy az átlagos munkaidő a korán kelőknek kedvez, akik a lakosságnak csupán kisebb hányadát teszik ki. A társadalom által felállított szigorú időkorlátok következménye, hogy a népesség többségét kitevő „baglyok” csak csekély hatékonysággal tudják hasznosítani képességeit. Persze ugyanez elmondható azokról a „pacsirtákról” is, akik késő estig kénytelenek dolgozni. Fontos még említést tenni a mindenkire egyaránt veszélyt jelentő éjszakai, illetve váltott műszakos munka okozta zavarokról és egészségügyi kockázatokról is.

        A Müncheni Egyetem Kronobiológiai Központjának felmérése szerint az, akinek korábban kell kelnie, mint ahogy biológiai órája kívánná, krónikus alváshiányban szenved. Ennek bepótlására lehet, hogy a hétvége sem elegendő. Az érintettek közül sokan ezt stimulációval próbálják meg kompenzálni: Azoknak a 70-80%-a rászokik a dohányzásra, akiket erősen megvisel a szociális jetlag. A kronotípusának megfelelő életet élni a felmérésben résztvevőknek csupán 10%-a tud.

        A belső óra ritmusával ellenkező életvitel folytatása alváshiányhoz vezet, ami növeli a túlsúly kockázatát, ami pedig hozzájárulhat a cukorbetegségszívinfarktus és a rák kialakulásához. Az immunrendszer is károsodik, azok, akik éjjelente kevesebb, mint 7 órát alszanak, gyorsabban fertőződnek meg náthát okozó vírussal.

        A szervezet cirkadián ritmusának felborulása depresszióhoz vezethet.

        Az alváshiány miatt csökken a koncentrálóképesség és nő a balesetek kockázata.

        Az óraátállítás pedig csak felerősíti a szociális jetlag jelentette problémákat.

        Néhány jó tanács

        Ha nincs rá mód, hogy belső órájának megfelelő időbeosztásban éljen, akkor meg kell próbálni a belső órát a nappali fényviszonyoknak megfelelően kissé a helyes irány felé igazítani. Fontos sokat a friss levegőn tartózkodni, rendszeresen sportolni és egészségesen táplálkozni. Elengedhetetlen a jó alváshigiénia. Ha alvásproblémákkal küzd vagy bármilyen egyéb panasza jelentkezik, feltétlenül forduljon orvoshoz!

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Módosítva: 2018.03.23 14:01, Megjelenés: 2018.03.23 14:01
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Széntabletta szedése

        Széntabletta szedése

        Dr. Árki Ildikó

        Jól tolerálható szer, továbbá kevés mellékhatás jellemzi. Mikor használjuk?

        A hüvelyszárazság okai

        A hüvelyszárazság okai

        Dr. Tekse István

        Számos kezelés áll rendelkezésre a hüvelyszárazság enyhítésére.

        Hogyan mérje helyesen a vérnyomását otthon?

        A vérnyomás több tényezőtől függ, így a testhelyzettől, a napszaktól, az érzelmi állapottól, a fizikai aktivitástól. A mérést befolyásolja a kar vastagsága és a mandzsetta mérete.

        Tíz hasznos tanács diabétesszel élőknek

        A 2-es típusú diabétesz komoly betegség, de megelőzhető, és ha mégis kialakul, karbantartható, sőt korai stádiumban még vissza is fordítható!

        Melyik kávé árt az egészségnek?

        Közismert dolog, hogy a túlzásba vitt kávéfogyasztás ártalmas lehet a szívre és az érrendszerre. Emeli a pulzusszámot, a vérnyomást, fokozza a szív munkáját. Sokan nem tudnak lemondani a kávézásról, szinte szertartásként beleépül a napi rutinba.

        Egy lopott óra: az óraátállítás hatásai

        A nyári időszámításra való átállás sokaknak gondot okoz. Megoszlanak a vélemények arról, hogy valójában van-e még létjogosultsága ennek a procedúrának, tekintve, hogy sokaknál napokig, hetekig tartó kellemetlenségeket is előidézhetnek. Mindenki a jetlagtől szenved?

        Fagyási sérülés - Mit tegyen és mit ne?

        Száraz hidegben, amikor a hőmérséklet 0 Celsius-fok körüli, különösen gyakoriak a fagyási sérülések.

        Téli időszámítás: az óraátállítás egészségügyi hatásai

        Minden ember saját belső óráját követi. Ez határozza meg, hogy milyen ritmusban éljük napjainkat. De mi történik, ha a belső és a külső óra összhangja megszűnik?

        Az elhízott 2-es típusú diabéteszes betegek kezelése

        Az elhízás és a 2-es típusú diabétesz napjainkban az iparilag fejlett országok legjelentősebb népegészségügyi problémája, gyakoriságuk az elmúlt években járványszerűen emelkedett. A két betegség társulása igen gyakori. Az elhízottak jelentős részénél már észlelhető valamilyen metabolikus anyagcsere-eltérés, prediabétesz, diabétesz. A krónikus szövődmények, társbetegségek kialakulásának kockázata a két betegség társulása esetén összeadódik, tovább emelkedik.

        Veszélyes lehet az óraátállítás - Egyre rosszabbul alszunk

        Az egészséges szervezetet is megviseli az óraátállítás. A nyári időszámításra való áttérés miatt ugyan csak egy órával alszunk kevesebbet, ám ez a veszteség komoly veszélyekkel jár – állítja az alvásszakértő.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.