• Folyadékpótlás télen

        Szerző: WEBBeteg

        A folyadékháztartás egyensúlyának fenntartása télen is fontos.

        A folyadékfelvételt elsősorban a szomjúságérzet szabályozza, ami hideg időben kevésbé kifejezett, ezért hajlamosak lehetünk megfeledkezni a rendszeres folyadékpótlásról. Azonban, ha a folyadék- és elektrolit-háztartás zavart szenved, annak kellemetlen, esetenként súlyos következményei lehetnek. Ezt megelőzendő ilyenkor is fokozott figyelmet kell fordítanunk a megfelelő és rendszeres folyadékpótlásra.

        Mennyi folyadékot igyunk télen?

        Télen is ajánlott napi 1,5-2 liter folyadékot fogyasztani. Ha sportol, akkor ennél is több folyadékra van szüksége.

        Ha Ön szív- vagy vesebetegségben szenved, feltétlenül kérje orvosa tanácsát és kövesse utasításait a naponta fogyasztható folyadékmennyiséget illetően!

        Mivel pótoljuk az elveszített folyadékot?

        A folyadék pótlására egész évben a szénsavmentes ásványvíz a legmegfelelőbb ital. Emellett ihatunk édesítetlen teát is, melegen, de ne túl forrón. A meleg tea fogyasztása a hideg időben felmelegít és így a közérzetre is jó hatással van. Kiválóan alkalmasak folyadékpótlásra a frissen készített cukrozatlan gyümölcs- és zöldséglevek is.

        Hideg italt ne igyon, a folyadék legyen legalább szobahőmérsékletű! Amit lehet, azt fogyassza melegen, de sose túl forrón.

        A folyadékszükséglet egy része fedezhető bizonyos élelmiszerek fogyasztásával is. Az élelmiszerek szárazanyagból és vízből épülnek fel. Az élelmiszerek víztartalma széles skálán mozog: a gyümölcsöké a legmagasabb, míg a cukrokban és olajokban egyáltalán nem, vagy csak minimális mennyiségben található víz. Igen magas víztartalmú és sok vitamint tartalmaz például a narancs és a mandarin. Az idényzöldségekből készíthet például levest, ami szintén hozzájárul a folyadék- és vitaminigény fedezéséhez. Magas folyadéktartalmú ételek például a híg levesek, krémlevesek, főzelékek, pürék, mártások, savanyúságok, párolt zöldségek, gyümölcszselék, befőttek, pudingok, krémek, sodók és turmixok.

        Folyadékpótlási tanácsok sportolóknak télre

        A hidegben is jól hidratáltan kell megkezdeni az edzést, és legkésőbb egy órával utána inni kell valamit. A legjobb azonban 20 percenként inni néhány korty folyadékot. Sportolás után fogyasszon sok folyadékot minél előbb, akkor is, ha egyáltalán nem érzi szomjasnak magát. Víz vagy izotóniás ital helyett teát is ihat a hidegben való sportolás után. Vigye magával termoszban a teát, hogy röviddel edzés után melegen fogyaszthassa.

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Legutóbb frissült: 2018.12.07 14:36
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        A szájüreg egészsége

        A szájüreg egészsége

        Cs. K., fordító

        Az afták a szájban a beszédet és az étkezést is megnehezíthetik.

        A migrén okai

        A migrén okai

        B. M., szakfordító

        Vannak egyéntől függően különböző faktorok, melyek migrént válthatnak ki.

        Folyadékpótlás kisgyermekkorban

        A gyerekek folyadékigénye az életkorral és az évszakokkal együtt változik. A kevés folyadékfogyasztás csecsemőknél könnyen vezethet kiszáradáshoz, nagyobb gyerekeknél pedig csökkenti a koncentrációs- és teljesítőképességet, fejfájás alakulhat ki. Mikor, mit és mennyit igyanak a gyermekek?

        A folyadék pótlása télen is fontos!

        A folyadékháztartás egyensúlyának fenntartása nem csak nyáron fontos. A hidegebb évszakokban nem tapasztalunk olyan erős szomjúságérzetet, mint amikor árnyékban 30 °C van, éppen ezért, mivel ez a figyelmeztető jel télen nem olyan intenzív, nagyon fontos, hogy ilyenkor is fokozott figyelmet fordítsunk a megfelelő és rendszeres folyadékpótlásra.

        Csapvíz kontra ásványvíz - Melyiket válasszuk?

        Nem csupán a nyári hőség által kiváltott egészségártalmak kivédésének leghatékonyabb módja a bőséges - napi 2-3 liternyi - folyadékfogyasztás, hanem az egészségünk megőrzésének egyik kulcsfontosságú tényezője az egész év folyamán. Vajon melyik a jobb alternatíva: a csapvíz vagy a palackozott vizek?

        Kánikula, nyaralás, utazás - nyáron mire figyeljünk a folyadékpótlásnál?

        Nyáron a hőmérséklet emelkedésével nő a kiszáradás veszélye, így fokozott odafigyelést és folyadékbevitelt igényel, hogy szerveztünk vízháztartását egyensúlyban tartsuk.

        Hidratációs index - Az egyes italok folyadékpótlásban játszott szerepe

        Normál körülmények között egy átlagos nap során a szervezet folyadékegyensúlya ingadozik ugyan, de a 24 órás cikluson belül rendszerint visszatér ugyanarra a pontra, ahonnan elindult. Ezért általában ritka a jelentős mértékű folyadékhiány.

        Mit igyunk edzéskor?

        Azt tudjuk, hogy, amikor edzünk fontos a hidratáció. De abban nem lehetünk teljesen biztosak, hogy mit is kell pontosan innunk edzés közben. Legjobb ha vizet, természetesen és kézenfekvő ez a választás. De amikor sportitalokkal, energiaitalokkal, ízesített vizekkel vannak tele a polcok, akkor elbizonytalanodhatunk, hogy tényleg a víz-e a legmegfelelőbb folyadékpótlási forma.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.