• A transzzsírsavak

        Irinyi-Barta Tünde
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Az utóbbi évtizedekben Magyarországon egyre emelkedett az energia- és zsírbevitel, azon belül is a telített zsírsavbevitel, amely jelentős kockázatot jelent a szív- és érrendszeri, a daganatos betegségek és a diabétesz kialakulására.

        A zsiradékok természetesen nélkülözhetetlenek az egészségünk megőrzéséhez, hiszen energiát szolgáltatnak szervezetünknek, biztosítják a megfelelő növekedést és a testhőmérsékletünket, részt vesznek többek között a hormonok előállításában. A zsírban oldódó vitaminok csak a jelenlétükben képesek felszívódni a tápcsatornából.

        Hirdetés

        A zsírsavaknak több csoportja van: lehetnek telítettek (nem tartalmaz kettős kötéseket a szénlánc), egyszeresen és többszörösen telítetlenek (egy vagy több kettős kötést tartalmaz a szénlánc). A telítetlen zsírsavaknak kétféle térbeli elrendeződése lehet: a természetes zsírsavak zöme „cisz” formában van jelen, a „transz” forma pedig részben mesterségesen előállított termékeknél jelentkezik.

        Depressziót válthat ki a zsíros ételek fogyasztása?


        Egy spanyol kutatás szerint a transz-zsírokban és telített zsírsavakban gazdag élelmiszerek fogyasztása növeli a depresszióra való hajlamot. Depressziót válthat ki a zsíros ételek fogyasztása?>>

        A transz-zsírsavak kis mennyiségben természetes körülmények között kimutathatók a kérődzők tejében és húsában, valamint az emberi szervezetben is. Mesterségesen is létrehozhatóak lágy zsírok, olajok keményítésekor (pl. margaringyártásnál). A keményítés (hidrogénezés) során csökken a telítetlen zsírsavak mennyisége, mert belőlük transz-zsírsavak keletkeznek. Ezekben a módosított zsírsavakban megváltozik az atomok térbeli elhelyezkedése, csökken a kedvező hatású kettős kötések száma, és egyre inkább a telített zsírokhoz válnak hasonlóvá. Ennek tulajdonítható egészségre káros hatásuk.

        Régebben a növényi olajokat csak részlegesen hidrogénezték, ezért a margarinok nagy mennyiségű transz-zsírsavat tartalmaztak (elérhette a 10%-ot is), manapság azonban már korszerű eljárásokat, szobahőmérsékleten is szilárd növényi zsírokat használnak étkezési margarinok gyártásához. A margarinok transz-zsírsav-tartalma 1-2%, a vajé pedig 2-4% körül mozog. A kényelmi termékek úgy, mint levesporok, bolti sütemények, ételízesítők, gyorséttermi ételek fogyasztása esetén jelentős transz-zsírsav bevitellel kell számolnunk. Az OÉTI által 2012 októberében kiadott jelentésben tájékozódhatunk az egyes élelmiszerek transz-zsírsav-tartalmáról.

        Egészségünkre gyakorolt hatásai közül bizonyítottan növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. Kedvezőtlenül befolyásolja a koleszterin-egyensúlyt, ugyanis emeli a vérben a „rossz” (LDL) koleszterin szintjét, csökkenti a „jó” (HDL) koleszterin szintjét, fokozza az inzulinrezisztenciát, és a gyulladásos folyamatok kialakulását. Több kutatás összefüggést talált a magas transz-zsírsav-tartalmú étrend, valamint az elhízás, a cukorbetegség, és számos más megbetegedés között.

        A hazai és nemzetközi táplálkozási ajánlások szerint a napi összes energia bevitel 25-30%-a származzon zsírokból, és csupán 2%-át adhatják a transz-zsírsavak, míg az Egészségügyi Világszervezet ezt az értéket 1%-ban határozza meg. A várandós kismamák lehetőleg a legnagyobb mértékben iktassák ki az étrendjükből ezeket a zsírsavakat. A táplálékból átjutnak az anyatejbe, és a magzat szervezetében gátolják a többszörösen telítetlen zsírsavak szintézisét, amelyek elengedhetetlenek a magzat egészséges fejlődéséhez és növekedéséhez.

        (WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember)

        Módosítva: 2014.09.21 08:11, Megjelenés: 2014.09.21 08:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Csecsemőgondozás

        Csecsemőgondozás

        B. M., szakfordító

        Mi a legjobb alvási testhelyzet kisbabáknak? Mire figyeljünk?

        Migrén

        Migrén

        Szponzorált tartalom

        A migrén megközelítőleg 1,2-1,4 millió magyart érint. A migrén nem csak neked fáj! (x)

        Dietetikus vagy táplálkozási tanácsadó? Kit válasszunk?

        Ma már az interneten bármi megtalálható, és bárkiből lehet úgynevezett szakember is. Azonban nem árt tudnunk, hogy kihez érdemes fordulnunk, ha biztos tudáson alapuló, valódi segítséget szeretnénk kapni.

        Régi-új találmány: Erjesztett ételek

        Az utóbbi évtizedekben született kutatási eredmények fényében a táplálkozás jelentősége felértékelődött, hiszen ma már tudjuk, hogy az emésztőrendszer meghatározó szerepet tölt be a test és lélek működésében.

        Elkerülhetőek-e a transzzsírsavak?

        2015. február 18-tól nem lehet olyan élelmiszert forgalomba hozni Magyarországon, amelynek zsírtartalmában a transz-zsírsavak aránya 2 százalék feletti. A rendelkezés azokra az olajokra, zsírokra, zsíremulziókra terjed ki, amelyeket önmagukban vagy valamely élelmiszer összetevőjeként szánnak a fogyasztónak. De mik is azok a transz-zsírsavak?

        Transzzsírsavak: miért mérgeztek minket a gyártók?

        Nem minden uniós tagországban van szabályozva a transzzsírsavak megengedett aránya, ahol már megtették, ott a határérték 2 százalék. Ezt szeretnék nálunk is bevezetni jövőre. Megnéztük: az egyik közkedvelt hazai gyártású csokis nápolyi transzzsírsavtartalma több mint 14 százalék.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA